…en skön vårhelg!

 

Den hade en ton av sommar, helgen som gick. Underbart väder, varmt och alla vårtecken är upplevda. Även katter och hundar hade ett speciellt bus i ögonen och helst ville de vara ute hela tiden. Katterna kastade sig upp och ner från kattgårdens klätterträd i ystert vårrus…

mellan

000_0010 00

mellan

Fåglarnas uppvaktning är intensiv, det är gåvor hit och dit, under ett ständigt lockrop.

mellanvårgåva cmellan

En lokal vårtradition är att Ljungby Handel och Centrumföreningen lockar med konstutställningar i affärerna. Jag vandrade runt och mötte sköna själar som delar min passion för färg och form. Det var givetvis ömsom vin och ömsom vatten, men ganska mycket ”vin” i år. Några har jag mött förr, som Kis Petersen, Linda Leijon, Catarina Johansson m.fl men två nya fångade mitt intresse lite extra. Både Andreas Bergström och Annika Frantz visade bilder som väckte nyfikenhet…förhoppningsvis får man se mer.

mellan

Min vita ”vargvän” och trädgården har krävt min närvaro och aktivitet, så gubben har drabbats av både solfrossa och träningsvärk. Men ingenting ger en bättre meditation än att ha fingrarna i jorden och när man ser resultatet av det man planterade för många år sedan blir njutningen lika intensiv som de få gånger man riktigt lyckas med en målning.

Det är gott att leva när milda vårvindar och sol smeker en samtidigt som ögonen kan frossa i levande konstverk ingen av oss kan skapa…

mellanmagnolia bcmagnoliamellanvacce-sepia1b mellan

Det här inlägget postades i Min konst!, Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till …en skön vårhelg!

  1. pybusa skriver:

    Kanske det går att ta en stickling? Göra hål i en blomkruka och låta en levande gren, kanske, rota sig på några år. Sen klipper man grenen under krukans botten. Den klippta grenen som blir kvar ger bara en ny förgrening och om grenen i krukan får rötter så har man ju sparat in massor av år av vänta på en blommande buske. Bara en teori. Kanske värd att prova?

  2. arrami54 skriver:

    …jo, jag kan testa. Det går med de flesta rosor, men på en magnolia har jag aldrig testat.

  3. pybusa skriver:

    Tänk om det fungerar?!! Vilka möjligheter som öppnas. Med priserna på blommande buskar idag så skulle det ju kunna utvecklas till ett litet lukrativt företag. Vad som händer med buskarna utvecklingsmässigt genetiskt vet jag inte. Det sker ju ingen sexuell parning. Mer som en kloning.

  4. arrami54 skriver:

    Det blir mer som en ”kloning” men frågan är om intresset att odla Magnolia är så stort, det är lite svårt runt Ljungby (fel klimat) och kräver tålamod, min stod avvaktande i åtta år innan den levde upp och började växa. Det finns lite olika tekniker för att via sticklingar förnya växter. Huruvida det går med Magnolia vet jag inte…jag får pröva mig fram. 😉

    http://sv.wikipedia.org/wiki/Stickling
    http://blog.svd.se/tradgard/2012/02/18/skicklighet-med-sticklingar/
    http://www.naturochtradgard.se/smattogott_rosstickling.html

  5. Linda skriver:

    Hej Thomas! Försvann du från fb? Mvh linda☺

  6. pybusa skriver:

    Plantan kanske acklimatiserar sig med kloning? Växter är ju ganska snabba på att anpassa sig. Det nya exemplaret tas ju faktiskt från en buske som trivs här i skyddat läge. Det finns trädgårdar i lappland som får fram överlevare. Det verkar svårare att få en växt från kallt klimat att överleva i värme än det är en för växt från värme att överleva i kallt klimat.

