Fenrisulven är lös…

 

Vi har skapat ett monster, ett tillväxtpredikande ”virus” som till slut tar död på sig själv och alla andra, vi har till och med ynkligheten att benämna virusets ekonomiskt betingade systembyggen för ”civilisation”!

Föroreningar, klimatförändringar, övergödning, syrebrist och överfiskning gör att allt fler arter hotas.

Den förändring vi orsakar just nu är tio gånger snabbare än den sista stora utrotning som hände för 55 miljoner år sedan, säger Jon Havenhand, professor i marinekologi vid Göteborgs universitet, till Ekot.”

På alla områden uppvisar mänskligheten en okunnighet som är skrämmande så fort det handlar om ekonomi/tillväxt kontra naturens/ekosystemens/klimatets och miljöns krav.

Jag vet inte hur du mår inför det som sker, men inom mig stiger en irritation, en vrede som får mig att önska att jag hade Fenris styrka och makt…

 

Jag läste återigen en insändare i dagens nummer av lokaltidningen som styrker hur tanklösa vi är i vår ”oro/ångest” inför naturen. Givetvis skrev jag en replik till okunnigheten:

100_5772

Antar att ni känner till Fenrisulven (Fenrir) i vår fornnordiska mytologi, och jag undrar stilla hur många timmar det tog innan den ”skyddsjakten” var över? När Fenrisulven växte upp i Asgård var han till en början en harmlös varelse, precis så som vår vargstam blev sedd, när den var utrotad. Men Fenris växte snart till ett jättelikt monster och skrämde till slut även asarna. Jag (och förhoppningsvis ni!) ser parallellerna med dem som likställer dagens svenska vargstam med den frisläppte rövaren Barrabas och som ett gigantiskt hot mot hela landsbygden. Man enades då, som i vissa kretsar nu, om att Fenrisulven/vargstammen måste bindas (helst dödas/utrotas).

Ni känner till den mytologiska sagan om hur Fenris fångades? Man visade honom en stor och tung kedja och sade att han var den starkaste, den mäktigaste, om han lyckades slita sönder den. Vargen slet lätt sönder kedjan. Man försökte med samma list med en ännu starkare kedja, men med samma resultat.

Slutligen tillverkade dvärgarna (ett jobb för dagens LRF och Centerparti?) ett rep av bergens rötter, kattens buller, björnens senor, fiskarnas andedräkt, kvinnors skägg (Eskil Erlandsson kanske får bidraga lite med magiskt skäggstubb?) och fåglars spott. Den såg endast ut som ett tunt silkessnöre, men ingen kraft i hela världen kunde slita sönder den, tråden fick namnet Gleipner.

Fenrir anade att det var något skumt på gång och trodde att det var magi i tråden. De fick inte lägga den om hans huvud förrän någon av dem la sin hand i hans gap som pant. Tyr var den ende som vågade och vargen blev så till slut bunden, under asarnas glada rop. När Fenrir upptäckt att han blivit lurad bet han av Tyrs hand.

Arne Gunnarsson är orolig för att vargstammen inte kan kontrolleras, vilket roar mig lite då inget vilt djur i Sverige är så noga granskat, vägt, mätt, försett med sändare, flyttat, räknad, med mera. Vid de så kallade ”licensjakter” vi haft på varg har en mindre arme med bössförsedda gubbar jublande dragit till skogs, så några problem med jakt-viljan ser jag inte heller.

I en tid då vi brottas med klimatförändringar, stora miljöproblem, kraftigt minskat antal pollinerande insekter, risk för ekologisk katastrof i haven, med mera, så borde vi inse att tiden för vårt krig mot naturen, biodiversiteten, de känsliga ekosystemen, måste få ett slut. Vargen är inget hot mot landsbygden, de öppna landskapen med mera, det är vi själva som biter oss i handen och det rejält dessutom!

Trots total avsaknad av religiös tro vill jag också gå ner på mina bara knän ibland och be en bön:

– Herre förlåt dem ty de har inte en aning vad de skriver om!””

 

…ett okunnigare och mentalt fattigare djur än det som kallar sig ”den visa människan” är omöjligt att finna!

 

vargen_jag.jpg.rZd.137378

(…och du får ursäkta ”Gud” (Herre kallad!) men om du skapat oss till din avbild, ja då är du fan ta mig dummast av alla! Skulle vi mot all förmodan mötas en dag så lär jag i demokratisk anda be dig om en förklaring! ;-))

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Natur och miljö., Vargdebatten: och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

9 kommentarer till Fenrisulven är lös…

  1. Tugga skriver:

    Tjabba.

