Skrämskottet.

 

Det kom en kommentar för ett par dagar sedan: ” Ja just ja, vet du, är det inte dags att börja skriva en roman? Eller du kanske sitter och knåpar redan 😉 Du har ju uppslag redan!”

Lydig som jag är följer jag kommentarsskrivarens råd (idé) och vem vet, romanen kanske börjar ungefär såhär:

mellan

 – Vad fan skall du ha med dig motorsågen för? Jag tittade frågande på Mats samtidigt som orden frambringades.

– Du får se, vi måste kanske öppna en dörr! Svarade han leende.

Klockan var nästan midnatt när vi kom fram och stod utanför den fanerade ytterdörren i trappuppgången på tredje våningen. Ljudet av motorsågen när den skar upp ett stort hål i dörren var bedövande och stanken från avgaserna förbättrade inte situationen. Det skrek av panik i mig och jag tänkte: Vad fan har jag hamnat i?

Motorsågen tystnade och Mats tryckte in den uppsågade dörröppningen och vrålade högt, med huvudet en bit in i hallen…:

– Du betalar din spelskuld före tolv på Torsdag!

Det hördes bara ett svagt ljud av barngråt inifrån lägenheten och jag mötte med avsmak Mats blick…

– Du sade ingenting om att det fanns barn här!

– Jag visste inte…

Vi drog och på första våningen tittade en skräckslagen man försiktigt ut. Mats skrek att han skulle stänga dörren och hålla käft. Dörren stängdes blixtsnabbt och ett par minuter senare satt vi i bilen på väg bort ifrån händelsen.

 

– Du gillade det inte? Frågade Mats halvvägs hem.

– Givetvis inte, du hörde barnen!

– Ja, fan…de sade inget om att han hade barn. Djävla svin…de får pröjsa lite extra.

– Vad får du?

– De ger tjugo procent om och när han betalar. …och tro mig, han betalar!

– Det tror fan, han sket nog på sig…vilket djävla skrämskott!

– Visst, men det är så jag får in pengarna. Det är ett effektivt inkassobolag jag driver…

– Jag tror dig, men känner du aldrig avsmak?

– Nä, jag har sett för mycket skit och de får oftast skylla sig själva. Är de dumma nog att vända sig till hajarna för att få kulor till spel, då är det något fel på dem.

– Det var barn i lägenheten Mats! Små barn, du hörde…

– Jo, fan jag vet, men jag har gjort värre saker…

– Vadå?

– Det var en snubbe som var skyldig stort och vi visste att han kunde få fram kulorna snabbt, så jag sköt hans hund när de var ute och gick…

– Nä, va fan, Mats…!

 

När vi kom fram till gården red ångesten mig rejält. Det var i ett förvridet och sömnlöst töcken av utmattning jag liftade in till staden,  hem,  dagen efter. Det gick inte att stanna på gården och det dröjde ett tag innan jag mötte Mats igen.

 

Men vinden vänder ibland. Mats träffade en bra tjej den sommaren. Han lade ner ”buset” och var tio år senare en relativt framgångsrik företagare i säkerhetsbranschen i ett välmående europeiskt land.

 

Jag var helt oförberedd när han ringde igår… …

 

 

mellanvacce-sepia1 memorymellanvacce-sepia1b mellan




Det här inlägget postades i Sagor och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Skrämskottet.

  1. pybusa skriver:

    Sista meningen är som smörklicken på palten. Skön ”Loop”.

  2. narhvalur skriver:

    ” Gambling is only for losers”—Dick Francis, former British champion jockey, RAF pilot and author

  3. arrami54 skriver:

    Tack för tipset. 😉 Intressant att en förre detta jockey skriver en bok med den titeln. Hästsporten ”Galopp” är ju en sjuk spelbransch…

  4. narhvalur skriver:

    Galoppsporten är sååå sjuk, kommer att fortsätta min serie på min blogg och dokumentera detta!
    Läste just idag att två hästar hade kommit lösa och rymt från Galoppen, alldeles helgalna och drypande av svett.

    En normal häst springer alltid till stallet, dessa torterade galoppörer springer ifrån sina plågoandar.

  5. arrami54 skriver:

    Jo, det ÄR en sjuk sport, hästarna behandlas fruktansvärt illa och stressas sönder om de undviker fysiska skador. Var gift med en kvinnlig jockey och det hon berättade från bl.a Täby-galopp gjorde mig illamående.
    Jag skall se om jag hittar något av allt det hon skrev i saken, kan bli bra blogg-material.

  6. pybusa skriver:

    Hästsport = Pengar = Vinst = Girighet = Sinnessjukdom 😉

  7. arrami54 skriver:

    Jo, det jag har lärt mig om de flesta hästsport-stall är ingen bra kunskap. Människor som ser hästar som maskiner som skall springa in vinster är oftast inga bra ”djur”, de sorterar bort hästar utan insikt om att de borde sortera bort sig själva från ”sporten” först och främst.

Kommentarsfältet är stängt.