…livet oxiderar.

 

Likt gammalt silver, som får en svart oxid, färgas, oxiderar hösten mot en än mer brinnande färgton innan hon övergår i vinter. Tiden då allting sover, väntar…på det nya livet.

Min ”drottning”, bland mina inneboende vänner har fått tre nya små liv…

två katter

kattunge sex timmar gammal

Det är en ganska mysig upplevelse att få vara med och se nytt liv födas. Höjdaren i mitt liv var när mina fyra ”små” kom, de är vuxna nu och resan har varit ömsom vin och ömsom vatten, mest vin och nu har de mognat till utsökta individer, livets och pappas finaste ”vin”.

Som för alla, oxiderar även mitt liv, smärtorna har blivit värre och nu äter jag medicin som innehåller morfin med mera. Smärtorna tar ner en, liksom medicinen och det blir alltmer smärtsamt att sitta still vid datorn en längre tid, att måla, eller liggande i soffan försöka läsa en bok…

…och Försäkringskassan har för tredje gången underkänt läkarintyget, som arbetslös saknar man rätt till sjukpenning och ingen är mer medicinskt kunnig är F-kassans byråkrater. Sverige har blivit ett intressant experiment i hur snabbt man kan öka på ”utanförskapet” för utvalda grupper!

Det är dags att ta en bloggpaus, ge mig tid att läka…och pyssla med annat.

 

Jag vill må bra när valkampen inför 2014 ödesval drar igång, då jag vill försöka delta efter bästa förmåga. Jag känner tendenser till en lite varmare vänstervind och LO-distriktens utspel om att vänsterpartiet bör sitta med i en S-ledd regering värmer.

 

Vänsterpartiet behövs för att motverka den tydliga högervridning både S och MP genomgår, och V behövs för ett ”varmare” och mänskligare samhällsklimat. Därtill behövs de i miljö-/klimatarbetet.

 

miljögiftets ångest 2

Vi måste vända den negativa trenden på alla plan, marknadsekonomins växande skuldberg och risken för nya katastrofala bubblor, klyftorna i samhället måste minska, vinsterna i välfärden måste bort och arbetet för ett sunt balanserat uttag och förvaltning av naturens räntor måste inledas, nu!

Vi kan inte lämna klimat- och miljökatastrofer i gåva till framtidens barn, våra barnbarn…

 

Årets bästa tal hölls också av:

…och ni kan numer, efter långt mer av tjugo år som Miljöpartist räkna mig till en i Vänsterpartiets skara. Ett klokt val!

Jag återkommer, efter en förhoppningsvis läkande vila i kastanjeträdets skugga…

100_5800(Bilden är under arbete och det ni ser är det första färglagret).

 

Må gott under tiden och tänk på vilka val som är bäst inför framtiden. Nuvarande regerings kortsiktigt tänkande och gynnade individer bryr sig inte om framtidens barn, de är helt upptagna med egoismens narcissistiska ”skattesänkar-onani” som bara sliter sönder samhället via ökande klyftor och en än sjukare spekulativ ”marknadsekonomi”…förhoppningsvis blir vi av med den blå retorikens ”doggy poo” nästa år och kan börja restaurera välfärdsstaten och idén om en ljus framtid för alla! Rent allmänt är jag trött på direktsända aggressiva och snuttifierade sandlåda-debatter, det är inte så man bygger politisk medvetenhet och de som bestämmer sig efter en dylik behöver mer skolning!

 

På tal om ”doggy poo”, det finns lite finare varianter också, som har betydelse… (men inte inom högerpolitiken!)

 

Må bättre än gott därute och betänk vad och hur ni konsumerar, idén om evig tillväxt är en bluff som gynnar fåtalet, det är bättre att underlätta för naturen och låta tusen blommor blomma.

 

Mixat

 

 

Det här inlägget postades i ...det är om hösten drömmar dör..., Allmänt om politik., Min konst!, Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

40 kommentarer till …livet oxiderar.

  1. Hans Ring skriver:

    Hej, Varghjrta.

