Jägarna ”agerar!”

 

…i enlighet med tidigare uttryckta hot. I Dalademokraten kan ni läsa följande:

En enda utredare – och dubbelt så många anmälda jaktbrott


Enligt preliminära siffror från BRÅ, Brottsförebyggande rådet, gjordes det under 2013 dubbelt så många anmälningar gällande jaktbrott jämfört med 2012. Samtidigt ska antalet anmälningar utredas av samma antal personal hos polisen.

”Det vill säga – länets enda utredare för jaktbrott. Och nu tvingas polisen låna in utredare för att lösa situationen.
Siffrorna från BRÅ är tydliga. Under 2013 anmäldes 27 fall av illegal rovdjursjakt i Dalarna. Det är mer än dubbelt så många som år 2012, då enbart 13 anmälningar kom in.

Men det är bara anmälningarna för brott mot jaktlagen inom paragrafen ”illegal rovdjursjakt”, där varg, björn, järv, lo och kungsörn ingår.
Den totala, och förvisso preliminära, siffran för antalet anmälda brott jaktbrott under 2013 är 109 anmälningar. Även det är mer än dubbelt så många jämfört med år 2012.

 
Ytterst få jaktbrotts-ärenden i Sverige leder till lagföring, eftersom det är svårt att få folk att berätta vad de vet och jag har skrivit om det förut, Sverige ÄR ett laglöst land!

 

lo10x

Hjälp till att freda våra rovdjur, får du kännedom om jaktbrott, tipsa polisen, eller APU!

 

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö., Vargdebatten: och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Jägarna ”agerar!”

  1. narhvalur skriver:

    Skrämmande! Jag pratade med min tandhygienist ( Härjedalen) och hon pratade om det lokala rovdjurshatet. Bla berättade hon att dom lokala jägarna totalt struntade i Sveriges lag och begick illegal jakt. Noll tolerans för rovdjur och skjutna , märkta vargar med satellitsändare kastade dom i ån, för då gick det inte att spåra djuren.

  2. arrami54 skriver:

    Tack! 😉

  3. arrami54 skriver:

    …jo, bilden är densamma i Smålands ”obygd”. Jag vet t.ex. ett fall med en Lodjurshona och tre ungar som försvann vid älgjakten (och gubbarna var stolta!). Även hon hade en sändare som ingen hittade. Polisen står handikappade på grund av tystnaden och resursbrist, vilket dessa ”jägare” väl vet.

  4. Svante skriver:

    Det finns rätt mycket jägare bland poliserna.
    Svante

  5. arrami54 skriver:

    …jo, jag vet… och bland politiker, domare, åklagare, mediafolk o.s.v…men alla skjuter inte av lust på allt som rör sig, främst då rovdjuren.
    Problemet är att det finns samma tystnadskultur bland många jägare som bland det kriminella buset, man ”golar” inte! Många markägare/jägare är ute ensamma, inga vittnen och de vet hur man undanröjer spåren. Det finns också en rädsla inför att berätta, en hotbild + rädslan att bli utsatt för tystnadens utanförskap.

  6. arrami54 skriver:

    Jag vet och min själs vrede/mörker växer. Det är INTE värt priset att underhålla ca 8000 renhållande elitsamer med totalförbud för varg och övriga rovdjur på deras betesmarker som upptar i princip halva Sverige. Den svenska vargstammen har inte en rimlig chans om vi skall acceptera den kulturyttringen.

  7. Svante skriver:

    Att vara Same. En Halvsame, som gifter sig med en icke same, och får barn med denna kvinna, och deras dotter gifter sig med en ren Same, anses deras barn som äkta Samer, och har rätt att äga Renar. Hur kan det komma sig? Samerna är så uppblandade att det är svårt att hålla koll på dem. Det är inget påhitt från mig, jag har det klart för mig från min tid i Ljungdalen.
    Svante

  8. arrami54 skriver:

    …tror dig, känner själv några som är samer. De renhållande byarna tycks äga en hierarkisk makt över exakt vilka som godkänns och får ha ren. Godtycke och vänskap styr, givetvis.

  9. Svante skriver:

    Den familj jag beskriver anser jag som mina vänner, men jag har hela tiden funderat på hur det går ihop, med urbefolkning.
    Svante

  10. arrami54 skriver:

    …ställer samma fråga och ger min syn i nästa inlägg! 😉

Kommentarsfältet är stängt.