Tryggare kan ingen vara…

 

Hon ligger där tryggt med sina tre små, men skenet bedrar…den lilla kattungen vid hennes framtass föddes med ”vattenskalle” och började tyna bort. Jag fick utföra ett trist jobb ikväll.

100_5871

 

Vardagen är inte alltid så trygg för liten och för stor… och inbilla dig inte att Sverige har kvar någonting av välfärdssystemen. Vår grandiosa ”stridshäst” har raderat det mesta via extrema skattesänkningar.

Eller var det ”stridshingst” han kallade sig, vår kära statsminister?

Nåja, någon stridshingst är han inte, snarare en irriterande Pälsätare på samhällskroppen. Det är ytterst trist att se att dagens socialdemokrati utvecklas mot samma håll, till en ynklig lus som leker ”följa John” med ”pälsätaren.

Min personliga följetong med Försäkringskassan fortsätter och hade jag inte varit sjuk hade jag nog mest skrattat åt deras kamp för att underkänna läkarintyg efter läkarintyg. De har en extrem inställning till arbetsförmåga och ja…eftersom jag lyckats skriva ner detta har jag nog enligt dem full arbetsförmåga. Smärtan jag känner i händer, armar, nacke och rygg m.m. syns ju inte direkt i textmassan.

Jag har hört rykten om att F-kassan är intresserade av att anställa robotar så fort de finns på marknaden, det dröjer kanske fem/sex år. Få kan klara arbetet det innebär att vara handläggare där idag utan att utveckla en iskall mental kyla och cynism. Jag är inte kritisk till handläggarna, de följer givna order och manualer från ovan. Från ”Det nya arbetarpartiet” och de vet ju vad de vill!

Mina läkare suckar uppgivet varje gång de får skriva om ett läkarintyg bara för att Försäkringskassan leker medicinska experter och vill ha ny detaljinformation om exakt hur diagnosen ställdes. En utvald diagnos alltså, de övriga finns inte enligt FK! Jag har så ont och äter så tung narkotikaklassad smärtstillande medicin att jag är helt o-anställningsbar och trots att jag hela tiden varit anmäld på AF och aktiv så vill FK numer också radera min sjukpenningsgrundande inkomst. De drar sig inte ens för lögner om att jag inte varit anmäld och ”bokförd” på AF, trots bevis som säger motsatsen.

Att föra en skriftlig eller muntlig dialog med FK och förvänta sig seriösa svar är lite som att be en sextonhundra ton tung gråsten att flytta på sig av egen kraft och eftersom jag är den jag är så blir mina svar till FK ibland lite lätt syrliga. Ni vet i stil med att fan också, har jag glömt fylla i blankett: ”Fuck you 146Tb-4”?

Jag har beslutat vända systemet ryggen, skippa läkarna, FK och börja jobba trots sjukdomsbilderna, det går nog att dölja att jag går på legala droger och har ont m.m. Ingen svensk arbetsgivare lär bry sig eller märka något, bara de tjänar en slant och vad är det han säger pälsätaren: ”Alla behövs!”

Tror vår kära pälsätare är ute efter Nobelpriset i medicin, alla blir friska enligt ordergivningen han sprider!

Nåja det ordnar sig, i värsta fall får jag väl skapa sysselsättning åt polis, Säpo och marinen…nä jag är inte Rom, (var gift med en, så registrerad är jag nog!) ej heller kriminell…än vill säga! 😉 Oroa er inte, detta vägval är mig främmande, det är bara att ta några extra små piller, se glad ut (gilla läget) och negligera smärtorna. Det finns de som har det värre!

Som tur är finns ju kulturen, man kan måla även om händerna värker, man kan läsa även om nacken vill lägga av o.s.v. Och på tal om kultur, det finns en vacker stridshingst i filmen Ladyhawke, en Frieserhingst (det du Reinfeldt!) och därtill en utsökt vacker kvinna, Michelle Pfeiffer. Jag gillade filmen starkt när den kom i mitten på 1980-talet…och jag har nog avslöjat varför!

 

…och på tal om kultur (igen!), vem vänder vindarna?

Vi tillsammans kanske?

 

Det är dags att göra ”pälsätaren” arbetslös nu!