    Jag nskar dig bsta tillfrisknande och instmmer i det du skrivit hr. Ocks mina ”sm” tser har blivit stora och den ldsta har ftt tv barn en flicka(5 r) och en pojke(3 r). Det r fr deras skull och ”Moder Jords” skull vi mste fortstta att bekmpa egoismen och naturexploateringen p alla plan.

    Tack fr mnga fina inlgg hlsar Hans Ring

    ps det skulle vara s roligt att ses i verkligheten.ds

    6 okt 2013 kl. 11:34 skrev Varghjrta:

    > >

  2. Hans Ring skriver:

    Jag glmde skicka med en blomma:

    Hlsningar / Hans Ring

    6 okt 2013 kl. 11:34 skrev Varghjrta:

    > >

  3. arrami54 skriver:

    Gratulerar till barnbarnen, jag väntar ivrigt på mina! 😉
    Tack, jag blir nog frisk men denna typ av ”skador” tar lite tid att läka, så jag får ”tya mig lite!” som min morfar sade.
    Det skulle vara kul att ses, ja…sänder dig kontaktinfo via e-mail!

  4. arrami54 skriver:

    Såg blomman mellan raderna i första kommentaren! 😉
    Tack!
    Må bättre än gott Hans!

  5. Ping: Stefan Löfven har åldrats, Reinfeldt hånler… | Bilderblogg.se

  6. Kicki skriver:

    Gör ont i mig att läsa hur ont du har.. och att du måste äta starka mediciner för din smärta… 😦 Jag hoppas verkligen att du tillfrisknar snart, och att du kommer tillbaka med ”nya friska tag”. Härliga bilder…kattungar, så söta. Jo, det bästa som hänt mig var också när jag fick mina ”små”. De bästa och vackraste som finns.

    ”doggy poo” – så söt…

    Krya på dig, (du får en blomma av mig med)

    Må så bra du bara kan ”varghjärta”

    /Kicki

  7. arrami54 skriver:

    Tack för blommorna och givetvis lär jag bli bättre…en dag! 😉
    Nog är både kattungarna och ”doggy poo” söta. Den animerade filmen om ”doggy poo” är faktiskt rätt finstämd…tyvärr kan man inte säga detsamma om den politiska motsvarigheten!

    Detsamma önskar jag dig!:-)

  8. Kicki skriver:

    Ja, den var så fin så man blev änna tårögd.. 😢

  9. linda skriver:

    Oh vad tråkigt att läsa Thomas! Lider med dig och dina smärtor. Jag hoppas att du snart ska må bättre och jag hoppas av hela mitt hjärta att ut kan få en permanent lösning för dina krämpor. Förstår att livet inte kan kännas lätt när man går omkring och har konstant ont! Må bättre än bäst. Sänder dig massor av blommor och tankar jag också!

  10. arrami54 skriver:

    Jag har fått en medicin som tar bort det mesta av de värsta smärtorna och skadan läker med tiden. Tyvärr bör jag undvika att sitta och läsa/skriva och fokusera på de verktyg (träningsprogram) min sjukgymnast gett mig och att vila så mycket som möjligt eftersom min sömn är förstörd.
    Det ordnar sig, men jag tackar för dina ord och blommorna! 😉

    Må bättre än bra själv, vi ”läses” i framtiden! 🙂

  11. arrami54 skriver:

    …ja, filmen var riktigt fin, en liten ”poo”-pärla! 😉

    Må gott nu!

  12. arrami54 skriver:

    Hopp finns det allt! …men knappast för Alliansstyrda myndigheter som F-kassan de har hamnat i ett medvetet cerebralt bortfall och slutat tänka logiskt och medmänskligt (antar de är upptagna med sin ”skattesänkninsonani”, vilket innebär att alla sjuka är fuskare som egentligen kan jobba, men inte vill!) 😉

    Det är ingen större fara med mig, men intensiv smärta gör mig irriterad och aggressiv så för att undvika att jag ger folk alltför intensiva retoriska käftsmällar så tar jag en bloggpaus och debattpaus ett tag. Det är dessutom svårt att sitta framför datorn någon längre stund, min nacke/rygg m.m. protesterar vilt!

