…jo, jag förstår.

 

Skriver rubriken/inlägget med anledning av en fråga (här), jag citerar:

– ”Kan du förstå vad människor gör med varandra – fastän vi alla ska dö?! Människor dödar varandra, med en så våldsam grundlighet, som om döden inte redan existerade och ändå tar livet av oss alla!”

Problemet är inte bara det att vi dödar, vi hittar ständigt på fantasifulla ursäkter för att göra det. Dessutom njuter vi av att plåga och exkludera andra, inte bara ut ur välfärden…

Även religiösa individer (de flesta inom de Abrahamitiska religionerna), till exempel kristna respekterar dödandet som metod, du kan hetsa till krig, döda i krig bara du inte hatar fienden är en flummig variant och historien är full av välsignade, av den kristna kyrkan välsignade avrättningar …allt ursäktat med sagan om livet efter detta med mera…

Exemplen på att människan är ett primitivt djur är lätt att hitta, gå exempelvis in och läs alla ogenomtänkta rasistiska kommentarer på Avpixlat, här eller i vilken media som helst.

Rasisterna som flockas kring sajten Avpixlat, inom SD, Svenskarnas parti och övriga likartade yttringar följer ”dödandets” enkla logik, även om de oftast bara exkluderar/dödar med ord fyllda av hat…om en rom(zigenare) begår brott, ja då gör alla det! Om en muslimsk individ begår ett brott, ja då är alla muslimer kriminella enligt deras förenklade hjärnors tankenivå.

De bedömer inte individer efter vad de gör, utan efter vad de är. (muslimer, judar, kristna, mörkhyade, asiater, födda i Mellanöstern, Afrika o.s.v…. o.s.v…)

Tyvärr genomsyras det moderna och demokratiska Sverige av varianter på samma tankegång – Vi mot dem! – du ser det överallt, skolans förfall beror på detta, vårdens korrupta sammanbrott, synen på socialbidragstagare/arbetslösa/sjuka…allt är färgat av de primitiva mänskliga däggdjurens outvecklade egoistiska och revirhävdande tonläge.

Låt oss som experiment överföra till exempel rasisternas (SD:s) retorik till det de kallar de etniska svenskarna…en svensk begår serievåldtäkter, överfallsvåldtäkter, alltså är alla ”svennar” våldtäktsmän. Det är så dessa små och primitiva däggdjur resornerar…det är INTE svårt att förstå att vi människor dödar varandra och dessutom njuter av det…

Vi lever i en korrumperad, falsk, cynisk samhällsdjungel och vi kallar den civiliserad…”fy fan” blir min korta kommentar till hyckleriet!

Det finns förenklat två sorters människor, de primitiva och de civiliserade…eller de som även bryr sig om andra och dem som inte gör det.

Personligen är jag väldigt selektiv och avvaktande när jag möter människor, det finns alltid anledning att fråga sig vad det är man har framför sig – en outvecklad pueril primat? – eller en etiskt civiliserad själ? – …

…individer av den sistnämnda och tydligt etiskt utvecklade arten finner/möter man inte speciellt ofta!

Det är svårt att stå stolt, som man, som människa…väldigt svårt.

 

homo sapiens

 

apa_1018934c

 

 

Det här inlägget postades i ...det är om hösten drömmar dör..., Allmänt om politik., Min syn på SD!, Religionskritik och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till …jo, jag förstår.

  1. kyrkis skriver:

    Fast ibland kan civilisationen också kännas som ett gissel…

  2. mariadesuede skriver:

    Jag tror man förstàr en del av orsaken bakom dödandet, men inte allt, människan har funnits en vecka pà jorden, symboliskt sett, vàr egen teknologi har gàtt om oss, vilket leder till att vàra primitiva instinkter fàr liv igen, det är troligtvis en passage och vi lär oss att leva med teknologin med tiden. Det etiska lär vi oss, men det finns en överlevnadsinstinkt, vilket leder till att man dödar för att överleva, men vid katastrofer där man äter de andra är ju drastiskt, inget som sker i vardagen. Men det är sà enkelt och komplicerat att förklara pà en och samma gàng… Vi är ännu bara barn, kanske rebelliska tonàringar passar in… Olika kulturer kan nog förklaras med inlärda beteenden som anses vara socialt acceptabla i samhället, var man nu bor…

    De som misshandlade homosexuella här i Frankrike, t.o.m. mordhotade presidenten styrs nog av sina primitiva instinkter, men det könsneutrala äktenskapet röstades igenom trots allt, det är idag en social rättighet, inte en religiös akt i Frankrike, vad man gör i kyrkan spelar inte sà stor roll eftersom kyrkan och den franska staten är separerade sedan länge. Typiskt att det skulle bli vàldsamheter här, men det skrämde inte oss som kämpade för att alla medborgare ska ha samma rättigheter och skyldigheter!

    Kram

  3. arrami54 skriver:

    Det är inte lätt att förstå ”allt”, men grundprinciperna ligger där rätt tydliga.
    Ser det som en positiv utveckling, trots motståndet, att Frankrike ställt sig bland de utvecklade nationer som inte dömer dem som älskar.
    😉
    Kram.

