…en skön vän fyller år. (Vargens Dag.)

 

Hon blir sju år den 4:e februari, min vita pälsklädda vän. Hon föddes död på mitt köksgolv och jag minns hennes mors oroliga, sorgsna ögon. Men vi lyckades ”frottera” igång henne och jag minns intensiteten i mitt leende när hon började gny och en stund senare fann mors varma mjölk. En stund av lycka.

Hon fick plats i min hand.

Det var en livlig tid som väntade, sex ”sjövilda” valpar ockuperade all min tid, omgivningen drabbades nog också. Inte helt lätt att ”gärda in” sex flyktbenägna valpar och de katter som vågade hoppa över ”barngrinden” in till köket…hoppade lika snabbt tillbaka till tryggheten. När sex galna valpar flyger på en och vill leka, då krävs det att katten har mer än styrka och ”mandom-mod”.

Min ”vita varg” har ett underbart temperament och är vänligt lekfull mot alla människor, men kan vara tjurigt dominant mot andra hundar. Hon är därtill väldigt revirmarkerande och tror tyvärr att alla bekanta områden är hennes personliga revir, konkurrerande tikar bör hålla sig undan, hanhundar har hon däremot oftast ingenting emot, om de håller den kvalitetsnivå hon kräver …annars bör även de hålla sig på behörigt avstånd. ( och man bör nog inte gå in i huset om jag inte är hemma, eller sover).

 

Zahara a

Hennes dominans märkts tydligt när hon tar en promenad med husse, det är oftast så, att hon tar en promenad med mig. …och hon markerar sin vilja genom att skrynkla ihop öronen i nacken (hon leker döv!) och drar intensivt mot det väderstreck hon vet att bäst mat serveras. Hon glömmer aldrig de adresser som serverar bäst mat! (Och vill givetvis ständigt återvända dit!)

 

Att jag kallar min hund för min ”vita varg” ligger endast i det faktum att hon ju faktiskt härstammar från vargen. Som alla vet, så härstammar alla hundar från vargen, Canis Lupus Lupus, medan tamhunden av Carl von Linné gavs det latinska namnet Canis Lupus Familjaris.

Det pågår en ständig debatt huruvida renrasiga hundar är bättre än blandrashundar. För att vara säker på om hunden är en ”blandras” eller inte, måste man ha det genetiska materialet för hundvalpen, helst tillbaka i generationer. Det har länge varit ett problem med Svenska Kennelklubben, att man inte för någon statistik över ”bastarder” eller blandraser. Allt det som finns att läsa, är främst massor av tyckande. Tyckandet är som alltid endast i enlighet med den tyckandes egen uppfattning.
Så jag vill gärna se det materialet ni har att utgå ifrån när ni dömer kategorin ”blandrashundar” i förhållande till kategorin ”renrasig hundar”. Det finns givetvis bra och mindre bra hundar i båda dessa kategorierna och är kategoriseringen egentligen logisk?
Med fler och fler hundraser, godkända av SKK, ökar naturligtvis också antalet ”blandraser”! Om man till exempel parar en långhårig schäfer med en vit schäfer (Vit tysk herdehund), så har man idag en kull med blandrasvalpar. För tio år sedan, hade valparna räknats som ”renrasiga”. Eller också hade de sorterats ut, om de inte stämde överens med rasstandarden.

Min ”vita varg” är en medveten blandning, sedan generationer, av Schäfer och Labrador Retriever. Hon ser ut som en gulvit labrador retriever, fast med lite av schäferns kropp och uppstående öron. Hon har varit frisk som en nötkärna och vill helst jobba (dra omkring med husse) dygnet runt. Hon har, likt ”mor och far” (gäller nog alla labradorer), lätt för att lägga på några kilon (gäller även husse). Så vad det gäller ”bantning” och motion så hjälper vi varandra och undertecknad har ett perfekt BMI idag.

När min vita väns mor kom hit är en liten skön historia i sig. En väninnas ”kompis” kom hit med en vän som hade en liten brunsvart björn i släptåg. ”Björnen” var en rejält fet schabrador, som luktade in mig, hoppade upp i soffan och gav mig en lång blick som betydde: ” – Jag stannar här!” …och det gjorde hon.

Det tog ca tre månader av intensiv träning sedan var hon i perfekt skick och blev en riktigt god vän under många år och en bra vakthund, både på jobbet och hemma. Hon gav mig en otroligt fin gåva dessutom, en liten vit vilde som föddes död… men piggnade till och höll liv i denna ”gubbe” också!

