Utsikt från dysterkvisten.

Jag ler lite åt mig själv, det är fan vad negativ jag blivit. Men jag får väl ursäkta mig med att jag vet att våra politiker vet att det är ganska kört, det är därför som herr Stefan Löfven inte har något annat alternativ än att leka ”följa John” med de ”Nya Moderaterna” och fullfölja deras skattesänkningspolitik. Birger Schlaug beskriver saken väl med sina ord:

130 miljarder har Alliansen sänkt skatterna med under sin era. Och sossarna har varit emot varje gång. Berättat om allt gott man skulle kunna göra med pengarna.

Men man har så lite tilltro till sin egen politik – om man nu har någon sådan kvar – att det stora löftet är att inte förändra just någonting.”

Ekonomiskt så har ”marknaden” (kapitalismen) redan havererat i en gigantisk skuldbubbla som när den spricker nästa gång skapar en storm som får krisen vi upplever globalt nu att framstå som en smekning. Vi har leende girigt skapat ett fullständigt monster ingen av våra nuvarande ledare kan hantera. Det kan bli otrevligt”.

Därtill skall det bli intressant att se vad IPCC har att berätta. Den 23-27 september möts FN:s klimatpanel IPCC i Stockholm för att släppa den första delen av sin nya klimatrapport. Då samlas forskare, politiker, miljöorganisationer och journalister från hela världen för att uppmärksamma den globala uppvärmningen.”

…men vem bryr sig om miljön och klimatet? ” – Det får våra barn och barnbarn ta hand om sen!”

Våra ”ledare” är upptagna med att se till sig själva och yttra vackert tomma ord och Sveriges stora ”medelklass” sitter och blir underhållna av tittytainment-media under det att de ”onanerar” till sina jobbskatteavdrag (förlåt mig för ordvalet!)…de sjuka, arbetslösa, gamla m.fl. skiter de leende högaktningsfullt i. Jo, de gnäller lite över vinster i välfärden och att densamma försämras…men så länge de inte själva drabbas så ”kvittar det”… och skattesänkningen är viktigast!

Jag har känt lite sorg idag, en saknad som ligger bortom besöket på dysterkvisten…

– Varför skall de vackraste själarna dö unga?

En annan sak som gjort mig lite sorgsen och skrämd är att vår statsminister valt en fundamentalistisk kristen till arbetsmarknadsminister. Jag blir alltid tveksam till ”demokratiska” politiker som tror på den stora hierarkiska diktatorn i skyn som påstås kräva total lydnad. Jo, du är fri att välja själv, men väljer du att vända ”herren” ryggen hamnar du i helvetet (läs utanförskap!). Undrar om inte herr Reinfeldt lite tror att han utför Guds vilja när han ökar klyftorna och grundlurar det enligt honom sovande och mentalt handikappade folket på välfärden?

Samtidigt har det krupit fram någonting ganska vidrigt från det svenska Rasbiologiska institutets gamla källare, Svennedemokraterna…förlåt Sverigedemokrater, men småkorkade ”svennar” är ni allt. Jag förväntar mig snart att ni hävdar att fräkniga individer är kriminella…jag menar att det är ju exakt lika ”klartänkt” som att alla muslimer och invandrare från MENA-länderna är det. Jag såg idag en ängslig ”svennedemokrat” kasta sig in i en buske när han mötte en liten vackert klädd kvinna…hon var nämligen klädd enligt muslimsk klädkod! Jo, det är sant, han tog ett hastigt steg åt sidan och snubblade in i en buske…och inte var han speciellt nära kvinnan heller! Undrar om han blivit lika ängsligt skräckslagen inför ett eventuellt ”bombhot” om han mött en välklädd katolsk nunna?

…och ärligt, nog är det lika dumt att peka ut muslimer och invandrare/flyktingar som varande mer kriminella, som att hävda att fräkniga, eller blåögda är en sämre sorts människor!

 

Men man skall nog inte kräva att ”svennedemokrater” skall växa ur sina fördomar, det är för dem en omöjlig uppgift, så små och ängsliga som de är.

