…en dagboksanteckning.

 

Jag skriver inte dagbok, bloggen har blivit ett bra substitut för behovet jag har av att skriva av mig. Jag gör ofta ett fel, läser för mycket om världens utveckling inom politik, (nog är det intressant att en sänkning presenteras som en höjning?) miljö, klimat med mera och tungsinnet växer. Då är det skönt att ta en paus, vända världen ryggen, andas ut ett tag och syssla med livets små sköna ting…

Helt utan konflikter är inte ens det lilla livet, du finner en liten berättelse här som jag tror är klassisk.

Någon annan skrev: Varje flerbarnsförälders dröm är att barnen skall leka tillsammans och visa varandra kärlek – medan barnens främsta mål verkar vara att ha ihjäl varandra!” Konflikter lär barn hantera konflikter och oftast växer kärleken med insikten om att samarbete främjar alla och att verklig kärlek är att vilja någons positiva utveckling. Barn, liksom ”vuxna” är människor under utveckling.

Tyvärr beter sig världens ledare ofta som outvecklade barn och folket bär samma dröm som flerbarnsföräldern.

Det är så lätt, för lätt, att hänvisa till andra, till FN och undvika tydlighet i att kräva ansvar av de ansvariga…ansvaret ligger på individen, på kollektivet, på det lilla landet, likväl som på den stora nationen…ansvaret bär vi alla!

Mina barn är vuxna nu, jag kan släppa papparollen och bygga vuxenrelationer med mina ”valpar”, men mitt hem är inte helt utan konflikter. Jag har fyra katter som är självständiga individer och speciellt en mobbas lite av de andra, han är helt vit med ljust blå ögon och tyr sig mest till mig. Kommer till exempel alltid fram och ”buffar” på mig, reser sig på bakbenen och stryker sin panna mot mig när jag varit borta en stund. ” – Jag har saknat dig polaren!” tycks han säga. Katter är den bästa blodtrycksmedicinen! De andra katterna ser Sixten som varande ett ”spöke”, ett blekt ufo och det är egentligen bara den lilla kolsvarta honkatten Mysti som leker med honom. Den äldsta hankatten Pepsi och drottningen Tequila befinner sig i ständigt krig med det vita spöket. Spöket ser ut så här:

100_5646

Ibland undrar jag om han har lite av Turkisk Van-katt i sig, då han älskar vatten.

…och när min vita ”vargvän” efter skendräktigheten samlar in sina pipande små bollar och andra leksaksdjur som piper till ett substitut för en valpkull…då gäller det att katterna håller sig undan ”valparna”.

Få saker är så vackra som en moders vårdande leende, men hotas barnen/valparna bör man frukta klor och käftar!

100_5627

En konfliktfri värld är en utopistisk dröm, men jag hoppas verkligen inte vi får se ett nytt storkrig på grund av det vidriga inbördeskriget i Syrien. Att de som använde kemiska stridsmedel skall fångas in och ställas till svars/straffas är väl inget att diskutera…frågan är hur det görs.

Nåväl, Lördagen blev en stilla vandring i solen, vi gick tidigt och tittade på Pilar Gonzáles vernissage och hon presenterade ett par målningar jag föll för, hon är en duktig surrealist, men bilden jag föll mest för var en underbar blåtonad abstrakt akrylmålning. Efter att senare köpt in ett packet cigarreter gick vi hem för lite fika. En stund senare krävde min vita ”vargvän” en riktig långpromenad, vi vandrade bland annat runt den nyrestaurerade Ljungsjön. En liten sjö i stadens norra del som varit uttorkad och försvunnen under fyrtio år, men som nu ligger där igen…till gagn för fåglar, insekter och ”gräsätande” karp. Det har blivit ett vackert område och jag hoppas många barn får samma positiva minnen av sjön som jag fick som liten.

100_5637100_5634

Därefter tog jag vargen med mig ut i skogen och visst, nu hade svamparna kommit…så vi gick hem igen, hade inget att bära guldet i. Tjatade lite på min yngste son som är en typisk ”soffliggare” och fick med honom på samma långpromenad i repris. Denna gång kom vi hem med fyra kilo utmärkt matsvamp och kvällens middag smakade mer än utsökt!