    Må gott Svante och tack ändå för länken!

  13. Svante skriver:

    Något är fantastiskt i vårt nuvarande samhälle. Jag fick sjukpension, med arbetsskadelivränta 1988, och för inte så länge sedan var det en vän, som sa att jag hade tur. Mina tankar gick genast till att bearbeta just detta med tur. Jag känner faktiskt inte att jag hade tur att min rygg hade blivit så skadad att jag inte kunde arbeta längre. Det enda jag kan förknippa med tur, är att Alliansen inte hunnit förstöra möjligheten att leva ett värdigt liv ändå. Jag hade hellre varit yrkesverksam idag, och fram till 70 årsdagen, som pappa. Han fick 14 år som pensionär i alla fall, och han var piggare än jag är idag, fram till sista stroken, 1 timme in på år 2006. Nu ska jag inte störa din vila från bloggandet mer, förrän jag ser att du är igång igen.
    Svante

  14. arrami54 skriver:

    …jo, ”något är fantastiskt i vårt nuvarande samhälle”! Ler roat åt dem som tror att sjukpension och lite livränta är en vinst. Troligtvis har de aldrig varit så sjuka att de längtat efter att bli friska…eller så är de födda med ett bortfall i systemet?
    Alliansen och ”det nya arbetarpartiets” tänkesätt är intressant, dessutom uppenbart diskriminerande, har du jobb och blir sjuk får du sjukersättning och kan bli sjukskriven, detta gäller generellt inte för den som är arbetslös. F-kassans byråkrater bedömer alla efter sin egna situation och tror att alla likt de kan jobba om de har medianmedvetande, lite läsförmåga nog att skriva/följa en färdig mall och ett fungerande finger så att de kan hantera ett tangentbord! 😉
    Det intressanta med högervinden är förutom att segregationen/klyftorna mellan fattig och rik ökar m.m. …att de etiska grundpelarna känsla för rättvisa och empati allt mer tycks tyna bort hos medelklassen som tar emot ”mutorna” från maktens ”psykopater” (muta = jobbskatteavdrag).
    Råttor, apor m.fl. djur har ett utpräglat sinne för rättvisa och en tydlig empatisk förmåga, jag ställer mig alltmer förvånad till hur den minskar hos somliga mänskliga individer. Varför (?). 😉
    Trots allt tror jag människan i grunden och generellt är mer god än ond, så till slut ser vi en ny vind över Sverige; Europa och Globalt.
    Det är bara att jobba på! 😉

    Du stör mig inte Svante, det kan däremot ta tid innan jag svarar. Må bättre än bra nu!

  15. Svante skriver:

    Gillar inte detta, för du behöver vila, men kan inte låta bli.
    http://karbole.wordpress.com/2013/10/10/vad-ska-man-tro-pa/
    Svante

  16. arrami54 skriver:

    ..tror du är sanningen nära i ditt svar! Lyktar illa gör det iallafall!
    😉

  17. Tugga skriver:

    Kan man önska dig en trevlig helg?
    Det är väl inte för mycket önskat?

    Trevlig helg

    : )

  18. arrami54 skriver:

    Visst kan du det och jag önskar dig detsamma!
    Må bättre än bra! 😉

  19. Svante skriver:

    Detta känns bra, men ändå inte. Kan inte förstå varför det inte känns bra rakt igenom.
    http://helahalsingland.se/ljusdal/1.6386608-nyanlanda-ska-roja-viltstangsel
    Svante

  20. arrami54 skriver:

    Förstår din tveksamhet. Vad jag ser är att ”bönder” får bidrag till slavar, en återgång till det som förr kallades ”statare”?
    Det skulle skapas bra med riktiga jobb om fårhållare fick ett bra bidrag till rovdjursavvisande stängsel och tvingades sätta upp dylika. Många företag finns redan som är proffs på stängsel och de skulle få långt mer att göra, nya jobb skapas och med riktiga löner.

