…en vidrig människosyn.

 

Resursdränering. När staten minskar sin service utanför storstäderna får det både praktiska och etiska konsekvenser. Det underförstådda budskapet till människor runt om i Sverige är att de inte är värda att satsa på. I grunden handlar det om människosyn”, skriver Åke Bonnier, biskop i Skara på DN-debatt.

Det glädjer mig att en framträdande medlem i svenska kyrkan tar debatten, men Åke Bonnier går lite vilse, det är inte endast en människosyn som drabbar landsbygden. Det är främst en människosyn som drabbar nationens svagaste ”får” och den demokratiska ”herden” bryr sig uppenbarligen inte nämnvärt. ”Herden” vill dränera välfärdsstatens resurser ytterligare, via ytterligare skattesänkningar.

Segregeringen pågår överallt, på landsbygden, liksom i våra städer. Det är en destruktiv trend, men på inget vis ett typiskt problem för landsbygden.

Det är inte en sjuk åldring som lämnas inlåst och utan tillsyn, det är många. Det är inte enstaka elever som kastas ut i en kall verklighet utan grundläggande verktyg för att färdas väl genom livet. Det är inte enstaka sjuka som kastas ut ur systemet…

Vi vet alla orsak och verkan, ingen är skyldig, ingen av oss är heller oskyldig. Försäkringskassan avskärmar sig från personliga möten via centraliseringens ekonomiska ursäkter av en anledning, det är lättare att ta omänskliga beslut på avstånd.

Det är bra att svenska kyrkan talar, men snälla…tala så det hörs och tala väl! Stå upp för de värden rebellen Jesus stod för, stå upp så det märks!

Den vidriga människosyn som dränerar välfärdstanken sprids ovanifrån i vår falskt demokratiska hierarki.

Jag skulle uppskatta om kyrkan stod främst på ”barrikaderna” och försökte stoppa det ”unkna läckaget ovanifrån”, men jag undrar stilla..: – Har ni verkligen den ryggraden?

 

svenskakyrkanflagga2

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till …en vidrig människosyn.

  1. Svante skriver:

    Jag tror mer på att Svenska Kyrkans företrädare vill komma tillbaka till den tid, då det var tvång på att gå på högmässan varje söndag. Att någon därifrån skulle stötta några, som har det svårt tror jag inte ett ögonblick på. I alla fall inga riktiga höjdare inom Kyrkan.
    Svante

  2. trerk skriver:

    Jag har tappat min tro på att biskopar, präster, kyrkoherdar, dvs dom som har en ledande befattning i Svenska kyrkan har stake nog att stå upp mot den socialdarwinistiska politik som råder i Sverige. Däremot gör diakoner, diakonissor och övrigt fotfolk en väldig stor nytta.

  3. arrami54 skriver:

    …delar nog din bild av kyrkan.

  4. arrami54 skriver:

    …ja, ursäkten brukar vara den därifrån att: ”- Vi vårdar själens tro och er Guds-lydnad”. (…och det lär tyckas att jag är oborstad som ställer min avslutande fråga!)
    😉

  5. Arne Anonym skriver:

    Svenska kyrkan, med plats för alla (utom Gud)

  6. arrami54 skriver:

    Nog tar Gud plats i den kristna ism som benämns svenska kyrkan, många är extremt och konservativt högkyrkliga.
    Problemet är kanske snarare att de medmänskliga och politiska aspekterna på samhällsbygget får ta så lite plats.
    ”Gud”, detta stora ingenting helt fött ur mänsklig fantasi behöver ingen plats i vårt sociala samspel! 😆

  7. linda skriver:

    Vet inte hur mycket stöd vi kan förvänta oss från varken kyrkan eller andra religiösa samfund. Jag tycker att guds eller Allahs talare i kyrkor och moskéer har börjat gå hatets vägar snarare än kärlekens. Är själv troende och går i kyrkan men har svårt att känna att den representerar en uns av vad kyrkan borde. Har bevittnad kristna präster som vägrar viga par från olika kulturer, hört imamer som INTE fördömer våld mot kvinnor, det har visats bilder på ortodoxa präster som är med och brukar våld mot homosexuella under demonstrationer. Allt förfaller mig mycket konstigt då en troende för mig ska vara obegränsad i sina tankar om människor lika värde och lika rättigheter.

  8. arrami54 skriver:

    Som du vet är jag ateist, men jag ser med förtvivlan hur religionen sviker sina värderingar och sysslar med hatets politiska maktspel. De du omnämner är också min bild.
    …den ”kristna” värdegrunden, liksom ”islams” förvaltas överhuvudtaget knappt idag. Det finns religiösa individer som du, som förtvivlat vill att kyrkan skall återta sin roll som etikens budbärare och förkämpe.
    Som ateist vill jag inte ta ifrån någon deras tro, jag har bara personligen nått andra insikter och ställt mig utanför allt vad man kan kalla religion, men jag försöker vårda min naturliga andlighet och etiska utveckling.

    Må bättre än väl Linda! 😉

  9. linda skriver:

    Min känsla för religion börjar också tyna bort. Egentligen är jag född i buddhismens religion och ärligt talat så lockar den mera just nu. Lite mer spirituell, inga regler att följa förutom sunt förnuft. Får alltid rysningar när jag är i mitt andra hemland Italien och går in i en katolsk kyrka. Kanske för att tron är starkare där. Får inte samma känsla när portarna till kyrkorna i Sverige är stängda för att dom inte ska vandaliseras eller bli bestulna. Känns bara konstigt. Att inte ens Guds hus är skyddad från respektlöshet. Vet att du är ateist. Ser inget fel med det. År 2013, i ett samhälle som detta och i en värld som denna, vem kan tro på någonting överhuvudtaget. Överallt finns bara död, krig, misär, förtryck, respektlöshet, hat, girighet och allt annat som står med på djävulens agenda. Nu är jag kanske lite väl pessimistisk men fick en lätt depression när jag satte mig på planet hem :/ Anyway anyhow, nu är man tillbaka och finner sig i mitten som åskådare av debatten om hurvida än kvinna med sjal har rätten att bli nerslagen. Vet inte om man ska skratta eller gråta när man läser kommentarsfälten. Allt jag vet är att med tanke på vilka åsikter som folk besitter, så kan jag med all säkerhet säga att både Gud, Allah, buddha och Ganesh har checkat ut från planeten jorden 🙂 Må bäst du med!

  10. arrami54 skriver:

    …jo, buddhismen har poänger, personligen ser jag den mer som en andlig världsåskådning än som en klassisk religion. Det finns mycket klokt att hämta ur buddhismen.

    Inga kvinnor har ”rätten” att bli nedslagna, oavsett om de bär sjal eller inte…och de män som slår kvinnor är bara patetiska ynkryggar. Debatten du hänvisar till har jag medvetet undvikit, jag kan mycket väl tänka mig ”läget” på kommentarsfälten…det sprider sig en fördumningspandemi i Sverige och världen.
    Gud och Allah är väl samma sak, bara två olika namn, men du har rätt i att de har checkat ut från planeten! 😉

Kommentarsfältet är stängt.