Zlatan och Volvo.

 

Ler lite roat åt Zlatans Volvo-reklam, eftersom jag arbetat med bilder (i över 40 år!) och kan bildpsykologin så framstår reklamen mest som nationalistisk, barnslig och med en överton av machismo.

 

 

Sen undrar jag om det finns Kronhjort i Norrbotten? Nej, bilderna döljer barnsliga lögner och en falskt tillrättalagd ”verklighet”.

 

Red_Deers_on_a_path_in_a_forest_of_Haute-Normandie b

 

Jag kritiserar inte Zlatan, att han passar på att ”tälja guld” tack vare sin ikon-/idol-/kultstatus inom fotbollen är mänskligt. Fotbollen kan vara bra underhållning och kul som lek, men viktig är den inte, inte på något plan.

Däremot vet jag tillräckligt om Zlatans jaktintresse och hur ”jägare” fungerar för att snabbt inse att han inte sköt kronhjorten i filmen av den anledningen att det skulle setts som politiskt inkorrekt. Reklamen spelar givetvis på positiva känslor och ”miljötänkande”.

Det är lite si och så med miljötänkandet generellt och Volvo är långt ifrån ensamma om att bluffa.

Vi lever på en relativt liten planet, sett till hur många vi är och vår livsstil. Evig tillväxt är omöjlig på en ändlig planet och vi närmar oss de första stora ekologiska haverierna…

…och ett stort fel i kritiken mot reklamen är den att det handlar om en ”gammal” bil. Nja, varför är det fel med hållbarhet?

 

Varför måste vi ständigt ha nya prylar?

 

Skall vi klar miljö- och klimatmålen måst vi satsa på hållbar kvalité (nu talar vi inte om Volvo, utan generellt). Prylar (kläder, möbler, …allt!) som håller länge är att föredra, liksom minimikravet att de går att återanvända. …om vi nu vill skapa en framtid även för våra barns barnbarn?

När jag skriver detta lyssnar jag på radion (musik) och prylen som ger musikupplevelsen tillverkades 1980 i USA. Jag nämner inte vilket märk det är…ni kan ju gissa! Jag kan dra fler exempel, t.ex. har ett av mina barn lite svårt att komma upp om morgonen (något som ärvts från pappas gener antar jag), nåväl, med hjälp av en ”Made in Germany” klockradio från 1981 vaknar hon numera snabbt varje morgon. Hållbar kvalité lönar sig, inte bara ekonomiskt, praktiskt utan främst för miljön.

Men hur går det med jobben om alla köper bra kvalité och struntar i ”köp mer” mentaliteten? Inga problem, jobben delar vi på, vi sänker arbetstiden. Vi har gjort så förr!

Det världen behöver är politiker som tänker, det vi inte behöver är dum reklam och onödig konsumtion.

 

En av de dummaste ”religiösa” dogmer mänskligheten drabbats av är den att:

” Den som har flest prylar när han dör vinner!”

Kinas miljöproblem

miljc3b6giftets-c3a5ngest-2

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.