Mossa och sten!

 

Seg morgonstund med grus i ögonen och kall fuktig hundnos som försöker väcka upp en ur “medvetslösheten”. Det krävs sex deciliter starkt kaffe och iskallt vatten över det fagra anletet innan man vänligt hälsar alla inneboende: “ – God morgon!”.

Min vita “varg” hör på tonläget att husse är vaken och att morgonpromenaden nalkas. Hon hör direkt och ser på mitt övriga kroppsspråk exakt hur jag mår och vilken grinighetsnivå dubbelgubben ligger på. Hundar läser oss perfekt efter ca 15 000 år (eller långt mer) som de varit våra bästa vänner. ( http://www.dn.se/nyheter/vetenskap/hunden-forstar-dig-faktiskt/ ).

Vill någon stilla sin nyfikenhet kring vad “gubben” egentligen är för en typ, så fråga hunden! 😉

 

Vi är väl alla likt mossa och sten, mjuka och hårda…och så vidare, men denna morgon känns mest mossig, så jag tror jag gräver ner mig i sänghalmen igen.

Ha en skön dag!

 

mossa och sten v (Moss and stone. Oil on canvas, 24 x 30 cm).

 

 

Det här inlägget postades i Min konst!, Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Mossa och sten!

  1. Kicki skriver:

    08.39 pip. vaknade precis och fick läst dina rader.
    citerar ”nästan” ordagrant:
    ”Vill någon stilla sin nyfikenhet kring vad “käringen” egentligen är för en typ, så fråga hunden”
    (Exakt, du satte precis pricken över i:et)

    Ha en bra dag.

  2. arrami54 skriver:

    😉 Detsamma!

  3. Kicki skriver:

    Artikeln du länkar till förvånar mig…(så till vida att: Forskarna blev förvånade)
    Detta är något jag alltid vetat!
    (Människan är allt en bra knepig figur)

  4. arrami54 skriver:

    …jo, nog är människan en bra ”knepig” figur! Vi som kan läsa djurens ”språk” vet, men långt ifrån alla kan detta och många är indoktrinerade till att tro på att djur är själslösa ”maskiner” som saknar språk, känslor och ”intelligens”. (Pekar bl.a. på religiös tro som driver många till normalfördelningskurvans yttersta vänsterkant i valet mellan okunnig tro och vetandets sköna utvecklande kunskapsinhämtning). 😉

  5. kyrkis skriver:

    Jag skulle behöva en hund som tvingade mig ut ur sofflivet. Men inser efter moget övervägande att det inte vore rätt mot hunden. Den skulle tvingas vara ensam många timmar och stå ut med långa transporter.

  6. Kicki skriver:

    Intilligensen hos många djurarter, är inte att förakta. Den överstiger människans, jag lovar. Djur har bara ordnat till det på ett snyggt sätt (som människan får gå kurser i för att begripa) . Ett måste för fortplantning och överlevnad, i denna sjuka värld

  7. Kicki skriver:

    ..dessutom, UTAN forskning och rön, ingen kunskapstillförsel som kan delas vidare… eller hur 😉

  8. Kicki skriver:

    hela livscykeln är ett enda moment 22. Den enes bröd den andres…

  9. arrami54 skriver:

    Nu tror jag inte du är någon utpräglad ”soffpotatis”, men din inställning är sund…en hund kräver mycket tid och närvaro! 😉

    Må bättre än gott!

  10. arrami54 skriver:

    Tror inte man skall jämföra rakt av, vi är olika…men utan vårt skriftspråk (och teknikerna att sprida orden) och våra händer hade vi varit jämställda dem helt.

  11. arrami54 skriver:

    …exakt. 😉

  12. arrami54 skriver:

    …”moment 22″ skapas av mänsklig prestige och kärlek till byråkrati. I övrigt är livscykeln exakt så som du beskriver den… 😉

  13. Kicki skriver:

    ..exakt! 😀
    Det händer även att händer talar, även om det inte händer är så ofta… 😉

  14. arrami54 skriver:

    …kreativa händer talar ständigt! 😉

  15. Kicki skriver:

    Hehehe. Sant.

Kommentarsfältet är stängt.