Önskar er en skön Påskhelg!

 

Personligen firar jag inte den i grunden religiösa påskhelgen, firar jag så är det av andra orsaker. Att naturen återuppstår efter vinterns sömn och att det vintergrå omvandlas till skir grön grönska. Minns min barndoms påskhelger, långfredagen var ockuperad av kristen tristess, den längsta dagen på året. Inga affärer var öppna, radion spelade allvarsam musik. Det var den stora sorgens dag.

(Trots ”sorgen” minns jag en del Halleluja-tanter (och farbröder) som verkade mest hänryckta av glädje, talade i tungor och verkade allmänt drogade…jag undrar fortfarande vad de ”gick på”?).

mellan

Men visst finns det anledning att fira, att ta en god Whiskey ihop med någon/några, eller en god middag. Det går alltid att finna anledningar till att fira…varför inte nöja sig med att fira vårens ankomst. Att Magnolian slår ut med femtio-sextio undersköna blommor.

magnolia c

Det finns många arter i mangoliasläktet och de är ganska olika varandra. Det finns de som fäller sina löv, andra är alltid gröna, en del är buskar, andra träd. Blommorna är oftast stora och doftar, färgen är vit, rosa, lila eller gul. Knopparna är tyvärr känsliga för frost och det är alltid spännande att se blomningens utveckling. Magnoliorna är ett mycket gammalt släkte som fanns innan bina. Blommorna utvecklades därför för att pollineras av skalbaggar. Man har funnit fossila lämningar av Magnolia acuminata som är 20 miljoner år gamla.

mellan

En annan anledning att fira nu är att naturen äggar sig. Det sjunger en munter fågel i varje buske, i varje träd. Fåglarnas symfoni är som intensivast nu och en tidig morgonpromenad är alltid detsamma som ljuvlig örongodis. Tyvärr märker jag en minskning av småfåglarna, antalet häckande arter har minskat de sista tio åren och minskat tydligt. En effekt av vår miljöpåverkan, förändringarna i jordbruket m.m.

mellan

Men fåglarnas återkomst glädjer mig alltid lika mycket, Sädersärlans vippande gång, Sångsvanens trumpetande…

mellan

svan röd
(Målningen är under arbete!)

…alltid kul att möta dem alla, att få se dem och lyssna…

mellan

mellan

Att naturen äggar sig är uppenbart och hur många ägg som produceras kommande två månader är oräkneliga. Tänker du ägga upp dig själv så betänk risker och konsekvenser!

…och oavsett så kan man alltid fira att vi lyckats frambringa gudadrycken Whiskey! Ta det lugnt, betänk ordet ”lagom” och var rädda om er. (Gud ser allt!)

mellan

mellanPS: Något mycket läsvärt här! Rekommenderas i ”äggande”-pauserna under påsken. DS.

mellan

glad-pc3a5sk1

Untitled

Det här inlägget postades i Min konst!, Natur och miljö., Religionskritik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

58 kommentarer till Önskar er en skön Påskhelg!

  1. pelle andersson skriver:

    hej
    kan man ställa frågor här om invandring o rasism osv?
    även om man inte har samma åsikter som dej menar jag?
    pelle

  2. arrami54 skriver:

    Visst kan man och får det. Oavsett åsikt är du välkommen att fråga ”varför” hur mycket du vill och åsiktsfriheten, yttrandefriheten m.fl. är och skall vara ”helig”.

  3. kyrkis skriver:

    Påskens budskap är genom död till liv. Likasom naturen dör på hösten för att återuppstå på våren så skapade Jesu gärning en väg genom död till liv. Ett återkommande tema för allt jordiskt.

