Sitta europaea och religiösa vanföreställningar.

 

Nötväckan (Sitta europaea ) är och har länge varit en av mina favoritfåglar. Jag minns t.ex. några dagar när jag krossade korn åt en vän ute på Yxkullsunds herrgård. Under det att jag utförde arbetet kom ständigt och återkommande ett par nötväckor och lekte tittut med mig. De norpade säkert korn, men deras nyfikenhet fick dem att länge leka tittut med undertecknad under de dagar krossen gick och jag erkänner villigt att jag föll för deras nyfikenhet, charm och skönhet. Det var också en av de första fåglar jag avbildade:

Nötväcka

Det ÄR en skönhet och kärt barn har som bekant många namn: i Bohuslän heter den blåspit, på Gotland murspit, i Närke trädrännare, musveta och eremit, ibland också grå hackspett, i Västergötland nötknäppare och nötpacka. Sitta europaea betyder europeisk hackspett.

Jag erkänner lika villigt att jag under vandringen också mött många homo sapiens i honform som fått mig att falla, likt en avsågad fura i skogen. Vid ett tillfälle i min ungdom blev jag t.o.m. frälst på grund av att oxytocinnivån m.fl. hormoner nådde en kritisk punkt, allt för att en kvinnlig skönhet förvred min världsbild totalt. Jag blev inte gammal i församlingen eftersom jag snart förstod vad som orsakat min förvirring (kärlek är en farlig drog!) och församlingen höll snart ”nödbön”/förbön över min förlorade själ. (Man drog sig inte ens för att offentligt affischera min själs nödläge, hade detta hänt idag så hade jag ”ägt” församlingen nu. Jag hade nämligen stämt ”skiten ur dem” för denna dömande kränkning). Jag fick även höra att min själ (och kropp) evigt skulle brinna i helvetets plågor. Minns att jag leende tänkte att: ” Ja, hellre det än att gå psykotisk och fördummad i religiösa vanföreställningar livet ut!

…och inte lider religiösa brist på idiotiska vanföreställningar.

Ett exempel på religiös ”tossighet” dök upp i form av en insändare i dagens lokaltidning (Smålänningen). Skribenten hävdar att: Våra nya gudar – vetenskapsmännen – pratar om big bang, evolutionen och oändlighet. Men nu kan vi börja tvivla på vetenskapen för allt vi får är förändring av klimatet, döda skogar, växande sopberg…”

Han fortsätter rabbla katastrofer, men är det vetenskapsmännen som orsakat detta? Är det inte brukarens val över hur ”hen” använder verktyget(kunskapen) som är avgörande? Är det Volvos fel om en rattfull idiot kör ihjäl någon?

Personligen har jag inte mött någon som uppfattar vetenskapsmän som varande gudar, undantaget denna insändarskribent. Jag har däremot mött religiösa individer som förkastar vetenskapen eftersom den inte har svaret på alla våra frågor. Intressant inställning, speciellt som religionen knappast gett svar på någon fråga och att det bör vara ett faktum för den tänkande att varje vetenskapligt svar genast reser tusentals nya frågor. Den mänskliga nyfikenheten är om något oändlig.

Det är tack vare vetenskapen vi vet att den pågående evolutionens kanske största misstag (?), homo sapiens, håller på att förstöra vår planet via nedhuggna, brända skogar, vi allehanda utsläpp och nedskräpning. Det flyter plast-öar stora som Texas i våra oceaner och i princip allt vatten är förgiftat med växtskyddsmedel, mediciner, ftalater, dioxin o.s.v…

Det är mänsklig rädsla, okunnighet, lättja och främst girighet som skapat den negativa situationen och vi vet, tack vare tydlig vetenskaplig evidens, att det är vi som är orsaken. Vetenskapen har givit oss obestridliga bevis på fakta/sanningar på miljoner sakområden, vetenskapen har givit oss kunskapen/verktygen, men vi missbrukar dem.

Hade bibeln/kyrkan styrt hade jorden fortfarande varit platt och vi hade t.ex. inte vetat någonting om evolutionen eller varför en del människor är färgblinda (o.s.v. i en mindre evighet!).

