Vargen kan andas ut?

 

”Det ser inte ut att bli någon licensjakt på varg i år heller. Naturvårdsverket ger nu upp sin möjlighet att överklaga det tillfälliga stoppet till nästa instans, meddelar myndigheten i ett pressmeddelande”, skriver DN under rubriken: ”Svenska vargen verkar kunna andas ut”…

Fan trot, jag gör det inte!

Vi vet att tjuvjakten är vanlig och att den t.o.m. indirekt uppmuntras. Studerar man ledningen för jägarförbunden och en del politiker, så inser man snabbt att en bonakatt ( ”jinge” förstår mig, han är en klok ”gubbe med katt”!) … förstår det här med demokratins  och juridikens grundprinciper bättre.

…hade jag varit varg så hade jag inte andats ut, jag hade givetvis sprungit undan…och det gör vargarna! (på goda grunder!).

Lite utanför ”storstaden” Ljungby ligger det en by som heter Ryssby. Man kan skämtsamt hävda att byn är ryslig, därav namnet! ( Betonat av två ”s” i byanamnet) Nåväl, i dagarna har en ensam varg vandrat igenom nämnda by och nämnas kan att vargen mötte en man som vandrade vägen fram med hjälp av ”stavar” mitt i byn, vargen drog sig undan ett hundratal meter och vandrare beskriver mötet så här:

– Vi reagerade likadant. Vi stannade och tittade på varandra några sekunder. Sedan vek han (vargen) av på en sidogata och väntade där 100 – 150 meter bort tills jag passerat. Sedan sprang han tillbaka och fortsatte i den riktning han haft. Jag han inte bli rädd, berättar han (stavvandraren).

Det var ett underligt möte, fantastiskt.”

Jag förstår vargen, mina hundar gillar inte heller stavvandrare (och folk med paraply), underliga djur liksom som måste ha artificiella extraben eller bärbart tak med sig för att kunna gå ut.

Jag måste erkänna att jag är lite avundsjuk visavi stavvandraren i Ryssby och erkänner villigt att jag tar extra långa promenader med hunden nu…hon löper! Så ett dylikt möte hade kunnat bära frukt! 😉

Staden jag benämnde storstaden ovan, Ljungby, är tyvärr ett typexempel på kulturell stagnation, de har givetvis hänt lite under århundradena, med betoning på lite. Det finns många underbara individer i området, jag kan räkna upp många på ett individuellt plan, men kommunens ”kultur” är extremt konservativ och det märks liksom tydligt att vi tillhör ”bibelbältet”…tossigheten är konserverad! (Det är ett starkt Centerpartistiskt-fäste dessutom, vilket säger en hel del!).

Ljungby (kommunen) kallades förr ”fattighäradet” ( i en rapport till konungen 1836 beskrevs bygden som ”vanlottad landsort med ljung- och sandhedar) och fattig är kommunen, främst fattig kulturellt och mentalt…så gör som vargen ovan! Fly undan!

För 130 år sedan hade kommunen (Ljungby kommun) ca 27 000 invånare, idag är antalet detsamma! Det finns en anledning till stagnationen!

Givetvis har landsbygden här bidragit till stadens tillväxt, bilden är densamma världen över…men detta innebär inte att den positiva genetiska utvecklingen finns här, så rådet är att ni gör som vargen ovan…flyr undan!

Det finns ett ordspråk (enligt lokaltidningen Smålänningen) som säger att: ”Skaka en enebuske så trillar det ut flera svetsare”, men idag är det snarare så att det trillar ut mängder av pensionerade svetsare…men främst och givetvis, döda enebarr.

Konklusion, trots en viss kärlek till ”staden” Ljungby blir mitt råd: ”- Gör som vargen i Ryssby, fly undan!”

…bäst så, liksom.

– Varför flyr du inte Ljungby själv? Undrar initierade läsare? Svaret är att jag är ”död” och orkar inte börja om eller göra som kloka vargar, fly undan.

 

vargen_jag.jpg.rZd.137378

PS: Läs helst inlägget med ”glimten” i ögat, jag gillar Ljungby (och Ryssby), byarna står för lagom när lagom är bäst! (Allt är relativt!) DS.

 

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö., Vargdebatten: och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

7 kommentarer till Vargen kan andas ut?

  1. Ping: Centerpartiet förlorade vargjakten | Bilderblogg.se

  2. ”…hade jag varit varg så hade jag inte andats ut, jag hade givetvis sprungit undan…och det gör vargarna! (på goda grunder!).”
    Ja det gör de. Och det är bra, alla som mött varg vet att vargen gör vad den kan för att undvika oss tvåbenta. Och på längre sikt, då vargen inte längre är inavlad så att de är mer släkt än syskon, så tycker jag att vargjakt är helt ok. Den är t.o.m. positiv för vargstammen. Har vi fått in tillräckligt mycket varg österifrån så att vargstammen klarar sig så är det antagligen bra för dess egen överlevnad eftersom skyggheten bibehålls på det sättet.

    Jag brukar säga att vi ska köpa in varg från Ryssland, men samma sak skulle uppnås om vi importerade från Minnesota. Men som populationsgenetikerna säger, det måste vara ett kontinuerligt inflöde. Varghatare tror kanske att vissa vill ”gulla” med vargen, men det tror jag inte att någon vill. Det är ett rovdjur som är panikslagen inför människan, i vart fall då vi tvåbeningar kommer för nära..

  3. Det var denna mening jag kommenterade: ”…hade jag varit varg så hade jag inte andats ut, jag hade givetvis sprungit undan…och det gör vargarna! (på goda grunder!).”

    Kan du klistra in raden först i mitt inlägg så gör det, annars så kanske folk förstår det ändå..

  4. arrami54 skriver:

    …delar helt och hållet din syn på saken! Vi har ju också jakt på varg vad det gäller nödvärn, skyddsjakt, den används kanske överdrivet och man kan fråga sig hur stor ”skrämmande” effekt jakt på enskilda och vandrande ungdjur har? Man skall också minnas att många unga vargar dödas av sina bytesdjur, omkommer i olyckor (trafiken) m.m. det är dessutom få som blir reproducerande familjedjur (s.k. Alfa-djur).

  5. arrami54 skriver:

    …jag har flyttat upp meningen till ditt svar ovan. 😉

  6. Svante skriver:

    När det gäller Varg i Sverige har jag fått för mig att antalet Vargar är för litet för att få riktiga Alfadjur. Rätta mig gärna om jag har fel. I Sverige har vi mamma, pappa, och barn i flockarna, någon direkt kamp om ledarskapet i flocken förekommer inte, tyvärr. Om det däremot kunde uppstå kamp om ledarskap, skulle det bli friskare djur.
    Svante

  7. arrami54 skriver:

    Vi har en genetisk utarmning som drabbar alla vargar de de i princip alla är syskon. Alfadjuren bildar alltid familjegrupper (flock) baserat på egen avkomma. Parbildningen sker genom att en tik vandrar bort och väljer ett bra revir, sedan väljer hon den passerande hanne som passar henne bäst. Sedan vet jag inte om de hierarkiska kampen i flocken är av vikt, viktigare är nog de krav vargen lever under, hur de lyckas med jakten t.ex. är viktigare. Viktigast av allt för den svenska vargstammen är att vi får in ett konstant flöde av nya gener…vilket vi i princip helt saknar eftersom invandrare effektivt stoppas i norr via en kula!

Kommentarsfältet är stängt.