  21. linda skriver:

    Jag hoppas du mår bättre Thomas och du tar hand om dig! Saknar dina inlägg. Kom snart tillbaka frisk och kry!

  22. arrami54 skriver:

    …nja, det ser illa ut. Sjukvården hinner inte med nödvändig helhetssyn, de är relativt duktiga på varje enskild diagnos men missar ofta att vissa smärtstillande mediciner slår ut mitt mag-/tarmsystem m.m. Har en bra värkmedicin nu, till slut, men den är tung och narkotikaklassad. Försäkringskassan är som de är och lever i tron att de är Sveriges överlägsna medicinska resurs, de underkänner alla läkarintyg…ser man till den sjuka byråkratin ÄR Sverige den sista kvarstående Sovjetrepubliken. Dummare folk än försäkringskassans personal har jag hitintills inte mött!
    Det tar mycket tid att överklaga och argumentera mot dessa byråkrater…och jag beslutar antagligen att ”hoppa av tåget!”

  23. Tugga skriver:

    Öööh Thomas … lugn, bara lugn.
    Det finns alltid en morgondag.

    Jag är kass på sådant här. Oaktat min dåliga förmåga hoppas jag att du förstår.

    Suck …

  24. arrami54 skriver:

    …jag är lugn! 😉 Uttryckte mig illa, jag menar ”hoppar av systemet” och försöker ordna saken bortom F-kassa, sjukvård (vår alltmer billiga bilverkstad) och satsar på min egen kunskap, vilja och tjurighet. Det handlar om att bryta en negativ spiral….och vända den till någonting positivt.
    …och tro mig, jag kommer att lyckas med det!

    Det blir sköna morgondagar om ett tag!

    Må bättre än gott!

  25. Kicki skriver:

    ”…och tro mig, jag kommer att lyckas med det! ”
    😀

  26. arrami54 skriver:

    Jo, jag är en ”tjurig djävul” och kan inte sjukvården/bilverkstan ge mig rätt service så får jag väl fixa saken själv. 😉

  27. Kicki skriver:

    …skam den som ger sig! 😀 😀

  28. linda skriver:

    Men gud! Finns det ingenting du kan göra? Vad lever du på om försäkringskassan nekar dig hjälp? Det är ju inte klokt!

  29. arrami54 skriver:

    Bra fråga! 😉
    Nu har jag några andra, sjukvårdspersonal, som lovat försöka resonera med F-kassan. Men det ser mörkt ut, senast undrade F-kassans personal varför läkaren bakdaterat intyget…man missade medvetet att det var ett förtydligande läkarintyg, eftersom F-kassan underkänt det tidigare.
    F-kassans personal uppvisar en excellent intelligens! 😉
    Läkarintygen anger att jag är så sjuk att jag har en helt nedsatt arbetsförmåga på grund av alla mina sjukdomar, F-kassan nonchalerar läkarna och menar att jag är helt arbetsför och frisk. Det lutar åt att jag ”på kiv” lyder F-kassan och avslutar all behandling, en frisk behöver ju ingen vård!
    😉

    Må gott!

  30. arrami54 skriver:

    …jo, men jag har nog gett upp inför vår sjuka svenska byråkrati. F-kassans personal och myndigheten i helhet uppvisar en iskall cynism och fullblodsidioti!

  31. linda skriver:

    Vilket jävla skit rent ut sagt, Och så springer fullt friska människor med heltidsersättning här uppe i Stockholm bara för att dom är rika och har dom rätta kontakterna. Jag blir så förbannad! Jag vet inte hur mycket jag kan göra härifrån men jag skulle gärna vilja hjälpa dig på något sätt! Säg till om jag ska starta ett uppror mot försäkringskassan på facebook eller något annat liknande 🙂 Eller om du kommer på åt annat som du kan behöva! Det här känns faktiskt förjävligt Thomas! 😦

  32. arrami54 skriver:

