Den svenska skolan, en nationell katastrof?

 

I kravet på högre lön berättar lärarfacken sanningen, eftersom de menar att högre lön lockar bättre pedagoger till skolan…och sanningen är då, de pedagoger vi har är inte bra nog!

Det känns lite som om att den ”östrogenfälla” skolan hamnat i kräver: ”Högre lön, då gör vi vårt jobb! (?) 50 000:- i månaden tack!” (Får vi inte som vi vill, då fortsätter vi i gamla spår, håller barnen som gisslan och låter fler missa kunskapskraven!)

Om de är bra nog idag, varför gör de då inte jobbet? Varför står de inte upp mot skolledare som vägrar vara pedagogiska ledare eftersom det räcker att vara en ”pärmbärande” byråkrat? Varför står de inte upp för och genomdriver skollagens och läroplanens intentioner? Varför kräver de inte delaktighet och stöd från en stor svikande föräldragrupp? Varför accepterar de att mobbningen fortgår och ofta grundad på föräldrarnas ”köksbordspolitik”, ofta med en rasistisk klang, förutom okunnighetens lättjefulla ursäkter, som överförs till barnen? Varför mobbas ca en tredjedel av skolans alla mobbningsoffer av lärare? Varför klarar så många barn inte kompetenskraven i basämnena…för att barnen blivit sämre, knappast! Sanningen är att lärarkåren blivit slö, lättjefull och oengagerad och inte längre ser sig som barnens tjänstemän och mentorer…utan slickar rumpa visavi inkompetenta skolledare, kommunpolitiker, som är totalt olämpliga att driva skolor!” …skrev jag för över ett år sedan och utvecklingen fortsätter peka mot det mentala slukhålet.

Det krävs bara 0.1 i högskoleprovet för att antas till lärarutbildningarna. ”Lärarutbildningens status är körd i botten. Det är så lätt att komma in på utbildningen att det räcker med att skriva högskoleprovet utan att läsa frågorna. I höstas kom 123 personer in med resultatet 0,1, visar DN:s granskning.” Även Aftonbladet skriver om saken och Kungliga Vetenskapsakademiens ledamöter talar nu ut:

”Några tydliga positiva effekter av det fria skolvalet finns inte, däremot ger det upphov till ökad segregation och minskad likvärdighet. Möjligheten att bedriva skolverksamhet i vinstdrivande syfte bör elimineras”, skriver ledamöter vid Kungl. Vetenskapsakademien i SvD Brännpunkt.

På detta nonchalanta sätt får inte staten hantera en av vårt samhälles viktigaste institutioner.”

 

Sverige sviker sina barn och ungdomar via acceptansen för okunniga, olämpliga,  oengagerade lärare och skolledare, via acceptansen för vinster i skolverksamheten, via ökande segregation, via acceptansen för inkompetenta och oengagerade kommunala huvudmän…och acceptans för religiösa friskolor. (Stäng alla religiösa friskolor, inga barn skall utsättas för religiös indoktrinering).

När vuxenvärlden sviker så, när de vuxna vurmar vinst primärt och uppvisar en så total brist på engagemang och kunskap, hur fan kan vi då ställa krav på barnen?

Sluta riv den svenska skolan, förbjud vinster, bort med inkompetenta oengagerade skolledare och förstatliga skolan igen, gör den likvärdig och ett utvecklande kunskapscentrum…gör det NU, gör om, gör rätt!

 

skolan-rivs

Sverige är unikt när det gäller att tillåta skattefinansierade skolor drivas som aktiebolag med en möjlighet för ägarna att plocka ut vinster. Förutom ett system som introducerades under general Pinochet i Chile finns det inga motsvarigheter i världen till det svenska skolsystemet” …och general Pinochets Chile är en perfekt förebild för ”valfrihetens” svenska politiker. Det säger inte lite det!

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik. och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

11 kommentarer till Den svenska skolan, en nationell katastrof?