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik. och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

30 kommentarer till Tryggare kan ingen vara…

  1. Svante skriver:

    http://karbole.wordpress.com/2013/10/27/viss-skillnad-ar-det/
    Bara en länk, som belyser orättvisan i samhället. Kunde inte låta bli att kommentera, och inte Skvitt heller.
    Svante

  2. kalebass skriver:

    Man kan ju undra vad blivande läkare tänker om att inte få sina utlåtanden godkända efter avslutande långa studier… Kulturen ja, den håller ju också på att avvecklas ! Problemet är väl att folket uppenbarligen gillar den där ”hingsten”. Alternativ tycks ju inte heller finnas. Vi lever i jobbiga tider och solidaritet, att göra något tillsammans, verkar inte finnas i språket.
    Sorgligt med kissen.

  3. arrami54 skriver:

    Många läkare är oerhört stressade och irriterade över att behöva lägga mängder med tid på att besvara Försäkringskassans frågor och underkännande av deras intyg. Det går åt en ”djävla massa tid” som kunde använts till att hjälpa patienterna, ge vård, istället.
    Jo, det springer omkring en mängd kastrerade hingstar som tror sig göra nytta i vår riksdag och på diverse departement….och alla leker de ”följa John” med en död kapitalism som lever tack vare respiratorn ”Federal Reserve”.
    http://blog.svd.se/cervenkaspengar/2013/10/28/usas-ekonomi-fast-i-en-falla/

    Det var trist med kattungen, men naturen är hård och det fanns ingenting annat jag kunde göra för att hjälpa den.

    Må gott!
    😉

  4. arrami54 skriver:

    …jo, man kan tjäna pengar som konsult och lära andra hur man genomför ”besparingar” i t.ex. socialförsäkringssystemet genom att lägga sig på lagens miniminivå…eller hur man kringgår lagen/regelsystemet.

    Bra kommentarer ni skrev. 😉

    Må gott Svante!

  5. Svante skriver:

    Jag ilsknar till när samhällets företrädare har slutat företräda samhällets medborgare, och endast företräder sig själva. Vilken vanlig löntagare lyckas få en pension på 42.700:- kr/månad, och kan fortsätta att snylta på samhällets tillgångar, genom att vara konsult åt samhället.
    Svante

  6. arrami54 skriver:

    …jo, sant! Men det som får mig att ”ilskna till” rejält är alla inkompetenta trötter-rumpor som begår tjänstefel eller ”vi gör ingenting”, som sitter LAS:ade och trygga inom vårt myndighetssystem.
    Det ringde t.ex. en polis som ville ha den grundinformation jag inlämnade vid anmälan i repris angående fallen jag tar upp här: https://varghjarta.wordpress.com/2013/02/24/ett-moralisktetiskt-dilemma/
    Han började ”förhöret” med att fråga lite nyfiket och allmänt vad jag tycker om monarkin…(?).
    😉

  7. Svante skriver:

    http://karbole.wordpress.com/2013/10/27/svensk-sjukvard/#comments
    Jag lämnade ett svar till KAO på detta inlägg hos mig, och kanske det kan vara relevant i din situation.
    Svante

  8. arrami54 skriver:

    Var inne och läste, ni har nog rätt båda två. Systemet fungerar dåligt, för mycket byråkrati/administration och för lite tid till/för patienten. Läkare och sjuksköterskor befinner sig i en vardagsverklighet som ligger en bra bit ifrån den vetenskap de en gång lärt sig. Som patient måste du vara D.U.M.(Duktig, Utbildad, Medveten) för att klara dig i systemet. Du bör läsa Zarembas artikelserie och det att läkarna protesterar…jo, det är sant, men protesten var väldigt lam!

    http://www.dn.se/kultur-noje/hur-mycket-ar-en-patient-vard/

  9. Tugga skriver:

    Klarar du ett år till? Det blir inte längre när hingsten har satt Kent Persson vid rodret.

    Om fantasin tryter, för det verkar den ju göra då du har bestämt dig för att arbeta med en helvetes smärta i kroppen, kan du alltid utvandra. Syrien, Irak och Somalia är bra länder att söka medborgarskap i. Sedan återvänder du och begär PUT. Du kommer att slippa uppsöka läkare och du behöver aldrig käfta med robotarna på FK.

    Ett år klarar du. Komalong bara. Lite varg är det allt i dig.

    … elva månader till.

