Jag skrev och fick ett svar från EU:s…

…Miljökommission, angående det här:

Sångfåglarna och ”spindlarnas” lim-pinnar.

Runt Medelhavet dödas många tiotals miljoner flyttfåglar varje år, för/av tradition, (mat), vinst, och främst, ett grymt nöje. Det handlar om en mångmiljonindustri kring dödandet av småfåglar. Bilderna av de fångade och döda småfåglarna får min själ att undra om inte svärdet är mäktigare än pennan…min sorgblandade vrede mot ”jägarna” är i detta fall enorm. Lägre kan inga individer sjunka och ursäkten om ”tradition” har ingen bärighet, inte heller handlar det om mat till svältande (energivinsten är försumbar). Det handlar om ”guld” och om att döda för nöje!”

Svaret från EU gjorde mig fundersam, det tycks ingenting hända (?) och EU hänvisade till ett förslag till avgörande av generaladvokat Leendert A. Geelhoed föredraget den 9 september 2004 (1) (Mål C-79/03. Europeiska gemenskapernas kommission mot Konungariket Spanien).

Det som fick mig att reagera var dateringen; den 9 september 2004. Det har snart gått tio år sedan dess! Jag är inte naivare än att jag inser att Konungariket Spanien förhalar frågan och att politisk/juridisk byråkrati är de långsammas* konstform, men tio år?

(*Lider man av Slow Brain Syndrome så går det sakta, väldigt sakta! Att flertalet politiker och av dem underställda tjänstemän (byråkrater) och jurister lider av syndromet är känt. Aktivitet kommer främst av korrupt ekonomisk vinst för det egoistiska ”jaget” och dess behov av omedelbar tillfredsställelse. Hur djuret homo sapiens fungerar, vet jag! ).

Under de tio år som förflutit har antagligen miljoner småfåglar dött i onödan på grund av detta vansinniga och brutala jakt-”nöje”. Tittar man på hela Medelhavsområdet kan vi säkert räkna hundratals miljoner döda småfåglar…och ingenting händer?

Tillägg: Det händer positiva saker, Albanien förbjuder jakten! http://focusingonwildlife.com/news/albanian-government-bans-hunting-of-migrating-birds/

 

Innan jag dömer ut EU:s aktivitet i frågan helt avvaktar jag svaret på brevet jag skrev direkt till EU:s miljökommissionär, han eller en underställd kollega brukar svara. Jag lägger ut EU:s svar nederst, efter bilden David Guttenfelder tagit på två av offren för den pågående massakern:

songbird-tar-sticks-615

Hej Thomas,

Tack för din e-post och för dina synpunkter.

I direktiv 79/409/EEG* om bevarande av vilda fåglar fastställs följande i artikel 8.1: ”Vid jakt, fångst och dödande av fåglar enligt detta direktiv skall medlemsstaterna förbjuda användningen av alla medel, arrangemang eller metoder som används för storskalig eller icke-selektiv fångst eller dödande av fåglar eller som kan orsaka lokal utrotning av en art”.

Vänligen notera att Europeiska kommissionen väckte en talan om fördragsbrott mot Konungariket Spanien på den grunden att Konungariket Spanien handlat i strid med fågeldirektivet. Mål C-79/03** finns att läsa på adressen:

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:62003CC0079:SV:HTML

 

fragile nature(Bilden ovan är inte klar, den är ”under arbete”). Vår planet är ”Fragile”, på tiden vi lär oss det!

 

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Jag skrev och fick ett svar från EU:s…

  1. narhvalur skriver:

    Tack att du fösökte i alla fall! Spanska Miljödepartemente t skall få brev från mig!

  2. arrami54 skriver:

    …tack själv! Men du får inte tro att jag nöjer mig med ett försök, jag är en tjurig gubbe och ger mig aldrig när jag har rätt. 😉 EU m.fl. kommer att få fler brev, fler frågor…och en del genomtänkta ”pikar”!

  3. arrami54 skriver:

    Tack. Jag inväntar svar från kommissionären, sedan skriver jag till dem igen …svaret jag fick reser bara nya frågor. Tydligen har problemet fastnat i byråkratins fångstgarn av tystnad.