 

En annan sak som gjort mig lite hemtam på dysterkvisten är den ynkliga 45:åring som utnyttjade en tretton år gammal flicka och fick henne att ta sitt liv. …kan en man sjunka lägre?

Jag lade även ner ett par timmar för att hjälpa en vän att ta fram ett skulpturförslag…tanken är en del i att försöka återupprätta och ge respekt till krigets alla våldtagna kvinnor i ett av länderna på Balkan. Nu tror jag inte projektet blir av, men ger man ett löfte så får man stå för sina ord.

Jag vet inte ens om min skulptur- idé är bra, det får andra avgöra. Men både jag och min vän vet att om den skulle genomföras och jag får chansen att uttrycka min åsikt om kvinnor, jämställdhet och feminism i det landets media…så får jag nog hastigt fly landet sen! En mängd män, både ”kristna” och ”muslimer” skulle nog gärna se mig död: ” – Vad fan sitter svenne-potatisen och säger? Att kvinnor har samma värde som män och ofta därtill är klokare och bättre utvecklade mentalt! Döda honom i Guds namn!”

Tanken att jag kanske får chansen att reta upp det smådumma revirhävdande patriarkatet där nere kittlar mig lite, det skulle vara kul! Men krigets våldtäktsoffer lär fortsätta hånas och tystas ner…precis som vi inte vill se det som händer i Syrien idag, igår och för år framöver…

Tanken med skulptur-idén är att kvinnan efter ”mordet” upplever sig som ett tomt, trasigt skal som alltid har kvar känslan av den dräpande, smutsiga ”pålen” i sitt inre. Skulpturidén är inte tänkt att vara vacker…

Tänk er den i en kvinnas naturliga storlek, ca 170 centimeter hög, utförd i rostfritt stål (de två bärande stängerna och ”våldets spetsiga verktyg” (penisen i mitten). Det kvinnliga skalet som representerar offrets ångest, sorg och tomhet är tänkt att formas i kopparplåt.

Skulpturidé våldtagen100_5669

Bara konstruktiv kritik tack!

 

Innan jag hoppar ner från kvällens lite långvariga sittning på dysterkvisten så vill jag hävda att vi  människor är både underbart vackra…och fullständigt vidriga!

Tar en skön nattlig promenad med min vita ”vargvän” och önskar er några fina dagar där ute, var rädda om er i vår ”civiliserade” djungel!

 

 

Det här inlägget postades i ...det är om hösten drömmar dör..., Allmänt om politik., Min konst!, Min syn på SD!, Natur och miljö. och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

19 kommentarer till Utsikt från dysterkvisten.

  1. Svante skriver:

    När jag läser sådant blir jag också dyster i Sinnet.
    http://karbole.wordpress.com/2013/09/19/religion-ar-skadligt/
    Kan inte låta bli att kommentera sådant.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    Det var inte min mening att göra dig dyster om du nu hänvisar till min sittning på dysterkvisten.. 😉
    Jehovas vittnen.är en känd sekt och jag har själv sett hur de bestraffar sina barn med ”tystnad”, ingen i familjen får ens tala till dem om de tvivlar och vill lämna gruppen/tron…vidrigt!
    Religiös ”kärlek” är ofta betingad av blind lydnad….och lyder du inte församlingens/”prostens” vilja så drabbas du av utfrysning, en form av exkluderande mobbning få barn och unga människor klarar.
    Min empiriska erfarenhet av religion är negativ, det finns undantag, individer som trots sin Gudstro är bra, men majoriteten är ett hycklande och dömande ”pack” av outvecklade och ängsliga små ”profeter” som lite vet och ännu mindre förstår.

  3. Svante skriver:

    Jag hade läst detta innan jag läste ditt inlägg, men dyster blir jag i alla fall. Att lyckas få egna barn borde väl vara en lycka värd att ta reda på, inte förskjuta dem bara för att de kanske är smartare än jag. Det är väl i så fall något att ta vara på, för framtiden.
    Svante

  4. arrami54 skriver:

    Att de blir klokare och vill gå sin egen väg är bara ett plus…det är bara dårar som försöker hindra och förskjuta som ”straff”. Världen hade varit bra mycket vackrare utan religionerna.

