Genetisk reduktion pågår!

 

Det är med sorg jag läser att Vitryggig hackspett i princip är utrotad i Sverige nu:

800px-Dendrocopos_leucotos_2(Foto: Alastair Rae ).

 

Dendrocopos_medius_(Marek_Szczepanek)_cutPå 1980-talet utrotades mellanspettarna ifrån Sverige.

(Foto till vänster. Mellanspett: Uwe Gille ).

De levde i nu försvunna lövskogar i södra Sverige.

2013 fanns ett enda häckande par vitryggig hackspett kvar i landet, ett par där honan är utplanterad från vår uppfödning. Ändå rapporterar myndigheter och skogsnäring att situationen i skogen blivit bättre med mer lövträd och död ved, just det som vitryggen behöver. Varför blir det då inte bättre för vitryggen?”

 

Att vi behöver en ny och bättre skogspolitik är uppenbart, det får vara slut på virkesåkrarna nu. Att vi dessutom behöver mer sansade och kloka politiker än dagens miljö- och jordbruksministrar är uppenbart:

Vad landsbygdsminister Eskil Erlandsson än säger – svenskarna vill inte offra landskapet för att höja BNP med ett par promille.” Det visar reaktionerna på Maciej Zarembas reportageserie ”Skogen vi ärvde”.

Stora och viktiga förluster av biodiversitet i Sverige beror inte på att vi har för få träd utan är i stor utsträckning kopplad till att 70 procent av Sveriges forna ängs- och hagmarker har försvunnit och huvudsakligen planterats med skog, oftast gran.” skriver några ekologer på DN-debatt.

Deras artikel handlar mest om vargens s.k. kaskadeffekter på lövträdsbeståndet i Sverige. Vargens positiva kaskadeffekt för mindre rovdjur/asätare som t.ex. Fjällräv, många fåglar m.m. tycks herrarna glömt? (Vintertid är rovdjurens(vargens) kvarlämnade bytes-rester extra viktiga).

Påpekas bör också att SLU och andra forskare varit med om och drivit på utvecklingen till dagens fattiga biologiska mångfald, både vad det gäller skogsbruk och lantbruk. Det är inte vargarna som planterat virkesåkrarna, som drivit jordbruket mot fattig biologisk monokultur, storskalighet och kortsiktigt ekonomiskt tänkande. Det är inte vargarna och övriga rovdjur som övergött och förgiftat Östersjön med tusentals miljö- och hälsofarliga kemikalier…

SLU, LRF, Skogsbolagen, Centerpartiet m.fl. är INTE oskyldiga, snarare skyldiga!

 

…och vi vet var vi finner den lägsta moralen!

 

Lövskogsbeståndet måste ökas, liksom blandskog (naturskog) och våra enorma kalhyggen måste förpassas till historia.

Ekologerna avslutar sin DN-artikel med orden: ”Vi anser också att det ur ett nordiskt mångfaldsperspektiv snarare behöver finnas fler landskapspåverkande växtätare som resurs för människan, som bytesdjur till de stora rovdjuren och inte minst för den kulturella och biologiska mångfalden ” …helt klart sant och varför inte tillse att vi får en livskraftig och stor stam av Visent (Europeisk bison) också.

 

Den genetiska reduktionen, en allt mindre biodiversitet, är ett globalt problem och vi får verkligen hoppas att våra barns barn och barnbarn gillar maneter och kackerlackor?

 

lo10x

 

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

16 kommentarer till Genetisk reduktion pågår!

  1. arrami54 skriver:

    Varsågod och tack! 😉

  2. . skriver:

    Artikeln som beskrivs i DN visar ju därmed att vargen är onödig för den biologiska mångfalden.