  4. Wolf is my Soul skriver:

    Byråkratins kvarnar mal så långsamt så jag tror att våra byråkrater ofta förväntar sig att vi ska ge upp eller glömma bort våra frågor/ärenden med tiden, men skam den som ger sig!!

  5. arrami54 skriver:

    …slöhet som byråkratisk framgångstaktik? Jo, det är nog sant…men skam den som ger sig! 😉

  6. pybusa skriver:

    Visst är klimatet runt Medelhavet varmt? Vad gör värmen med befolkningens tankeförmåga? En megajordbävning och följande gigantiska vulkanutbrott och tsunamis skulle sitta fint som snus. Svårt att anklaga Moder Jord, HEHE!

  7. arrami54 skriver:

    …och en rejäl pandemi därtill! 😉

  8. pybusa skriver:

    Lägg till några överbrutala åskväder som nog skulle nog få tvivlarna att bli spaka och räta som ett gammalt övervuxet ekstaket i en granplantering.

  9. arrami54 skriver:

    …bra, då gör jag om dem till rovdjurssäkra stängsel och säljer dem! 🙂

  10. pybusa skriver:

    Kvarnen finns inte! Dom är så lågtänkande att inte ord finns att beskriva slappheten hos makten, Nollkoll är rådande. Att vårt samhälle fungerar beror på att vi har relativt många dolda styrare av vårt samhälle. Det är bara lyssna på vad som säges i vad vi får höra. Ord….ord…ord…ord….ord… Fikonspråk som ska ge sken av bildning. Serietidningen ”Knasen” visar hur det fungerar. Knasen får som råd att verka mer bildad och bara rusar in på markan och säger ett komplicerat ord som han inte vet ett smack om vad det betyder.

  11. arrami54 skriver:

    …bra bild! 😉 Jag är medveten om detta och tror överhuvudtaget inte på någon förrän jag ser positiva realpolitiska konsekvenser…och detta ser jag ytterst sällan idag!

  12. Wolf is my Soul skriver:

    Jag håller med om dina kommentarer och även Knasen som är en av mina favoriter sedan barnsben.

    Skolundervisningen av idag innhehåller en massa sublinila budskap särskilt från högstadietovh höögggtr uybuuuuuuuuuuuuuuuuuuuKvarnen finns inte! Dom är så lågtänkande att inte ord finns att beskriva slappheten hos makten, Nollkoll är rådande. Att vårt samhälle fungerar beror på att vi har relativt många dolda styrare av vårt samhälle. Det är bara lyssna på vad som säges i vad vi får höra. Ord….ord…ord…ord….ord… Fikonspråk som ska ge sken av bildning. Serietidningen “Knasen” visar hur det fungerar. Knasen får som råd att verka mer bildad och bara rusar in på markan och säger ett komplicerat ord som han inte vet ett smack om vad det betyder.l

  13. Kicki skriver:

    Kan brevet ha hamnat/legat i ngn:s garderob som städats ur utan lov? Ja, möjligheten finns.

    I orätta händer skapas mest spekulationer, vilket knappast kan ha återgett en relevant helhetsbild.
    Frågan är då:
    Vad kan detta ha fört med sig…

  14. Kicki skriver:

    Varför tog jag då upp denna ”luddiga” kommentar? Brev kan ju bli genomgångna. (Därmed inte sagt att brevet försvunnit)

    Hoppas du får svar från Eu snarast, håller tummarna att det resulterar i ett stopp på fågeljakten!

  15. pybusa skriver:

    Såg att jag hade fel om Knasen! Det var Nollan som rusade in på markan. Rätt ska vara rätt.

  16. arrami54 skriver:

    Det enda svar jag hitintills fått är det jag refererar till i inlägget. Jag kommer att fortsätta skriva tills jag får ett tydligare svar. (Det lär dröja innan ett dylikt svar kommer!).
    Mänskligheten är tyvärr sådan att hon värnar sina traditioner oavsett konsekvens och mänskligheten lär inte reagera förrän de ekologiska katastroferna kommer och är ett faktum.

Kommentarsfältet är stängt.