    Någon nämnde i radion idag att det är Djurens Dag idag. Du skulle kanske locka till dig några harar och rävar med några kanelbullar så är dagen räddad.

    Ha en bra helg

  2. arrami54 skriver:

    Är det djurets dag…du menar att någon riktigt känd politiker fyller år?

    Jodå, Harar, Rävar m.fl. kan jag locka till mig, men inte med kanelbullar…det fungerar bara på småfeta och halvdumma homo sapiens det! 😉 Men du, fundera seriös och i några steg över vad som skulle hända om ekosystemet i t.ex. Atlanten skulle haverera? (…och tänk tanken fullt ut!).

    Detsamma, simma lugnt därute! 😉

  3. Tugga skriver:

    Livet har kommit ifatt mig efter årets sena semester. Det är därför jag inte har visat mig här ett tag.
    Uppgiften du gav mig är säkert lösbar men just nu orrrkaarrrrr jag inte.

    Jaf sliter ont på kneget. Nu vill jag bara ta igen mig.

    Sköt om dig. Du är unik.

  4. arrami54 skriver:

    …ingen brådska ta det när du orkar! 😉 Det finns ingen anledning att stressa och ja, livet kommer ifatt oss alla. Du”sliter ont”, fysiskt, stressigt arbete eller egenföretagare antar jag!

    Detsamma, var rädd om dig!
    Unika är vi alla, ingen får exakt lika minnen, erfarenheter, kunskap m.m. på livsvandringen, vi är alla unika med bland annat vårt specifika mönster i de multipla intelligensernas frekvens av styrka och aktivitet…
    🙂

  5. Ping: Överbefolkningen i Zimbabwe dödar elefanterna och Birger Schlaug gnyr lite försiktigt | Vetenskapliga partiet

  6. Lassie skriver:

    Enligt en färsk studie från Rovdjursföreningen där dom på landsbyggden tillfrågades vad som påverkar landsbyggden mest negativt svarade bara 6% av dom 38 % som tillfrågades rovdjurs förekomst , så jag tror att detta ständiga tjatande om rovdjuren påverkar landsbyggden negativt är bara en myt , läs mer på denna sida : http://www.rovdjur.se/viewNavMenu.do?menuID=132&oid=4487

  7. arrami54 skriver:

    Det ÄR en myt att rovdjuren skulle vara ett problem för landsbygden, en myt Centerpartiet medvetet odlar hand i hand med en del ”gapiga” jägare för att dölja landsbygdens verkliga problem….och Sveriges landsbygd har förlorat stort under Alliansen och C.

  8. Lassie skriver:

    Precis , den kvalite som det ständigt talas om hos dessa som säger sig vara landsbyggdens förespråkare (dom är snarare förespråkare av sig själva ) och som då hävdar att kvaliten blir mediokrare på landsbyggden med rovdjur , den här studien som jag postade visar ju tvärtemot , att kvaliten skapas eller ej genom deras ras homo sapiens , ej rovdjursnärhet , så detta pratande från jägarna om kvalite på landsbyggden att det påverkas av rovdjursnärhet är bara som ofta när det gäller dessa , dravel , och det här med lös hunds jakten går att bedriva bara om dom bryr sig om hunden så det mesta när det gäller kvalite som ofta nämns hos människor men aldrig då det gäller rovdjuren och deras natur vi tar ifrån dom , påverkar människor mestadels själva , ej är det med rovdjursnärhet , dom bringar något åt naturen , om det nu måste pratas kvalite så var då inte egoist och bara prata om människors kvalite prata då också om hur rovdjurens kvalite påverkas av oss människor då vi tar rovdjurens natur .

  9. arrami54 skriver:

    Exakt. Jägarna är ofta giriga egoister som vill ha bort vargen och övriga rovdjur eftersom de konkurrerar med jägarna om bytet…allt övrigt är ”pladder” från dem och politikerna. Givetvis har rovdjuren samma rätt att leva som vi och det får vara slut på lögnens populism och girig ekonomism nu, annars lär vi bli varse enorma ekologiska katastrofer. Vargfrågan är för mig en viktig symbol och principfråga.

Kommentarsfältet är stängt.