 

Wolf_puppy_near_den_Canada-(1024x768)-bandwidth-thief

 

Vargens dag är ett spontant initiativ från medlemmar i föreningarna Nordulv och SRF, Svenska Rovdjursföreningen. Visionen är att den 4 februari årligen manifesteras av alla som vill ha en frisk vargstam i vårt vackra land. De tänder ett ljus för vargen. ”Vargens Dag” är en dag för våra vargar, för acceptans och för en levande landsbygd med ett fullvärdigt och helt ekosystem.

Tyvärr framställs vargen och våra övriga rovdjur som ett hot mot landsbygden, men sanningen är en helt annan. Det verkliga och enda hotet står människan för och under ledning av Centerpartiet/LRF, Skogsbolagen/ SLU m.fl. som endast ser till ekonomi, de styrs av girig obetänksam och skadlig ekonomism, ingenting annat. ” På den så kallade ”rödlistan” som tar upp hotade svenska organismer finns exempelvis 1 798 skogslevande arter men bara 278 arter som lever i havet” (läs här: http://miljoaktuellt.idg.se/2.1845/1.543020/skogsbruket–det-storsta-svenska-miljohotet )

Stora och viktiga förluster av biodiversitet i Sverige beror inte på att vi har för få träd utan är i stor utsträckning kopplad till att 70 procent av Sveriges forna ängs- och hagmarker har försvunnit och huvudsakligen planterats med skog, oftast gran.” skriver några ekologer på DN-debatt.

Vargen (och övriga rovdjur) är uppenbart inget hot. Mänsklig girighet och okunnighet står själva för hotbilden mot framtidens barn. I grunden handlar rovdjurshatet/varghatet om en enda sak. Så kallade ”jägares” egoistiska gnäll:

– Vargen jagar Älg året runt, det får inte jag! …gnäller de, de små som spelar så sjuk och dålig krigsteater. (Länken är viktig, läs den!)

 

etik

 

vargens-dag3

 

 

 

Avslutar inlägget med lite skön musik:

 

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö., Vargdebatten: och har märkts med etiketterna , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

77 kommentarer till …en skön vän fyller år. (Vargens Dag.)

  1. Svante skriver:

    Egentligen finns inget annat hot mot landsbygden, än landsbygdsborna själva.
    Svante

  2. Kicki skriver:

    …förr tog man bort de långhåriga valparna (schäfer) senare sålde man dem något billigare då dessa ff. inte var godkända i SKK. Har inte haft schäfer på flera år nu, men kan inte tänka mig att Skk har ändrat sina inskränkta regler. Hört talas om uttrycket – ”Äkta Tysk Schäfer…” …Räkstjärtarna. 😉

    Jag har sett riktigt snygga hundar (schäfrar) som skiljer sig från övriga. De är friska, sunda och MENTALT helt outstanding mot räkorna! 😀 😀

  3. Kicki skriver:

    …glömde (ovan kommentar)
    här kommer jag in som kärringa mot strömmen. Först köpte jag en fantastiskt vacker pärla. -80: talet. (Vacker i dubbel bemärkelse) En synnerligen snygg hund att se på. Jovisst. MEN han hade också en SKALLE som hette duga. 😉 Hans kors var inte riktigt räka, (men på gränsen) Vovve nr 2. Ett långhår! Ett medvetet val. Också hon med ett fantastiskt bra temperament, och så var hon jäkligt ”söt”. 😉 Ingen räka!

    De blev mina sista schäfrar… för ”räkålderns tid” var ett faktum i den vevan…
    Men nu tror jag banne mej att något har hänt inom rasen… Jag har sett några ex. som i min smak är ”ljuset i tunneln”. De liknar ursprunget! 😀

  4. Kicki skriver:

    Viss av din musik orkar jag med tack vare de vackra bilderna, hehe. Jag är förvisso förtjust i viss latinamerikansk musik, den påminner också om vår ursprungsbefolkning. Samerna.
    Tro det eller ej, *viskar* jag gillar faktiskt vår ursprungsbefolkning och deras livsstil, men det blir så himla dubbelt, av den enkla anledningen att de inte vill ha rovdjur! Hade de däremot tagit till sig lite mer av Indianernas sätt att leva, i harmoni med naturen, hade jag stöttat dem hela vägen.

    Förstår att de blir griniga när ”makten” tar sig ”rättigheter”? att fördärva den fantastiska natur och kultur de har där uppe, genom att tillåta gruvborrare komma dit och skövla!

