Djur kontra de små ”Dolores” vi möter.

 

Ingenting är obehagligare än en dygdig person med en ond själ” lyder ett äldre citat och nog möter man dem, de ”dygdiga”. De med ett ”falskt skimmer” av dygd och godhet, oavsett om dygden bygger på ”god religion”, samhällsbärande regelvärnande eller dygdig moralism, så väcker de känslor man inte står stolt inför.

mellan

Falskt ”skimmer” är det sociala spelets huvudingrediens, se bara på livsstilspropagandan (prylarna gör dig lycklig och lite finare hävdas det mellan raderna) och den dyra bilen är en bra snopp-förlägnare. Men denna ytlighet är inte lika farlig som det riktigt falska ”skimmret”, den är mest onödig, miljöbelastande och försvinner med de falska…

Den kloke inser att ett bra gömställe för ”fans falska skimmer” är kyrkan och ”godheten” är ofta spelad. (se mitt förra inlägg!) Livets teaterscen är verkligen mångfacetterad och högintressant.

Spelplanen är oftast fylld av de torftigaste och den ärliga tilliten är en sällsynt fågel. Vi är många som upplevt hur älskade själar med tiden visat sig vara genomfalska och inte så lite ruttna.

Det finns givetvis undantag, riktiga vänner även bland människor, men insikten har växt genom åren att söker du verkligt ärlig vänskap, vänd dig till djuren!

mellan

Jag läste en krönika i ETC: ”Djuren, att hålla i när åskan går eller när bomber smäller” var rubriken och orden var nedtecknade av Anna Jörgensdotter. Jag har inte läst henne förut men lär hålla utsikt efter mer nu.

Anna tar upp ett problem för de i landet som är fattigast, mest utsatta och utanför. Deras vänskap med de oftast livsviktiga djuren syns inte och får inte synas.

Anna skriver: ”Minns när de på Soc tyckte att jag skulle göra mig av med katterna. De som hjälpte mig pröjsa alla möjliga mediciner tyckte att husdjur var en onödig utgift”.

Det hugger till i mig, är vi så fattiga i Sverige att detta händer? Sitter det små ”Dolores Umbridge” (av båda könen) på våra ”välfärdskontor” och ber/beordrar människor att göra sig av med och avliva sina vänner?

Frågan är spelad, givetvis finns det dylika och djävligt gott om dem dessutom!

tumblr_m6qrqcwXS31rnviauo1_400Titta bara på ”välfärdsstartens” ledare som tycker att: ”Vi vill inte se ett samhälle där människor svälter, men i övrigt ska inga standardkrav skattefinansieras.” (sid. 112 i ”Det Sovande Folket)

Det kryllar av små ”Dolores” i dagens Sverige och jag undrar hur många ålderdomshem som insett djurens läkande kraft? De finns säkert, men i många verksamheter stoppas detta nog av svårt allergiska ”Dolores” som ”dör om de finner ett hår från en katt!”

Tänk vad lite känsla av överlägsenhet och makt gör med mänskliga ”själar”!

mellan

Undertecknad är ingen god själ, han är som alla andra både och…tro mig, det har funnits tillfällen när jag velat ta de ”skimrande” små själarna i mina händer och formligen slita dem i stycken. Detta har jag aldrig känt inför ett djur, oavsett om det handlat om slakt för mat eller avlivning på grund av smärtsam obotlig sjukdom, så har jag alltid mått illa av att avliva.

Lyckan ligger alltid i motsatsen, att vårda och värna livet. Minns en av många tillfällen, en kvinna och hennes dotter kom till mig med en underkyld och våt Sädesärla en sommareftermiddag. Det hade regnat kraftigt och Tor hade låtit sin slägga lysa upp himlen med ljus.

Den lilla sädesärlan, en hona, var kraftigt medtagen och jag stod tveksam. Men värmelampan, vätska och infångade insekter gav henne livslusten åter.

När jag två dygn senare släppte henne fri, så vände hon plötsligt och flög kvittrande ner över mitt huvud…

– Hon tackade pappa! Hon tackade…!” sade min dotter som stod bredvid och nog var det så att hon tackade mig. Jag är medveten om att världens alla små ”Dolores Umbridge” inte tror mig, men djur är inga själslösa små ”maskiner”, de har ett enormt känsloliv och är oftast långt, långt ärligare än det djur som kallar sig homo sapiens.

mellan

PS: ”Dolores Umbridge” är som ni säkert vet en fiktiv figur hämtad ur sagan om Harry Potter. Men ni kan säkert placera in egna och reella namn som till exempel ”Herr God Smak som alltid vet Guds vilja” eller ”Fru Hugget I Berg” som vet att invandrarna/flyktingarna är för många och orsaken till alla nationens problem… DS.

mellan

foxmellanvacce-sepia1b mellan

Det här inlägget postades i Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Djur kontra de små ”Dolores” vi möter.