  7. pybusa skriver:

    Apropå Kyrkis så föreslog jag Kyrkis att om man bloggar så är det ju offentligt. Det är ju som vitsen med en blogg? Så mitt tips är ju att vill man ha en privat konversation så kan man ju ses på någon bra restaurang med levande ljus och bra mat. Sen kan man ju fortsätta med en film eller bara sitta och umgås hos vice verca. Kanske visa vad man pysslar med? Jaaa? Visa runt i sitt hem och så där som jaaa, bara………? 😉

  8. arrami54 skriver:

    Hej Linda!
    Ja, det blev för mycket av det goda med både fb och bloggen. Har inte tid med så mycket tid framför skärmen, måste måla m.m. och har ett ”krig” att sköta som tar enorm tid. Försäkringskassan har ju som bekant en lite ”snurrig” tolkning av sjukförsäkringssystemet baserat på intensiv politisk styrning och vara sjuk idag innebär ett rent helvete med småsinta och ”diagnostiserade” byråkrater som ingenting förstår.
    Facebook tar jag inte upp igen, det räcker så väl med bloggen! 😉

    Hoppas du är rädd om dig och att du mår bättre än bra!
    😉

  9. arrami54 skriver:

    Magnolian har ett par låga grenar jag tänker ”jordslå”, så vi får se till hösten…eller nästa vår om det fungerar.

  10. arrami54 skriver:

    Rätt!
    Sedan förstår jag inte varför hon inte kunde besvara din fråga här ( i inlägget om Guds hustru)…jag hade inga problem med ert samtal och förstår inte helt tankegången…?

  11. pybusa skriver:

    Jorå! Du vet! Fick idag se ett exempel på vad kyrkan gör med skolan. En kulturgrupp med elever från skolor här i Ljungby och Växjö har blivit stoppad för visning i Ljungby, blev ett jävla rabalder och slöseri med skattemedel i och med långa utdragna möten på övertid. Handlar om en ung människas uppväxt i en frikyrklig familj. Upphovet har tydligen haft framgång i främst Norrländska skolor och övriga Sverige. Den som klagar har alltid rätt i den lokala miljö/område vi lever idag. Det finns en vilja att protestera, stoppa och dölja när det blir obekvämt hos kyrkligt folk. ”Hittepåsjälvregler”!

  12. arrami54 skriver:

    …jo, det ”heliga” får inte kritiseras! Var hittar jag info om denna händelse? Smålandsposten?

  13. pybusa skriver:

    Hann du se min utökning av Självkränkningen? Jag raderade ikväll. Det var nog för magstarkt för de flesta. Jag inser att mängden begränsare i bygden är mycket stor. Jag ska återskapa kränkningarna. Men i inte i sådan samtidig mängd. Bara långsamt pytsa ut. När jag fick höra vad som hänt blev jag vit i ansiktet! Insåg att jag vill inte bli Don Qischote. Dom är många och har makt.

  14. arrami54 skriver:

    …jo, jag han läsa, men jag undrar fortfarande…var hittade du info om visningen som stoppades?

  15. pybusa skriver:

    Troligen har ingen fört saken vidare av rädsla att bli åsidosatt. Att vara idealist är ju ett intresse! Vissa vill ha lugn och ro. Får bort eländet från sitt bord. Smålänningen skriver väl inte om sånt. Dom är väl av samma klan. Jag tipsade ju smålänningen om Polisens sätt att agera. De sa att det var intressant, men ingen notis ens blev det. Jag ska ta reda på mer om gruppen och se om de själva har vågat föra saken vidare.
    ”Det som får hända sker” En lag som gäller bland LBFS!

  16. pybusa skriver:

    Direktinformation!

  17. pybusa skriver:

    Jag träffar många människor och verkar ha en förmåga att få folk att berätta.Jag tycker detta är en bagatell jämfört med annat jag får veta. Det är så skrämmande hur lagen om klagan fungerar i Ljungby. Ska nyttja den själv vid tillfälle? Jag kanske ska gå personligen till högsta ledning? Men? Det kommer inte att fungera! Jag är utsocknes!

  18. pybusa skriver:

    Den rättroende klanen bör granskas. Det känns som en sekt av skentrevliga i vardagen! Och superbubbligaenklaitanken monster i verkligheten!

