…några ord från ”Professor varg”.

 

Så har första maj passerat, solen sken denna röda dag och jag blev uttittad av en av trädgårdens inneboende. Hon satte sig på stolsryggen bara en armlängd ifrån mig och stirrade, ja hon blängde surt! Hela hennes grå lilla uppenbarelse sade mig: ”- Du, menar du att vi skall få svälta nu, eller? Gå genast in och hämta mer solrosfrön och fyll på behållarna här ute…nu!”

Även min gäst i trädgårdssoffan bredvid mig, uttryckte åsikten att hon tydligen ville mig något. Bara att lyda.

Det är inte bara jag som är lite tjurigt trött denna kalla, sena och sega vår. Omgivningen tycks mig lika seg och sur. Tidigt på morgonen denna dag, den första maj, mötte jag och min vita ”varg”-vän en yrvaken igelkott. Den vandrade ett par meter till höger om mig och såg surt på mig, sedan vände den rumpan till och satte sig demonstrativt med baken mot oss: ” – Stick liksom!

Nåja, kan tänka mig hur jag själv skulle reagerat om jag sovit några månader, så förbannat morgontrött och seg som jag är i arla morgonstund med grus i ögonen…

Men det är fler som är lite griniga, kan tänka mig att LO:s utspel irriterade herr Löfven, han vill ju helst leka följa John med de Nya Moderaterna och försöker bli lika blå han som herr Reinfeldt. Anar ett småsurt rosornas krig i repris jag!

Vänsterpartiet surar också, med all rätt…inte fan skall vi ha vinster i välfärden!

 

En annan som surar och fyller min inkorg med irriterat retoriskt strunt, är min ”gode vän” från ”The Hamneda Band of Brothers” som jag skrev om i mitt förra inlägg. Han tycker jag skall sluta skriva och ta en whiskey till…

…först kom detta:

”Tänk efter först… fatta vad varg är.

Din vän”

…sen kom detta:

”Din kunskap om varg är = 0000000000 och inget annat, när du till och med tar till att vargen skulle decimera vildsvinen, då förstår alla som kan något om vår natur, vad dina professors kunskaper i varg står för. Tag dig en Whisky och sjunk tillbaka till drömmarnas Walt Disney. Professor varg.

Ha en fortsatt bra dag

Din vän”

…och sedan detta:

”På 1800-talet kunde alla på landsbygden var varg är…. nu tror naturromantikerna som bor i våra städer, att de kan både varg och natur. Varför tror du opinionen från landsbygden är så stark?

Det är landsbygdens folk som får leva med skiten och inte naturromantikerna.

Din vän”

Ärligt talat önskar jag signaturen ”Din vän” (KS) kunde göra som igelkotten, bara sätta sig ner och vända rumpan till… och sluta fylla min inkorg med strunt från ”jag, det stora språkröret för landsbygdens folk”. Nåja, ”professor varg” har talat med Huldran och hennes vänner…de är på väg ner till Hamneda nu!

huldran

 

En annan sak som fick mig att undra om inte världen är mer sur än go är detta. Vem fan ger en femåring ett skarpladdat gevär? Någonting är väldigt sjukt där uti det stora fria landet i väster!

Jag förstår den sura igelkottens reaktion: ” – Där går du och ler,… vad fan då för?”

 

1

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Natur och miljö., Vargdebatten: och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till …några ord från ”Professor varg”.

