Samtyckeslag, JA! … givetvis!

 

Hänvisar först till några kloka ord från en kvinna. Feminismen behövs under många år än och som man skäms jag ofta över hur saker och ting är. Jämställdhet är fortfarande en illusion och mycket jobb återstår. Ett steg är att införa en samtyckeslag…

 

Den fria och kära leken kräver samtycke, annars är den bara ofri. …och ordet ofri bär alltid en ton av våld.

Utan samtycke ingen lek, det är för de flesta etiskt uppenbart (självklart!) och utan bokstavskombinationen ”sam” i tillsammans blir ordet de torftigas ”tillmans”, som ”till man”. …och kvinnan är inte till mannen, ingen ägodel, ingen given gåva, inget mannen får ta eller ta för given.

Det är bara ynkliga narcissistiska män och normativt tomma *religioner som ser kvinnan som underställd, ofri. ( *1 Kor 11 är inte precis skrivet till kvinnornas fördel vad gäller jämställdhet år 2014. Paulus (Nya Testamentet) säger bl.a att ”Kristus är mannens huvud och mannen är kvinnans huvud”. Kyrkan har lite problem här, enligt bibeln är den hierarkiska ordningen tydlig, kvinnan är underställd mannen, (Speciellt tydligt i Gamla Testamentet). Men bilden är uppenbar, skall kristendomen stå upp för jämställdhet (feminism) bör skriften skrivas om helt ).

Det finns bara en normativt etisk hållbar linje och det är samtycke…givetvis skall vi ha en samtyckeslag. En tydlig sådan, allt annat är bara dåliga ursäkter för att bibehålla en religiöst betingad och konservativ linje om kvinnans underlägsenhet, att hon är skapad ”till” mannen.

 

Skall vi någonsin nå jämställdhet (vi har lång väg kvar!) så måste vi givetvis snarast få till stånd en samtyckeslag!

älva

Låt oss värna vänlig lekfullhet, ömsesidighet, samtycke, ömhet…och visst, människan är ett vackert djur, också. Men vi har en tendens att ta till våld, inte minst mot kvinnor:

 

 

Ömhet, Ömsesidighet, samtycke är inget krav,

det är lekens grund!

Vi tar inte!

Vi kräver inte!

Vi går inte före eller efter,

vi går jämställda, fria, tillsammans och bredvid!

 

sam b

Vi skall inte behöva ha en debatt om någonting så självklart som samtycke och att lagen skall kräva detta!

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik. och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Samtyckeslag, JA! … givetvis!

  1. Svante skriver:

    Jag vet inte om jag stödjer lagstiftning i ett ärende, som borde vara ett naturligt levnadssätt. Självklart ska det råda jämställdhet mellan könen, däremot hänger jag upp mig på de rabiata feministerna, som anser att mannen är ett djur. Nu är mannen, och kvinnan djur båda två, men kvinnan får inte bli den som tar kommandot i samhället på grund av att kvinnan hatar män. Jag lär få leva mina sista dagar i ensamhet, och inte skulle jag släppa in en kvinnlig diktator i mitt hem, det är inte min frihet värd.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    …här är vi nog inte överens. Det är kanske just därför att det inte är det ”naturliga”, detta att vi har samtycke som normativ etisk grund för sex, som gör att behovet av en lag finns. Jag vet faktiskt inte ens om det finns ”rabiata” feminister, tydliga feminister finns det…men även jag tycker feminismens krav på jämställdhet är mer än rimlig, jag tycker de har en självklar rätt i sitt krav. Som människor skall vi vara lika.
    Samhället har en bra bit kvar till jämställdhet, gamla normer lever kvar…dåliga arv från religion och patriarkalt maktbehov. Att människan är ett djur och många gånger ett primitivt sådant bör vara bevisat bortom allt tvivel, men det gäller båda könen. 😉
    Vad det gäller våldsbrott, som t.ex. våldtäkt är det män som dominerar bilden helt, ingen tvekan…se dig omkring globalt. Ingen kan missa hur tydlig den bilden är…och det är nog detta man hänvisar till när män korrekt benämns som varande ”djur”.
    Ingen vill att männen dominerar och styr helt, inte heller att kvinnorna skall göra det…jämställdhet handlar om att vi styr tillsammans, enligt demokratins princip om alla människors lika värde.

