” – Djävla rötägg!”

 

Dagens 16-åringar är fullt kapabla att själva värdera alternativ och välja parti. Att tillåta dem att rösta skulle ge ett större fokus på framtidsfrågor än vad som nu är fallet, något som är centralt i en värld med allt snabbare förändringar.” skriver Patrik Lindenfors som forskar i biologisk och kulturell evolution vid Stockholms universitet på DN-debatt 2013-07-29 . Jag håller med honom och hans argument är ibland strålande, som detta: ”En del menar dock att 16-åringar är ansvars­lösa och i högre utsträckning skulle busrösta eller lockas av extrempartier. Men är inte ansvarslöshet en väldigt konstig anklagelse från de tidigare generationer som orsakat exempelvis klimatförändringarna och nu vägrar ta de politiska beslut som krävs för att göra något åt dem?”

Men samtidigt vill jag erkänna en viss ambivalens inför tanken på allmän rösträtt vid 16: års ålder.

Jag har ingenting emot att den kvinnliga delen av befolkningen får rösträtt redan vid sexton år, men är pojkarna mogna att rösta då? Många är det, men många är det inte!

Det är min empiriska erfarenhet, både av livet, min införskaffade kunskap och livserfarenhet, bland annat från lång erfarenhet som lärare på högstadiet och gymnasienivå, att flickor mognar och blir vuxet ansvarstagande, empatiska och kunnigare tidigare än pojkar. Kvinnor utvecklas tidigare och når snabbare det vi kan kalla ”politisk medvetenhet”. Kvinnor/tjejer bör få rösträtt vid sexton år men pojkar/män bör kanske få vänta tills de nått en ålder av tjugo!?

Studera statistiken över olyckor, brott, fylla, vandalisering med mera och hävda att jag har fel(?).

Man behöver kanske inte ha någon högre grad av livserfarenhet för att inse att jag har en poäng? Kvinnor utvecklar sitt intellekt snabbare, mognar snabbare …lite tillspetsat och generellt kan man hävda att kvinnor har trettio procent mer hjärna, män har trettio procent mer muskler och det lilla bihanget ”vill gärna”!

och det märks!

Pojkar i åldern 16 till 20 år är ofta tanklösa, oempatiska, omogna, risktagande intill dårskap och lider inte sällsynt av det vi kan kalla för ”Van der Kwast”-enfald. Låt mig ta ett litet exempel från min vardag i en småstad i Småland. Det är inte ovanligt att man möter unga män begåvade med lite men lagom fyllda av lösningsmedlet etanol. De slåss gärna, krossar glass mot asfalt och betong, bryter nyplanterade träd, spyr lite här och där, kastar skiten de bär på där de står o.s.v.

Ibland tränar de på framtida medlemskap i Svenska Jägareförbundet. Jag har sett unga män sparka på igelkottar och nu senast var det två som fick för sig att jaga tre icke flygfärdiga måsungar. Ett totalt meningslöst, oempatiskt och oetiskt”nöje” och när jag högt bad dem lägga av fick jag det intelligenta svaret: ” – Öhh, vadå?”

En stund senare kom en repris: ” – Öhh, vadå? Vad fan har du med det att göra?”

Jag svarade inte, vilket hade varit meningslöst, utan bara stod kvar och de lämnade snabbt platsen. När de gått ett halvt kvarter kom det högt och tydligt ett uttryck för den besvikelse de kände över att jag avbrutit deras mogna jakt.

– Ditt djävla rötägg!” hörde jag en av dem vråla. 😉

 

Seriöst, skall vi verkligen ge alla av denna typ av unga män rösträtt redan vid sexton år?

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till ” – Djävla rötägg!”

  1. Svante skriver:

    http://helahalsingland.se/ljusdal/ljusdalc/1.6141325-full-kvinna-slog-polis
    Tror nog att gällande rösträttsålder bör fortsätta gälla.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    😉 …jo, men att unga tjejer beter sig så är långt ovanligare än att unga män gör det!

  3. Svante skriver:

    Jag vet att det är så, men under mina 22 år, som bussförare i Stockholm förvånades jag över att de faktiskt var rätt många, och var svårare att hantera än unga män.
    Svante

  4. fgggmf skriver:

    Tror att det flesta ungdomar röstar vänster i avsaknad av erfarenhet 😉
    Du har helt rätt i att unga män är omognare än unga kvinnor, men risken är att den åsikten fastnar i filtret mansdiskriminering 😉

  5. arrami54 skriver:

    …jo, kvinnor är svåra, intelligenta djur brukar vara det! 😉
    Älska gärna kvinnor, men försök aldrig att helt förstå dem…då blir du bara tokig! (Se på mig! Jag är ett bra varnande exempel!)
    🙂

  6. arrami54 skriver:

    Erfarenheten får dig att bli röd och grön…viftar intensivt med Smålands inofficiella flagga!

    Jo, du har så rätt…mansdiskrimineringsfiltret är extremt effektivt, vi är ju Guds främsta avbild och heliga! 🙂

  7. arrami54 skriver:

    Intressant tråd.
    Höj för män och sänk rösträttsåldern för kvinnor! 😉

  8. Leon skriver:

    Är faktiskt helt inne på din linje med skilda rösträttsåldrar för unga män respektive kvinnor. För helt visst mognar unga kvinnor (i de flesta fall) tidigare till ett mer ansvarstagande levnadssätt än unga män i samma ålder. Delvis kan detta bero på att de redan vid tidig ålder uppfostrats, på gott och ont kan hända, till att ta ansvar för en familj med allt vad det innebär. Sen är det ju också ett obestridligt faktum att flickor/kvinnor mognar såväl kroppsligt som mentalt säkert tre till fem år tidigare än unga män av motsvarande ålder.

    Som jag ser det var den tidigare rösträttsåldern 20/21 år nära nog perfekt när det avser unga män. Framför allt som det var tidigare då dessa under en period av sitt liv (18-20 år) fick (tvångsmässigt visserligen) lära sig att ta ansvar för sina handlingar och inordna sig i ett kollektiv. Vad man än kan säga om den ”allmänna värnplikten” men det gamla talesättet att ”det gjorde män av pojkar” hade nog en viss relevans.för många av oss som ”genomled” detta skede i vårt liv.

  9. arrami54 skriver:

    Kan bara skriva att jag delar din uppfattning. 😉

  10. Ping: Ge barn rösträtt!? | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.