Vad ser ni därute?

 

Jo, mina katter studerar även de omvärlden med intresse:

 

100_5746

…men jag ställer frågan till mina läsare: ” – Vad ser ni därute?”

 

Börjar inte samhället ( = myndigheter som Polis, Vårdgivare) mer och mer bli likt en tvivelaktig ”bilverkstad”? Jag tänker på den kallt ekonomiska människosyn som börjar repriseras där ute, kall och med en tydligt ton av 1930-tal. Registrering av Romer och säkerligen av andra grupper, en växande rasism/främlingsfientlighet som börjar behandlas som varande rumsren (?). Därtill växande klyftor och social/ekonomisk misär.

polistecken2

Vi ser hur myndigheterna alltmer försöker frångå sin uppgift, att följa lagen i enlighet med lagen. En av den svenska statens grunder är vår grundlag, vårt ”samhälles-ansikte” som idag sminkats om till oigenkännlighet, till en falsk mask:

 

 

 

Bilden ovan är tecknet för polisens ”värdegrunds-timeout” och frågan är om vi inte tagit en timeout visavi grundlagens nationella värdegrund?

Den offentliga makten skall utövas med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans frihet och värdighet.

Den enskildes personliga, ekonomiska och kulturella välfärd skall vara grundläggande mål för den offentliga verksamheten. Det skall särskilt åligga det allmänna att trygga rätten till hälsa, arbete, bostad och utbildning samt att verka för social omsorg och trygghet.

Det allmänna skall främja en hållbar utveckling som leder till en god miljö för nuvarande och kommande generationer.

Det allmänna skall verka för att demokratins idéer blir vägledande inom samhällets alla områden samt värna den enskildes privatliv och familjeliv. Det allmänna skall verka för att alla människor skall kunna uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället. Det allmänna skall motverka diskriminering av människor på grund av kön, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, språklig eller religiös tillhörighet, funktionshinder, sexuell läggning, ålder eller annan omständighet som gäller den enskilde som person.

Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv bör främjas.” (Regeringsformen. Lag (2002-903)).

 

Det börjar växa en vrede inom mig, jag vill inte vara en del av ett kallt samhälle där inte ens ett nej längre gäller som ett nej! Mina katter i bilden ovan, studerar en solig varm morgon…jag såg mest en ton av kyla där jag satt vid/med frukosten och morgontidningens rubriker.

Jag vill inte vara med, jag vänder mig helt emot det jag ser ske därute…jag väljer rosen framför stenen. Vad väljer du?

 

100_5740

jo, det finns en del slående likheter med 1930-talet, ”vi” tycks vilja köra en repris. Samma vidriga främlingsfientlighet, en kall ekonomisk människosyn. Myndigheterna ( vården, polisen, Försäkringskassan, Arbetsförmedling, Sociala myndigheter, Landsting, Skola m.fl) ser oss som varande ”kunder” i en obskyr, (små-skum, tvivelaktig,) ”bilverkstad”…är ”bilen” värd en reparation eller inte, är det av bra ”märke” eller är det billigare att ”skrota den”= utförsäkra de ”tärande”?

 

 

Det här inlägget postades i ...det är om hösten drömmar dör..., Allmänt om politik. och har märkts med etiketterna , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Vad ser ni därute?

  1. anita skriver:

    Först: vilken underbar bild på dina två (porslins)katter! Tankarna går osökt till Kusturicas film Svart katt vit katt. Har du sett den?

    Jag följer din blogg och jag ser det du ser därute, precis som du så känner jag ofta, ofta att jag inte vill vara med! Då bestämmer jag mig för att dårskapen får snurra på utan mig, jag kan ändå inte påverka det som sker! Då går jag ett varv i trädgården eller en sväng med hundarna ner till havsviken, hämtar ny kraft. Men snart är jag där igen, kan inte låta bli, läser om och reagerar på alla missförhållanden och den obalans som råder på så gott som alla plan på vår planet. Och hoppas att vi blir fler och fler som längtar efter systemskiften, i det lilla såväl som i det stora . . .

  2. arrami54 skriver:

    Katterna är inte av porslin, även om de sitter helt still för tillfället! 😉 Den svarta är en smågalen honkatt vid namn Mysti, den vita är en vuxen hanne som älskar vatten.
    Tror vi växer kraftigt i antal nu som vill se ett systemskifte, vi måste få ett systemskifte och mer av balanserat ansvarstagande och reellt samarbete.

    Må bättre än gott Anita! 😉

  3. anita skriver:

    Visst förstod jag att katterna är levande, men de sitter båda två exakt så som porslinskatter brukar göra, därav min parentes runt ordet. Jag hoppas innerligt att du har rätt om att vi blir fler och fler. Och visst finns det tecken: Medelklassupproret, Föräldravrålet, Stöd Barnmorskornas Kamp och så vidare . . . vi är många som har fått nog nu!!!

  4. arrami54 skriver:

    …jo, jag förstod att du insåg att de var levande och visst kan de sitta exakt så stilla som porslinskatter. Filmen du nämnde i kommentaren ovan har jag inte sett, men jag skall söka den och se den! 😉

    Lite läsning kring att vi blir fler och fler:
    https://www.vardforbundet.se/Vardfokus/Webbnyheter/2013/Juli/Almedalen-Het-debatt-om-sjukvarden-som-marknad/
    http://www.dn.se/nyheter/sverige/lakarna-i-protest-mot-vardsystemet/

    …och jo, vi ÄR många som fått nog nu!

  5. anita skriver:

    OM du alls gillar film, så är jag säker på att Svart katt vit katt skulle passa dig! Det är samma regissör som gjorde Underground, också det en makalös historia. Mest berömd kanske han ändå är för den underbara Zigenarnas tid.

    En filmnörd har talat. 🙂

  6. Svante skriver:

    Föräldrarvrålet.


    Kan jag hjälpa dig att söka. Eller är du redan klar med det?
    Svante

  7. arrami54 skriver:

    …även jag är en total filmnörd, minst en film om dagen (annars får jag svår abstinens!) 😉

    Underground och Zigenarnas tid har jag sett och det lovar gott inför filmen du tipsade om!

    Må bättre än gott!;-)

  8. arrami54 skriver:

    Jag hittade: http://www.foraldravralet.se

    ”För att politikerna ska sätta våra barns framtid före mer kortsiktiga bekymmer, måste vi bli fler som kräver det. Därför samlar vi nu in pengar till annonser. ”Bli ditt barns röst för klimatet!” vill vi att det ska stå på bussar i Malmö, Göteborg och Stockholm. Nu hoppas vi att ni alla vill vara med och göra annonseringen möjligt. Kajsa Nerdal förklarar vad det handlar om och hur du bidrar till att vi lyckas med det här. Gå sedan in på http://www.TakeSpace.se och sök upp insamlingen ”Bli ditt barns röst för klimatet!” Följ anvisningarna för hur du betalar in och sprider insamlingen vidare.”

  9. Svante skriver:

    http://karbole.wordpress.com/2013/09/29/708/
    Gjorde så här, har inte ekonomi att lämna pengar, som ålderspensionär.
    Svante

  10. arrami54 skriver:

    Du hjälper till genom att sprida informationen…som du gjort nu! 😉

  11. Ping: Det är hög tid att förklara krig… | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.