    …tack för dina ord, men det behövs nog inte fler uppror på facebook! 😉 Jag får hjälp och saken ligger hos förvaltningsrätten nu så F-kassan påstår sig vara bortkopplade dessutom. (De tvår sina händer under överklagningsprocessen! 😉 ).
    Jag håller på att formulera en anmälan till Diskrimineringsombudsmannen (DO) då arbetslösa diskrimineras i F-kassans ”sjukförsäkringslotteri” …att få eller inte få sjukpenning tycks bero på vilka övernitiska och medicinskt överlägsna byråkratiska ”bedömare” man råkar ut för…och de jag mött hitintills på F-kassan uppvisar en ”excellent” ologisk intelligens och total brist på känsla, förnuft, empati och känsla för rättvisa.
    …vi får se hur det slutar, om ett år eller så.
    😉

    Må bättre än bra nu Linda!

  33. Kicki skriver:

    Förstår hur du tänker. De flesta begriper logiken UTOM Fredrik… Märkligt va..;-)

  34. Svante skriver:

    http://helahalsingland.se/bollnas/kilafors/1.6403823-jakt-avbrots-av-vargflock
    Förvånande positiva kommentarer. Hoppas du uppskattar länken.
    Svante

  35. arrami54 skriver:

    All heder till dessa jägare. Man blir lite avundsjuk på dem som fick se vargflocken! 😉
    Tack för länken Svante!

  36. arrami54 skriver:

    Det är i grunden INTE märkligt, vår ”stridshäst” vet exakt vad han gör! 😉 Han skiter bara högaktningsfullt i biologisk/medicinsk kunskap, liksom i rättvisa och empati. Han är ett typexempel på en iskall politiker som helt saknar etikens grundpelare.
    (Läs ordet ”stridshäst” = Ett lögnaktigt oempatiskt mentalt kvalster!).

    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article17700531.ab

  37. Kicki skriver:

    Inget förvånar mig längre, absolut ingenting..
    Kanske ska be hans sakkunniga inom FK tyda ”min diagnos”. Asg. Läs kommentarerna..

    http://kisper1.wordpress.com/2013/10/22/vissa-stjal-andra-blir-bestulna/#comment-195

  38. linda skriver:

    Jag hoppas allt löser sig för dig Thomas! Jag byter blogg. Mina föräldrar fann min blogg pga att jag gick med på facebook. Jäkla pensionärerna har haft facebook i tre år och jag gick med först nu. Egentligen bara för bloggens skull och för att träffa andra adopterade och dela erfarenheter. Anyway anyhow…Det kändes nästan som att någon hade tjuvläst min dagbok så jag bestämde mig för att byta dagbok 🙂 Blev hämmad i mitt skrivande. Kommer att behålla Liberty.bloggen och lösenordsskydda den. Fortsätter debatterna på den nya och kommer att skriva mer privat på den med lösenord. Skickar dig det när jag går över till fullo på den andra. Då kan du välja mellan att se mitt hetsiga humör i debatterna eller att läsa min tycka synd om mig själv-blogg. Hahahaha.. Må bäst

  39. arrami54 skriver:

    Tack, ser fram emot länk och lösenord! 😉 Förstår exakt hur du reagerade, ibland vill vi ha våra ”rum” lite ”hemliga”.

    För mig ordnar det sig till slut, det brukar göra det. Mitt överklagande ligger hos Länsrätten nu och snart är det dags för nästa…F-kassan har gjort det till en sport att negligera läkarintyg och medicinsk kompetens och deras argumentation når ibland komiska höjder och de drar sig inte ens för rena lögner.
    Jobbar stenhårt med ”egenvård”, min sjukgymnast har gett mig bra verktyg och med tiden läker nog både halsrygg och rygg. Börjar lära mig vilka mediciner som fungerar för mage/tarmar och kan styra hur ”verkmästaren i magen” agerar numer…han verkar nöjd, inga ”vilda strejker!”
    …det ordnar sig! 😉
    Att bli sin egen doktor är nog klokt och ingen kan mina sjukdomar bättre än jag idag…man lär sig nytt dagligen, visste du t.ex. att nypon sänker blodtrycket? 😉

    Må bättre än gott nu!
    😉

Kommentarsfältet är stängt.