”We Are Borg”.

 

Katrine Kielos har skrivit en underbar ledare i dagens Aftonbladet om ”Politikens robotar”, läs den!

Den klassiska ”Star trek”-repliken: ”Vi är Borg. Du kommer att assimileras. Motstånd är fruktlöst” är också kanske den bästa beskrivningen av svensk politik de senaste sju åren.

Alliansregeringen drivs av en enda simpel idé som formulerades av Borg för åtta år sedan: Om det blir dyrare att vara sjuk och arbetslös kommer människor att bli friska och anställda. Det var smart de första åren. Det gav den borgerliga Alliansen något att samlas runt.”

Hon klär av den Moderata svärmintelligensen fullständigt, liksom den fattiga etik de står för.

Välfärdssamhället och den solidariska etiken har bytts ut mot en ny…och är du inte en lönsam kund i Borg-systemet via skada/sjukdom/handikapp bör du snarast uppsöka närmaste destruktions-anläggning/”vårdinrättning

Är du arbetsför men arbetslös skall du omedelbart inställa dig vid första bästa Fas3-station som arbetande slav åt någon blå och assimilerad vinstgivare. ”Ty Gud är Guld och vinst är allt! Välfärd för alla och skatt är satans påfund, fräls oss från den!”

I regeringskansliet svärmar hundratals robotar i form av blå små myror, programmerade med den enkla svärmintelligensens enda budskap:

”Gå framåt, sänk skatten, gör inget utan att fråga Borg!”

 

 

Till alla er Nya Moderater har jag bara några få ord:

Hur högt ni än skriker ”Sänkt skatt!”, kan ni aldrig nå botten av mitt förakt.

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik. och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till ”We Are Borg”.

  1. fgggmf skriver:

    You take the blue pill, the story ends, you wake up in your bed and believe whatever you want to believe. You take the red pill, you stay in Wonderland, and I show you how deep the rabbit hole goes.

  2. arrami54 skriver:

    …eller så tar man det gröna lilla pillret, skrattar åt sagorna, jagar en kanin ibland och går sin egen väg. 😉

  3. Svante Svensson skriver:


    Varför inte denna?
    Svante

  4. arrami54 skriver:

    …haha…men akta dig, du kan bli anklagad för blasfemi och dömd till evig förtappelse i helvetets eldar av det mer fundamentalistiskt lagda ur det kristna brödraskapet.
    Jag hade inte vågat använda denna film som illustration till inlägget…så modig är jag inte! 🙂

  5. Svante Svensson skriver:

    Jag tar med religionsfriheten friheten att inte ha någon religion, men fördömer inte troende för det. Jag tycker bara synd om dem, som inte får tänka fritt. Därför är jag inte speciellt orolig för evig fördömelse. Jag är säker på att när den dagen kommer, att man lämnar jordelivet, finns inget annat kvar än minnen hos de som fortfarande är i livet.
    Svante

  6. arrami54 skriver:

    😉 …delar din bild som du vet.

  7. Kicki skriver:

    ”Himla” bra skrivet av dig Arrami, och ”himla” bra svarsinlägg av dig Svante! ;))))

    (Som nyutexaminerad till de arbetslösas skara – sedan en månad tillbaka och fd. slav i Trpt-branchen i 28 år, har även jag nu blivit utkonkurrerad till förmån för billigare utländsk arbetskraft. Vinstintresse till varje pris och lönedumpning till fullo = minimilöner till dessa nya chaffisar.
    Även många polacker har nu blivit för dyra, för de har lärt sig sitt värde, därför vänder sig nu många åkare och speditörer till ännu fattigare människor som Bulgarer och Rumäner.
    BILLIGT ska det vara!. Ansvarstagande och klanderfri körning såväl sommar som vinter spelar ingen roll längre. Upprepar: BILLIGT ska det vara!! Kvalité…vá ä de…??!
    En arbetsmyra ska bara hålla käften och jobba tills billigare alternativ dyker upp…
    …Gnäll, gnäll, gnäll..:/)

    Förresten – Bra och intressant blogg du har!! 😀
    ..och du, sist men inte minst – LÄNGE LEVE VARGEN!!!!
    Den lär jag ha mer tid och ork att ta upp kampen för i och med min nya situation… Gott dé i all bedrövelse.

    Ha en fin em.// Kicki

  8. arrami54 skriver:

    Trist att du blivit arbetslös…men nu har du tid för vargen! 😉 Tack.
    Må gott! 😉

  9. Svante Svensson skriver:

    Hälsa Kicki, att innan jag blev sjukpensionär 1988 hade jag kört Lastbil, Taxi, buss, och tunnelbana i Stockholm i över 22 år, så jag vet en del om yrkestrafik. Till och med vad som händer inom den branschen idag, då jag har vänner, som jobbar kvar något år till innan äkta pension.
    Svante

  10. Svante Svensson skriver:

    Kanske intressant eller otäckt.
    Svante

  11. Ping: En titt in hos Varghjärta | skvitts

  12. arrami54 skriver:

    …talande tycker jag om vår förmåga att se vår egen situation, men inte andras. Slutet är typiskt och lite otäckt…

  13. Kicki skriver:

    Det vet du säkert Svante, branschen är ju som bekant ganska bred 🙂 alla ”känner” alla …och apa känner ingen ;))

  14. Svante Svensson skriver:

    Busstrafiken på norrsidan av Stockholm drivs av Arriva, och där räcker det med att ha för korta ben för att få en varning. Detta trots 30 årig anställning på det garaget. Arriva driver även Saltsjöbanan, där städare ”stjäl” hela tåg. Körtider räcker inte för att förarna får tid att besöka en toalett vid en ändstation, och så illa var det inte medan jag körde. När jag började köra buss 1973 hade precis busstrafiken blivit kommunaliserad, och Stockholms Läns Landsting var huvudman. Jag började i ett garage, som tidigare varit ett Wallenberg ägt bolag i Haninge. Om min hälsa inte hade skadats av en felkonstruerad busstyp, skulle jag aldrig ha lämnat den busstrafik, som drevs då. Tur i oturen för hade jag varit kvar hade jag också drabbats av försämringarna.
    Svante

  15. arrami54 skriver:

    …jo, skitbolaget Arriva är bekant:
    https://varghjarta.wordpress.com/2013/02/24/arriva-ett-typiskt-modernt-svenskt-foretag/
    Att bolaget överhuvudtaget lever vidare är i sig ett bevis på hur stark fördumningsprocessen är och hur död fackföreningsrörelsen är.

  16. Svante Svensson skriver:

    Jag skulle vilja säga att fackföreningen var död, vad gäller att företräda medlemmarna redan då, Kommunal tog över efter Transport, och även tidigare. Inte ens min morfar uppskattade facket han hade kämpat för att få fram på 30 talet. Han sa att vi vanliga knegare får inte uttala oss för vi har ingen teoretisk utbildning, men kommer Högern till makten blir det ett helvete. Han avled 11 maj 1970, så han fick aldrig se hur rätt han hade.
    Svante
    PS. Har hämtat vovve i Långsele idag, en resa på 60 mil. DS.

  17. arrami54 skriver:

    …jo, svensk fackföreningsrörelse blev nöjd, sen dog den.

    Hoppas ni trivs, vovven och du! 😉

Kommentarsfältet är stängt.