Varning mansdiskriminering!

 

Fredrik Virtanen skriver en underhållande och tänkvärd text i Aftonbladet den 12:e april. (Läs länken!)

Han hävdar: ”Låt bara kvinnor rösta, män vet inte sitt bästa”. Att män som kommenterar texten blir stötta roar undertecknad och de missar helt sanningshalten i Fredriks ord.

(Ett exempel:

Jens Lotsengård · Toppkommentator · Byggentreprenad i Mönsterås: Hackkyckling

Är du fortfarande kvar Virtanen?
Kom vi inte överrens om att du skulle maka på dig och lämna plats för en bättre tjej? Eller är just du för viktig för det?”)

mellan

Många av Fredriks ord träffar helt rätt:

”Män har större problem med solidaritet eftersom vi haft det enklare. Vi inser inte våra privilegier. Vi blir kränkta om någon tillrättavisar oss.

Vi som är så schyssta! Vi som jobbar hårt för att ta hand om familjen. Vi diskar. Vi bygger grejor. Vi byter blöjor. Och det är sant, det är inget fel på män, tvärtom. Ni är hyvens. Bra karlar.

Men.

Ändå, trots all vår förträfflighet, är det fakta att män står för stora problem i samhället. Det är vi som sitter på kåken, det är vi som super, det är vi som är våldsamma, det är vi som inte tar ut föräldraledighet, det är vi som inte vabbar, det är vi som tar livet av oss, det är vi som är utslagna, det är vi som saknar utbildning.”

Så jag ställer upp på hans förslag. Förbjud män att rösta under två mandatperioder (blir utvecklingen bra så förlänger vi förbudet!). Idén kan bli ett både klokt, intressant och ytterst framgångsrikt demokratiskt experiment.

Låter det galet, odemokratiskt, att ta ifrån männen rösträtten? Javisst! Men inte mer galet eller odemokratiskt än att kvinnor fram till 1921 saknade jämbördig rösträtt.”

 

Magnus Betnér kan få bli ett undantag och får behålla rösträtten…

mellan

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till Varning mansdiskriminering!

  1. narhvalur skriver:

    Jag tror män har det jobbigare än kvinnor. Män måste alltid hävda sig något som kvinnor inte måste.

  2. arrami54 skriver:

    Jag tror det är jobbigt att vara människa!
    Historiskt, statistiskt (sett till våldsbrott, missbruk m.m.) verkar du ha rätt (precis som Fredrik). Män verkar ha svårt att vara män idag, civilisationen stör machokulturen…?
    Jag har alltid tyckt mansrollen vara enkel, men jag är mer lik ”tjuren Ferdinand”…vill helst sitta och läsa eller måla! 😉

    …men lite kaxig är jag nog också, så du har rätt! 🙂

  3. Kicki skriver:

    Både män och kvinnor ska få rösta.

  4. arrami54 skriver:

    …näää….stampar ilsket med fötterna i golvet…mans-sluskar skall lära sig veta hut…först! Sen får de rösta…om sådär hundra år! 😉
    Du vet att mäns hjärnor utvecklas långsammare än kvinnors så rösträtt för män före 25 års ålder finner jag vara uteslutet!

    🙂

  5. Kicki skriver:

    Jag tror inte på det där. Alla är olika.
    Mans-sluskar? Ja, de finns de med, lika väl som det finns rabiata kvinnor. Jag var säkert rabiat för någon, och en toffel för en annan…
    Jag tycker det ska vara som det är.

  6. arrami54 skriver:

    …haha…jo och både inlägget och mitt svar till dig bör läsas med glimten i ögat…det handlar om skämtsamhet med korn av sanning. Men samtidigt är jag ambivalent, man får inte framföra en bil utan körkort, men man får rösta efter ålder inte kunskap…?
    Dåligt system, och generellt ligger män ett antal år efter kvinnor i hjärnans utveckling. Studerar man världen så är tanken att låta allting vara som det alltid varit tämligen vansklig, ingen av våra ”system” fungerar klokt, de ”ekonomiska”/finansiella systemen är åt helvete fel, vi är ekologiska analfabeter generellt sett och förgiftar vår jord i ett fullständigt konsumtionsvansinne ( http://www.dn.se/ekonomi/var-fiende-plasten/ ). ( http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/vi-ar-ekologiska-analfabeter-menar-carl-folke-professor-i-naturresurshushallning_3441938.svd ).
    Att vi är olika är nog inget bra argument, en tioåring är olik både dig och mig…men rösträtt saknar ”hen”. Varför det?

