R.I.P. Malik Bendjelloul.

 

En man räddar livet på en grupp elefanter. När han dör söker elefanthjorden upp hans hus och går sedan runt det, varv efter varv, i två dygn.” läste jag någonstans angående Malik Bendjellouls tragiska död. Jag kände inte Malik, jag såg och upplevde honom via media och dokumentärfilmen Searching for Sugar Man. Malik var en själ som såg människor vars berättelse var värda att berättas och det är med sorg jag inser att jag nu aldrig får se hans film om Lawrence Anthony, ”mannen som kunde tala med elefanter”.

mellan

Min privata sorg blir än starkare när jag inser varför Malik är död. Jag tillhör dem som stått kvar med frågan ”Varför?”. Den tragiska bilden fördjupas när man vet att svensk sjukvård medvetet står handlingsförlamade inför medmänniskors djupa depressioner. Vi sviker varandra ständigt och medvetet.

Jag ser en bild av tusentals själar som vandrar runt Malik i sorg, likt elefanterna runt Lawrence Anthonys hem. En bild som skänker lite tröst i varats olidliga meningslöshet och lätthet…

Jag lär återvända fler gånger till historien om Lawrence, symboliken i elefanternas hyllning och sorg är enorm och stärkande. Maliks ord tar jag med mig på min fortsatta vandring: ”Ni kommer att vilja elda upp miljonerna som framgången skulle ha gett er. För det roliga är själva snickrandet”.

mellan

mellanspindelnät vcmellanvacce-sepia1b mellan b

Det här inlägget postades i ...det är om hösten drömmar dör... och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

86 kommentarer till R.I.P. Malik Bendjelloul.

  1. narhvalur skriver:

    Detta är ett bevis på att djur har själar. Mindre djur som fåglar har också själar, jag har märkt det när jag blivit kompis med dom!

  2. arrami54 skriver:

    Visst har djur något som kan benämnas själ, därtill är de personligheter och lika olika som vi även om de är lika i form, som t.ex. katter. När det gäller elefanter så finns det gott om historier och evidens på att de tänker och sörjer som vi. Exempelvis finns det vittnesmål om elefanter som årligen stannar upp på platser där släktingar dött…de står där en stund i sorg och minns.

  3. Anna skriver:

    Men vadå ”rest in peace”? Gud finns ju inte enligt dig och därmed inget efter döden liv som kan vara ”peace” eller något annat! Och vad är det för snack om djurs ”själar”? Du har väl inte förfallit till att tro på flummerier som att något annat än det materiella kan existera?

  4. pybusa skriver:

    Det gängse sättet att beskriva djur som ”Lägre” stående än människor är en tradition som under lång tid byggts upp av de som betraktar sig själva som ”Skapelsens krona” , ”Utvecklingens slutmål”. Dessa betraktar jag som en felande länk i livets uppkomst på detta klot. Resultaten ser vi dagligen. Tittar vi på helheten så är alla djur i harmoni med övrigt liv. Utom! Individer av människoart. Något har gått riktigt fel någonstans. Min misantropi känner jag är oundviklig.

  5. arrami54 skriver:

    …misantropin är oundviklig när du lärt känna mänskligheten! 😉

  6. arrami54 skriver:

    Vila I Frid kan vi alltid önska vilsna och vackra själar som väljer att avbryta vandringen,av artighet, respekt, empati, då andlighet, etik m.m. inte är ”Guds” gåva till människan, utan grunden för att människan skapade religionerna och alla dess gudar. Fantasi, andlighet och kreativitet är evidens nog på själens existens, man behöver inte ”flumma” för att inse detta och ingenstans nämner jag någon tro på ett efterliv. Även utövande eller beundran av konst, musik, litteratur, mm, liksom de känslor som kärlek, ett blommande äppelträd eller självförverkligande kan väcka, är immateriella till sin natur och kan ge en översinnlig, andlig upplevelse. 😉
    Friden ligger i det ingenting dödens sömn ger och det skall bli gott att få ”sova” när den dagen kommer.
    Kul att se dig här igen, hoppas allt är bra med er, dig och katterna!