  4. arrami54 skriver:

    Att döden är en av livets förutsättningar är sant, utan död inget liv. Men naturen dör inte på vintern, den går i vila här på våra norra breddgrader. På andra håll skapar torka viloperioder o.s.v.
    Det som dör återkommer inte, det återanvänds. Ett liv kan bli ihågkommet och minnet hållas levande, men minnet är aldrig exakt och förvanskas alltid över tid. Som du vet ser jag Jesus som en etisk och ”politisk” rebell, ingenting annat. En del av hans ord är bra byggstenar i en god etiskt balanserad värdegrund, men någon gud var han inte, ej heller någon guds son.
    Den viktigaste kvarlevan är orden som kan skrivas så här: Ingen är oumbärlig, var och en är oersättlig.
    …men tyvärr är mänskligheten långt, långt ifrån ordens innebörd och saknar generellt respekt för livet. Speciellt för andra arters liv och för dem som ses som främlingar…

    Ha en skön Påsk ”kyrkis”! 😉

  5. pybusa skriver:

    Att se Påsken som död och Jesu gärning som liv? Hur är det med naturkunskaperna? Den bok som Jesus figurerar i har väl ändå historiskt sett mest varit ett redskap för ett ohyggligt bestialiskt handlande och att hålla mänskligheten i stram obildning och tukt. Den som inte löd förkunnarna av skriftens ord skulle hamna i helvetet och där brinna i evighet. Finns det något faktafel i detta?

  6. arrami54 skriver:

    …sant, religiös tro saknar all koppling till naturvetenskap och oftast till det vi benämner etik. Skriver en som otaliga gånger dömts till helvetets evighetseld av högmodiga talesmän för Gud… 🙂

  7. pybusa skriver:

    Gokväll! Lyssnar på Lars Stenberg från ”Mammas Ny Kille”. Sveriges Radio. Jag Behöver en bitpinne så att jag inte garvar ihjäl mig.

  8. arrami54 skriver:

    …gonatt! 😉 Fan, jag har ett tuggben av gummi här, du skulle tagit med dig det upp! 🙂

  9. pybusa skriver:

    ”Lars Stenberg och Kristendomen”. Rekommenderas 🙂

  10. Kicki skriver:

    Ser att du håller på med ytterligare ett alster, (under arbete).
    – Är du klar med näbben, eller är den också under arbete??!

  11. arrami54 skriver:

    …”under arbete” betyder att allt är under arbete, detaljer, komposition, färger… 🙂
    Antagligen får den ”hänga” ett tag, kanske månader, för att ”mogna fram”, innan jag gör den klar. Jag har konstruktiva och hårda kritiker som jag lyssnar på under tiden, men oftast gör jag det jag beslutar själv och ”skiter i” vad andra tycker. 😉 Bilderna är mina, inte till salu (i princip aldrig!) och andra ”tyckare” får måla sina perfekta alster själva.
    …så har du synpunkter på näbben, så fråga en sångsvan hur den ser ut och studera tusen dylika och måla ett svan-porträtt själv. 🙂

    Ha en skönt målerisk Påskhelg ”Kicki”! 😉

  12. Kicki skriver:

    Visst, ibland är det bra att gå sin egen väg, men även att kunna lyssna till kritiker. Vem har frågat dig om bilden är till salu? Den är inte kantad med maskeringstape i alla fall…;-)
    Tycker färgerna är bra, men som sagt… det finns något lurigt där i näbben…

  13. pybusa skriver:

    Hej Kicki! Har Du skaffat målarprylar?

  14. arrami54 skriver:

    …haha…många frågar, alla får samma svar! När man svarar på en kommentar blir svaret både riktat och allmänt (andra läser kommentars-tråden också!).
    Lyssna gör jag alltid, men det är inte alltid lyssnandet får någon konsekvens…vilket jag tror gäller oss alla.
    Ser inget ”lurigt” mer än att fotografiet ger andra färger än originalet, det blå är för ljust och dominant, och mer mot mörkare blå, lila i målningen. Sen förstår jag inte vad maskeringstape har med måleri att göra???
    (Tog bort dina två tidigare kommentarer enligt ditt önskemål!)

