Sommaren dör…

 

…och stranden känns lite öde. Men nästa år är sommaren här igen, med leken och skratten. Få poeter har uttryckt det lika bra som John Holm…

 

Men hösten har sin skönhet, vem vill missa tiden när skogen ”brinner”, när fåglarna samlas för sin resa och naturen bjuder på sina frukter…till och med älgarna blir ju berusade av jäst och söt fallfrukt.

Jag personligen gillar våra årstider, var och en har sin tjusning och ingenting går upp mot det naturen bjuder oss på.

Tyvärr behandlar vi naturen som en fiende, vi vill ha materiell trygghet med mera och är väl medvetna om ”krigets” konsekvenser, ändå sprider vi vårt gift…och visst kan vi alla göra som vår statsminister, skylla på dem de där, de andra!

EU lägger ca 0,1 % av sin budget på naturvård/miljövård…högst intressant!

Du vet att vi släpper ut minst 150 000 giftiga kemikalier i vår natur, vad de orsakar var för sig och blandade, har vi ingen aning om…mer än att giftighet har sin konsekvens.

Under sommaren har jag försökt fånga bilden av den förtärande gifteld vi sprider…

eld tunnor(Ber om ursäkt för den dåliga mobilbilden, men ni ser målningen bra nog).

 

…du såg gifttunnorna i bildens högra nedre kant?

två gifttunnor

Bildspråket är inte perfekt, vi missar ofta det bärande budskapet…men inte ens vårt talade eller skrivna språk når perfektion…eftersom perfektion är en galen illusion. Många av oss inser inte ens hur viktiga alla våra språk är…och tänk dig en vardag helt utan bilder!

 

Sommaren dör…och det gör du och jag också en dag. Vi virvlar runt en tid därefter, likt de fallna löven för vinden, varje gång någon minns oss. Men en dag finns ingen kvar som bär vårt minne och vi är för alltid borta. Döden är en harmonisk famn där det inte finns någon smärta eller ångest, en evig sömn i ett ingenting…

löv

…och i sig inget att frukta.

Livet är envist, det kommer tillbaka, likt sommaren…men du och jag gör det inte. Inte heller lär den envisa lilla blomman på bilden återkomma, en lika envis släkting kanske däremot står där stolt nästa sommar och nog är hon vacker där hon står, inklämd mellan sten, asfalt och betong.

envis

 

Sommaren dör…men årets var en av mitt livs finaste. Det var varmt och torrt och trots att gubben hade problem med intensiva smärtor och blodtrycksfall/yrsel med mera. Jo, jag kan vara en tjurig djävul, vilket min brevlåda varnar om och tro mig…Förnedringskassans alliansstyrda byråkrater har skaffat sig en ilsken fiende!

gubben Launy

Men skit samma, lite lömsk ”kivighet” ger jag dem gärna i form av ”envis gubbe överklagar” och min själ är stark, den bärs av insikter och vetskap som de helt saknar.

 

Sommaren dör …men gubben hann bli förälskad också. Har nog aldrig, trots alla tidigare möten, mött en så behaglig själ, hennes lätta skönhets-disharmoni, ett lätt skelande vänsteröga, som bara förstärker hennes vackra utstrålning och underbara leende, gav mig en kraft jag inte trodde fanns. Jag hade naivt förbjudit mig själv att ramla dit på grund av en primitiv kemiskt/biologisk reaktion, men föll gjorde jag…inte som en reslig fura, utan som en hel djävla skog med dylika.

 

Sommaren dör…den fyllde oss med lek, närhet och skratt. Likadant gör höst, vinter och vår…och vad säger att det inte är lika kul att ”kura skymning”, vila lite, som att leka?

lekande hundZahara sover

 

Sommaren dör… och jag minns andra stunder, då jag blev satt på plats!

Han tittade upp lite surt på mig med sina ca sextusen taggar denna sommarnatt : ” – Du har inte glömt något, gubbdjävul?”

1

Jo, fan…det hade jag ju! Hämtade direkt ett par större skålar jag fyllde upp med friskt rent vatten och en skål med fin kattmat. Varje natt hela sommaren har jag bjudit dem på detsamma…både igelkottar, vilda katter, fåglar och fältharar har återkommit till trädgårdens näringskällor.

Bilden avslöjar någonting annat om ”gubbdjävlen”, han kan inte ens lägga ut sten i trädgården efter raka linjer…de verkar ju snurra likt gamla löv för vinden.

virvlande stenar

Nåja, skäll inte alltför mycket på mig, jag har bidragit med fyra vackra själar som förgyller vårt land, mina barn.

Min underbara dotter avsatte två veckor av sin semester för att ge var och en av sina arbetskamrater en personligt utformad Leon (skyddsängel).

!cid_inlineImage30!cid_inlineImage0

Jag är otroligt stolt över mina barn, de är alla vackra själar…så någonting gott har ”fanstyget” bidragit med! 😉

 

Sommaren dör…men du, den återkommer nästa år igen!

 

 

Det här inlägget postades i ...det är om hösten drömmar dör... och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

26 kommentarer till Sommaren dör…

  1. Tugga skriver:

    Vad är John Holm mot Lasse Berghagen?

    eller legenderna Lasse Stefanz?

    ; )

  2. arrami54 skriver:

    Du presenterar två för mig okända musikaliska storheter. 🙂

  3. Svante skriver:

    Hoppas att det var varmt i vattnet, och inte höst.

    Svante

  4. Svante skriver:

    Här fanns det ingen möjlighet att låta bli att kommentera.
    http://helahalsingland.se/ljusdal/1.6237601-mordarsnigeln-ar-har
    Svante

  5. arrami54 skriver:

    😉 …korv är ingen mat, det är ett skäl att hoppa i älven, året om!