  5. arrami54 skriver:

    Jag gillar Sampi-kulturen, att en minoritet, de renägande byarna beter sig exakt som andra miljöförstörande företagare förändrar bara delvis min bild. Då tänker jag just på deras rovdjurshat och den utbreda tjuvjakt de bedriver på dem. De renägande Samerna/Samebyarna lever långt ifrån: I harmonin med naturen.

  6. arrami54 skriver:

    Sant, den tyska Schäfern är sönder-avlad och idag långt ifrån sitt ursprung.

  7. arrami54 skriver:

    😉 …delar helt din syn på ”räkorna”.

  8. Kicki skriver:

    Handen på hjärtat, jag vet ingenting om samerna mer än det jag sett på Tv…och jag har inte tittat ”kritiskt”… Sampi- vet jag inte vad det är. Jag vet inte hur Indianer heller lever längre. Jag har sett gamla filmer och bilder…så egentligen har jag ingen ren fakta från nutid. Men visst ser det trevligt ut när de visar hur de lever i harmoni med naturen, tills jag läser om tjuvjakt och annat helvete, och såg filmen jägarna. Fy tusan. Men som sagt..tar det med en nypa salt eftersom jag inte vet fakta.

  9. Kicki skriver:

    Det finns andra raser som är minst lika bra. Man ska inte sätta in raser i fack – jag har en liten ”minivarg”, det brister bara i att han är lite väl glad i folk. Vill helst krypa in under skinnet på dem. Godtrogen. Men ..men.. jag bryr mig inte, för han är den bästa lilla filur man kan ha.

  10. arrami54 skriver:

    Sorry, det var jag som skrev fel Sampi skall givetvis vara Sápmi (Samenationen/Sameland http://sv.wikipedia.org/wiki/Sameland ).
    Det blir lätt ”tossigt” när man stavar fel!

    Samisk kultur är så mycket mer än renhållning och rovdjurshat (och inte alla samer ogillar rovdjuren!). Musiken och maten gillar jag, men även samiskt hantverk o.s.v…
    De samer jag känner på ett mer personligt plan är alla sköna själar… och Marie Boines röst/musik är svår att inte älska (hon är norsk same ).

  11. arrami54 skriver:

    …jo, de ÄR människans bästa vän och ras-tugget en del kör är mest pinsamt. De som använder detsamma rastänkande om människor, vet vi ju vad det är för sort! 😉

  12. Kicki skriver:

    Jag har bara träffat två samer tror jag? Lite osäker… men en har i så fall varit min förman, (jäkligt bra) och den andre vet jag var äkta same, (han var lite svår att förstå, men en glad skit) han har varit en kollega (Sthm)

  13. Kicki skriver:

    Jo, det finns en kvinna som har kennel uppe i norr, hon tovar jättefina hantverk av hundhår. 🙂 Har sett det på nätet och på Älvsjömässan (i montern för aktuell ras). Vet inte om det var samma kvinnas verk. Men jisses så vackra saker.

  14. Kicki skriver:

    Jo, men många har nog varit blinda precis som jag. Tack vare att jag gick hemma och bara drog benen efter mig fick jag tid att läsa bloggar och SE vad som hände i samhället… Hoppas verkligen fler blir arbetslösa… 😉 Nä, nu var jag änna taskig. (Men du fattar vad jag vill säga ändå.. :-D)

  15. Kicki skriver:

    … Du, nu har jag nästan kladdat ner hela din sida, men jag är tvungen att påpeka en grej. Blir lite osäker nu, men tror Du har fel! Carl Von Linné har inget med djur att göra. Han höll (väl?) bara på med växter…

  16. Kicki skriver:

    Är du ärlig…? Jag kan nämligen se kommentarerna….(mina), dom ska ju godkännas innan man brukar se dem.. 😦

  17. arrami54 skriver:

    …jo, ärlig är jag och kommentarerna är godkända. 😉

  18. arrami54 skriver:

    Carl von Linné lade grunden för den moderna nomenklaturen inom biologin och den moderna systematiken, som grupperar växter och djur. Linné var sin tids främste botaniker. Växten linnea namngavs efter honom. (ur Wikipedia).

  19. arrami54 skriver:

    …inte fler arbetslösa tack! 😉 Men däremot kan vi sänka arbetstiden och dela på jobben. 🙂

  20. arrami54 skriver:

    Hundhår ger bra värme och jag har sett helt underbara vantar, koftor m.m. i hundhår.

