…en bild och en fråga.

 

Jag hittade en bild inne hos Tywkiwdbi ( ”Tai-Wiki-Widbee”) som lite tog ”andan ur mig”, vacker…men det skulle också kunnat vara min vän Zahara som satt där, lite lätt ljusare päls och med upprättstående öron…hur som helst, en underbar bild!

Himalayan dog(Klicka på bilden så får du den i storformat!)

 

…kan ekorrar spinna som en katt?

 

 

Vår planet är ett underbart klot, värd att värna!

 

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till …en bild och en fråga.

  1. Kicki skriver:

    Jag tror att de som behärskar teknik kan manipulera med både ljud och bild om de vill. Dessutom, om man skulle köpa allt ekologiskt, så kan de som har ekonomi därefter göra det.

    Jag föredrar självklart ekologiskt, helst sånt som man odlat själv, eller verkligen vet att det kommer ifrån bönder som odlar på detta sätt. Ekologiskt är ju dyrare, men det behöver det ju inte vara om man tog tillvara på naturens resurser. Sedan görs det skrämselpropaganda för än det ena än det andra…(man får cancer av det och det)…men det är ju sådant företagen marknadsför hela tiden i hela näringskedjan. Blåkorn och och sån skit…. är ju folk nästan tvungna att köpa, för hur många bönder finns det kvar? Dit man kan gå och hämta dynga till sina rabatter?..
    Jag rättar munnen efter ”matsäcken” sas. Har jag pengar så handlar jag godare och bättre kött, har jag inga pengar så lagar jag till goda rätter ändå, med det jag har. Man kan faktiskt koka soppa på en spik. 😉
    (Även om jag helst skulle vilja ha ekologiskt..om du förstår hur jag menar…)
    Jag skiter i all form av reklam, och kör ”mitt egna race” utefter rådande situation.. i ALLA lägen.

    Ha det bra.

  2. Kicki skriver:

    ..glömde.. Jo, det är en vacker bild, och hade hunden varit svart hade jag tyckt den liknade en som heter Zimba…också en korsning mellan schäfer och labbe. Din däremot tycker jag inte liknar en sådan korsning (men de kan ju givetvis se olika ut i en kull) Jag hade snarare tippat på vit schäfer och varg ❤ (Videon får jag kolla senare, finns knappt nån kräm kvar i den här stickan)

  3. arrami54 skriver:

    Visst är det en vacker bild! 😉
    Hundar med rätt blandning har en tendens att likna sin urfader, sant…men det finns inte mycket av varg kvar i tamhunden. Vi har avlat bort det vilda och tamdjur kan t.ex. inte samarbeta vid jakt.

  4. arrami54 skriver:

    …sant, men med rätt teknik och kunskap ser man lätt om bilden är falsk.

    Givetvis avgör ekonomi hur och vad vi konsumerar och marknaden är idag en ren ”djungel” blandad med bra, mindre bra och direkt farliga produkter. Gödsel köper jag mycket sällan och främst till mina gröna husdjur (de jag har inne!). Rätt skött skapar trädgården all näring själv, bara detta att låta fallna löv ligga kvar över vintern ger en bra injektion av nyttig näring.
    Reklam går ut på att manipulera din konsumtion och bygger på raffinerade psykologiska knep, så givetvis skall reklamen undvikas! 😉

    Ha det bättre än bra själv!
    🙂

  5. Kicki skriver:

    sant, den som ligger närmast i dag bland tamhundar är Alaskan Malamuten….eller snarare denna http://www.hundstunden.se/hundras/ceskoslovenskyvlcak

  6. arrami54 skriver:

    En ”Tjeckoslovakisk varg” blir min nästa hund, bestämde mig för ca ett år sedan när jag studerade rasen lite närmre. Underbara hundar och dock ingenting för den som är ovan vid hund.

  7. Kicki skriver:

    Precis, (det där med löven) Samma med gräsklipp… Jag älskade att påta och fixa med sånt en gång.

    Jättebra med hyvelspån som täckbark, i stället för att köpa dyr täckbark.. Masken trivs som tusan och fukten bevaras länge. Faktiskt himla bra i rosenrabatter

  8. Kicki skriver:

    Har träffat på två av den sorten, under åren. Vet att de är helt underbara. 🙂

    ”Tjecka hundar” – helt klart! ;-)))

  9. arrami54 skriver:

    …exakt! Något som är bra är att lägga nässlor i en tunna med vatten och efter en tids väntan vattna med detta (doften är dock inte vad vi kallar angenäm!).

  10. arrami54 skriver:

    …gillade de orden! ”Tjecka hundar”. 😉

  11. Kicki skriver:

    Nässlor i en tunna? Det visste jag inte… Men nässlor i ett kärl med vatten och lite salt, är mer bekant.

  12. arrami54 skriver:

    Stort eller litet kärl…men salt? Varför då?

  13. Kicki skriver:

    glömde…lite mjöl med = Nässelsoppa!

  14. arrami54 skriver:

    …då förstår jag!
    Spröda nässlor är gott i paj också.

Kommentarsfältet är stängt.