    Ingen vill bli styrd av en ”diktator” i sitt hem, inte heller jag…men tvåsamhet i samtycke är inte fel! 😉

    Vi har haft så många fall av ett överdrivet ”rättssäkerhetstänkande” för att skydda manliga förövare nu att måttet är rågat. Det räcker nu, mitt förtroende för rättssystemet vad det gäller våldtäktsfall är lågt, mycket lågt…man verkar främst skydda männen och det på ren konservativ rutin.(?) Här är en tveksam dom, det verkar som om kvinnan alltid förlorar:
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18157063.ab

    Våldtäkt och sexuellt tvång är alltid oacceptabelt och det är vi män som har huvudansvaret för att motarbeta detta. Jag ställer mig inte bredvid någon som anser att sex är en rättighet, något man köper eller tar. Sex och fysisk närhet handlar om samtycke, ingenting annat. Detta oavsett om det handlar om öm kärlek eller ett KK-förhållande.

  3. Svante skriver:

    Jag tror faktiskt inte att vi är så långt från varandra, jag tar bara upp det som jag varit med om i mitt liv. Redan min mamma bestämde allt i hemmet, och pappa kom hem med lönen, som mamma förvaltade, absolut inte på ett dåligt sätt. Om jag varit min pappa hade jag dragit. Kanske har jag haft otur men de få förhållanden jag haft, de byggde på att gör, som jag säger, annars ingen sex. Det är inte bra för en man att vara utan sex, det berättade en läkare för mig för länge sedan. Han sa om du inte har en kvinna att ha sex med, onanera ofta i stället, så att sädesbehållarna, och prostatan töms. Huruvida han hade rätt tänker jag inte gå in på, men ännu har inte PSA provet visat några förändringar. Mitt sista förhållande tog slut 1986, är nu snart 67 år.
    Svante

  4. arrami54 skriver:

    Personliga erfarenheter är bara personliga erfarenheter och jag lägger dem åt sidan. De får inte påverka en generell och allmän debatt. Jag har som du en del negativa erfarenheter av ”leken”,samspelet, men mest ett antal goda. Men givetvis färgas man av sin erfarenhet och jag förstår dig, din syn.
    Du tycks ha haft en del otur, det har jag också…men ser jag på totalbilden så är den positiv. Jag har t.ex. ett antal helt underbara barn! 😉 (och många sköna minnen!)

    Att sex och fysisk närhet är en grundläggande biologisk drift och ett behov, därom hyser jag ingen tvekan. Jag tror inte heller att vi står speciellt långt ifrån varandra i denna fråga.
    Jag har tidigare om den kemiska reaktion vi benämner ”kärlek”, att vi är djur som styrs av relativt komplicerade biologiska och kemiska samband vet vi nog alla och den som är fullblodsromantiker skall kanske inte läsa länken:
    https://varghjarta.wordpress.com/2012/05/21/karleken-ar-mest-en-kemisk-cocktail-i-hjarnan/

    😉
    …nog är vi djur alltid! Och för att skydda våra fina kvinnor behövs en samtyckeslag.

  5. Svante skriver:

    Du har något jag är avundsjuk på och det är att du har barn, som antagligen ger dig barnbarn, om de inte redan har grejat till det också. Du har något att se fram emot, och du är inte ensam.
    Svante

  6. arrami54 skriver:

    …förstår dig och ja, jag hoppas på att få några barnbarn, ett tiotal eller så! (Jag hör protesterna, vilda protester! ;-)) Jag får förhoppningsvis ett par barnbarn, men det verkar dröja. Barnen är inte så gamla, inte helt klara med studierna till ingenjör, sjuksköterska m.m. och de inväntar klokt att rätt tid kommer. Men jag har märkt att den biologiska klockan tickar intensivt här och där…så mitt hopp lever! 😉

  7. Svante skriver:

    Lycka till.
    Svante

  8. arrami54 skriver:

    Tack! Jag skall hälsa barnen detta! 😆
    …men då tycker de nog att gubben tjatar!
    😉

  9. Svante skriver:

    Skit i vad ungarna tycker pappas ord väger tungt. Har ett par inlägg om GMO på min blogg idag, du kanske redan sett dem. Han som triggade mig bor nära dig. Du får en länk till mig, sedan får du kolla upp vem jag menar.
    http://karbole.wordpress.com/2014/01/17/gmo-manipulation/
    Svante

  10. Svante skriver:

    http://www.metro.se/nyheter/kent-ekeroth-utkastad-fran-innekrog/EVHnar!esR6qhlkjXPak/
    Den här länken borde jag skickat dig tidigare under kvällen.
    Svante

  11. arrami54 skriver:

    Denna pappan styr inte sina barn, de gör sina val och oavsett val så tänker jag hjälpa dem allt jag kan (om jag kan?). 😉

    Tror det är en farlig lek de gett sig in på när de modifierar gener och jag tror inte någon vet vad den yttersta konsekvensen kan bli. Skall se dokumentären så snart jag får tillfälle.
    Jag äter ingenting från GMO-industrin (om jag lyckas undvika detta!).