    Det är relativt varmt i vattnet i våra småländska insjöar så här års.

  6. arrami54 skriver:

    Problemet med den spanska skogssnigeln (en invasiv art även kallad ”mördarsnigeln” av någon orsak ) är att den parar sig med vår vanliga skogssnigel och blir väldigt motståndskraftig. Glädjande nog har jag sett hur Igelkottar mumsat i sig dessa sniglar denna sommar. Vi har haft få av dem i år, antagligen beroende på en kall och torr vinter/vår.

  7. arrami54 skriver:

    Jo, även jag minns gruvstrejken och har en god vän som berättat allt som är värt att veta om arbetet i gruvorna där uppe. Trist att inse hur många som skadats/dött och hur lite de egentligen fått för sitt slit och risktagande. Gruvdriften är viktig för Sverige, men mer av vinsterna skulle ha kommit det arbetande folket där uppe till del.
    Ser man till gruvdriftens negativa miljöpåverkan är det extremt illa ställt och det är en skam att Sverige rear ut sin natur så som sker till giriga utländska gruvbolag.

  8. Svante skriver:

    Om tidningen skrivit det minsta om att en Varg varit synlig i ett grönsaksland, eller något, hade det varit mer än hundra kommentarer i tidningen. Men en snigel funkar inte ens hagelbössan på. Inte så att inte haglen dödar snigeln, om man träffar. Problemet är att man inte ser den.
    Svante

  9. Svante skriver:

    Miljömässigt bra. Fast det är sällsynt idag.
    http://helahalsingland.se/halsingland/1.6237577-nej-till-uranletning-i-halsingland
    Svante

  10. arrami54 skriver:

    …jo, tänk dig rubriken: ” En mördarvarg attackerade Sveas morötter!”

    Att skjuta sniglar med hagelbössa är väl lite att ta i, ställ ut en skål med starköl, eller häll salt på dem! Det fungerar också att med en sax klippa dem i sju bitar, sen sniglar de inte omkring något mer! 😉

  11. arrami54 skriver:

    …bra, vi skall inte syssla med brytning av uran i Sverige. De miljömässiga konsekvenserna är oftast förfärliga!
    https://varghjarta.wordpress.com/2013/04/14/visst-ar-karnkraften-saker-2/

  12. Svante skriver:

    I Norrland ställer man inte ut alkoholhaltiga drycker till de vilda djuren, dessa behövs för att få mod att gå ut i läskiga skogen, med alla farligheter.
    Svante

  13. Kicki skriver:

    …eller, en mördartjur som attackerade Svea!” 😉
    Livsfarliga kreatur hehe
    Slaktmask som straff månne?!

    http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article17403844.ab

  14. Svante skriver:

    Bara för och retas med dig lite, det är inte kul när sommaren är slut, kolla videon.

    Svante

  15. arrami54 skriver:

    …jo, om sommaren kryllar det av vackra djur överallt! 🙂

  16. arrami54 skriver:

    ”Svea” kom oanmäld in på deras badplats och uppfattades som inte ren nog …därav allt slickande på henne från korna och tjuren blev lite svartsjuk till slut…så stackars Svea fick gömma sig i bien och åka därifrån… 😉

  17. arrami54 skriver:

    …jo, det är därför det puttrar lite här i olagliga apparater som framställer utsökta hemkörda variationer på drycken ”Skogsstjärnan”?

  18. Svante skriver:

    http://karbole.wordpress.com/2013/09/05/syriska-flyktingar/
    Jag kunde inte göra annat än att kommentera denna ledare, och sedan lägga ut länken till den på min blogg. Har jag gjort fel?
    Svante

  19. arrami54 skriver:

    Nej, du har inget fel gjort. Det var en bra ledarartikel och jag står stolt när Sverige visar humanism och medmänsklighet…SD däremot får mig att skämmas som svensk!

  20. Svante skriver:

    Ska man ställa upp på SD:s politik, måste man vara iskall, och hjärtlös. Tyvärr verkar det vara så att hela Sveriges befolkning är just iskall, och hjärtlös, idag.
    Svante

  21. arrami54 skriver:

    …nja, långt ifrån hela Sveriges befolkning, ca 90% vänder SD ryggen och kan inte tänka sig östa på dessa inhumana rasistiska nationalister. De är en skamfläck, men dylika går att tvätta bort med tiden! 😉

  22. Svante skriver:

    Känner mig osäker när det gäller procentsatser, när det gäller främlingsfientlighet. De flesta jag pratar med säger att invandrare kan få förekomma, bara de inte snor frukten. Kanske är främlingsfientligheten större i de nordliga landskapen, för här är man invandrare fast man flyttat från Stockholm.
    Svante

  23. arrami54 skriver:

    Givetvis är procentsatser alltid osäkra. Främlingsfientlighet/rasism bottnar i osäkerhet/rädsla och den tror jag inte är större i norr än här i söder. Min bild är att människor är mer öppna och sociala norröver…min personliga erfarenhet.

  24. Svante skriver:

    Öppna eller inte, så får man nog vara lite mer försiktig i skogen, nu när Varg, och Björn inte är ensamma i den samma. http://helahalsingland.se/ljusdal/jarvso/1.6246094-korde-pa-vildsvin
    Svante

  25. arrami54 skriver:

    Här nere kryllar det av vildsvin, men det är sällan man ser dem…de är smarta och undviker oss människor. Men jag vill inte komma i vägen för ett skadat vildsvin eller ett som skyddar sina kultingar!

Kommentarsfältet är stängt.