100_5623

Det var en fin dag, solen sken som en högsommardag och vi somnade en stund av trötthet, även hunden tog sig en vandring i drömmarnas land. Ni har sett en sovande hund liksom ”jaga harar” i sömnen…jo, de drömmer exakt som vi.

Jag drömmer om en lika fin och avkopplande dag i morgon och att vi den kommande tiden får läsa att världen enas om att inte skapa ett nytt storkrig runt Syrien och dess grannar, utan snarare försöker fånga in krigets kriminella…nog med barn har lidit där nere nu!

 

Hoppas du får en skön sensommar söndag!

100_5650

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , , , , , , , , . Bokmärk permalänken.

8 kommentarer till …en dagboksanteckning.

  1. kao skriver:

    Väldigt fina bilder. Njutbara.
    🙂

    Kao

  2. arrami54 skriver:

    Tack… och den restaurerade sjön var verkligen en njutbar upplevelse! 😉

  3. Svante skriver:

    Tycker om dina bilder på djuren, och sjön. Hoppas att inte sjön torkar ut en gång till. Nackdelen med mycket vatten i omgivningen är att luften får en högre fuktighetshalt, och det är inte bra för människor med lungproblem. Där är torr luft att föredra.
    MVH
    Svante

  4. arrami54 skriver:

    …kan hålla med dig, vintern är bäst i norra Sveriges torra luft, men sommaren är finast i Småland! 😉
    Tror sjön kommer att bestå nu, till glädje för våra simmande och flygande vänner.

  5. Svante skriver:

    När det gäller luftfuktighet, var det ett misstag av mig att flytta från Ljungdalen, till Kårböle. Nu vet jag det, men sitter där jag sitter, har varit rökare sedan mitten på 60 talet, och har säkert drabbats av KOL. Min kondition är inte, som tidigare, då var en promenad på ett par mil inget problem förr, nu får vovve finna sig i 6 st. promenader på 2 km per dag. Ska förresten till veterinären med galningen, för att prova om kemisk kastrering kan göra att jag får kontakt med honom ute. Nu finns jag inte på annat sätt än, som bromskloss, och bortdragande från tikpink. Inne är det bättre men att ha mattor på golvet är ingen idé, de ligger i ihopknölade i hörnor av rummen. Varje kväll får jag leta reda på mina sängkläder, och bädda om min säng. Denna hund är en blandning av Boxer, Pointer, och Amstaff. Jag är fjärde person, som provar honom. De andra har lämnat tillbaka honom till de, som omplacerar hundar, och katter i Långsele. Blandningen av raser stämmer med rasernas karaktärer, Boxern är trevlig, och leker ganska hårt, Pointern är jättesugen på att hålla koll på fåglar, medan Amstaffen står för hjärndödheten.
    Svante

  6. arrami54 skriver:

    …jo, hundar skapar motion och lite extra städning! 😉

    Lider själv av KOL på grund av att jag rökt i över 40 år, man får ta skiten man själv orsakar! Men sjukdomen går att stoppa upp, sluta röka, motionera och träna lungorna. Jag kan inte springa maraton eller jobba speciellt hårt fysiskt…men jag överlever nog länge nog. 😉

  7. Svante skriver:

    Hoppas jag överlever länge nog, har rökt lika länge som du. Har du lyckats sluta? Vet inte din ålder men blir 66 på torsdag. Vad gäller extra städning så stör det inte mig, men att varje dag leta efter textilier, i hemmet, så blir det jobbigt. Får hoppas att den kemiska kastreringen ger önskat resultat, annars måste vovve få sova i hundhimlen. De som lämnade vovve till mig från Långsele håller med, och kommer att ställa upp med hjälp till träning, om kemkastreringen fungerar. Antingen hemma hos mig, eller i Långsele.
    Svante

  8. arrami54 skriver:

    …jag har inte fyllt 60 än, har ett år kvar dit! 😉
    Hoppas den kemiska kastreringen fungerar för din hund. Alltid trist att ta bort dem.

Kommentarsfältet är stängt.