…en intellektuell härdsmälta?

 

Jag läser ofta Johan Esks spalt i DN med behållning, men ibland ställer jag mig frågande inför tankebanorna. I dagens VM-krönika ställer han en intressant fråga:

Och varför är det alltid den som påstår sig förespråka allas lika rätt och allas lika värde som är för åsiktsreglering?

Är den som inte håller med Emma homofob? Är den som inte håller med Abeba rasist?”

Det handlar inte om ”åsiktsreglering” Johan, det handlar om vilken konsekvens det får när åsikten blir en ”regel”, en lag. Det är ingen tvekan om att dagens korrupta Ryssland (…och IAAF?) under Putin är styrt av homofobins konsekvenser och att homosexuella diskrimineras, utsätts för hatbrott. Det är en enorm distinktion mellan att respektera åsiktsfriheten och respektera en åsikts yttersta konsekvens. 

Att debattera en åsikt, en viljeyttring, är väl att försöka hitta åsiktens yttersta konsekvens(?),…allt annat är egentligen ointressant!

Det handlar om att tänka i flera steg. Jag håller inte med Abeba i den åsikt hon yttrade, hon är liksom många delvis, eller helt, styrda av sin religion och det ÄR liktydigt med att befinna sig i ett intellektuellt nödläge, en mental härdsmälta! (Religion är om något just ”åsiktsreglering!)

Det Emma Green Tregaro gjort är bara vackert, empatiskt, medmänskligt och helt rätt. Hon är värd beundran, ingenting annat!

Jag håller helt med Johan när han skriver raderna: ”Jag håller med Emma. Jag stöder hennes aktion. Jag är imponerad av hennes mod och hoppas att det lyfter henne till höga höjder. Jag vill också att alla ska få älska vem de vill var de vill.”

 

CB017727

Är verkligen idrott så viktigt att den skall utföras i en politisk frizon, ett tystnadens reservat?

Att hävda att de internationella idrottsförbunden som IAAF inte sysslar med politik är något puerilt. De arbetar ofta med att hjälpa obskyra ”demokratier” och renodlade diktaturer att tvätta bort en negativ bild. IAAF t.ex. hjälpte Putin med en positiv profilering via VM i friidrott, trots brotten mot mänskliga rättigheter, växande korruption med mera.

Mitt personliga svar, min åsikt, är nej, idrott är inte viktigt, det kan vara underhållande, men mer än så är det inte. Tvärtom har dagens elitidrott negativa konsekvenser, då tänker jag inte på det allmänna hyckleriet och dopingproblematik med mera. Den heliga idén om konkurrens ställs före den så viktiga principen om samarbete och här får idrotten en negativ effekt på samhällsutvecklingen, vi samarbetar inte för ett bra samhällsbygge, vi tävlar enligt principen: ”Var och en för sig själv!”

Det är bara att studera Alliansens (De nya Moderaternas) destruktion av välfärden och Socialdemokratins hyckleri kring skattesänkningspolitiken.

Det är omöjligt att gå förbi politiken, man ställer sig då bara i tystnadens skugga…och ingenting är mer ryggradslöst!

Det är aldrig korkat att utmana ett sjukt system, det är däremot fegt att inte göra det!

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Religionskritik och har märkts med etiketterna , , , , , , . Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till …en intellektuell härdsmälta?

  1. Svante skriver:

    Du ska få en länk till, där jag varit inne, och lämnat en kommentar. När jag kollade sist var det ingen, som ogillade vad jag skrivit, och det förvånar mig, Jag kollade 19.12.
    http://helahalsingland.se/ljusdal/farila/1.6184104-bevapnade-mest-utsatta
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    …bra. Givetvis är kärleken fri.

  3. arrami54 skriver:

    …jo, rovdjuren undviker oss, bara vi inte hotar eller provocerar dem. Att jägare kan bli attackerade av björnen finner jag inte märkligt.

  4. linda skriver:

    Bästa nyheten sen jag kom hem från Italien för en vecka sedan! Du är tillbaka! 🙂 Är du mentalt utvilad och redo för att blogga nu 🙂

  5. arrami54 skriver:

    …;-) …jo, det har varit en skön sommar och jag är ”taggad”!

  6. linda skriver:

    Bra! Välkommen tillbaka!

  7. King Cobra skriver:

    Bra skrivet och intressant perspektiv.

    http://kingcobras.blogg.se/

  8. arrami54 skriver:

    Tack. Av någon anledning hade du hamnat i mitt spamfilter, men du är ”un-spammed” nu! 😉

  9. Tugga skriver:

    Vad står det i den ryska antihomolagen?