  7. Anna skriver:

    Men jag menar att om man skriver att någon kan vila i frid så finns det en ”känsla” även efter döden, något kan vara fridfullt eller inte fridfullt. Men om INGET finns kan det inte heller vara ”gott” att sova – det är helt enkelt inte.Varken fridfullt eller inte fridfullt.
    Själv menar jag att inget översinnligt finns, däremot har vi inte alla sinnen så vi kan se alla dimensioner av tillvaron.Det vi kallar Gud är inte ”översinnligt” bara lite svårt att fatta för oss. Min tröst är att även fullblodsateister upplevt känslan av att gå in i en annan dimension när de varit i dödens gränsland, dvs haft hjärtstillestånd.
    Tack! Vi mår bra allihopa!

  8. arrami54 skriver:

    Ingenting kan vara fridfullare än en sömn i ingenting. Det finns ingenting som stör, ingen känsla, inga aktiva sinnen, inga drömmar, inga ångestladdade mardrömmar, inga kattklor som väcker en till halvslummer av smärta…det finns ingenting och vad kan vara mer fridfullt? 😉
    Nu tror jag i och för sig ingen levande riktigt kan först, greppa, vad ett totalt ingenting är ….
    Det finns ingenting översinnligt, bara det vi kan registrera via våra sinnen och tyvärr ljuger våra sinnen ibland för oss. Som t.ex. när hjärnan stänger ner vid ett hjärtstillestånd och energin som finns kvar upplevs som ett starkt ljussken…ungefär som ”House” säger ca en minut och 55 sekunder in i filmen:

    …och det finns bara en fysisk dimension våra sinnen kan registrera. Det är vår fantasis inlevelseförmåga som kan spetsa sinnena så att vi upplever konsten, musiken, blommorna (naturen) m.m. med en ”andlig” ton.

    Kul att ni mår bra allihop och att du skämmer bort dina katter med födelsedagspresenter. Kul idé detta med presentbanden! 😉

  9. Anna skriver:

    Ljusskenet är bara ett av de fenomen som upplevts, det finns många andra som INTE går att förklara. I vilket fall så är fridfull en KÄNSLA man KÄNNER och för att känna måste man finnas!

  10. arrami54 skriver:

    …alltså menar du att det är förbjudet att skriva R.I.P. till någon som avlidit om man inte är kristen och tror på livet efter. 😉 Bokstavskombinationen R.I.P. är inget ateister skall använda av artighet och respekt (?) ty i intet efter döden känner vi inget och därför är döden inte fridfull, ej heller ofridfull… 🙂 Man känner inget efter döden, sant och det finns inget härefter, därför bör vi ta vara på allt vi upplever innan inget tar oss för en fridfull/ofridfull evigt framtid. (Ursäkta, men är inte vår debatt lite komisk?).
    De övriga fenomen du nämner är…? Hallucinationer som uppträder när hjärnans kemi havererar i dödsögonblicket?
    (Våra grundläggande tros-skillnader är stora, jag är övertygad om att ”själen” också dör under det att hjärnan gör så och strikt fysiskt biologiskt kan vi helt enkelt inte återuppstå med bevarat minne i en annan dimension, detta förutsätter att hjärnan lever vidare oförändrad (liksom övriga kroppen, eftersom hjärnan behöver det hjärtat pumpar runt m.m.).
    Gud finns inte och oavsett vilken innebörd vi/du lägger i orden hoppas jag Malik vilar i frid…utan de ”ångestens demoner” som drev honom bort från livet.

    Kram till dig och katterna! 🙂

  11. Anna skriver:

    Nej inget av de hallucinationer du syftar på. Men abselut menar jag att säger man r.i.p så behöver man inte var kristen men man tror på ett liv efter döden eftersom man talar om känslor som kan finnas eller inte finns då!
    🙂

  12. arrami54 skriver:

    Vad är det om inte hallucinationer…berätta gärna!
    Oavsett så tror jag inte på ett liv efter döden, det är på alla plan en omöjlighet och om jag ser på ”ingentinget” ur mitt levande, kännande, tänkande perspektiv så är det fridfullt (jämfört med dödsrädsla, ångest, djupa depressioner, arbetslivs-stress, smärta m.m. 🙂
    Lovar att hädanefter skall jag alltid skriva R.I. N. (Rest In Nothing), vila i ingenting! 😉 Då stör jag ingen och ingenting!