  1. Hans Ring skriver:

    Vill bara tillägga att vargen tar vildsvin både i Estland och Polen, där jag varit och gjort fältstudier. Ca 13 % av vargens byten utgörs av vildsvin och med tanke på den övriga bytestillgången får det anses som en ganska hög siffra.
    Har i hela mitt liv bott på landsbygden och de sista 11 åren i norra Värmland mitt bland vargreviren och de flesta däruppe har andra orsaker att vara bekymrade över landsbygsutvecklingen. Om vargen är det få, utanför jägarkretsar, som överhuvudtaget bryr sig. och de som råkat se en varg är alla imponerade och närmast stolta för att ha fått se ett så magnifikt djur.
    Har nu flyttat till Sörmland och hoppas så småningom att också få se några sörmländska vargrevir- här finns gott om vildsvin! / Hans Ring

  2. arrami54 skriver:

    Jag har läst dessa siffror någonstans och även i Ryssland finns det vargflockar som främst tar unga vildsvin, samma utveckling lär vi få se i Sverige.
    Delar ditt hopp om fler vargrevir! 😉

    Må bättre än gott!

  3. arrami54 skriver:

    Ja, mycket glädjande, men förväntat…förhoppningsvis får vi samma besked vad det gäller Junselevargen!

  4. Svante Svensson skriver:

    Frågan är om Junselevargen fortfarande finns kvar. Hoppas kan man alltid, men det finns för många bössor i de omgivningarna, som ger fan i myndighetsbeslut.
    Svante

  5. arrami54 skriver:

    …jo, risken för tjuvjakt finns tyvärr alltid.

  6. Svante Svensson skriver:

    Har skickat dig ett mail i ett annat ärende.
    Svante

  7. arrami54 skriver:

    Har läst och svarat dig.
    Tråkigt när sådant händer, men du gjorde helt rätt!

  8. Svante Svensson skriver:

    Har fått ditt svar tack.
    Svante

  9. Svante Svensson skriver:

    Har varit med Atlas till veterinären idag, och fått honom godkänd för att teckna försäkring, med undantag för något veterinären kallade för gorrsnopp. Detta ska vara vanligt hos unga hanhundar. Det andra omdömet var att han var en trevlig hund, om än något bufflig. Vi kom överens om att det berodde på att han har, inblandning av olika raser, Boxer står för buffligheten, Pointer står för fågelintresset, och Amstaff, står för hjärndödhet.
    Svante

  10. arrami54 skriver:

    …”hjärndödhet”, tror jag inte! 😉 Bara en typisk ung hanhund!

  11. Svante Svensson skriver:
  12. linda skriver:

    Du kan lugnt berätta om dina träskor…hahahahaha! Slängde precis mina boots som jag har i fem år och i princip varje dag. Grät en skvätt 😉

  13. arrami54 skriver:

    …jo, är det inte så att vissa skor, kläder blir en del av en själv och väldigt svåra att skiljas från? 😉 Men ärligt talat har jag aldrig känt så inför en pryl i övrigt, som en bil, de skall bara och fungera felfritt!

  14. arrami54 skriver:

    …och du har rätt, män/pojkar med vapen (eller på fyllan) är långt farligare än något rovdjur, exempelvis varg.

  15. linda skriver:

    Nej blir egentligen inte så fäst vid saker. Dock har jag gått och kärat ner mig i min lägenhet. Den har alltid varit mitt lilla borg. Ett ställe där jag känt mig trygg, hemma och fridfull. Nu ska vi flytta för familjen har blivit större och min lilla tvåa räcker inte längre. Vi ska iväg till den förmodligen nya lägenheten idag och kika en sista gång. Kommer vara sorgsen att lämna över min pärla men är redo att få möjlighet att ha ett större kök med större matplats och ett eget rum till barnen. Vi har ofta besök så det är bra med en ordentlig matplats där man kan knyta vänskapsband! Dessutom är det bara några meter längre ner på samma gata. Så det känns bra!

  16. arrami54 skriver:

    Förstår dig och bostaden/vår hemmiljö är väl psykologiskt att anse som vårt ”tredje skinn” efter oss själva och våra nära/kära. Bostadsmiljön betyder mycket för vårt välbefinnande och har vi väl ”bott in” oss är det svårt att flytta på sig…men det låter som om du hittat ett nytt ”skinn” du kan gilla och nå harmoni i! 😉

    Lycka till med flyttningen…och ha en skön go helg!

Kommentarsfältet är stängt.