  5. Svante skriver:

    Jag fick in en kommentar till, till denna artikel. Vad tror du?
    Svante

  6. arrami54 skriver:

    Jag hittar nedanstående kommentar till denna artikel: http://helahalsingland.se/halsingland/1.6291665–foraldrar-forskjuter-sina-barn-
    …och tycker din kommentar är bra Svante!

    ”Jag har i hela mitt liv tyckt illa om att man ringer på min dörr, och vill prata religion. Nu har jag förstått att det är ett tvång från den egna församlingen att göra så. Enligt min uppfattning är det ett förtryck mot församlingsmedlemmarna, ”Gör som vi säger, annars blir ni uteslutna”. Jag läser nu i tidningen om en man, som är både öppen, och vidsynt, och som inte går med på alla dumheter, församlingen kräver. Jag som lämnat all religion, och detta för länge sedan, har åsikten att man kan leva i vårt samhälle utan problem bara man har en etik, som passar in. Det jag läser framstår, som vedervärdigt. Att förskjuta sina egna barn, om man nu är lycklig nog att ha fått några, jag har inte lyckats med den bravaden.”

  7. linda skriver:

    Verkar som att hela Sverige sitter på dysterkvisten. Är det hösten som börjar närma sig eller är det den förbannade världen som ”never make any sense” ??? Hoppas du mår bättre och har mindre ont. Vet allt om ryggsmärta. Mitt liv måste bestå av konstant träning för att jag inte ska ha ont. Kunde i för sig varit värre för nu kan jag i alla fall bota mig själv genom träning medan vissa inte har den möjligheten. Vad har du för ryggproblem? Finns det något du kan göra för att förbättra det?

  8. arrami54 skriver:

    Du skall få ett ärligt svar, du är värd det! 😉
    Jag har lite värre problem än diskbråck i ryggen, jag har någonting liknande i nacken också…min sjukgymnast vågade inte gissa på vad det kan vara, förslitningsskada, bråck, ”tumör”? Det ger iallafall kraftiga smärtor i hela övre vänstersidan av bålen och ut i vänsterarmen. Ibland konstant molande värk, ibland extremt intensiv smärta. Det ger också huvudvärk och andra symtom. Jag kan inte sova riktigt och ibland tvingas jag mixa mina legala droger med whisky för att få några timmars sömn. Eftersom jag har problem med magen, divertikultit, IBS, kan jag inte äta de inflammationshämmande och smärtstillande medel som står till buds, om jag inte vill ha extrema magsmärtor och blödande tarmar.
    Diskbråket i ryggen ger smärtsensationer ner i högerbenet, kramper med mera…och är riktigt irriterande. Därtill lider jag bl.a. av KOL (fas två, en lunga kvar i princip), diabetes typ två…och lite annat.
    På grund av en anhörigs sjukdom som inneburit år av vakande har jag en utmattningsdepression i botten, plus ångestsyndrom (vilket jag inte får hjälp med) och givetvis anser inte Försäkringskassan att jag är sjuk nog för sjukpeng trots att antal läkarintyg. (Det ligger ett överklagande hos dem eftersom jag saknar utbetalningarna från maj månad. Antagligen får jag dra saken i förvaltningsrätterna och det lär ta år).
    Träna gör jag dagligen efter de anvisningar min sjukgymnast givit mig, jag har också gått ner tolv kilo i vikt på ett halvår och har helt ändrat livsföring vad det gäller mat. Idag äter jag mest grönsaker, rotfrukt, frukt, lite grovt bröd och vitt kött, gärna fisk. Eftersom magen är kass blir det mycket soppa och jag börjar bli riktigt duktig på smakrika grönsakssoppor. 😉 Eftersom jag inte får träna traditionellt p.g.a. rygg och främst nackproblemen blir det mest stretching för att motverka muskelinflammationer och öka smidigheten, balansövningar, yoga och många långa promenader med min ”vita vargvän”.
    …jag motioner nog mest ”huvudet” och läser hemskt mycket för att fylla all fritid eftersom jag inte kan jobba så mycket p.g.a. alla sjukdomar. Arbetsförmedlingen hjälper mig inte heller, där är jag avfärdad eftersom jag på grund av alla sjukdomar är oanställningsbar…de hänvisar till Försäkringskassan, som hänvisar till AF, som hänvisar till Försäkringskassan…
    …ett typiskt ”moment 22” och så typiskt dagens Sverige.
    Jag skall genomgå en MRT och vi får se vad de hittar i nacken, förhoppningsvis får jag ett svar och en vettig behandling, men mitt förtroende visavi landstingets vård är låg, liksom mitt hopp.
    Vi får se vad det landar, jag är inte så dyster som det kan verka…ärligt talat är jag mest förbannad över hur illa vårdsystemet och Försäkringskassan fungerar. Det värsta är att jag även fått problem med handleder och händer, smärtor, domningar (du vet sovande stickningar i fingrar och leder), blå fingrar och lite svårt att måla. …och att måla är ju min största passion.
    Det är alltså mest ”elände” för tillfället, men jag är en tjurig fan som kämpar på ändå! 🙂