Den religiösa skribenten avslutar sin insändare med några högst intressanta ord:

Det är inte sanningen som styr världen utan det vi väljer att tro är sant”.

Det är sant att sanningen (vetenskap/kunskap) inte styr världen och orsaken till detta ligger i att ca 95% av världens befolkning sitter fast i sitt religiösa feltänk, totalt oförmögna att ta in fakta som så väl styrker hur fel de har och alltid haft. En värld befriad från religiösa vanföreställningar skulle ge oss en positiv utveckling och ett reellt hopp!

Om jag tror att det bor en 347 år gammal Vätte med familj i min trädgård, är det då sant?  Liknelsen med er Gud är uppenbar!

Det finns ingen Gud och tron på att han skapat oss till sin avbild är mänsklighetens stora feltänk. Jesus var endast en klok etisk och politisk rebell, en historiskt intressant individ.

Djuret homo sapiens är likt allt annat levande en del i ett pågående flöde, en biologisk evolution, som ständigt pågår och som ständigt förändras. Religiös tro styrker om något att mänskligheten är ofullbordad och extremt långt ifrån det perfekta. Det enda som kan sägas vara odödligt är de gener som bär våra biologiska förutsättningar, vi ärver dem från våra föräldrar som i sin tur ärvt dem från sina. Och den tråden går ända tillbaka till livets ursprung, när den första cellen bildades. Liksom den vävs in i, överförs till framtiden via våra barn, barnbarn o.s.v.

Studerar vi Nötväckan så ser vi hur hennes nedärvda gener givit henne fördelar, en biologisk nisch.

Nötväckan kan hoppa, röra sig nedför en trädstam med huvudet nedåt. Detta kan INTE trädkrypare eller hackspettar. Varför kan Nötväckan detta?

Hackspettar framförallt, kan dock ta sig nedåt på trädstammarna men gör det då i små hopp baklänges och med huvudet hela tiden uppåt. Mindre hackspett (D. minor) är den av hackspettarna som kommer närmast upp-och-ner-läge och kan i bland ses på undersidan av horisontella trädgrenar.
Trädkryparna är kända just för sitt beteende att landa vid basen av ett träd och röra sig uppåt i en spiralrörelse runt stammen, för att sedan flyga till basen av nästa träd och upprepa detta. Står man i en äldre högstammig skog är detta beteende rätt festligt att studera.
Den fysiologiska orsaken till skillnaderna är nog inte så komplicerad. Hackspettar och trädkrypare är beroende av stöd av stjärtfjädrar/muskler mot stammen för att hålla sig kvar och röra sig vertikalt. Dessa har också hyfsat långa och styva stjärtfjädrar. Nötväckan däremot har extremt kort stjärt i jämförelse med nästan alla fåglar. Det är väl bara trädlärkan som ser lika ut beträffande stjärtlöshet. Nötväckan ha istället proportionellt kraftigare ben och benmuskler som alltså gör det möjligt för den att hoppa neråt längs stammen och den kan strunta i stjärtstödet.

 

Orden ovan är ju dock inte hela svaret på den vetenskapliga ”Varför”-frågan. Det är ju däremot inte orimligt att faktiskt tänka sig en evolutionär fördel i att kunna ta sig upp och ner längs en trädstam för att täcka in större yta vid födosöken. Som jämförelse är ju trädkryparen lösning något sämre eftersom den ju missar mycket av trädstammens yta i sin inrutade spiralrörelse. Hackspettarnas lösning, med småhopp baklänges neråt är ju inte lika effektivt som nötväckans men sannolikt bättre an trädkryparens.

En annan egenhet nötväckan har är ju att den gömmer frön i barkspringor och liknande, och då är det möjligen så att det är extra fördelaktigt att kunna vara upp och ner och kila in frön i springorna.

Mitt svar är ur vetenskaplig synvinkel inte heltäckande, men hade jag sökt svaret i bibeln hade jag kammat noll!