  10. Tugga skriver:

    Tack arrami54 för länken. Dessvärre kunde inte svt i sin artikel förklara vad som gäller i den nya lagen. I ingressen står att lagen är riktad mot propaganda till unga och i artikeln låter svt folk förklara att de inte kan föra ut något budskap överhuvudtaget.

    För något eller några år sedan antog Litauens parlament ett lagförslag där man förbjöd homopropaganda till barn och unga. Detta väckte mycket anstöt i västvärlden liknande det vi ser idag mot Ryssland. Av svt:s artikel blev jag inte klokare men jag får känslan att Ryssland tar rygg på Litauen och att lagen gäller endast propaganda gentemot barn och unga.

    I så fall ställer jag mig helt bakom Ryssland då jag anser att barns utveckling är viktigare än homosexuellas. Om Ryssland däremot förbjuder HBTQ-människor att inte få propagera gentemot Rysslands vuxna allmänhet anser jag att protesterna mot Ryssland är berättigade.

    Något säger mig att frågan inte är ordentligt utredd.

  11. arrami54 skriver:

    Varsågod!
    …men jag förstår ärligt talat inte riktigt hur du tänker.
    I ungdomen, under puberteten utvecklas vår sexualitet, en del blir hetero-, andra homo- och bisexuella. Inget märkligt och fullt naturligt.
    Att stänga ute ungdomar från information om sin sexualitet är bara osunt och avslöjar en homofob läggning.
    Personligen förstår jag inte den fobiska rädslan, den tycks mig mest bygga på fördomar och grundlöst tyckande. Okunnighet och moralistiskt dömande är ingen dygd, det är snarare mest dumt!

  12. Tugga skriver:

    Oj.

    Du förstår inte att vi förstår varandra. Du skriver om ungdomen. Jag skriver om barn och unga. Med det menar jag barn som ännu inte nått åldern då man börjar tänka på sexualitet.

    För övrigt kan homofobi, agorafobi, klaustrofobi och andra fobier också ha sina orsaker. I mitt stilla sinne hoppas jag att du inte dömer oliktänkande till dumhet som tyvärr är alltför vanligt bland åsiktsmästare.

  13. arrami54 skriver:

    Okej, du förtydligar dig något. Men med barn generellt menar vi nog alla de under arton år. Sen börjar puberteten vid lite olika ålder beroende på kön och individ. Jag tolkar nog rysk lagstiftning som att den omöjliggör information till alla icke vuxna och att t.ex. en normal svensk sexualundervisning i grundskolan skulle klassas som otillåten propaganda. Något som kan skada barnets utveckling, speciellt då homofobin frodas (som i Ryssland).
    Visst har fobier sina orsaker, men främst handlar det om påverkad rädsla och okunnighet. Fobier brukar därför ofta framgångsrikt behandlas och tona bort.
    Jag dömer inte oliktänkande generellt som varande ”dumma” och någon ”åsiktsmästare” är jag inte, jag försöker bara vara helt ärlig i min åsikt och grunda densamma på kunskap, inte tro och fobier. Jag riktade inte mina ord till dig som individ/person, då jag inte känner dig och helt enkelt inte förstod hur du tänkte.
    Lite läsning om puberteten och hur barn utvecklas: http://www.vardguiden.se/Tema/Barn-och-foraldrar/Tonaringar-13-19-ar/

  14. Tugga skriver:

    Hej, hej arrami54.

    Det var inga nyheter från vårdguiden. Allt sådant är väl känt.

    Grejen är nog den att media gör allt för att sälja lösnummer. Den branschen står ju inför stora strukturomvälvningar så det gäller att hålla sig levande så länge man kan. Stackars journalister.

    Är det inte så att demonstrationen var riktad mot den allmänna hållningen i Ryssland mot HBTQ-folket? Då tycker jag att den hade ett gott syfte. Annars vete sjutton.

    Fortfarande anser jag att barn skall förskonas från den typen av frågor eller utbildning.

    Dessutom känns det som om vi inte kommer nånvart med diskussionen.

    Helgen hägrar. Ha det fint.

  15. arrami54 skriver:

    …jag vet inte om barn skall undanhållas svaren på de frågor de ställer om sin sexualitet? Är tystnad detsamma som en klok väg?

    HBT i HBTQ står för homosexuella, bisexuella och transpersoner, Q står för queer ( http://sv.wikipedia.org/wiki/Queer)…så jag undrar lite om du egentligen vet vad du talar om när du skriver att:”Är det inte så att demonstrationen var riktad mot den allmänna hållningen i Ryssland mot HBTQ-folket? Då tycker jag att den hade ett gott syfte. Annars vete sjutton.”
    …men du har rätt i att vi ingenstans kommer med vår ”debatt”.

    Ha en skön och go helg! 😉

Kommentarsfältet är stängt.