  9. Svante skriver:

    När du beskriver dina problem med rygg, och nacke, skulle jag sagt ”Har du kört Volvos ledbussar”. För det är precis samma för mig, jag fick förtidspension, och arbetsskadelivränta 1988 p.g.a. dessa symptom. Det blir alltid sämre framåt hösten, och jag tror det är mörkret, som är skuld till det, för det börjar bättra sig när snön kommit. Jag vet till skillnad mot dig vad som är fel i nacken hos mig. Kraftig diskreduktion mellan kota 5, och 6. Ryggskadan kallas kronisk Lumbago. Värktabletter har jag inte tagit på över 7 år, men nu har jag fått lov att ta några stycken. Måste nog besöka läkaren, och be om nya receptbelagda. Min mage gillar inte heller att få i sig värktabletter, men innan jag slutade ta dessa, fick jag en tablett, som skonade magen. Den hette Tradil.
    Svante

  10. arrami54 skriver:

    …nä, ledbuss har jag inte kört, bara truck, traktor, lastbil och ett antal olika personbilar. Men jag har haft en del tuffa jobb och sedan har jag sysslat med ridsport och en del andra galna sporter. 😉 Vi får se vad som framkommer efter magnettestet (MRT). Tradil kände jag inte till, men det är ett Propionsyraderivat som Ibuprofen och antagligen skonsamt även för min mage, frågan är om det är starkt nog för att dämpa min smärta,jag tar en-grams Alvedon forte mot huvudvärken nacken orsakar ibland, men den hjälper inte.

  11. Svante skriver:

    Tradil 400mg hade bra effekt för mig, och magen lugnade ner sig. Vet ju inte hur den skulle påverka dig. Jag älskar grönsaker, men får vara försiktig med dem i alla fall. Har alltid någon grönsak, eller sallad till alla måltider. Jag måste vara försiktig med olika sorters bröd, för här kan magen ställa till det.
    Svante

  12. arrami54 skriver:

    …jo, det är ett problem det här med att hitta rätt kost, men lite arbete och medveten nyfikenhet har lett till att jag idag vet ungefär vad jag kan äta utan att ”verkmästaren” i magen lägger ner och går i strejk. Tyvärr får man ingen som helst hjälp av den så kallade ”sjukvården”, man får noga kontrollera det de hävdar, läsa på (Läsa på Fass.se (noga) med mera), testa och ta hela ansvaret själv.
    ”Myndigheter” överlag ser jag idag som mina främsta fiender, de vill ingen något väl utan sköter sitt jobb lite lagom ”slafsigt” beroende på om de är ”vän” med en eller inte. De sitter ju tryggt utan ansvar och behöver inte ens riskera att åka dit för tjänstefel, i och med lagen om anställningsskydd (LAS) försvann ju tjänstefelen! 😉