  19. arrami54 skriver:

    Okej, vi får se om vi får läsa om saken…?

  20. arrami54 skriver:

    …förstår! 😉

  21. arrami54 skriver:

    En utsoknes räknas inte och du måste ha politiskt eller starkt ekonomiskt inflytande: Du vet hur tyst korrupt nepotism fungerar!

  22. arrami54 skriver:

    …håller med! 🙂

  23. pybusa skriver:

    Kolla Smålandsposten. Jag använde bara exemplet för att belysa hur kyrkligt folk fungerar. Det här är vardagen i denna byggd. Har funderat på att om jag blir medlem i en lokal kyrklig förening och med utgångspunkt från det utvecklar självkränkningen till helt nya kyrkliga dimensioner. Då har jag ju en verklig koppling till att verkligen utveckla självslakten ordmässigt, oåtalbart! Eftersom jag inte kränker något jag inte är med i? Som en medlem får jag väl skriva tvärtom??? Klart att jag åker ut med omedelbar verkan. Men det skrivna är ju publicerat och fastslaget.

  24. arrami54 skriver:

    …kollade, men fann ingenting. Det är kanske som du säger, att den tysta ridån dragits ner!
    Meningslöst att gå med i en församling, de går inte att påverka, tvivel är nämligen djävulen som kittlar dem och givetvis…åker du ut direkt! 🙂

  25. pybusa skriver:

    Jag funderar på om vi skulle ta och bilda en Satansdyrkarorganisation med utgångspunkt från att Satan är Party, kul kille, svär som satan och låter orden bli fria och garvar så man spyr, Hundrapoängare! Gillar Bärs och Brudar, och vilda kuliga killar och Inga tråkiga regler, jämlikhet mellan könen, tar livet med en klackspark och vi kan använda Lars Stenberg som referens. Det faktum att vi kan höra honom tala är ju mer bevisligt än vad Di religiösa har att komma med. Att Lars har fått pris av Sveriges Radio tar vi som ett bevis för ”Sanning”. Protesterar någon så anmäler vi för ”Hets mot folkgrupp”. Alla djävulsbilder, musiktexter och skrifter åberopar vi naturligtvis som ”Bevis”. Vi ordnar ungdomsgrupper för att stimulera sann humanism och kreativitet. Slänger runt fina anpassade till tron åsikter och myspyssnack till en början bara för att retas nå Jävulskt. Jag misstänker att vi får många unga med oss. Vore satans kul. Har funderat på detta sen jag var ung. Naturligtvis skulle ju organisationen bli extremt human på toppnivå och pedagogiskt exemplariskt med god bildning i grund, om det skulle göra succè? Men starten skulle ju vara i syfte att slå sönder de mikrosjälvgodas värld i små, små spillror och förhoppningsvis orsaka en jävelusiskt massa stroker och kortslutningar här och där. 🙂

  26. arrami54 skriver:

    …nä, hinner inte och vill inte bli ”offrad” innan sommaren är här! 😉 Men idén är kul!

  27. pybusa skriver:

    Naturligtvis hinner inte jag heller. Men som en ordutveckling på en blogg! En lek där planeringen följer en röd tråd. Låt organisationen leva i ordets värld. Även här kan man tala ganska fritt. Garva och låta fantasin spela fritt i Den Jävulska Satans värld. På samma sätt som att ”Självkränkningen” bara är ord. Vi leker ju bara med ord och meningar på nätet!

  28. arrami54 skriver:

    …men det gör vi ju här på bloggarna! 😉

  29. Linda skriver:

    Förstår dig så väl! Önskar dig all lycka med kampen mot försäkringskassan och kommer kika in här så ofta jag kan. Försöker också minimera tiden framför datorn. När värmen kommer lär man lyckas bättre☺

  30. arrami54 skriver:

    Tack! 😉
    Sant att tiden vid skärmen minimeras under de varma, sköna sommardagarna och just nu är det sommar här i Smålands skogar!

    Må bättre än bra!

Kommentarsfältet är stängt.