…firar Påsk!

 

Ja, jag tar det lugnt, äter gott, dricker gott och besiktigar bilen för de som står mig nära… med mera.

En vanlig helg alltså!

Nej, jag drack inget innan jag körde till besiktningen (på Skärtorsdagen), ”tokig” är jag, men alltid nykter i trafiken…fattas bara liksom. Det finns nog med idioter på vägarna, som kör om med minimalt avstånd, vägrar inse vikten med avstånd sidledes och till framförvarande (tre-sekunders-regeln, håll den för fan!)

Inte ens Kronobergspolisen har vett att hålla avstånd. Det var inte så länge sedan jag roade mig med att tvärnita när de låg för nära och det var två mycket bleka poliser som försökte ursäkta sig med att de kollade nummerplåten när jag stegat fram till dem där de stod två millimetrar från min bil.

– För fan, ni om några känner väl till tresekunders-regeln?”

– Jo, men vi ville kolla bilen, nummerplåten…”

Tittade snabbt mot nummerplåten på bilen och konstaterade att den va ren och lättläst, varpå jag frågade konstaplarna…

– Va fan, är ni blinda också? Plåtarna är väl så tydliga att ni inte behöver köra upp i ”röven” på mig för att läsa dem?”

De försökte försvara sig…

– Jo, du har rätt, men varför bromsade du så?”

Jag svarade leende:

– Räven, såg ni inte räven?”

 

 

Det fanns ingen räv, mer än de som bor bakom mina öron och poliserna fick sig en tankeställare. De bad om ursäkt och körde vidare. Med dem framför mig tog hemfärden kortare tid än vanligt, inte ens hastighetsbegränsningarna gäller ju för dem…

 

Jag, reflekterar och reagerar som vanligt över de intryck media och verkligheten ger mig och nog är vår verklighet smått otroligt tokig! Nordkoreas diktator har flippat ut totalt, inget annat att vänta i ett nationellt välindoktrinerat kaos som kräver en yttre fiende

och i USA inväntar många Jesus återkomst. Jösses, de tror på allvar att rebellen återkommer, ledsagad av ufon med vingar hämtade ur romersk folktro från ca år 200?

(En del moderater är inte mindre ”tokiga”, varför förbjuder de inte cancer när de ändå är igång…tänk vilken samhällsbesparing det skulle bli och så mycket obehag de kan ”begrava” direkt!).

Vargen har vandrat förbi och kring Ljungby i helgen, det skall bli intressant att se reaktionerna…

100_5590

…en del jägare, fårägare och Hamnedabor lär gå i ”spinn”, likt små kopior av Nordkoreas diktator kräver de fiendens utrotning, turligt nog (för mig och vargen!) saknar de kärnvapen!

Skall kanske inte berätta att fyra av mina giftigaste polare rymde ut i helgen, de tål inte kylan så bra så de söker sig inomhus, mina grannar ligger risigt till…

031

(Skojar bara! Bäst att skriva detta så inte Ljungbys hälsovårds-/miljöinspektörer invaderar stugan i följe av polis, hemvärn, brandkår och vitklädda män med små färgade piller i handen…man vet aldrig vad som kan hända i denna lilla stad! Spindeln på bilden har min dotter skulpterat.

Vad det gäller polisen  blir ju somliga krossade/dödade via av polisen uppsatta ”fasta hinder” för skuld-summan av 288 kronor! Allt under det att delar av den etiskt högstående menigheten applåderar ”busets” död…så det gäller att vara ytterst försiktig och laglydig!  Visst är Sverige fantastiskt!)

 

Min yngste son kommer hem och min vita ”varg” reagerade med sträckta öron och en snabb koll genom fönstret när jag nämnde detta för henne. Orden ” – Danne kommer hem!” skapar glädje även i hennes själ och hon väntar med glädje…

Håller SJ tidtabellen (händer det?) och han inte missar bussen i Alvesta är han snart här och den vita vargen lär dansa vilt i hallen under kraftigt ylande…mer välkomnad kan man inte bli!