  10. arrami54 skriver:

    Ingen risk att fantasin tryter, det sinnet är välutvecklat här och själva orsaken till att jag fortfarande är med. Men det är intressant att du hävdar ”…elva månader till.”, då medel-Johansson anmanat Alliansprincipen om nationen Sverige: ”– Här får var och en klara sig själv”. Inget intresserar ”medelsvensken” mer än några hundralappar till, oavsett konsekvens för välfärdsstaten!
    Det är det vi ser och därför finns det ingen anledning att söka medborgarskap i de länder du nämner…och PUT har jag redan och det innebär samma sak som för alla övriga, nämligen Alliansprincipen om ”Var och en för sig själv!”.
    Kan du garantera en reell förändring, det tycks mig som om Alliansen fått en ny medlem, Socialdemokraterna!
    😉
    Det pågår ett ”krig” här i Sverige, mellan tänkande och icke tänkande, mellan de med balanserad egoism/altruism och de renodlade fullblodsegoisterna som ”pälsätarens” gäng…ett krig jag vill vara med om att vinna. Så nog klarar jag ett år till, jag klarar lätt tio till! 😉
    …och ”vargen” i mig lever väl, liksom den lilla ”fan” och alla gudar!

    Jag vilar bara lite, försöker måla och lär mig kringgå smärtorna (hur man drogar sig bäst), följer min sjukgymnasts träningsprogram, försöker få ett perfekt BMI m.m….till våren skall jag börja träna ”närstrid” och återuppta min aktivitet som ”politiker” fullt ut. Då du, då djävlar!
    🙂

    Må bättre än gott!

  11. Svante skriver:

    Har du hört denna förut kan jag inte skada dig genom att skicka den.

    Svante

  12. arrami54 skriver:

    …en underbar liten sångfågel, fantastiskt naturlig och avslappnad röst, klockren!… och jag tror vi får höra mer från henne. Jag har lyssnat några gånger och njuter, ler från tå till hjässa. (Synd att juryn inte kunde vara tyst under tiden hon sjöng!).

    🙂
    Må bättre än gott Svante!

  13. Wolf is my Soul skriver:

    Reblogged this on Wolf Is My Soul and commented:
    Skriv dina tankar här… (frivilligt)

  14. linda skriver:

    Vad glad jag blev när jag hittade en nytt inlägg här. Läser att du fortfarande inte kommit någon vart med f-kassan. Förbannade system alltså. Vad man göra? du är en kämpe du! läste precis ett citat som jag använde i mitt inlägg nyss. Den kanske peppar upp dig lite 🙂

    ” God gives his hardest battles to his strongest soldiers”

    🙂 Ta hand om dig…

  15. arrami54 skriver:

    Tack, för att du sprider mina ord! 😉

    Må gott!

  16. arrami54 skriver:

    Jo, ”han” testar mig! 😉
    För egen del bryr jag mig inte så mycket längre, smärtan får en att passera den gränsen…men så här får inte FK och vår ”industrivård” behandla folk. Det räcker med besparingar på välfärden nu!
    Det räcker även vad det gäller hånet mot demokratins grundprinciper! Läs detta:
    http://www.dn.se/ledare/signerat/peter-wolodarski-varfor-sa-tyst-nar-staten-trampar-pa-troskeln/

    Var rädd om dig Linda och må bättre än gott!
    😉

  17. linda skriver:

    Hej…ville bara kika in och sända dig en liten hälsning. Sitter här trött och sliten efter en dags av hårt arbete (vi flyttar denna helg) Tänkte att jag skulle kika in här och kolla om du skrivit något 🙂 må bäst…

  18. arrami54 skriver:

    Tack för hälsningen! Hoppas er flytt gick smidigt och att allt är bättre än bra!
    Det lär dröja ännu ett tag innan jag återupptar skrivandet, värken i händerna gör det svårt, t.o.m. svårt att måla och inte gör de tunga smärtstillande saken bättre.
    Nåja, det kan bara bli bättre med tiden. 😉

    Må bättre än gott nu…vi läses vad det lider! 😉

  19. Iréne skriver:

    Idag måste man vara frisk för att klara av att vara sjuk 😦 Något är ”sjukt” i vårt samhälle!
    … vilken vacker kattmamma, och så sorgligt att liten kisse inte var frisk
    Hoppas att de övriga hårbollarna mår bra och att du själv får läka utan att behöva fightas hela tiden, de krafterna behöver du själv!

  20. arrami54 skriver:

    Tack! Jo, idag måste man vara både stark och frisk för att klara av att vara sjuk, inte nog med att man kämpar för att återerövra sin hälsa, man måste också slåss mot Försäkringskassans ”smarta” jurister som gör allt för att slingra sig ur sjukförsäkringens syfte…att hjälpa den sjuke till rehabilitering/vila.
    Jag ser att ”systemet” göder de mest utpräglade psykopaterna, de utan känsla…och sunt förnuft!

    Jag har ett möte med bl.a. en ”individ” (en levande som sitter framför mig!) från F-kassan i morgon…det skall bli intressant. Hoppas jag kan tygla min ironiska sarkasm lite. 😉
    (Jag har inga förhoppningar så jag släpper nog min sarkasm helt fri!)