  13. pybusa skriver:

    Vi vet inte allt! Vi behöver inte hitta på orsaker och förklaringar till det vi inte vet. Det är bara att finna sig i att utvecklingen/förändringen fortsätter efter det att vi är borta och blivit ny näring för andra livsformer. Att inte finna sig i det och hitta på en jävla massa sagogudar och heliga profeter bevisar ju att den religiösa ser sig själv som skapelsens slutstation. Det är något fel på tidsuppfattningen. Eller att de troende är så rädda för döden att de måste droga ner sig med religion av olika former. Jag har lärt mig genom att ställa några enkla frågor se om en person är begränsad i sin syn på det som finns och existerar. Jag slutar prata med sådana här individer. Fullständigt meningslöst! Bubbel och cirkelsnacket gör att jag tappar tron på den stora massan ännu mer än jag redan gjort. Hoppet står till den lilla procent som tänker i flera steg. Till sist så kan det finnas en ”Själ” utan att det har ett smack med traditionsgudarna att göra. Faan! Dom bromsar utveckling och forskning i djupare frågor! Jag tror att jag ska hitta på en egen Gud som är mycket mäktigare än deras Gud. HAHA! Min Gud har skapat deras Gud! Det tror jag! Alltså är min Gud mer trovärdig? Eller?

  14. arrami54 skriver:

    …ju mer jag lär mig, desto mer inser jag att jag väldigt lite kan och vet. Men det vet jag att någon Gud finns inte, inte ens din som skapade Gud… 🙂 …däremot är vi uppbyggda av stjärnstoft (t.ex. kolatomer) som lever vidare i nya celler och livsformer och jag vet att det som är jag idag återkommer som en liten liten beståndsdel i någon annan, kanske i en annan människa, ett träd eller en daggmask i Sydafrika. 🙂

  15. pybusa skriver:

    Om Du hittar på en Gud som är mäktigare och större än min Gud så kan vi tävla i vilken Gud vi hittar på som är bäst. Min Gud kan då skapa flera Gudar samtidigt. Det kan inte Din! HAHA!

  16. arrami54 skriver:

    Min Gud är en mäktig daggmask i Afrika som är 6.78 meter lång och som kan dela sig, när de två i sin tur delar sig blir de fyra, sen åtta, sen sexton, sen trettiotvå…och till slut är de oräkneliga och då anfaller de din Gud och äter upp honom…och skapar tjugofyra nya Gudar som bråkar som fan, så till slut går det åt helvete ändå…så varför tävla om detta? 🙂

  17. pybusa skriver:

    Vi är en länk i en förändringskedja som har pågått länge. Nu ser det ut så här. I framtiden kommer det att se annorlunda ut. Den som levde för hundratusen år sedan såg ut och tänkte då så långt som förändringen nått då ditintills. Att underlätta utvecklingen/förändringen för kommande förändringar är vad jag inte tror på. Jag vet att det är självklart. Det går att bevisa. Tänk på hur Man tänkte som barn kontra hur man tänker nu. Imorgon kommer jag att tänka annorlunda mot idag. Jag förändras.

  18. arrami54 skriver:

    …exakt, vi är en liten del i en pågående konstant utveckling, förändring…och tur är det!

  19. pybusa skriver:

    Min mask har parat sig med en pytonorm och är 9,54 meter lång och mycket tyngre än din mask och äter upp dina delade maskar!!!! Bara för att visa hur fånigt det är. Och meningslöst. Men kan vara kul att se hur en sån här löjlig tävling utvecklar sig. Vi återvänder till barndomen och sandlådan.