Barn, inget är mysigare, skönare att ha…det innebär oro, arbete, försakelse med mera, men främst glädje och en enorm stolthet att se dem utvecklas så väl. Alla minnen man har från deras barndom är en ständig källa till glädje. Minns när jag för första gången bad min äldste son diska, han protesterade vilt och försvann…några timmar senare hittade jag honom tryggt sovande bakom min svarta lilla jaktlabrador i hennes hundkoja.

483755_478088575579852_367537635_n

(Bilden fick jag nyligen via en väninna och jag vet inte dess ursprung, vem som fotograferat… bilden är en perfekt illustration till mitt jagvägrardiska-minne.)

Han slapp diska…

 

Barn är inte dumma, vilket även denna lilla film styrker…

 

Mina barn är sköna, intelligenta och ansvarstagande själar som gör mig stolt …och de är långt ifrån så vilda som deras far var i samma ålder. Jag bör kanske inte berätta följande lilla sanna episod från tidigt 1970-tal, det är preskriberat men i min hemstad Ljungby existerar knappast ordet, så jag tar en risk nu…(det lär bli ännu värre om jag försöker organisera en ateistkyrka, …tror jag skall göra så!)

Jag och några vänner hade besökt andra vänner i Lund, lyssnat på en konsert i Köpenhamn och var på väg hem efter helgen. Vi hade rökt lite ”halleluja-gräs” och var höga som hus. Tro mig, att röka dylikt i en trång Volkswagen med stängda rutor, gör inte effekten mindre…nåja, tro vad ni vill, men vi oroade oss väldiga för den hastighet Tage framförde bilen i…

 

 

 

…tills vi blev omkörda av en äldre herre på cykel.

Ordet ”skrattnoja” fick en ny dimension och det var ett hysteriskt skrattande gäng ynglingar som en stund senare låg vid vägkanten och vred sig i skrattsalvor,… det tog dagar innan smärtan i kinder och magmuskulatur avtog.

 

Så kan det gå, ta det varligt där ute…och Glad Påsk!

 

Glad Påsk

 

 

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till …firar Påsk!

  1. Svante Svensson skriver:

    Det du skriver om 3 sek. regeln är ju riktigt. Jag märker det varje gång jag är ute i trafiken här i Norrland. Undrar om det är dåliga resultat i skolan som ligger bakom att man bara kan räkna 1,2,3,flera. Jag märkte däremot en stor skillnad när jag körde till Uddevalla tur, och retur på skärtorsdagen. Från Torsby, och ner mot Uddevalla var det ett lugnare tempo i trafiken nästan ingen tokig omkörning, och faktiskt ingen som låg för nära. Om det beror på att det är många fartkameror, som ger det resultatet eller ej vet jag inte, men många fanns det. Jag har under mina resor runt i vårt land märkt att man kör olika på olika orter, jag skulle vilja säga att Skånes trafik är den värsta jag kört i. Idag verkar det som det är yrkestrafiken som syndar mest kör man efter hastighetsgränserna dröjer det inte länge förrän man har en 60 tons långtradare 10 m bakom kofångaren, och ökar man farten ligger de kvar bakom fast de inte skall kunna köra fortare än 80 km/tim. Jag påstår att i Norrland kör man överlag för fort, och mycket för fort. Kör man efter begränsningarna kommer man inte ens ifatt jordbrukstraktorer.
    Trevlig Påsk på dig också.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    Detsamma…trevlig helg! 😉

    Det stämmer nog att trafikkulturen varierar, men ”trafikbuset” är väl mest en tanklös minoritet oavsett var man studerar trafikmiljön. Att yrkestrafiken är stressad och därmed av framtvingat tvång lite ”hänsynslös” inser man lätt om man talar med några lastbilschaufförer och inser hur deras arbetsvardag ser ut. Det är inte alltid kundernas godsmottagning med mera fungerar tillfredsställande och de som konstruerar trafikmiljön/vägar/anslutningar med mera vet inte alltid vad de sysslar med.
    …dessutom tycks det mig som om intoleransen ökar när folk sätter sig bakom ratten?

  3. Svante Svensson skriver:

    Nu känns det ungefär, som denna video, tomt och innehållslöst.
    Svante

  4. arrami54 skriver:

    …förstår att du bär en känsla av saknad. ;-(

Kommentarsfältet är stängt.