    Kattungarna mår bra, är minst sagt sjövilda och trivs med livet!

    Må bättre än gott! 😉

  21. Kicki skriver:

    ..så tyst det är härifrån…nästan lite oroväckande… Jo, jag förstår att du har det jobbigt, men ville ändå kika in, om för att bara ge en hälsning. Tror vi är många som saknar dina inlägg…Jag gör det i varje fall. Var rädd om dig och ta väl hand om dig.

    Småkissarna springer väl omkring nu och hoppar och leker dagarna i ända. 😀
    Hoppas du hittar bra och kärleksfulla hem till dem när det är dax.
    Må så gott.

  22. linda skriver:

    Hej. Bara lilla jag som kikar in och kollar läget? Hur går det för dig?

  23. arrami54 skriver:

    Jo, EU håller koll på Centerpartiets ”miljöminister” och hennes lekstuga! 😉 Det blir ingen licensjakt!

    Må gott Svante! 🙂

  24. arrami54 skriver:

    Det är ingen akut fara med mig, har bara djävligt ont ibland av nacken/ryggen och äter så tung medicin att ”huvudet” inte fungerar bra nog för skrivande. Därtill har jag problem med händer, armar och axlar som gör det svårt att skriva/måla. Men jag återkommer nog snart till skrivandet, någon form av ”julhälsning” får jag försöka mig på…;-)

    Kattungarna växer och är en ständig källa till leenden och lek. De är min bästa medicin just nu och det blir svårt att skiljas från dem, eller dem…en av dem lär stanna, kanske båda om inte min yngste och hans flickvän tjatar sig till en av dem.

    Må bättre än bra själv!

  25. arrami54 skriver:

    Hej där…jo det är något ”halvkass” men vindarna lär vända med tiden. Hoppas allt är bra med er, att flytten gick smidigt och att ni mår bättre än bra! 😉
    Tack för tanken och orden dina!

  26. Kicki skriver:

    Du lever! 🙂 Gott.

  27. arrami54 skriver:

    Nog lever jag och tro mig…det känns! 😉
    Må gott!

  28. Britta skriver:

    Ja, vem tänder stjärnorna…
    Hur är det med dig? Det är så sällan jag är inne på min blogg numera, och därmed också sällan jag läser andras bloggar. Jag skulle kunna skriva att jag läser och det gör mig ledsen, men jag skriver att jag älskar Eva Dahlgren och en av hennes finaste sånger – vem tänder stjärnorna. Jag tror vi behöver de som kan uttrycka våra innersta funderingar och känslor i ord, målningar eller musik – så att vi kan lära känna oss själva mera och få en aning om någonting annat, kalla det andra perspektiv – det som är att vara människa. Det är de personerna som kan det, som tänder stjärnorna. Utan konstnärer skulle vi dö inombords, förtorka, stelna och sluta utvecklas.
    Kram!

  29. arrami54 skriver:

    Hej där, hoppas allt är bra med dig och att du ”brinner” med tindrande ögon inför allt som ligger framför dig! 😉
    Jag skriver sällan idag, skälen är lite bristande hälsa och smärtor i händerna m.m. (nog om det nu, Thomas!). Målar och skriver gör jag ändå, även om orden och färgtonerna inte appliceras på papper, duk eller digitalt…men en dag lär de ligga där, ”färdiga”!
    Jag tror ingen ”tänder stjärnorna”, de föds som vi och dör med tiden, även om deras tidsmigration är betydligt längre och i allt övrigt olik vår. Jag vet inte hur många stjärnor som föds varje timme och undrar, behöver vi veta? Det räcker med att njuta av deras tindrande sken en klar natt när inte stadens ljusreflektion tonar bort dem.
    Att ligga en klar sommarnatt på en kulle, eller vit sandstrand…och bara vara, titta på stjärnorna och kanske i nästa andetag sluta ögonen och låta sig vandra med i deras evighet, att meditera sig bort i ett ingenting…att leva, att dö i universums omslutande puls. Vi försvinner aldrig, vi återgår till det lilla kretsloppet, omedvetna, men ändå alltid där. Vi är i grunden bara atomer, byggstenar till våra celler som i samarbete bygger alla existerande livsformer, varav vi bara är en av livets alla former…
    Vi är ingenting samtidigt som vi är allt!

    Nog är kulturen viktig, utan konsten hade jag inte varit…

    Kram. En varm sådan! 😉

Kommentarsfältet är stängt.