  20. arrami54 skriver:

    …nä nä, i sandlådan riskerar vi bli religiösa eller som proffspolitikerna! 😉 Du vinner, jag knäböjer och ber din gigantiska pytonmask skona mig! 🙂

  21. pybusa skriver:

    En kristen kvinna har blivit dömd till döden för något som jag tror liknar vår konversation nyss. Hon kanske sa att Hennes Gud var bättre än deras Gud? 😉 Tänk på att detta sker i länder med mycket stora befolkningar relativt Sverige. Hur underutvecklad får en grupp människor vara? Ingen stoppar tokerierna. En protest räcker inte.

  22. pybusa skriver:

    Så då är alltså min Gud mäktigare än Din? Där ser Du! Enligt hur religion utövas så har jag alltså makt över Dig? När Du har erkänt att min Gud var mäktigast. Nu får Du lova att inga andra Gudar hava jämte min Gud! Du får icke heller bygga beläten av din besegrade Gud! Lova?

  23. pybusa skriver:

    Nu har det nämnts igen att jag pissar ute! Det har jag ju alltid gjort i hela mitt liv. Gissa vad de som nämner och uppmärksammar urinering ute har gemensamt??. Denna gång var det i ett skymt läge utanför staden. Denna sak visar på ett mycket intressant mönster med kopplingar till vad vi talat om tidigare. Heureka!!

  24. arrami54 skriver:

    …jo, det är illa i många Allahu Akbar-länder, de ligger några hundra år efter, här dömer inte kristna oss till döden, inte fysiskt, de hotar i värsta fall med helvetet, ser en som ”tokig” och exkluderar en socialt (vilket jag kan leva med!). Det händer att min blogg läses i länder som har en torftig syn på religionsfrihet och jag skall nog tänka mig för innan jag åker dit på ”semester”. 🙂 Huvudlös är jag nog enligt somligas syn, men fysiskt vill jag behålla knoppen ett tag till.

  25. arrami54 skriver:

    Lovar! 🙂 (Bygger i smyg!)

  26. arrami54 skriver:

    …jo, snart blir det förbjudet för älgar att kissa ute. Du måste gömma dig väl, helst bakom låsta dörrar och sitta ner på antibakterie-spritad sits annars kan t.o.m. Kling och Klang komma med osäkrad bössa och mord i blick…
    http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/polisens-kulor-blir-till-ett-dodsstraff_3567928.svd

  27. pybusa skriver:

    Jag vill utmana lagen och skaffa en JÄTTEflaska. Det får svar på om det är vätskan eller själva handlingen som förfasar. Tänk Dig synen………:-)

  28. pybusa skriver:

    Du minns ju JÄTTEpennan? HAHAHA!

  29. pybusa skriver:

    Du vet att jag testat parkeringslagen till sin spets? Böterna var värt det! HAHAHA!

  30. pybusa skriver:

    En frostad flaska vore ju lindrigare för Förfasarna att se än en klar. Eller hur? Du får hjälpa till att fixa en JÄTTEFLASKA.

  31. arrami54 skriver:

    …aj, du tar en enorm risk! 🙂 De som tror sig perfekta hittar alltid någonting att förfasa sig över, som de enklaste och naturliga behoven. Rent kiss är viktigast, ät ekologiskt! http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org_biol_odl/odlaren/ODN03-2/ODN03-2A.PDF
    …tänk vilken fin gödsel!

  32. arrami54 skriver:

    …har nog någon färgad dunk! 😉
    Tänk om folk kunde förfasa sig över någonting viktigt, som den kemikalie-cocktail vi öser ut i naturen!

  33. arrami54 skriver:

    Jo, jag vet… 🙂

  34. arrami54 skriver:

    Du bör fortsätta bära den i ett hölster, istället för handdatorn!

  35. pybusa skriver:

    800 kronor i böter är det värt. Det går att göra till en mycket större sak som skakar om moralen bland Förfasarna. Observera att jag har klassificerat en ny ras bland varelserna. Stavas alltid med stor bokstav.

  36. pybusa skriver:

    Perfekt! Man börjar mjukt:-)

  37. pybusa skriver:

    Jag är helt seriös. Jag skämtar inte om seriösa projekt.

  38. arrami54 skriver:

    Jag vet och du borde skriva om din återvinning…den imponerar!

