Hungrig?

 

 

 

Hercules larva

Rubriken och bilden går inte riktigt ihop, hungrig blir man inte! … men nog imponeras man av larvens storlek! Det är en larv av Dynastes hercules eller Herkulesbaggen, bilden hittade jag hos Tywkiwdbi. Han länkar till engelskspråkiga Wikipedia som berättar mer om baggen.

beetle

Det är en av världens största skalbaggar, men större blir t.ex. Macrodontia cervicornis (om den ens har något svenskt namn vet jag inte). Men tänk dig dessa jättar komma traskande över ditt ansikte under det att du sover…

Herkulesbaggen lever i regnskogen i Syd- och Centralamerika. Enligt uppgift skiftar baggens skal i färg mellan grönt och svart, beroende på luftfuktigheten. På bilden ovan är baggen gul och ni vet kanske att gul färg blandat med svart blir en grön ton. Herkulesbaggen kan bära upp till 850 gånger sin egen vikt och är troligen världens starkaste djur, sett till individernas storlek. Hanen blir mellan 90 till 170 och honan cirka 60 till 90 millimeter lång.

 

Bilden nedan är en Macrodontia cervicornis:

Cerambycidae_-_Macrodontia_cervicornis

Den blir några millimeter längre än Herkulesbaggen och kan bli hela 175 millimeter, inget man vill skall ränna runt på köksgolvet kanske …men troligen skulle de roa katterna en stund. Fotografiet är taget av: ”Hectonichus”.

 

…nog är det en fantastisk planet vi bor på!

 

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Hungrig?

  1. Wolf is my Soul skriver:

    Jag gillar inte larver men fann din blogg fascinerande ändå!!

  2. arrami54 skriver:

    Larver är sköna, långt skönare än tjuvjägare! 😉

  3. Wolf is my Soul skriver:

    Det är förstås sant! 🙂

  4. arrami54 skriver:

    …jo! Allt är vackert vid en dylik jämförelse. 🙂

  5. Kicki skriver:

    Larven ovan finns i gödselstäder. (Hästgödsel) Jag har sett dem när jag själv grävde fram bränd gödsel hos en dåvarande vän. Bränd hästskit är det bästa man kan ha i sina rabatter.

  6. arrami54 skriver:

    …njaaa, du tänker nog på Noshornsbaggens larv, ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Noshornsbagge ) den kan bli upp till 100mm och är extremt nyttig, proteinrik. Den smaka lite som saltad (sämre kvalité) av rysk kaviar. (Störens rom). Jag har faktiskt ätit några, av nöd…och på en praktisk överlevnadskurs. (Jag tror jag skrivit om detta någonstans i bloggen tidigare, tror t.o.m. jag nämnde att jag lekte Räv och stal höns för att överleva. Testa själv att leva i två veckor i naturen utan några som helst hjälpmedel, vi fick vad jag minns inte ha någonting med oss, varken tändstickor eller kniv!) 😉
    Bränd hästgödsel är guld i trädgården, fråga vilken ros som helst! 😉

  7. Kicki skriver:

    Min första spontana impuls var att säga emot dig, bara för att bilden du länkade till inte alls stämde överens med de jag sett. De hade inga röda huvuden och de var gulvita precis som den du har på bild. Men som tur var så hittade jag en filmsnutt på youtube som visade en med lite mer brun skalle! Då kan jag hmmm…köpa det. Fast jag minns ju dem med helsvarta ben och huvuden förståss. Hehe.

    Det skiljer visst bara en cm. på båda dessa larver, och den svenska lever inte bara i kodynga som det refereras till på wikipeda. Det är ströet djuren stått på som är det avgörande. I det här fallet så hade hennes hästar spån i sina boxar. Det är inte alltid man kan lita till hundra på Wikipeda heller för den delen.

    Jasså, du lekte räv du. 😉
    Ok, då lekte jag mård, för jag stal ägg.

    Jag vet att rosor gillar hästskit, det ser man på dem. 😉 De blommar som attan när de trivs. (för den gödseln är inte lika skarp som annan gödsel kan vara.

  8. arrami54 skriver:

    …jo, jag vet…men ”varghjärta” kan man lita på (även om det tar emot!). 😉

    Lokaltidningen (Smålänningen) skrev en artikel i somras om en av mina rosor, den är över fyra meter hög och smålands enda ”trädros”.
    Säga emot mig bör man inte göra, ”talar” (skriver) jag så vet jag, annars håller jag käft …tills jag vet! 😉
    …gröna fingrar har jag och mina djur/växter talar med mig (fan tror men jag vet!).
    Så är det och jag hoppas att du mår bättre än bra!

    Kram!

  9. Kicki skriver:

    Hahaha,…..
    kul med ”trädrosen”… Jo de gillar ju att klättra.
    Jag vårdade en ”fasadklättrare” på Orust. Den blev också över fyra meter. Minns inte namnet, men den blommade hela sommaren och långt in på hösten, tills frosten kom och nöp den (i näsan?) Den fick man klippa till (ansa) hårt ibland, annars skulle den ha klättrat in i huset.

    Jäpp, jag är på hugget!
    Boakram till dig

  10. arrami54 skriver:

    …jo, fasadklättrare har jag också, även de rejält stora…men ”trädrosen” är en solitär buskros som fått ”fnatt” och blivit över fyra meter hög, det du! ( i torraste Småland!) 😉

Kommentarsfältet är stängt.