  21. arrami54 skriver:

    Samer är som alla andra, bara vanliga människor. Personligen ”skiter jag i” hudfärg, ursprung, kultur…blandning är alltid bara berikande! 😉

  22. Kicki skriver:

    Linnea är ett vackert namn… (inte bara namn <3, jag vet två söta små Linneor, ja.. en av dem är stor nu.)

  23. Kicki skriver:

    Jupp, det hade varit det bästa..

  24. Kicki skriver:

    Ja, kul att de finns de som ff håller på. Även hon jag bodde hos på kenneln (70:tal) höll på med sådant. Men jag minns inte om hon fick den ullen. Varken schäfer eller ”silky” har den typ av päls som krävs…

  25. Kicki skriver:

    Jo, man ser det inte på dem. Det var dialekterna, och när de talade om var de kom ifrån. Men han (förmannen) arbetade för värmdö kommun och jag är tveksam till om han var äkta same.

    Jag bryr mig inte heller på det sättet, jag dömer ingen. Men det är kul med dialekter och när folk berättar om de ställen där de bor, och vad de sysslar med. Alltid roligt och spännande att lära sig nytt. Dessutom får man sig en bild av personen. Roligt.

  26. arrami54 skriver:

    …bra ”ull” får man från herdehundar! 😉

  27. arrami54 skriver:

    …sant. Blomman är också sagolikt vacker! 😉

  28. Kicki skriver:

    😀 😀

  29. Kicki skriver:

    Betr. blomman:
    Nja, den är näpet söt, men inte sagolikt vacker. Men det är vad jag tycker.

  30. arrami54 skriver:

    …jo, smaken är olika (tur det!). Men kryper du den nära så ser du skönheten, den är liten men ”otroligt vacker!!” 😉

  31. Kicki skriver:

    Ok.

  32. arrami54 skriver:

    😉 …nu tar jag en datorpaus, min rygg/nacke dödar mig. Smärtorna kräver en motattack och jag skriver inte ”drogad”. 😉

  33. Kicki skriver:

    Nu var du lite dubbel,;-) men jag hoppas din värk mildras. Ha det bäst.

  34. arrami54 skriver:

    …inte dubbel, mycket enkelt, de kraftiga smärtstillande jag tvingas ta, gör mig också ”dimmig”!
    😉

  35. Kicki skriver:

    ..dimridå. Beklagar. Hoppas du kan sluta med dem sedan. Jag tror man blir sjukare av medicin.

  36. arrami54 skriver:

    …jo, jag hoppas det. Men smärtorna är ibland så intensiva att jag måste ta bort mig en stund, kan inte ens sova utan hjälp av smärtstillande, muskelavslappnande och insomningsmedicin. Medicinen botar inte diskbråcken och förslitningsskadorna …de bara hjälper för stunden. Är man oförsiktig och följer läkarnas ordinationsnivåer blir man säkert sjukare, om inte annat så slår medicinerna ut njurar och levern… 😉 …man får som patient vara frisk nog att studera biverkningarna noga. Fass.se är ett bra hjälpmedel!

  37. Kicki skriver:

    Men herrejisses, följer du inte ens läkarnas rekommendationer? Du kan ju inte bara vräka i dig piller fattar du väl! Det skadar nog mer än det du redan har. Men ska jag vara riktigt ärlig så begriper jag inte att du kan ha så mycket fel. Har nån kört över dig med ångvält? 😉

  38. arrami54 skriver:

    …jag tar långt mindre smärtstillande m.m. än läkaren rekommenderar!(Jag skrev otydligt (dimmigt) och vi missförstod varandra).

  39. Kicki skriver:

    Haha, men klockan har ju stuckit i väg mycket också, så det är nog också av den anledningen…eller vad tror du? Du verkar ha vänt dygnet med.

  40. Kicki skriver:

    förresten, jag missförstod inte dig, det var du som missförstod mig 😉

  41. Kicki skriver:

    Du skrev: Är man oförsiktig och följer läkarnas ordinationsnivåer blir man säkert sjukare.
    Hur tänker du då?
    menar du att om du istället skulle vara FÖRSIKTIG, skulle du skita i att följa läkarnas råd då?

  42. arrami54 skriver:

    Jag kollar alltid upp mediciners biverkan och vad ”up to date” forskningen visar, som du kanske vet har paracetamol visat sig vara farlig. Att vara försiktig är inte detsamma som att ”skita i” råden, man kollar bara rådets vetenskapliga grund. Jag litar inte helt på läkemedelsindustrin och av den enkla anledningen att vi alla är olika (även kemiskt-biologiskt) och reagerar som unika individer på all medicin.
    Kritiskt tänkande och källkritik är alltid rätt!;-)

  43. arrami54 skriver:

    …nja, jag sover inte, lyckas bara slumrar en stund då och då…smärtorna hindrar och skulle jag ta rekommenderad dos sömntabletter får jag ett helvete med ryggsmärtorna när jag väl vaknar.