  1. Svante Svensson skriver:

    Förr i tiden var lärarens yrke ett kall, som utövades med att använda pekpinnar, och en meters linjaler att slå in lärdom i eleven. Efter denna tid kom det en skola som skulle uppfostra eleven, och föräldrarna var inte sena att hänga på trenden, då de inte hade tid med sina barn. Detta medförde enligt min mening frihet från uppfostran. Lustigt det här med att 0,1 räcker för att bli antagen till lärarutbildning, hade de svarat C på alla frågor skulle de ha 0,4. T.o.m. jag grejade 0,7 för två år sedan, men kraven på teoretisk utbildning är nog inte så hög, som när jag gick i skolan.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    Förr hände det att elever piskades med käpp, inte linjal. Jag byggde om och startade en gång i tiden upp ett konstgalleri i en nedlagd landsbygdsskola.En dag fick jag besök av en äldre herre som stannade en bra stund och berättade minnen från skoltiden. Han berättade om klasskamraten som fick order om att springa ut och tälja till en käpp som läraren kunde aga honom med, det tog tid och när eleven väl återvände med käppen var den så väl täljd, med ett hundhuvud i toppen att läraren inte slog honom utan frågade om han fick behålla käppen.
    En intelligent unge som besegrade agan med känsla för form! 😉
    Mannen som berättade bar spår av skol-agan, ett totalt söndervridet öra…

    När jag stegade in som lärare på min gymnasieskola, mötte en del av dem som varit mina lärare, så gjorde jag det med respekt. Då var denna gymnasieskola vida känd för sin höga pedagogiska nivå, många (ett tiotal) av lärarna var kända för sin spetskompetens inom sina ämnen, de skrev läromedel/läroböcker på nationell nivå och åkte land och rike runt (även internationellt) för att hjälpa till med kompetenstillväxten, en fick till och med ”lilla Nobelpriset” i matematik.
    Det skulle bli mycket svårt för mig att hitta en motsvarande skola i dagens Sverige.

    Jag har en mycket bra utbildning i mitt ämne och god spetskompetens, har därtill en mycket god pedagogisk utbildning från Linnéuniversitetet, ca 25 års erfarenhet som pedagog…och jag undviker medvetet den svenska skolan av idag.

  3. Svante Svensson skriver:

    För mig är det nog så att de eventuella kunskaper jag samlat på mig kommer efter skoltiden. Detta genom att läsa böcker, tidskrifter, tidningar, och allt annat möjligt. Gissar att om jag uppskattat skolan, och jobbat där skulle min sits som fattigpensionär aldrig blivit som den är.
    Svante

  4. arrami54 skriver:

    …tror skoltiden tände ditt läsintresse och din läsförmåga med mera…ingen av oss undkommer det livslånga lärandet, och tur är det!
    Kunskap ger inte heller per automation ekonomisk utdelning och kunskap är ändå lättare/roligare att bära än några kilo guld! 😉

  5. Ping: Skolan kan bli effektiv, rolig och vetenskaplig i framtiden | Vetenskapliga partiet

  6. linda skriver:

    Jag håller med dig i mycket du skriver. Jag är dock rädd för att föräldrarnas bist på tid och vilja att lära sina barn respekt är något som kan få ner även dom mest engagerade lärarna på knäna. Vet inte hur det är hos er men här i Stockholm hotas lärare till livet, blir slagna, tvingas som Svante säger, till stor del att spendera klasslektionerna till att uppfostra sina elever när den tiden borde gå till att utbilda dem. Var på besök på min gymnasieskola för ett halvår sedan och träffade min lärare som nu hade blivit rektor. Hon pratade ganska förfärat om bristen på respekt och om elever med åtminstone en grundbas om vett och ettikett hade bytts ut mot elever som svor mot henne, vägrade att lyssna, tuggade tuggummi på lektionerna och satt med kepsar på huvudena och mobilerna på. Som använde datortimmen till att lägga upp halvnakna bilder på sig sjävla på face-book. Och ännu mer besviken var hon på föräldrarna som kom och hämtade sina barn från lektionerna för att gå och shoppa eller föräldrar som ljög för sina barn och påstod att dom var sjuka när dom egentligen var på gran canaria och sippade drinkar. Hon hade kommit på många elever tack vare face-book.
    Däremot håller jag med dig om mobbningen och blir fly förbannad när jag läser om den slappa civilkuragen från lärarna. Att dom vänder ryggen till och inte vill se och höra vad som försigår. Eller när rektorer vägrar kasta ut dom barnen som mobbar och ber dom barnen som utsätts för mobbing att flytta på sig. Det är vedervärdigt! Ett sådant tänk vill vi varken ha i skolan eller i samhället.