 

Konklusion:

Tvingades jag välja att leva med endast religiösa människor eller med nötväckor, ja då hade jag banne mig valt nötväckorna.

 

 

Vi behöver en revolution, evolutionen går långsamt och den religiösa genen ÄR farlig, den fördummar mänskligheten. Vi behöver en förändring och ja, du kan räkna ”in” mig!

 

 

Det här inlägget postades i Religionskritik och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till Sitta europaea och religiösa vanföreställningar.

  1. Svante skriver:

    Den fågel du tar upp, och denna är verkligen kul att träffa på i naturen. Har varit med om en liknande händelse en gång i Ljungdalen. Gillar verkligen din målade bild av Nötväckan.

    Att jag står på samma sida som du när det gäller religioner vet du väl sedan tidigare.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    Skön film…uppenbarligen svårt att låta bli att skratta när man har en Lavskrika i nyllet. 😆

    Jo,jag vet och… religion är ett gift som omger alla våra stift! Det är fascinerande att se hur tyst den religiösa bloggvärlden är, antar de håller ”nödbön” för undertecknad och funderar på hur man skall återinföra lag mot blasfemi/hädelse? 😉 Du vet att före 1952 var det omöjligt att lämna svenska kyrkan om man inte hade ursäkten att man tillhörde en annan kyrka. Vi ateister var tvångsinskrivna i den heliga församlingen! 😉

  3. Leon skriver:

    Efter en dryg vecka i Jäntlandsfjällen är jag åter i Uppsalas ”januarihöst”. Vid stugan brukar vi till vår och katternas förnöjelse lägga ut mat till fåglarna. Frön och talgbollar till småfåglarna och matrester/köttrens till Rautjoxa (d v s Lavskrika på Jamtska). Både den charmiga och högst närgångna Rautjoxan, tar ju nästan ”maten ur handen”, och nötväckan var flitiga ”gäster” utanför fönstren. Vad gäller den sistnämnda kom min 12-åriga dotter med vistelsens kommentar – ”Nu är den här igen…..MYRSLOKEN !?” 🙂

    Jag tror förövrigt att vi har samma syn på religion och religiösa människor. Som ateist sedan nära 50 år och övertygad om att varje människa har ett individuellt ansvar för sina val och handlingar har jag en högst negativ syn på religioner. Troende frånsäger sig ofta just detta individuella ansvar och lägger detta istället på en ”högre” entitet. Alltför ofta har de mest vedervärdiga illdåd utförts under devisen ”deus vult – gud vill det” och detta vad man än kallar ”sin” guddom (Gud, Jahve, Allah, Tor, Jupiter o s v).

  4. arrami54 skriver:

    Myrsloken får bli ett nytt smeknamn på nötväckan, kärt barn skall ha många namn. 😆

    Jo, troende avsäger sig sitt personliga ansvar och lägger ”ödet” i händerna på sin allsmäktiga Gud som redan har en detaljerad plan för individen och hela vår värld. Det är detta som gör sagan till ett utmärkt verktyg för diktatorn (den hierarkiska makten) att få folket tysta och lydiga. Skrev lite mer kring min syn på religion här: https://varghjarta.wordpress.com/2014/01/06/var-glad-och-nojd-som-ett-djur/

    God fortsättning på 2014!

  5. pybusa skriver:

    Jag måste erkänna att jag är starkt troende. Jag tror kraftigt som fan på att det ska bli varmare och att jag får, troligen säkert, en luftvärmepump som inte behöver reklameras installerad. Kalla fötter ska väck! Halleluja!

  6. arrami54 skriver:

    …:-)…amen till det!

  7. pybusa skriver:

    Alla på snackbar! Tron visade sig bli verklighet! Pumpen installerad och fötterna blir inte kalla vid uppstigandet. Tron kanske inte flyttar berg, men skapar lite komfort gör den då tamefan.

  8. arrami54 skriver:

    …du menar Ahllans snackbar? Eller våra tungomålstalande lokala eldhärdar…eller din värmepump? 😉

Kommentarsfältet är stängt.