  4. arrami54 skriver:

    Civilisation i ordets rätta etiska bemärkelse kan jag nog inte se som ett gissel…men det beror ju på hur man definierar civilisation, eller hur?
    Kram. Hoppas du mår bättre än bra!
    😉

  5. linda skriver:

    Jag såg att du hade lagt till mig i listan. Vad rart av dig. Kul att du gillar bloggen. Den kan bli lite tyst emellanåt tyvärr. Livet kommer emellan. Har tre bloggar 🙂 Svårt att hålla alla vid liv..hehehe. Gällande kommentarer så är det alltid kul att få dem men det är inte ett tvång att lämna. Jag lämnar ofta för att jag tycker det är intressant att få reda på saker runtomkring bloggen. Som att du har fyra barn t ex 😉 När någon skriver så bra så vill man veta mer om författaren!

  6. arrami54 skriver:

    …jo, jag går ofta in och läser dig och lade till dig i länklistan så att andra som läser mig också hittar till dig. Du skriver på ett vis som gör mig nyfiken och läsvärd är du! 😉 Läste nyss ett inlägg som fick mig att tänka kring det här med kvinnors solidaritet visavi andra kvinnor…ni tycks mig konkurrera en del! 😉
    Jag ber än en gång om ursäkt för att jag är dålig på att lämna en kommentar, ett avtryck…men jag är främst läsare, sekundärt ”debattör”.
    Har själv fler bloggar, några…som ”Shades of Colombia”, ”Runor” är inaktiva…man hinner inte med när livet ger så mycket annat att göra…som att läsa andra, måla, njuta av våren, städa, ta långpromenader med min vita ”varg”-vän, pyssla om i trädgården, renovera kattgården, måla om köket, underhålla och umgås med vänner, prova en ny whisky (ibland bara!…det är farliga ”grejor”!) 😉
    …ja, du vet, livet är fullt av njutningar och vardag! 😉

    Må bättre än gott!

  7. linda skriver:

    Ja jag såg att du hade lagt en kommentar där. Jag är inte förvånad över att man som man inte vågar säga saker om kvinnor längre. Tycker ibland att feminismen i Sverige börjar lika en häxjakt på män och att den ibland ger uttryck för en annan typ av rasism. Hat är hat oavsett vem det kommer ifrån. Att sätta alla män i samma hörn är ju precis lika korkat som att sätta alla invandrare i samma hörn. Jag är också feminist men feminist i den benämningen att jag anser att kvinnor ska ha rätten att bestämma över sina egna liv. Men som en lätt konservativ kvinna som gärna är hemma med barnen och tar hand om hemmet (jag har även ett helttidsarbete) så har jag blivit attackerad av ”fria” karriärskvinnor och blivit kallad för förtryckt och det är faktiskt helt sjukt. Skulle aldrig behöva höra den frasen från en man. Min bästa vän är faktiskt av manligt kön och jag har oftast haft lättare att umgås med min manliga vänner. Där är det raka puckar som gäller, inget skitsnack bakom ryggen och ingen konkurrans. Men så får man vill inte säga idag för då är man väl kvinnofientlig och antifeministisk :/ Ps: Du behöver inte ha dåligt samvete för att du inte lämnar kommentarer. När du väl gör det så uppskattar jag feedbacken, annars så har jag alltid min egen lilla länk i din hörna 😉

  8. arrami54 skriver:

    …frivilliga val är frivilliga val och jag ser inget konservativt i att vilja vara hemma med sina barn. När mina var små valde både jag och min hustru att dela på arbetet, vi var hemma halva tiden var och gick ner i arbetstid. Vad är roligare än att se sina barn växa upp och mer givande…att lämna över ansvaret till andra?
    Jag är feminist i den mening att jag tror på jämställdhet mellan könen, främst är vi helt likvärdiga människor, könet är sekundärt (även om det biologiskt givetvis är viktigt!).
    Jag skrev ett inlägg om vad jag uppfattar som allvarliga brister vad det gäller solidariteten mellan kvinnor i en blogg för några år sedan…skall se om jag sparat texten, kanske kan vara intressant att reprisera? 😉
    Nog finns det konkurrens män emellan, men vi är nog rakare…och mer våldsbenägna generellt!

  9. Ping: …en visualisering av tron på Gud. | Varghjärta

  10. anonym skriver:

    Fast varifrån kommer SD, när socialdemokraterna regestrerade oliktänkander ända fram till 1972? Centern ville regga alla utomsvenskar fram till 57

  11. arrami54 skriver:

    …men nu glömmer du det mesta, nämligen det att gamla dumheter inte blir bra bara för att man kör dem i repris! 😉
    Glöm inte att Sverige var först med det så kallade Rasbiologiska Institutet. Grundat i början på 1920-talet av vår riksdag. Vi var sena med att sluta sterilisera via tvång också, 1975 tror jag det slutade som först. Det var tillåtet med våldtäkt inom äktenskapet fram till 1965…o.s.v….

    Sverige har mycket att skämmas över!

    SD blandar jag in eftersom de ivrigast vill köra ondskans omänskliga repriser. Studerar du ”dumhuvudena” som samlas under Avpixlat blir bilden mer än tydlig!

Kommentarsfältet är stängt.