  44. arrami54 skriver:

    🙂 …tror jag inte, skriver ”Varghjärta” leende tjurigt! 😆

  45. Kicki skriver:

    Du, nu förstår jag. Vi pratar faktiskt samma språk. 😀

  46. arrami54 skriver:

    …jo, det tror jag oxå! 😉

  47. Kicki skriver:

    Vet du, jag gillar din inställning. 😉

  48. Kicki skriver:

    🙂 Rätt, stå på dig, annars gör nån annan det! 😦

  49. Kicki skriver:

    Tror? tror gör man i kyrkan… smygateist?

  50. arrami54 skriver:

    …jo, vi lever i en tid där regel nr 1 är: ”Var och en för sig själv!”. (Alliansens iskalla tidevarv) 😉

  51. arrami54 skriver:

    …jag ”smyger” inte! Jag ÄR en rabiat, helt och hållet: ATEIST! ( och är stolt över det!) 😉

  52. arrami54 skriver:

    Det gör jag oxå! 😉
    (Annars hade jag ju inte haft den!)

  53. Kicki skriver:

    Ja, och även oppositionen många ggr.

  54. Kicki skriver:

    Gott mos.

  55. Kicki skriver:

    Hur ställde du in din? Min är sprungen ur livet.

  56. arrami54 skriver:

    Det själsliga ”livsrörets” ständiga utvidgning, via erfarenhet/kunskap/fantasi, ställer in själen i rätt riktning. 😉

  57. arrami54 skriver:

    …nja, den verkliga oppositionen leker inte ”Följa John”, så gör bara socialdemokratin. 🙂

  58. Kicki skriver:

    Själavård…eller själavandring är väl rätta ordet då…ellller

  59. Kicki skriver:

    visst, och de sitter ju som sagt i oppositionen

  60. arrami54 skriver:

    …jo, sitter gör de…om de gör så mycket annat än att sittande tjafsa om detaljer i ”leken” vet jag däremot inte. 😉

  61. Kicki skriver:

    Du är för go du, hehe

  62. arrami54 skriver:

    …nja, jag skulle kalla det för: Det lärande livets utveckling…ordet lärande är enormt viktigt! 😉
    Själavård sysslar vänner, schamaner och ”prosten” med…men jag föredrar vännerna (inkluderat de fyrbenta!)

  63. arrami54 skriver:

    …nja, jag är väl som alla andra…har alltså både ”horn och vingar”.
    Det finns de som kallar mig ”farlig” och ärligt talat så är jag nog det…också! 😉 (Farlig i meningen tänkande och skicklig på retorikens område).

  64. Kicki skriver:

    Jag kan bara instämma. med måste kontra med —-> – inkl. en del tvåbenta. 😉

  65. Kicki skriver:

    Jag tror mig veta vad du menar. Antingen eller, svart eller vitt, i dubbel bemärkelse. 😉

  66. arrami54 skriver:

    …jo, de ingår i kategorin ”vän”. 😉
    Pratade nyss med en på telefon, han var stressad och behövde tala ”av sig”. Bolaget han jobbar på storsatsar på effektiviseringar ( = övertid och sönderstressad personal, vilket leder till ökande sjuktal och än mer stress….)
    Han och chefen fick börja dagen med att leta efter hans lastbil!
    Som någon tappat bort under natten…

    En bild ur dagens ”effektiva” Sverige.
    😆

  67. arrami54 skriver:

    …jo, så är det ofta. 😉

  68. Kicki skriver:

    Ja, vad säger man, det är bedrövligt att det ska behöva se ut på det sättet. Jag hoppas det ordnar sig för din vän i slutändan.

    Det ”effektiva” Sverige verkar ha spårat ur helt.

  69. Kicki skriver:

    upplever samma, eller kanske man ska säga: Samma här… men man är ju som man är.

    Take it or leave it! 😀

  70. arrami54 skriver:

    …exakt! 😉

  71. arrami54 skriver:

    Det ordnar sig, han är stark! 😉

  72. Kicki skriver:

    …tänk först och tala sedan… Oki, bra att kunna räkna ut både det ena och det andra… som ett å´ ett. Det är mitt handikapp.

  73. arrami54 skriver:

    Varsågod och tack!

Kommentarsfältet är stängt.