    …njut av påskhelgen och det sköna vädret nu! 😉

  15. pybusa skriver:

    Maskeringstejp kan vara bra när handen är darrig 🙂

  16. arrami54 skriver:

    …det finns annan bot mot darrighet. Som sex centiliter god Whiskey! 🙂
    (PS: Mitt huvud (och benen) kan vara ”darriga” och allmänt knasiga…men aldrig händerna! DS.)
    🙂

  17. pybusa skriver:

    Det blir välkokt blodpalt när jag kommer hem. Paltkoma gör en stilla och stadig också.

  18. arrami54 skriver:

    …sant, paltkoma botar allt! 🙂 Sist åt jag inget två dygn efter koman…det kändes som jag ätit en blandning innehållande ren granit, så mätt blev jag. 😉

  19. Kicki skriver:

    Nope, ekonomin är ”körd i botten”

  20. Kicki skriver:

    Usch så vidrigt, både blodpalten och whiskey. *går ut och spyr*

  21. arrami54 skriver:

    …inte då! Så känslig mage kan man inte ha att man avstår gudamat och gudadryck. 😉 Men visst, smaken är som baken…

    Lyssna på fjärde låten!

  22. arrami54 skriver:

    Suktar…! 😉
    Undrar var Peter Fra…förlåt ”Pelle Andresson” tog vägen? (se första kommentaren!) Men han hade väl inga frågor om invandring och rasism. Antar han tycker vi tar emot för många ”sådanadär” som denna kvinna: http://www.etc.se/debatt/utvisningshotade-samira-sluta-blunda-irans-manniskorattsbrott
    …medmänsklighet, etik, solidaritet har ju blivit riktigt fula ord!

  23. pybusa skriver:

    Intfan samtidigt! Fet mjölk till palten och hemkokt lingonsylt är vad som gäller.

  24. arrami54 skriver:

    ”Intfan”! Har du testat…hellre Whiskey än fet mjölk och jag vet att det blir mer bett i maten med Whiskey och kaffe istället för mjölk! Hemkokt lingonsylt är däremot ren GODIS!!!
    🙂

  25. Kicki skriver:

    Låter som ett värmländskt hopkok. Rapade palten efteråt?

  26. arrami54 skriver:

    Dristar mig att svara trots att du vände dig till pybusa. Läs gärna hela detta inlägg så får du veta vad palten innehåller: https://varghjarta.wordpress.com/2013/09/15/en-blodig-sondag/

  27. Kicki skriver:

    Vet vad palten innehåller. Stod själv med en gång som liten och såg när det rördes ner mjöl i blodet…har ätit det..känner av smaken än… (vitsås och fläsk till)

  28. Kicki skriver:

    Han är väl kanske ”blixtinkallad”? på lasarettet i skåne

  29. arrami54 skriver:

    …fläsk och vitsås??? Låter py kommentera detta! 🙂 Den blandningen måste varit…skrämmande!

  30. arrami54 skriver:

    …njaa…han sitter nog på en ölkrog i Hamburg och ”äggar” sig. Det gäller att tänka positivt…har jag hört! 🙂

  31. Kicki skriver:

    ständigt hungrig äter allt.
    Gillar förvisso nästan allt, men hoppar definitivt blodsörjan..(får väl se om ett tag igen..då äter man väl rötter..)

  32. arrami54 skriver:

    Mo-rötter är gott och äter du tillräckligt många blir du ”solbränd” utan sol! 😉
    Något som är gott…såhär i ägga-tider…är att riva några morötter och blanda in i några (5-6) vispade ägg och steka som omelett (snåla inte med kryddor eller ägg!). Ta gärna någon kryddig korv och stekta potatisar till (+ hemgjord osötad lingonsylt!). Detta brukar jag ”slänga ihop” när jag vaknar vrålande av bakfylle-hunger! Det mättar alla och allt! 🙂

  33. Kicki skriver:

    Hahaha.
    Ja det kan ju hända. Avståndet mellan är ju inte så långt. Reperbaahn har ju en ölkrog som heter sillental eller nåt…kan inte stavelsen.