    Läser du detta:
    https://varghjarta.wordpress.com/2013/02/24/ett-moralisktetiskt-dilemma/
    …så kan jag berätta att i fall A blev personen omplacerad till ett liknande jobb. Nu har jag berättat för ett föräldrapar hur han talade om dem och deras barn inför mig och bröt sekretessen. Antar att de polisanmäler…men tror du han ”åker dit”? Inte en chans, han är god vän med ett polisbefäl dessutom så åklagaren lär lägga ner fallet omedelbart.
    Sverige är inte mindre korrupt än andra länder, skillnaden är bara den att korruptionen har ett annat ansikte här, vi kan kalla det ”vänskapskorruption”. 😉
    I fall B ringde polisen för ca en vecka sedan och ville ha den information jag lämnade när jag anmälde ”bedrägeriet” för ca åtta månader sedan…inget lär hända i detta fall heller. Det är så myndigheterna jobbar:” – Minsta möjliga ansträngning, ansvar tack!” …men bra lön skall de ha! 😉

    Hade det varit lagligt så hade jag idag betalat bra för ”myndighets-öron” (du vet som man betalade ut skottpeng förr!) om det går att styrka att de kommer från en myndighetsperson…men jag vill ju inte vara olaglig så se mina ord som sarkasm/ironi!
    🙂

  13. Svante skriver:

    Nu har jag inget stort umgänge socialt, men om någon inom den grupp jag umgås med visade sådana tendenser, som i fall A, och B, skulle jag under alla förhållanden sluta att umgås med dem. Sedan kommer frågan, skulle jag anmäla, jag vet faktiskt inte. Hade vi haft fungerande rättsväsen, då är svaret ja, men det har vi inte. Risken är att rättsväsendet vänder sig mot anmälaren istället.
    Svante

  14. arrami54 skriver:

    …jo, som anmälare måste du spara lite bevis för att skydda dig själv. Det gör alltid jag och det har hjälpt mig ett par gånger. Att man slutar umgås med dylika är liksom självklart, vänskapskorruption smittar och man riskerar att bli en ”likadan”. 😉

  15. linda skriver:

    Thomas du vet inte hur ont det gjorde att höra vad du går igenom. Att du orkar kämpa på som du gör! Minns inte hur jag fann dig och din blogg men jag är sannerligen glad att jag gjorde det! Du verkar vara en sådan genuin god människa och människor som du växer inte på träden. Detta säger jag inte bara för att dina inlägg visar på att du står på ”min” sida när det kommer till SD eller att du ofta argumenterar för mig och andra invandrares rättigheter utan det handlar mycket om dina åsikter generellt. Du skriver det jag ofta känner oavsett om det handlar om människan, systemet och andra samhällsproblem. Med tanke på din situation med sjukdomar, värk och andra bedrägliga saker som du tvingas dras med så kunde du lika gärna ha ställt dig i ledet som sympatisör med SD och försökt att hitta något att skylla livet för. Men du visar en enorm styrka som är här nästan dagligen och skriver för en bättre framtid, kämpar för lika rättigheter för alla och väljer att göra det allra bästa med korten som du delgivits. Jag hoppas du vet vilken styrka du besitter och vilket stort hjärta det krävs för att orka med allt det här? Jag applåderar dig! Och se till att hålla dig i bra form för jag misstänker att vi måste börja klona människor som du för att ha en chans till ett mänskligare samhälle 🙂 Ta hand om dig!

  16. arrami54 skriver:

    Tack för dina ord, de värmer…men jämfört med många andra, tänker bl.a. på Kristian Gidlund, så har jag ändå en relativt lätt vandring och nog måste man oavsett sin egen situation stå upp för det man bär med sig som övertygelse, det man tror på…vad är man annars och hur skulle jag orka om jag tappade glöden. I jämförelse med många som t.ex. nu flyr hit från Syrien är jag både rik och privilegierad.
    Jag hoppas givetvis på att snart blir friskare, jag går ner i vikt, har snart perfekt BMI ;-)…och ”gubbamagen” är borta. Lär mig äta bättre, röra mig rätt och mycket…mitt ansvar, vården är bara mitt verktyg för att hitta rätt. Önskar bara F-kassan ville hjälpa till, då skulle jag snabbare bli frisk igen!
    Sant att jag har starka sidor, men bär även svagare och sämre sidor…tro mig, vissa dagar är jag inte kul att ha att göra med. Smärtorna gör mig osocial och ”gnällig”. Så en av mig räcker, klona inte mig, det kan bli jobbigt för samhället som det ser ut idag! 😉