  39. pybusa skriver:

    Se framför Dig en typ som utanför Roddys i rusningstid kliver ut och halar fram STORDUNKEN. Drar fram något mindre och skapar ett porlande ljud som naturligtvis blir högre ju större STORDUNKEN är. Det är bara för bra. Det går att ha kul i livet om man vågar.

  40. arrami54 skriver:

    …hahaha…nä, gör du det blir du inlåst! (…och får dryga böter!)
    🙂

  41. pybusa skriver:

    Det blir jag inte! Om så är så kan vi dra det till nya gränser. Det är värt 800 kronor.

  42. pybusa skriver:

    Jag har ju också en medicinsk diagnos.

  43. pybusa skriver:

    Det är ju det jag gör. Ta saken till något löjeväckande. Låt dårarna idiotförklara sig själva.

  44. pybusa skriver:

    Du som är ledig kan vara beredd med kamera.

  45. arrami54 skriver:

    …är du säker? Du talar om lilla Ljungby och social död! Pengarna är ointressanta i sammanhanget och de flesta inser redan att vi måste kissa ibland och att toaletter inte alltid finns till hands.

  46. pybusa skriver:

    Ett konstprojekt i min anda.

  47. pybusa skriver:

    Det var min livskompis som kom med första iden.

  48. arrami54 skriver:

    …ingen ursäkt i vår sociala fundamentalism. Det fanns inga toaletter när slottet i Versailles byggdes, de hade anställda ”mockare”, men tiden har förändrats och hygienkraven med den. Det finns andra strider…

  49. pybusa skriver:

    Min boss skulle nog garva så att han ramlar av stolen. Redan på Bolmsötiden gjorde jag mig ett namn som udda. Du vet att då har man ett friare liv? Betraktas man som exentricker så har man som en subtil frizon.Jag har testat.

  50. arrami54 skriver:

    …varför bry sig om dem som dömer? Gör det du bör när nöden tränger på, vårda din trädgård och fokusera på att måla, du är långt bättre konstnär än du tror och du bör lägga tiden där.

  51. arrami54 skriver:

    …hahaha…ursäkta, men nej tack. Kan tänka mig bättre motiv med kameran i handen. 😉

  52. pybusa skriver:

    Jag garanterar att Du har fel här i denna fråga. Jag är redo att testa. Jag blir väl inte halshuggen?

  53. arrami54 skriver:

    …du är sent ute, det finns redan en som kissar på scen! http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10918928.ab

  54. arrami54 skriver:

    …under det att hon skrattade?

  55. arrami54 skriver:

    Att kalla sig konstnär ger en social frisedel…du vet, rödvin och knäppskaft! 🙂

  56. pybusa skriver:

    Vidare mål är att vid uppmärksamheten. Om det blir det? Få ut en talan om vårt omöjliga arbetsläge.

  57. pybusa skriver:

    Nej! Helt allvarlig!

  58. arrami54 skriver:

    …tro mig, Ljungbys variant av Allahu Akbar är inte bättre, även om du har huvudet kvar!

  59. pybusa skriver:

    Jo! men inte i denna bevisliga nödvändiga scen.

  60. arrami54 skriver:

    …tror folk prioriterar billiga varor och skiter i om de som transporterar dem sitter med blöjor och aldrig får sova. Dagens styrande politiker är kriminella vad det gäller synen på er… http://www.dn.se/debatt/fusk-hotar-sla-ut-bransch-med-120-000-sysselsatta/

  61. pybusa skriver:

    Att jag tänkte på flaska från början vara bara att jag tog humorn till ett ännu mer förfasande steg.

  62. arrami54 skriver:

    🙂 …säkert?

  63. pybusa skriver:

    Du vet vad jag testat med chokladpudding?

