Vargavintern viker sig…

 

Våren kommer och nu lär det gå fort.

Vår

 

…och i Aftonbladet läser jag att ”Vargen kommer, vargen kommer…”. Nu har den hysteri som lyser här och var i ”Svitjod” ingenting med våren att göra, den är konserverad och konstant. Konservativt tänkande har koppling till konserverad, det handlar likt konserver om bevarande, men av uråldriga idéer. Gamla sagor och skrönor håller vi gärna liv i, fan vet varför?

Ser inne på Jakt&Jägare (läs kommentarerna till artikeln!) att nu kommer nog vargen att ta grannens lilla Stina. Man vill så gärna hålla liv i sagan om Rödluvan bland ”Jägarna”, en bra ursäkt för att låta kulorna vina enligt S.T.G-principen och stolt kalla det ”civil olydnad”. De för, likt Avpixlats små pojkar, en kamp mot PK-iterna, de små PI-tarna! (Lägg till ett ”t” på rätt ställe i meningens sista ord så blir ironin tydligare!)

Att vargen var en rädd och förvirrad års-valp som var väldigt stressad gör beteendet helt normalt, det handlar inte i grunden om att den är oskygg och farlig. Personligen är jag grön av avund och gratulerar Krister Jakobsson för detta underbara möte! …och nej, vargen är INTE farlig i den meningen att den ser oss homo sapiens och våra barn som ett bytesdjur!

Läser till min glädje att fler och fler ungvargar söker sig till Småland, jag skriver leende:     ” – Välkomna!”.

Småland har stora glesbefolkade områden och plats för fyra till fem vargrevir/familjegrupper och vargen är ingen katastrof för landsbygden.

100_5580

 

Läser här och där om den Socialdemokratiska splittringen om frågan kring vinster i välfärden och kan bara konstatera att om vinsterna accepteras så har ”sossarna” slutgiltigt privatiserats och blivit exakt det de en gång bildades för att bekämpa. Det är snart arton år sedan jag skrev det i en debattartikel, det att Socialdemokratin är nära att bli Sveriges högerparti och idag tror jag det är mycket svårt att urskilja skillnaden mellan Moderaterna och Socialdemokraterna…och det är trist att skriva: ”- Vad var det jag sa!”

Som gammal ”Nej till EU-general” som offrade sju år av mitt liv i kampen mot EU-anslutning och EMU är det ytterst trist att se utvecklingen i Europa. Klyftorna mellan de rikaste och de fattigaste inte bara består, de ökar. Än mer trist är det att se att det bl.a. är den svenska medelklassen som skriker högst om att ”- Vi blir fattigare!”, när man ser hur Europas fattigaste har det i sin vardag. (Vill rikta ett stort tack till DN för serien om de romska tiggarna!)

Det stora Svitjod” har också fått toner av ren unkenhet, en doft av rejält ruttna ägg…mitt doftsinne hittar lätt källan, stanken kommer från Sverigedemokraternas nationalistiska och socialkonserverade idégrund och hatsajten Avpixlat. I den sistnämnda sitter de små rädda pojkarna i mamma Anna-Karins (47 år) knä och gråter gnällande om hotet från de Sverigefientliga PK-iterna och drömmer naivt/puerilt och totalt infantilt om ”inbördeskriget”/våldet som skall ”befria” nationen…och jag ser häpen hur de Nya Moderaterna flörtar med SD:s avpixlade små pojkar!

 

Jag tror vi ser en trist utveckling komma, inte bara nationellt, utan det blir en het sommar över hela Europa. Historiens mer unkna episoder har en tendens att upprepa sig…

 

Avslutar med att lite lägligt önska er en Glad Påsk, inte för att jag firar religiösa högtider, men tradition och ren artighet påbjuder det…och artighet är en dygd värd att vårda! 😉

 

Glad Påsk

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Min syn på SD!, Vargdebatten: och har märkts med etiketterna , , , , , . Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till Vargavintern viker sig…

  1. angrybird skriver:

    Moderaterna flörtar med järnrörsgänget. Har dom ingen stolthet kvar
    Sådana här ”politiker t.ex
    ”Sedan SD-politikerna Tommy Hansson och Tommy Blomqvist lämnat Almedalen i samband med förra årets politikervecka i Visby gjordes en upptäckt. Den stuga som Södertälje kommun hade hyrt åt de båda politikerna hade fått sängar och mattor nedkissade och det fanns aska på golvet.
    Tommy Hansson är förutom fullmäktigeledamot för Sverigedemokraterna i Södertälje också redaktör för partiets tidning
    Nu betalar Sverigedemokraterna i Södertälje för skadegörelsen. ”

  2. arrami54 skriver:

    …jo, de kissar på sig när inte ”mamma” är med, de små avpixlade pojkarna i SD. Det är samma puerila rädsla som gör att de gärna greppar närmsta järnrör…

    När hade Moderaterna någon annan stolthet än egoistisk girighet och makttörst?