    Du är en vacker själ själv, så var riktigt rädd om dig…det är en order! 🙂

  17. linda skriver:

    Jag har lärt mig att man inte ska jämföra sig så mycket med andra utan man ska försöka jämföra sig med sig själv. Du må inte vara en syrisk flykting men du har ju tampats med stora problem också. Om inte annat med tunga saker från det förflutna. Var inte så hård mot dig själv. Det är ju superbra att du lyckats åstadkomma det du gjort. Viktnedgång är inte alltid så lätt. Säg det till mig som kämpat med min ”mammamage” i fyra år snart. Vet inte hur länge jag kan gömma mig bakom ordet mamma-mage. Snart är det sanningens ord som kommer fram. Kärlekshandtagen ändras då titeln till. Hahahaha. Väger bara 51 kg men det känns fan som 49 kg sitter på magen. Jag hoppas att F-kassan kan dra sitt strå till stacken snart. Har haft tur dom få gångerna som jag varit i kontakt med dom men har samtidigt även hört om alla mardrömshistorier. Anyway, don´t sell yourself short! Du är en grymt bra individ och lite gnäll är inte gentemot alla hatiska och egoistiska människor som föds till världen. Nu ska jag försöka sova, vet inte varför men jag nästan tvingar mig själv att hålla mig vaken på nätterna. Bra för bloggen, dåligt för själen som redan är trött nog. Tack för din komplimang. Hoppas du kan sova inatt utan whiskyn 😉 Må bäst!

  18. arrami54 skriver:

    Sant, men du det var ingen komplimang bara en faktabaserad analys av det jag läst av dig (jo, jag vet, är urkass på att kommentera) och de där 49 kilona mammamage bär en vacker själ! (Den har antagligen burit fler!) 😉
    Jag är inte så hård mot mig själv, bara kraftigt självkritisk med ton av självironi…viktigt om man vill utvecklas (tror jag). Visst jag har ont, men det finns trots allt verktyg för mig att kunna slippa det. Dessa verktyg saknar t.ex. Bukarests gatubarn eller krigets offer i Syrien (m.fl)…
    Jag har, trots de smällar jag fått av livet, levt ett bra liv, ett bättre liv är väl det bästa man kan önska och försöka ge alla andra?
    Mitt livs empiriska erfarenheter gör nog mest att jag idag drivs av en slags vrede, en vilja att förändra genom orden. Är kanske naiv här men nog är pennan fortfarande vassare än svärdet? Jag arbetade mer eller mindre på heltid med politik under sju år, triggades av kampen miljö-/klimatförstörelsen, jobbade mot EU/EMU…och blev så ”in i helvete” besviken när mina ”bröder/systrar” sedan plötsligt kastade sig ner till de feta köttgrytorna i Bryssel och slängde bort sina ideal för lite mer pengar i fickan. Hur fan kan människor låta sig köpas så lätt?
    …nåja, skall inte dra hela min berättelse om varför det politiska arbetet gjorde mig besviken på mitt parti och på människor, vi blir lätt korrumperade, det inser vi nog alla och det är inte samma folk som sliter i ”mitt parti” då som nu.
    Sov faktiskt ganska gott i natt, vaknade förvånad fem timmar efter det att jag tog insomningsmedicinen…sov alltså ovanligt länge och utan hjälpa av whiskyn! 😉
    Det ser ut som att det blir ytterligare en varm och solig dag, sommaren kämpar och tycks vilja hänga i lite till. Min ”vita varg” börjar titta lite surt på mig nu, dags att dra till skogs och låta henne läsa skogens alla dofter, under det att jag själv plockar några av naturens fina gåvor…matsvamp! 😉

    Ha en bra dag Linda och må bättre än gott!

  19. Svante skriver:

    Tror absolut inte att dina krämpor på något vis bli bättre, men nog är skrattet den finaste värktabletten,

    Svante

Kommentarsfältet är stängt.