Blommor och humlor.

 

Det är försommar, äppelblommornas skönhet förgyller vardagen och det surrar av humlor och bin…nä, det gör inte det. Blommorna finns, men så många pollinerare har jag inte sett än. Någon enstaka humla, men inte ett enda bi. Förhoppningsvis vaknar de och gör sitt jobb, annars blir skörden skral. Det gamla äppelträd jag fotograferat står på kommunal mark och skörden brukar bli stor. Det blir några hundra äppelpajer och någon liter sylt årligen.

Nu äter undertecknad inte så mycket äppelpaj, men ett äpple om dagen lär hålla doktorn ifrån magen… gott nog det!

Det finns en skönhet i ett väl ansat äppelträd som för tanken till japanska bonsaiträd och jag njuter verkligen av äppelträdets blomning, liksom av trädets bark, form och struktur. Ingen konstnär kan tävla med naturen…

mellanäpple bäpple cäpple vmellan

För övrigt anser jag att Åsa Romson har rätt och det är inget kränkande i att kritisera ett ovetenskapligt ”fotbyte”, speciellt inte som många andra verkligt kunniga genetiker inte anser att vargen nått en gynnsam bevarandestatus i Sverige. Att man kliar arbetsgivaren vänligt på ryggen är inte och lär aldrig bli bevis på vetenskaplig kompetens och kunskap, även om arbetsgivaren råkar heta Eskil Erlandsson och är C-märkt jordbruksminister.

mellan

Tanken går mest till blommor och bin, ni vet: ” – Kliar du mig så kliar jag dig, älskling!”

mås detmellan

…men varken detta eller att det är vår, gör  ett ”byte av fot” synonymt med kompetens!

mellan

vacce-sepia1b mellan

Det här inlägget postades i Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Blommor och humlor.

  1. pybusa skriver:

    Har kommit på en ny möjlig teori om varför dårskapen helt enkelt existerar. Neandertalaren finns ej mer som ras. En vad vi menar högre stående människotyp tog över. Är det samma utveckling vi ser sker även nu? Början på att en ny form av människotyp utvecklas. Inte slutar vi väl förändras? Har sett ett mönster i att mångstegstänkandet ökar sakta. Det begränsade bubbelintellektet får mer och mer motstånd. Det är klart att utvecklingen går sakta. Ju fler celler en organism består av ju längre tid tar förändringen. Det är bara att titta på en grupp människor som ska fatta ett gemensamt beslut. Ju fler, desto långsammare.

  2. arrami54 skriver:

    ”Högre stående” ser jag som ovarsamma ord, lite farliga…att homo neanderthalensis försvann ligger delvis i att de utkonkurrerades, delvis i att vi ”smälte ihop” (vi bär väl några procent av samma genom?). Givetvis pågår evolutionen ständigt och varje generation blir lite klokare än föregående (mest tack vare skriftkonsten), men dårskapen lär bestå under kommande årtusenden. Vad dårskap r kan alltid debatteras och troligtvis ses undertecknad av många som just en ”dåre” 😉
    Politik, allmän utveckling, ”dårskap” m.m. hänger ihop med individers och gruppers vilja och val. Du har rätt i att det går långsamt, vilket är både en förbannelse och en välsignelse. Hasta inte broder, visdom växer väldigt långsamt under det att vi testar teorierna, en del förkastas, en del bör värnas…
    …men förhoppningsvis har du rätt i att ”bubbelintellektet” får mer och mer motstånd! 🙂

  3. pybusa skriver:

    Kände själv att ”Högre stående” var ett nedsmutsat uttryck. Ordet ”Högre” har en dålig klang på många områden bland majoriteten. Säg ”Merbegripande” som synonym. Eller ”Utvecklande” i oladdad betydelse. Naturligtvis smälte arterna ihop. Men vilken art som tog över behöver vi inte diskutera. Sann dårskap kan mätas i hur få steg en individ kan tänka och att det finns andra som kan analysera denna gräns och se konsekvenserna av begränsningar och rent fysikaliskt kan bevisa detta. En dåre som inser sin egen dårskap är med på den positiva utvecklingskedjan. Jantelagen är rotad i de flesta människor. Man ska inte ens ha teorier om att vi består av förändring av någon som helst form. Vi föds alla lika och är alla lika mycket värda. Jantelagens ursprung? Den genuina dåren ser sig själv som perfekt och kronan på ”Verket”.

  4. pybusa skriver:

    En sann dåre är OKRÄNKBAR! 🙂

  5. pybusa skriver:

    Eller ser sig själva som okränkbara och tar åt sig för allt som kan uppfattas som en kränkning. Loopade för mycket i den förra kommentaren. Blev obegripligt! Men jag löser problemet. Det är ju bara ord.

  6. arrami54 skriver:

    …sant och ligger inte mycket av mänsklig dårskap just i detta att vi ser oss som ”skapelsens krona” eller ”Guds avbild”. Genuin dårskap är inte svår att hitta…tyvärr!

  7. arrami54 skriver:

    …haha…tänkte på en vargforskare som kände sig kränkt nyligen! 😉

  8. arrami54 skriver:

    …exakt, bara ord och ord missförstås så lätt! 😉

  9. pybusa skriver:

    Idag fick jag en som inte jag hört skratta på sex år brista ut i ett spontant skratt och övriga gappflabbade. Vad gjorde jag? En gåta?

  10. arrami54 skriver:

    ..en triumf! Hade hen inte skrattat på sex år så behövdes nog det skrattet! 😉

  11. pybusa skriver:

    Det är som att söka guld. Hittar man den minsta klimp så behåller man den. Tamefan! Guldletande är ju totalkränkande i hela sin kedja. Alla korn är väl lika mycket värda? Nu får jag ta och trycka till mej på truten. AJJJ! Där fick jag så jag teg för stunden.

  12. arrami54 skriver:

    …går och smeker min stora guldklimp! 🙂

  13. pybusa skriver:

    Jag var på ett möte om den nya tekniken och dess funktion. Ställde en del frågor som ingen har tänkt på och förklarade en del konsekvenser i flera steg. Inte populärt hos vissa. Men det drog ut på tiden hos den som fick frågorna. Han ville fortsätta i ämnet. Såg mycket road och engagerad ut. HAHAHA! men tiden fanns inte. Jag låg hela tiden på gränsen till olämpligt och kanske kränkbart vid en djupare granskning! HAHAHAHA!!! Städerskan satt och lyssnade. Jag såg att hon lyssnade. Hon kunde inte hålla sig för skratt. Hon vågade skratta vid ett ifrågasättande av vad ledningen sysslar med.

  14. pybusa skriver:

    Fy på Dej! Är inte det lilla gruskornet i skon lika mycket värt?

  15. arrami54 skriver:

    …haha…nej, den irriterar bara! 🙂

  16. arrami54 skriver:

    …jo, jag kan tänka mig att du pressade dem och ed all rätt. 😉

Kommentarsfältet är stängt.