  3. Svante skriver:

    http://runelanestrand.wordpress.com/
    Har du läst denna bloggares åsikter om GMO grödor? Ska man tro vad han skriver lär vi inte ha mycket natur kvar om GMO införs i Sverige, jag kan inte hjälpa det men jag tror honom.
    Svante

  4. arrami54 skriver:

    Nej, däremot styrker den att hotet mot den biologiska mångfalden står Sveriges bönder och skogsbrukare för. Främst via sina organisationer LRF och Centerpartiet. Ordet ”onödig” är endast tillämpligt för dessa grupper och att du använder ordet säger mig att din kunskap tangerar nollstrecket.

  5. arrami54 skriver:

    Vi har redan idag inte mycket biodiversitet kvar, urskogen är ca 0,5 %, naturskog ca 3%. Många fågelarter minskar, insekter, speciellt de pollinerande likaså. Hotet mot rovdjuren är stort och det krävs krafttag…främst av allt, vi behöver kunniga, ärliga och motiverade politiker för att vända den negativa trenden!

  6. Iréne skriver:

    Åhh jag måste bara berätta för en vargvän att jag troligen har haft fint besök i min trädgård inatt eller ja troligen på småtimmarna! Tack för nysnö säger jag 🙂

  7. arrami54 skriver:

    …jo, nysnö är spårsnö. Såg spår efter Lodjur förra helgen ute hos en vän ..men när jag läser dina ord blir jag lätt …avis! 😉

  8. Iréne skriver:

    Jo´ru förstår att du är avis 😉 En ensam vandrare på väg sökandes efter partner, hördes även i området i morse vid 4 tiden. Jag hoppas innerligt att dens väg inte blir allt för farlig och tröttsam, vi har ju inte direkt något revir här där jag bor 😉 ( Nacka/Saltsjö-Boo). Med tanke på spåren jag hade hemma så var den inte långt från mig tidsmässigt och tänk om jag hade gått upp min vanliga tid då kanske vi hade mötts…Min dröm 🙂
    Jag har aldrig sett spår efter lodjur, är de svåra att känna igen?

  9. arrami54 skriver:

    …förstår att du förstår det! 😉
    Unga, vandrande vargar blir oftast inte två år, ca 75-80% dör innan tvåårsåldern,det handlar om olyckor (trafik, drunkning), de dödas av sina bytesdjur, tjuvjagas o.s.v.

    Du kan lära dig spåra lodjur här: http://www.de5stora.com/omrovdjuren/lodjur/spar/
    😉

  10. Iréne skriver:

    Ja vi vet ju hur tufft det är för en varg att leva och överleva.Tänk om de ”stackars” rädda människorna som hojtar om att ”vargen sprider sig som en epedimi över hela landet” skulle våga intressera sig för hur det förhåller sig egentligen i djur och naturvärlden! …men det är väl att kräva för mycket av de stackrarna 😉
    Igår kväll gav jag mig in i en liten debatt på SRF fb sida, och det stod inte på förrän jag blev idiotförklarad och anmodad att ge upp mitt liv…skrämmande och obehagliga människotyper som döljer sig ute i landet 😦

  11. Iréne skriver:

    Tack förresten för länken till lodjursspåren 🙂

  12. arrami54 skriver:

    Det är tyvärr så att många jägare/bönder tappat både kunskapen och respekten för den balans naturen/ekosystemen har. Den ”trygghet” de begär finns överhuvudtaget inte i naturen, vilket bl.a. syns på antalet vargar som blir tre år. Jag uppfattar många människor som rädda och det är därför t.ex. du möttes med ett sådant hat på SRFs FB-sida.
    Obehagliga, skrämmande skrämda människor…du har helt rätt!

  13. arrami54 skriver:

    Varsågod. Det är inte lätt att lära sig, tassarnas storlek, avstånd mellan fram och baktass, hur djupt djuret sjunkit ner beroende på snötyp o.s.v. …men allt berättar lite om djuret, storlek m.m…

  14. arrami54 skriver:

    …de bär på ”krigets andedräkt” jägarna och det är bara en tidsfråga innan det första skottet mot en naturvårdare faller.

Kommentarsfältet är stängt.