…släng din apati, res dig och kräv förändring!

 

Göm dig inte bakom billiga ursäkter, klimatapati med mera och korkade anklagelser mot dem, de andra…likt de små avpixlade rasisterna. Gnäll inte om dåliga politiker, engagera dig själv då istället ”mäster!”

Systemet är sjukt, inte bara finans/banksystemet som likt kriminella håller oss som gisslan… och vi är alla lurade!

Jonas Sjöstedt har helt rätt: ”Det är våra miljarder som slussas ut till skatteparadis”, risk-eller snarare rovkapitalister hör inte hemma i välfärden eller ens i ett civiliserat samhälle…bort med dem från vård, omvårdnad och skola!

Filmen jag länkar till här ger kanske inte alla svar, men den ställer viktiga frågor.

Hur fungerar egentligen vårt samhällssystem? Bankerna tjänar stora pengar samtidigt som vanliga människor lever på lånade medel. Vi möter tänkare som ger oss sin bild av världsekonomin och människans situation i vårt globala samhälle. Många som kommer till tals är övertygade kapitalister som kritiserar kapitalismen. Hur kan lösningar inför framtiden se ut?” ( Du kan se filmen fram till den 19:e maj 2013 )

Det finns lösningar, svaret ligger inte i att de inte finns, svaret ligger i att vi av trött apati, girighet och egoism inte bryr oss och ”svaga i sinnet” hyllar systemfelen/orättvisorna.

Vi kan till exempel dela på jobben via en arbetstidsförkortning, 6 timmar per dag leder till att fler får del av välfärden. Vi måste gå från tillväxt till utveckling!

…och nej, vi behöver inte konsumera en massa vi inte behöver.

Du är lurad din mossiga lilla tok, lurad och bedövad av tittytainment som ”Biggest loser”, ”Idol”…och inte fan betyder det något att någon i AIK eller Zlatan petar bollen i mål!

…du säger dig bry dig om dina barn, barnbarn…jag frågar:

” – Verkligen, gör du det?”

 

Avslutar med en fråga till: Varför är det alltid de fattiga som får betala mest?

Sluta vara en så mossig konservativ slav under en girig och falsk form av kapitalism, du gynnar dig själv och dina barn genom att gynna andra också!

mossa 12 b2

Det finns två sorters människor, de som även bryr sig om andra och de som inte gör det. Vilken ”sort” är du?

 

 

Det här inlägget postades i ...det är om hösten drömmar dör..., Allmänt om politik., Natur och miljö. och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

14 kommentarer till …släng din apati, res dig och kräv förändring!

  1. Kicki skriver:

    Hej, har ”smugit” omkring på din blogg igen och läser inlägg efter inlägg med stort intresse och beundran. Din konst att formulera dig (I dubbel bemärkelse) berikar!! 😉 Njuter av både text och bild. Är väl en sån´ där typisk ”nickare”, ”gillare” ”tummen upp:are”..you name it, då jag varken har skrivandets eller debatterandets gåva. Tycker massor, men…
    Vill bara lämna ett ”tassavtryck” i tiden!
    Ha´t gött!!

  2. anita skriver:

    Bland det bästa jag sett, den filmen! Har sett den ett par gånger, den tål att ses flera gånger. Läser just nu Nina Björks Lyckliga i alla sina dagar. Samma LIVS-viktiga tema. Jag upplever att fler och fler inser att det är dags med ett systemskifte, någonting NYTT, som vågar ta klivet ut ur tillväxthysterin. Snart är det bara våra politiker (oavsett partifärg!) och penningplacerarna som håller fast vid snart förlegade mantrat ”tillväxt, tillväxt”.

    Med Greiders ord: ”Vi lever i slutet av denna nyliberala era. Nu skulle själva språket kunna vända. Traditionalister – det är de som fortfarande naivt tror på detta nyliberala paket. Bakåtsträvare – de som ännu är övertygade om att staten alltid måste dra sig tillbaka och politiken lägga sig i mindre. Nostalgiker – de som talar om privatiseringar som lösningar på arbetslöshet eller bristande välfärd. Konservativa – de som klamrar sig fast vid idén att marknadsmekanismen alltid löser problemen bäst.

    Språket vänder. Förnyare – det är alla vi som nu vill dra ett streck för trettio års nyliberalt experimenterande med världens befolkningar.”

  3. arrami54 skriver:

    Tack för de orden. Må gott själv i vårsolen! 😉

  4. arrami54 skriver:

    …ja, de är inte dumma våra små bevingade vänner och det lindrar rökarens ångest att inse att vi faktiskt hjälper dem. 😉

  5. arrami54 skriver:

    …exakt, vi sitter många gånger fast i en destruktiv vana, det är dags att förändra, bli en förnyare.
    Det vi producerar skall vara sådant vi verkligen behöver och det skall produceras med långsiktighet på alla nivåer, hållbart inte bara ur ett miljöperspektiv utan även ur produktperspektivet. Hållbart även för kommande generationer…och det som skall väck är girigheten, det kortsiktiga ekonomiska vinsttänkandet…

    Du hänvisar till kloka individers tankegångar, tack för det och mer av det!
    😉
    Må gott i vårsolen!

