”På spaning efter humanism bland primater”.

 

Länge har det funnits en föreställning om att moralen på något vis skulle komma uppifrån någon högre makt, som Gud, för att därifrån sippra ned till människan. Det är ett tänkande som ibland leder till uppfattningen att den som inte har någon gudstro skulle kunna bete sig lite hur som helst.

Vad Frans de Waal gör är att han vänder på pilarna och hävdar att moralen inte kommer till oss från vare sig Gud, vetenskapen eller det rationella tänkandet. I stället hävdar han att den kommer ”underifrån” och förevisar pilar som går i motsatt riktning från vad han kallar ”uppifrån och ned”- tänkandet.

– Bottom up, for the evolution. Tror verkligen någon på allvar att våra förfäder saknade sociala normer innan de fick en religion? Bistod de aldrig andra i nöd, klagade de aldrig över orättvisor?”

 

Nog har djur moral/etik, ibland kanske en bättre än den vi som art uppvisar! Jag fick hem boken ” Bonobon och tio Guds bud” idag och jag skall läsa den med intresse!

(Tack till Kicki för lästipset, det var en artikel på din blogg som fick mig att beställa boken i förra veckan!)

Jag har skrivit lite om Bonobonen tidigare, läs gärna.

Återkommer säkert med mina synpunkter på den information boken ger, men jag vet redan att den etiska evolutionen ingenting har att göra med religion och Gud kan vi lämna därhän. Religionerna har även goda sidor, men ofta är den en etisk bromskloss och vi bör som art lämna detta beroende.

100_5769

 

På tal om lätt beroende så inhandlade jag två flaskor vin idag, gissa varför jag blev nyfiken.(Etiketten!) Normalt undviker jag Italienska viner, som konservativ vinkännare föredrar jag lite finare Rioja…men den som inte testar nyheter kan missa något.

…och jo, vinet var hyfsat, kan faktiskt tänka mig det till vissa maträtter. Det får två vargtassar i betyg av fem möjliga, mest för att det är prisvärt!

100_5771

Ha en bra dag, nu sjunker jag in i boken!

 

 

Det här inlägget postades i Religionskritik och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till ”På spaning efter humanism bland primater”.

  1. I boken eller i ruset? 🙂

  2. arrami54 skriver:

    …först boken, ruset tar jag sen! 🙂

  3. Ping: Regeringens vargpolitik skrämmer mig | Bilderblogg.se

  4. Vad kostade det då? Prisvärt? Jag skulle kunna tänka mig att köpa en flaska bara för den tjusiga etiketten.. 😛

  5. Kicki skriver:

    Har smakat lite av det vinet för något år sedan, (blev nyfiken när jag såg etiketten) men tyckte nog att en tass fick räcka… 😛 Men visst är det en tilltalande etikett. 😉

    Visst har djur etik och moral, personligen tror jag att ”vanliga människor” som tänker i ord har svårare, eller snarare knappast någon uppfattning av hur djur SER på sin omgivning. För att förstå djur till fullo måste man också kunna sätta sig in i vad djuret SER. Djur tänker inte i ord. De tänker visuellt. (detaljinriktade). Verbala människor kan inte förvandla sig till visuella bara för att de vill. ”Normalfungerande” människor är abstraktifierade i sina sinnesförnimmelser på samma sätt som i sina tankar. När djur ser den verkliga världen (istället för sin föreställning om världen) ser de detaljer. De är helt detaljorienterade. Ex. En häst kan plötsligt börja rygga, och bli skärrad, utan att ”man” i just det ögonblicket begriper varför.. Det kan räcka med att den ser en skugga…Jag har sett människor som använder spö på sina hästar för att de plötsligt stannat upp i skogen, då får djuret en bestraffning för något den blivit rädd för…

    jaja, detta är inget vetenskapligt.. bara min egen erfarenhet och tro om varför människor många ggr. inte begriper eller snarare missuppfattar sina djur i olika avseenden och även djurens kapacitet. Djur är mycket intelligentare än människor (i många avseenden) givetvis inte i allt. 😉

    Många människor ser inte heller djur i ett djurperspektiv, utan vill gärna förmänskliga dem. Det härliga med djur är att djuret lär sig människans signaler blixtsnabbt, medan människan kanske aldrig lär sig mer än bara vissa hos djuren..;-)

  6. Kicki skriver:

    Ps/. ..kanske låter kaxigt..
    men handen på hjärtat…tänkte nästan att – OM du skulle kika in på bloggen, så var det nog JUST DEN boken som skulle intressera,.. efter vad jag sett och läst på din blogg. Kul. 😉 /Ds

  7. arrami54 skriver:

    Det var billigt, 59:-. …och exakt, den vackra etiketten lockade mig och vinet duger som vardagsvin/matvin. Jag drack det till en paprikablandning, Fetaost och smörstekt svamp.

  8. arrami54 skriver:

    Nog har djur språk, en häst som du beskriver kan rida förbi en sten tusen gånger utan att reagera, men flyttar du stenen till andra sidan stigen så har den i hästens hjärna rört på sig och blir därmed farlig. Kopplingen mellan hästens hjärnhalvor fungerar inte exakt som vår…men nog har hästar ett språk och likt andra djur en bättre förmåga att läsa dofter.
    Du vet en häst känner en fluga vandra över pälsen, likaså känner de direkt om ryttaren blir spänd/orolig…vilket leder till att även hästen spänner sig o.s.v….
    Skillnaden på en varg och en större tamhund är att vargen inte kan läsa oss, vilket hunden gör otroligt lätt! 😉
    Djurens språk är inte svårt att lära sig, det enda som krävs är tid och intresse.
    😉

  9. arrami54 skriver:

    …jo, jag fastnade direkt för den. Har läst lite artiklar om hans försök och forskning tidigare, men boken börjar underbart och lär bli en utvecklande läsning för mig. Exakt inom mitt intresseområde…så du gissade helt rätt! 🙂

  10. Kicki skriver:

    Ibland inte ens det…
    Människors ”språk” däremot – där kan det behövas tid och intresse 😉

  11. arrami54 skriver:

    …jo, tid, intresse och erfarenhet, de mänskliga ljuden/orden bärs ju av känslor som avslöjar sig i ljudens ton, ansiktsmimik och kroppsspråket/hållningen.
    😉

  12. Ping: Vår medfödda moral | Svensson

  13. Ping: SD, Oxytocin och Guld. | Varghjärta

  14. Ping: Tro och vetenskap | skvitts

Kommentarsfältet är stängt.