  34. arrami54 skriver:

    …vem kommer ihåg stavelsen…det är ju ölen som är intressant. Den minns man! 😉

  35. Kicki skriver:

    Bra de. Ska genast gnaga loss på en

  36. arrami54 skriver:

    …välkommen bland oss i kaninernas rike! 🙂

  37. Kicki skriver:

    Jo ölen minns jag. Den serverades antingen i sejdel eller dojjaform. (Typ italienform, som en stövel)

  38. Kicki skriver:

    hahaha. behöver nog fan ett rivjärn nuförtiden 😀

  39. arrami54 skriver:

    …du ser, ölen minns man! 🙂

  40. arrami54 skriver:

    …hyr en dvärgkanin. De äter inte så mycket men tugga kan de! 😉

  41. Kicki skriver:

    Du är banne mig inte klok, din tok. *Asgarv*

  42. Kicki skriver:

    eller konsekvenserna av för mycket ”whiskey… on the rocks”… 😆 😆 😆
    http://tv.aftonbladet.se/webbtv/nyheter/article39995.ab?service=embedded&autoplay=true&showrelated=true

  43. arrami54 skriver:

    …mucho poco loco! Det är jag det!! 😉

  44. Kicki skriver:

    😄

  45. arrami54 skriver:

    …ja men va fan, vem placerade bro-djäveln där?? Hur skulle jag kunnat se den i tid liksom…trodde ”kling och klang” öppnade alla broar…ju. Så jag erkänner mig aldrig skyldig!
    🙂
    Tar en liten whiskey till!

  46. pybusa skriver:

    Låt alla som jagas av religionens effekter välkomnas till Sverige. Släpp inte in de som upprätthåller religion. Trava ett exemplar av alla här på Tellus förekommande dravelskrifter i en hög där den asylsökande får lägga en rejäl kabel över samlingen. Vägran ger utvisning. En enkel, billig och sund lösning som minskar riskerna för att små svulster av tokerier ska växa sig större och i framtiden orsaka kvinnoförtryck och sadistiska straff, som exempel.

  47. pybusa skriver:

    FLÄSK OCH VITSÅS???!!! …………. En brutal hädelse mot Paltkulturen! Men?…Varför inte?…När jag tänker efter så låter det ju riktigt smaskigt. En borde prova någon gång. Och fastlåsta traditioner är alltid kul att bryta.

  48. pybusa skriver:

    Jag syftar på artikeln om Samira. Hon hotas ju av religionens galenskaper. Självklart ska hon få stanna!

  49. pybusa skriver:

    Borde ha skrivit ”Organiserad” religion.

  50. Iréne skriver:

    Glad Påsk! Här firas det inte heller för att det är Påsk utan för att det våras! Njuter av alla vårliga pippisar ahhh äntligen 🙂

  51. arrami54 skriver:

    …exakt. ”Äntligen”! 😉
    Njut av våren och ha en riktigt skön helg!

  52. arrami54 skriver:

    …haha…men tyvärr är religionerna heliga enligt världsmedborgarmajoriteten och religionsfriheten hyllas som ”viktig”. Så denna regel kan vi nog inte införa.

  53. arrami54 skriver:

    🙂 …förstod att du skulle likna det vid hädelse.

  54. arrami54 skriver:

    …exakt min åsikt! 😉

  55. arrami54 skriver:

    …organiserad och fundamentalistisk.

  56. pybusa skriver:

    Jag nyttjar Påskens röda dagar för att få längre ledigt i kombination med semester. Samma med Julen. Det är den enda fördel jag ser med traditionerna. Våren stannar ju inte upp om vi inte firar Påsk. Glad vår på Er Allihopa! 🙂

  57. arrami54 skriver:

    Sant och detsamma!! 🙂 Njut av de röda!

Kommentarsfältet är stängt.