  6. linda skriver:

    Jag kan inte annat än instämma med första kommentaren. Du skriver otroligt vackert! Jag säger vackert för att jag beundrar sättet du formulerar dig på. Har aldrig tidigare sett någon skriva på detta vis. Och jag precis som du måste faktiskt ifrågasätta om man verkligen tänker på barnen så mycket som man vill få det att framstå? Vad lämnar vi för arv till dem? Rasism, hat, ytlighet, pengagirighet, en tro om att livet är som bäst när man bara tänker på sig själv?

  7. arrami54 skriver:

    …oj, tack! 😉
    Jag vet inte, ibland är det väl ”vatten”, ibland ”vin”. Försöker skriva det jag vet och känner, rakt på liksom och sedan gör jag mycket som Pablo Picasso (tror han är bekant!). Han levde efter en speciell devis som konstnär, nämligen den att. ” Finns det någonting värt att stjäla, så stjäl jag det!”
    Jag läser mycket och stjäl väldigt mycket ord, formuleringar av andra…jag är lite skamlös på det sättet. Men det är kul att få dessa ord av dig, tycker nämligen du skriver bra!

    Frågan om vi verkligen tänker på barnen hänger nog ihop med att jag själv har många barn och som förälder lever man nog delvis med den frågan ibland. Sen har jag jobbat många år i skolsystemet och vet rent allmänt att svaret tyvärr är NEJ. Sverige har inte ens gjort barnkonventionen till lag…och det finns en anledning till det!

    Må bättre än bra!

  8. Kicki skriver:

    Ja verkligen… den enes död den andres …. host host 😉

  9. arrami54 skriver:

    …jo, den enes död den andres bröd! Du har säkerligen sett eller hört talas om gamarnas lek vid en fördelning av dödsboet?
    I toppen av samhällshierarkin sitter parasiterna/gamarna i tron av att vara ”viktigare” och lever på alla dem som sliter i vardagen, med böjda ryggar och falskt hopp…
    Skär bort den hierarkiska toppen och ingenting blir sämre, skär bort dem som verkligen arbetar och allt faller.

  10. linda skriver:

    Nu är det min tur att bli rörd! Tack snälla. Vad kul att du tycker det. Jag tycker ibland att mitt ordförråd är fattigt om man jämför med andra bloggare men formulera mig brukar jag vara ganska bra på. Men jag får också ”stjäla uttryck” . Borde börja att stjäla härifrån 🙂 Många barn säger du? hur många har du? (blev nyfiken när du sade många). Själv har jag två prinssesor, en som kom för bara fem månader sedan. Vill definitivt ha fler om möjlighetenf finns. En till garanterat. Älskar barn. Dom är så fantastiska på alla sätt och viss. Synd att vi ska förstöra dem sen bara 😉

  11. Kicki skriver:

    Kloka ord på morgonkvisten. Jo, nog har jag sett gamarnas lek alltid – på ett alltför nära håll, och själv gått på idiotin.
    Vidrigt, men sent ska syndar´n vakna.

    ”Vi har lyckats klara oss från den djupa kris som drabbat övriga Europa” deklarerar högern stolt från sin regeringsställning.

    Jovisst! Men till vilket pris och vem betalar priset? Det skärs ner på arbetskraft så de som är kvar tvingas jobba dubbelt så mycket i rädsla över att förlora sina jobb.

    Från regeringshåll talar man i svävande ordalag om nödvändigheten av att alla krafter måste ta gemensamt ansvar för att bekämpa inflationen, vilket i klartext betyder att arbetarnas svångremmar ska dras åt ytterligare några hål i stället för att vina över kapitalisternas ryggar!!!!!

  12. arrami54 skriver:

    Du finns i min länksamling i högerspalten av en anledning…;-) Men jag vill be dig och många andra om ursäkt, jag är urkass på att lämna avtryck(kommentarer)…men jag läser dig ofta.
    Du får stjäla hur mycket du vill härifrån, jag skulle bara bli glad. Jag har fyra barn, tre söner och en dotter (pappas hårdaste och mest älskade kritiker!) 😉

  13. arrami54 skriver:

    …jo, exakt så är det och hotet från de ”fyra ryttarna” som filmen tar upp kommer främst från den lögnaktiga högerretorik vi hört så många gånger förr.
    Demokrati tycks mest bestå av retoriska repriser och ett mångfald av egoismens lögner…det är hög tid vi börjar utvecklas nu, att vi sätter fart på den etiska evolutionen.

Kommentarsfältet är stängt.