    …i rådande verklighet är det så klokt att medvetet låta ”okunnigheten” rösta????

  7. Kicki skriver:

    Svar: Nej. I allt jag säger, så målar jag in mig själv i ett hörn. Läser jag på skvitts blogg så är det samma där…
    Slutar med att jag får gräva mig en grop i skogen och krypa fram när valet väl är över. Jag tillhör nämligen okunnigheten.

  8. arrami54 skriver:

    …det tror jag inte alls och det du inte vet idag kan du lära dig nu och i morgon. Det finns ingenting farligt i ett samtal om en idé, även om idén är kontroversiell och lite ”främmande”.
    Som lärare accepterade jag aldrig när elever sade att de ”inte kunde”, däremot accepterade jag att de ”inte ville”. Men jag förklarade noga vad betygskriterierna innebar och att de faktiskt själva satte sitt betyg.

  9. Kicki skriver:

    🙂 Jag har alltid velat studera, men det blev inte riktigt så… är väl därför man är off.
    Naturlagarna är bäst…men vi har kommit till en punkt där jag känner mig rådvill. Mänskligheten förintar ju snart allt. Är väl därför jag ser allt i svart… vitt

  10. arrami54 skriver:

    Det är aldrig för sent att studera och lärandet är en livslång lektion.
    Det är sant att vår planet (mänskligheten) är illa ute, just därför blir kunskapen än viktigare.
    Att se tingen i svart-vitt är en klassisk förenkling i repris, exakt det SD m.fl. gör idag…och vi alla ser hundratusentals nyanser av grönt, grått, blått, rött…

    Allting har en orsak och en konsekvens, inte så svårt att varesig se eller lära sig.
    Kör du bil utan körkort/kunskap går det lätt åt helvete, röstar du utan att veta vad du egentligen röstar på…så går det lika självklart ofta åt helvete! 😉

  11. Kicki skriver:

    Jo..jag har förstått att det kommer gå åt helvete. Utan vägledning är jag rökt..

    Jag kan därför inte placera in mig i något fack…oavsett vad det gäller. Är fostrad som en bastard..en strykrädd sådan..om du fattar vad jag menar ;-/ En sådan blir endera följsam eller aggressiv…

    Men det finns områden jag är bra på, det har väl att göra med överlevnadsinstinkt…

  12. arrami54 skriver:

    Förstår vad du menar, har mött ”bastarder” förr och felet låg aldrig hos dem…

    …för många kommer det att gå åt helvete och IPCC har rätt, även om många förnekar fakta ( http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/delar-av-jorden-obeboelig-vid-fyra-graders-okning/ ).
    Dessutom tror jag att Europa återigen kommer att slitas sönder av våldet, klyftorna blev för stora…redan inom två/tre år. Vi blundar inför det som sker i Syrien ( http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-syriens-lidande-angar-oss-alla/ ) och ytterligare en konflikthärd kommer att explodera långt närmare oss, i Ukraina. ( http://www.svd.se/nyheter/utrikes/senaste-nytt-om-ukrainakrisen_3429332.svd?sidan=20 ).
    Kriget har samma tendens att följa mänskligheten som skuggan följer dig i ljuset…

    …så en bra överlevnadsinstinkt hjälper dig bara!

  13. Kicki skriver:

    Tvivlar…det blir även svårare på den punkten ju äldre man blir. Man är inte lika rapp längre…

    Jag har bara en önskan, det är att barn och barnbarn får det bättre i allt kaos som nu verkar råda.

  14. arrami54 skriver:

    Tvivla inte, ålder gör inte kunskapsinhämtning svårare, tvärtom man sovrar ut desinformation lättare och har lättare för att se vad som är viktigt.