  1. narhvalur skriver:

    Kyrkan är ett bra exempel på hyckleri som går ut med ett kärleksbudskap, men investerar i aktier i vapenindustrin.
    Jag fick ett meddelande från Svenska Kyrkan , där dom skrev till mig att dom inte svarar på frågor till personer som gått ur Svenska kyrkan!!!!! Tala om diskriminering! Men mina djävla pengar vill dom ha trots allt, man måste betala skatt till kyrkan trots att man gått ur den.
    Helt makabert var det att läsa artikeln om prästen som predikade i kyrkan iklädd ett älghuvud ( välsignade jakten). Sedan gick hon och jagade och alla fällda djur placerades på kyrkogården.

  2. arrami54 skriver:

    …men vapenindustrin skapar arbetstillfällen, till och med klusterbomber skapar mer jobb, till vapenindustrin, till vården och till dem som tillverkar proteser. Givetvis tycker kyrkan detta är bra, liksom många andra av de högre ”herrarna”. Du förstår den ironiska ton jag har och ingen blir väl egentligen förvånad över hyckleriet, kyrkan ÄR bästa gömstället för onda själar som leker goda utåt. Vad det gäller älgjakten och detta ofta nöjesbaserade dödande så vet du kyrkans inställning, hänvisar till en känd kristen tolkare, C.S. Lewis, som skrivit Narnia-böckerna m.m., han är också ett stort namn inom den kristna rörelsen. I boken ”Kan man vara kristen?” redovisar han att han anser att dödsstraff är okej och att kristna unga män bör få chansen att döda fiender på ett muntert och hängivet sätt. Så givetvis är älgjakten helig! ( https://varghjarta.wordpress.com/2013/08/10/du-skall-icke-drapa/ )

    Jag håller helt med dig, men någon kyrkoskatt betalar jag inte, däremot en ”begravningsavgift” som antagligen räcker till en papplåda och en plats utanför kyrkogårdsmuren och vigd jord…du vet oss icke medlemmar talar inte ens de fina prästerna med. De besvarar inte ens skriftliga frågor ty är du inte med dem, då är du ond och inte värd svar. De ”goda” talar bara med andra ”goda” och det är därför kyrkan åldras, krymper och snart kommer att vara helt borta…även fysiskt! 😉

  3. narhvalur skriver:

    Det är helt rätt med ” begravningsavgift ” efter ett år men man betalar i 1 år efter man lämnat kyrkan en kyrkoskatt sa dom till mig.
    Jag tycker kyrkan är ond. På min pappas begravning predikade prästen att vargar var onda. Jag berättade om kaskadeffekten att vargarnas byte blir mat även till andra djur!
    Min mamma dog ett år senare och den djävla prästen fortsatte sitt snack med hur onda vargarna var. En hädelse eftersom mina föräldrar var båda två vargkramare och skickade kort ( WWF) till folk.
    Hitler var också kristen. Kyrkan har alltid kollaboraterat med diktaturer både i Nazi Tyskland och Sovjet.

  4. arrami54 skriver:

    Du har säkert sett filmen, men jag lägger in den igen så att andra kan se den…kanske någon präst som behöver kunskap och frälsning? ;.-) https://www.youtube.com/watch?v=ysa5OBhXz-Q

    Jag förstår att du tycker prästen hädade dina föräldrar och kränkte deras minne…och det gjorde han säkert medvetet, en präst är ju ”god och har alltid rätt”! Att kyrkan samarbetar med diktaturer är lätt att förstå, de bygger ju sin teori på diktaturens princip om en härskare som skapat och styr allt.

  5. narhvalur skriver:

    Tack för länken! ( Ligger hemma i lunginflammation och är helt däckad)

  6. arrami54 skriver:

    …aj! Krya på dig snabbt nu då! Vila och var rädd om dig!

  7. pybusa skriver:

    ”Skentrevlighet” är ett ord jag ser som beskrivande apropå ”Ingenting är obehagligare……..” Det är mycket farliga typer. Jag ryser.

  8. arrami54 skriver:

    …delar din rysning!

Kommentarsfältet är stängt.