  12. arrami54 skriver:

    Enligt krogen skall han ha kränkt en kvinnlig gäst grovt …och som jag ser det står ord mot ord i nuläget. Vi får avvakta och se om krogen kan precisera sig mer…SD-mannen har låg trovärdighet här, men än så länge avvaktar jag med min bedömning. 😉

  13. Svante skriver:

    För mig har SD män, och kvinnor låg trovärdighet.
    Svante

  14. arrami54 skriver:

    …samma här. Jag ser dem mest som okunniga och rädda. Rädda för främlingar (invandrare/flyktingar) och rädda för en religion (islam) som är närbesläktad med vår. SD står givetvis inte upp för en samtyckeslag, de vill behålla de gamla normerna och ”fädernas kyrkas” ockupation av etikens/moralens landskap.
    …antar att de beror på att SD mest består av män och män som anser sig vara lite ”förmer” än kvinnor och män utanför deras nationalistiska ”kamporganisation”?
    😉

  15. Svante skriver:

    Vet inte hur det är i södra Sverige, men här uppe i Hälsingland verkat det vara hugget som stucket vad gäller könet på SD anhängarna.
    Svante

  16. arrami54 skriver:

    …min bild här nere är att partiet domineras av män.

  17. Svante skriver:

    Kanske Norrländska kvinnor lever kvar i den gamla andan att man röstar som sin man.
    Svante

  18. arrami54 skriver:

    …vågar jag inte yttra mig om, men du skrev en gång om vad det är som blir kvar…minns du? 😉

  19. Svante skriver:

    När du påminner mig så ja.
    Svante

  20. arrami54 skriver:

    …det som blir kvar, är det som blir kvar…och konservativa normer är seglivade! 😉

    Nu märker jag av insomningsmedicinen och lyckas kanske sova någon timme trots smärtorna, så jag dyker under täcket nu!
    Sov gott Svante! 🙂

  21. Svante skriver:

    http://karbole.wordpress.com/2014/01/19/jordbrukspolitik/
    Har jag varit för elak här?
    Svante

  22. arrami54 skriver:

    …ja, något, och mot både djuret och mannen. 😉
    Sakligt sett så är väl hans jordbrukspolitik i alla fall fiasko-liknande, ”Matlandet Sverige”, hans miljardlek har inte givit så mycket, speciellt inte arbetstillfällen. Arbetstillfällena och livsmöjligheterna på landsbygden utarmas, jobben har bara under Alliansen minskat med ca 15000. Svenskt jordbruk lider av ett systemfel, vi får större och större enheter (läs här t.ex: http://jordbruketisiffror.wordpress.com/2012/10/30/fascinerande-fakta-om-mjolkkor-och-mjolkforetag/, en alltmer utvecklad genetisk monokultur och genetisk utarmning.
    Jag lärde känna en mjölkbonde för några år sedan, en skön själ som tyvärr inte lever längre. Jag hjälpte honom ganska mycket på gården när han blev njursjuk och han tackade genom att lära mig enormt mycket om kor och mjölkproduktion. Bara detta att jämföra dagens mjölkkor med hur korna levde för femtio år sedan ger en bild av den genetiska utarmningen. Studera svensk mjölkko-avel, se hur länge dagens kor lever, hur många avelstjurar som används, hur många kalvar dagens kor får o.s.v. jämfört med för några årtionden sedan. Systemfelen i form av ett alltmer utpräglat industri jordbruk, genetisk utarmning och miljöproblematik med gifter, övergödning (se Östersjöns negativa utveckling) är inget vi kan kritisera enbart en jordbruksminister för.
    Bilden blir exakt densamma om vi studerar skogsbruket, storskalighet, genetisk utarmning, monokulturer och trädplantager dominerar. Sverige har kvar ca 0,5 % urskog, några få procent s.k. naturskog (3%), resten är plantager, virkesåkrar.
    Vår ”natur” håller på att utvecklas till en genetiskt fattig och förgiftad, övergödd ”trädgård”.

  23. stolt man skriver:

    Med en samtyckeslag kan även en man bli våldtagen. Det är en myt att alla män säger ja till sex.

  24. stolt man skriver:

    Även många män är trötta på att bli betraktade som sexobjekt

  25. arrami54 skriver:

    …det är nog en undantagsregel vi i princip kan glömma även om det hänt någon gång. (Min ursäkt är att jag ”glömt gå ut med hunden”, då får jag alltid ”springa” hem!)

  26. arrami54 skriver:

    Verkligen? 😉

Kommentarsfältet är stängt.