  64. arrami54 skriver:

    …de som läser tråden lär antingen skratta så de kissar på sig eller förfasas djupt! 🙂

  65. pybusa skriver:

    Du vet att jag inte är rädd för något, utom att himmelen ska falla ner över oss 🙂

  66. arrami54 skriver:

    …det blir konsthistoriskt ändå bara en repris, hon var först och det är det som gäller i vår sjuka värld. 😉

  67. arrami54 skriver:

    …hahaha…jo, men gör inte det i närheten av Roddys! 🙂

  68. pybusa skriver:

    Detta är en praktisk överlevnadslösning. Inte en provokation på en scen. Det är den enda lösningen. Centrumbilen har massor av toaletter i varenda affär. Jag drar ju naturligtvis inte fram JÄTTEDUNKEN i stan.

  69. arrami54 skriver:

    …”himmelen” faller ner över oss. All skit dunstar, stiger och faller ner över oss…det är så vi skapar klimatförändringarna under jubel om tillväxt!

  70. pybusa skriver:

    Upprörd över situationen!

  71. arrami54 skriver:

    …jag vet, men det blev en kul och ”fasansfull” tråd! 🙂 Jag skrattar och inser hur vi blir klassade… lite ”udda” sådär! 🙂

  72. pybusa skriver:

    Bara en tanke…….en tanke……..om förfasningen blir stor. Placera en blöja med Pudding i lastbilen. Om dom inte skottar så smackar jag blöjan över mitt eget huvud. Bara ett exempel på hur man får en reaktiv effekt på något annat.

  73. pybusa skriver:

    Jag vet att det går att göra något avslöjande av denna ide. Jag älskar sånt här. Troligen därför jag har så få ”Vänner” kvar.

  74. arrami54 skriver:

    …hahahaha…du skapar permanenta fågelholkar av dem om du gör detta. De lär aldrig kunna stänga sina gapande munnar utan läkarhjälp. 🙂

  75. arrami54 skriver:

    …jag räknar inte vänner enligt mängd, utan enligt kvalité.

  76. pybusa skriver:

    Hur ofta har jag inte fått höra. ”Du får sparken” ,Du blir åtalad” ,Du blir avstängd”, ”Du gör bort dig” ,”Vad ska folk säga”, m.m. Sitter jag i finkan? Är jag olycklig? NÄÄÄ! Jag garvar ihjäl mig.

  77. arrami54 skriver:

    …och skrattet smittar! Att lite galet få driva med folk är roande, mycket roande och en överlevnadstaktik som fungerar i en sjuk värld.

  78. pybusa skriver:

    Idag tog jag på mig min nya kepa. Fick mycket uppmärksamhet. Kepan alltså. Lila med eldsflammor och rutigt rallymönster. Jag går in till ledningen och upphetsat säger att jag ”Trimmat” linjen ännu mer. ”Va?… Hur då?” Rallykepa! Säger jag. ”Nu jävlar går det lite snabbare” ”Några stopp till!”

  79. pybusa skriver:

    Exatementte!

  80. pybusa skriver:

    Totalt seriöst! Om Du inte skadar någon fysiskt och inte kostar samhället något. Då är det väl fria puckar? Det är bara att köra på i ullstrumporna? Moral? Fniss!

  81. pybusa skriver:

    En hint. Du vet programmet ASK. Det går att leva med. Att neka skapar problem. Jag testar nu denna vecka. Att acceptera ASK gör att datorn inte låser sig. Vidrigt? jag vet. Programmet lär sig vad jag gör med tiden. Och låser inte. Nu fungerar allt!

  82. arrami54 skriver:

    …låter bra, ni blir vänner med tiden, du och datorn! 😉

  83. arrami54 skriver:

    …det borde vara så i en fri värld, men du vet vad folk kräver vad det gäller ”hänsyn” och hur lätt ordet ”kränkt” dyker upp. En god svensk är en tyst svensk som snällt fogar sig i mittfåran. 😉

  84. pybusa skriver:

    Imorgon ska jag ta en hojtur. Har vaxat fälgarna, putsat rutan, smort kedjan, högsta oktan i tanken och mentalt förberedd. Ska bli kul att förfasa utav helvete. Pluggen är borta. Hoppas att någon av Förfasarna får en stroke:-)

  85. arrami54 skriver:

    …ja, vädret inbjuder till en tur med Hayabusan! 🙂

Kommentarsfältet är stängt.