    Däremot tror jag tyvärr att våra barn och barnbarn o.s.v. går en dystrare framtid till mötes…

  15. Kicki skriver:

    Det hoppas jag inte. Jag önskar de får uppleva sann kärlek och lycka. Att det får en ljus och fin tillvaro.

  16. arrami54 skriver:

    Det hoppas jag också för mina barn…

    Men med tanke på den ”soptipp” vi lämnar åt dem att städa upp så ser det inte ljust ut…och jag tänker inte enbart på miljö-/klimatproblematiken. Girigheten har också skapat klyftor som i princip blir omöjliga att överbrygga med rådande högerpolitiska klimat i Europa.

  17. pybusa skriver:

    Vi har körkort. Men inte röstkort som man behöver göra ett prov för att få. Varför? Det borde vara prov på allmänbildning, medvetenhet, tankeförmåga m.m. Jag lovar att vissa röstar på en kandidat för att han hade ju så fin slips. Eller var så välklippt. Eller bara syntes i media.

  18. arrami54 skriver:

    Jo, det du skriver är sant men ett ”röstkort” faller på HUR skulle detta test utformas? Ingen är beredd att ta bort friheten att bygga sin åsikt på myter, tro, och okunnighet. Människor vill gå på det ytliga bedrägeriets snygga yta och röstar främst efter hur välfylld de tror den egna plånboken blir …kunskap, etik, miljö m.m. saknar helt värde i sammanhanget.

    Hoppas allt är väl däruppe och att du njuter av skidturerna! 😉

  19. tengileye skriver:

    Fast hur grisiga män än är så har de oftast i störst grad blivit fostrade av sina mammor

  20. arrami54 skriver:

    …haha…jag väntade på denna argumentativa pärla! Du är nu sanningen nära…allting är kvinnornas fel. Den kollektiva östrogenfällan som möter pojkar i småskolan gör oss till det vi blir! 😉

  21. tengileye skriver:

    Haha… nää… mwäen det är det som fattas… man skq vara två som fostrar. Minst. ..

  22. arrami54 skriver:

    …exakt! Bra manliga förebilder är otroligt viktiga…överallt!

  23. Kicki skriver:

    Ur led är tiden… hoppas leden hoppar rätt igen.. . 😉

  24. arrami54 skriver:

    …den kan inte hoppa rätt, den hoppade av och försvann för länge sedan…ungefär när vi uppfann Gud. Den största och sämsta ursäkten för att inte bry sig. 😉

  25. Kicki skriver:

    …Gud ja!
    Det är allt trevligare att tänka på annat. Sommarn närmar sig med stormsteg, om några månader kan vi binda kransar av prästkragar. Midsommarnattsdröm?!

  26. arrami54 skriver:

    Midsommar ligger långt fram, först har vi den tid då det vintergrå tonar bort och all grönska återuppstår, min Magnolia avvaktar ännu, men hon bär över femtio knoppar som jag väntar mig slå ut kommande helg om värme och sol bryter igenom fullt ut…
    Midsommarnattsdrömmar är inget för mig, jag drömmer inte…drömmar är som såpbubblor, extremt förgängliga… 😉
    Det korrekta citatet av William Shakespeare är: ”Ur led är tiden: ve! att jag är den som föddes att den vrida rätt igen.” …och därav min association till ”Gud”. Han uppfanns väl för att vrida tiden rätt igen? 🙂

  27. Kicki skriver:

    Jo, det var väl så det sades?!

    Nu ska jag ta dagen som den kommer, bara vara…verkar bli en fin dag

  28. arrami54 skriver:

    …ja, ha en fin dag! 😉

  29. Fredrik skriver:

    Det finns kvinnor som hindrar pappan att
    ta ut en jämställd föräldraledighet pga egoism.

    http://www.viforaldrar.se/artiklar/mammorna_hindrar

    http://ekuriren.se/jobbpengar/1.2369025-mamma-har-sista-ordet-om-pappas-foraldraledighet

  30. arrami54 skriver:

    …jo jo, du hittar några stollar bland kvinnorna också, men generellt är dårarna få i det könet om du jämför med oss män som faktiskt står för majoriteten av allt våld och övriga stolligheter. Du bör rösta på FI! 😉

Kommentarsfältet är stängt.