  7. arrami54 skriver:

    Givetvis handlar det mycket om föräldrarnas bristande förmåga att ta ansvaret för en sund fostran. Men också om att skolan är dålig på att upprätthålla grundläggande regler som skapar bristande respekt. Jag kan till exempel nämna att många skolor har regler som lärarna blundar inför, som mobilförbud under lektioner…n del lärare upprätthåller reglerna, andra inte och det är så respekten för regler faller sönder. Det finns inget mer destruktivt än regler ingen tar kampen för att upprätthålla.

  8. linda skriver:

    Det är sant också! Det är lite som när två föräldrar sätter olika regler. Om den enda är hård och tror på regler och den andra tänjer på dem hela tiden så slutar det med att barnen utnyttjar situationen. Min svärmor underminerar mina reglera och min uppfostran ganska ofta så min äldsta dotter smyger alltid till henne när hon vill ha något. Först säger jag nej och sen hör man henne tassa iväg och blinka med ögonen till sin farmor. Men i slutändan är det faktiskt mig hon respekterar mest och alltid vänder sig till först när hon är ledsen. Trots att det alltid är jag som får ta rollen som den som skäller och är arg. Jag tror att barn innerst inne behöver riktlinjer och någon som tar sig tiden att uppfostra dem. Hon vet ju att jag gör det med kärlek bakom och för hennes bästa. Att inte ställa vissa krav är nästan lika med att inte bry sig och det märker barn mer än vad man tror!

  9. arrami54 skriver:

    Läste nyss ditt inlägg om ”mammorna som pysslar sönder sina söner”, ser ofta detta beteende, eller snarare, möter ofta dessa dumheter och har ofta mött den i dåtid. Illa när inte kvinnor(mödrar) inser att män blir vad de fostrar dem till.
    Hade själv en svärmor som agerade likadant, hon fick till slut alternativet att tiga eller ta det fulla ansvaret för våra barn. Hon teg… 😉
    Det är alltid ett problem det här med olika regler och nivån på hur man håller dem…jag har tagit otaliga fajter med hustrur och sambos vad det gäller mina barn och reglerna. Det är ingen idé att ha regler om man inte konsekvent står upp för dem och jag tror…nej, jag vet att barn vill ha tydliga regler, inget ambivalent hattande tack.
    😉

  10. linda skriver:

    Hej! Ja jag såg din kommentar. Var jättekul att få uppskattning för inlägget. Det är ju mycket tjat om att männen ska ta ansvar för sina söner så att dom inte växer upp och blir män som inte respekterar kvinnor men ska vi lägga alla korten på borden så kan man ju faktiskt inte förneka att mammorna har en stor del, om inte den största delen i att faktiskt uppfostra sina söner att tänka jämlikt. I dom allra flesta fall som jag kikat på och tagit erfarenhet av så är faktiskt mamman det grundläggande problemet i att mannen fått den kvinnosyn han fått. Många mammor gör det faktiskt nästintill omöjligt för kvinnorna som ska bli deras söners fruar att ta över. Det är beklagligt!

  11. arrami54 skriver:

    Det var ett bra inlägg och du har helt rätt. Det är trist att könsrollerna är så oerhört konserverade under ytan att det främst är ”mammorna” som för dem vidare. Det lär nog ta ca 500 år ytterligare innan vi lyckas få bort de konservativa könsrollerna helt, ser man problemet globalt lär det ta ca 2500 år.

Kommentarsfältet är stängt.