  3. Iréne skriver:

    Du som är lite insatt, har du stött på den här mannen i dina läsningar om varg? http://www.newsmill.se/artikel/2013/03/25/junselevargens-de-kl-r-av-vargpolitiken

  4. linda skriver:

    Glad påsk!

  5. arrami54 skriver:

    Nej, kan inte minnas honom. Han anför en typisk retorik från dem som inte vill ha vargen i Sverige, en falsk ekonomisk och falskt empatisk retorik. Delvis har han rätt om Junselevargen, men han vill henne inte väl. Ekonomiskt är kostnaderna för varg-/rovdjurspolitiken små, sett ur ett nationalekonomiskt perspektiv och rovdjurens betydelse i naturen underskattar han helt. Ekonomiskt är skadebilden från Älgstammen långt långt högre, se på kostnaderna i trafiken, olyckor med mera och skadebilden älgen orsakar skogsbruket.

  6. arrami54 skriver:

    Önskar dig och din familj detsamma, Glad Påsk! 😉

  7. Georg Andersson skriver:

    Att påstå att vargen är farlig, tycks göra att man är dum, avtrubbad, våldsbenägen, tjuvjägare,
    skjutglad, Sverigedemokrat, mm.
    Minsta barn förstår egentligen, att den kan vara farlig!
    Påståendet att vargen är topp-predatorn i naturen är totalt
    felaktigt! Människan är topp-predatorn sedan urminnes tider!
    Om man utser en grupp människor till totalt ovetande busar,
    kan man då förvänta sig annat än att de gör motstånd!
    Att säga att alla berättelser från förr är fel, och att våra förfäder levde i ett totalt töcken av fördomar och fantasier, kan det vara fruktbart!
    Polariserad debatt leder ingen vart och gynnar varken vargen eller oss!
    Att vi blir så sublimerade och förfinade, så att naturen skulle börja ”sköta sig själv”
    är bara ett påstående taget ur luften!
    DET ÄR LÄTTARE FÖR DEN DUMME AT TA ÖVER DEBATTEN; FÖR HAN
    BEHÖVER INTE TÄNKA EFTER OCH FÅR LÄTTAST FRAM FOTEN FÖRST!
    Jag efterlyser en nyanserad debatt om vargen!

  8. arrami54 skriver:

    Den polarisering vi ser i ”vargkriget” är helt sprungen ur en högljud klick jägares och fårbönders (LRF+C) motstånd mot en svensk vargstam.
    Vill du ha nyanser och en nyanserad debatt kan du börja med att t.ex. läsa dessa inlägg jag skrivit. Den första jag hänvisar till ligger länkad i texten ovan, under orden: ”och nej, vargen är INTE farlig i den meningen att den ser oss homo sapiens och våra barn som ett bytesdjur! ”

    https://varghjarta.wordpress.com/2012/07/19/varghatarna-tar-inte-semester/

    Att hävda att människan är den enda och verkliga topp-predatorn som sköter naturen bäst faller vid minsta kunskap om hur destruktiva vi är för biodiversiteten och vår natur i stort. Att vargen är omgiven av fantasifulla sagor och skrönor är den lättaste sak i världen att bevisa:

    https://varghjarta.wordpress.com/2011/07/02/det-ar-varg-i-gropen/

    https://varghjarta.wordpress.com/2011/10/04/lamadjur-ett-bra-skydd-mot-varg/

    https://varghjarta.wordpress.com/2012/06/17/vargattacken-en-tragisk-olycka/

    https://varghjarta.wordpress.com/2012/08/18/varghatare-och-landsbygdskomik/

    https://varghjarta.wordpress.com/2013/01/21/hur-farlig-ar-vargen-for-jakthundar/

    När du har läst på och verkligen kan lite om varg är du välkommen med dina nyanser. Just nu framstår du mest som en av dem du beskriver och du har den lilla foten väldigt långt fram!

    Glad Påsk!

  9. Ping: Är det gott om idioter bland hundägare? | Bilderblogg.se

  10. Svante Svensson skriver:

    http://helahalsingland.se/ljusdal/farila/1.5716461-skyddsjakten-pa-varg-fortsatter
    Kan inte låta bli att kommentera här, och där. Nu har jag gjort det här.
    Svante

  11. arrami54 skriver:

    …och förhoppningsvis undviker ungvargarna Färila, det skulle jag också gjort. 😉

  12. Iréne skriver:

    Tack för det ”varghjärta”

  13. arrami54 skriver:

    Varsågod! Ha en skön Påsk! 😉

  14. Iréne skriver:

    Önskar dig det samma., Glad Påsk! 🙂 Har du fått några flyttfåglar ännu?

  15. arrami54 skriver:

    Jag har sett sångsvan sträcka förbi, det är allt och några änder men de var för långt borta för att jag skulle kunna artbestämma dem.
    Jag längtar mest efter Sädesärlan, när hon kommer…då är det vår på riktigt! 😉

  16. Iréne skriver:

    Fåglarna kämpar länge nu på kvällarna och det är rätt bra drag i buskarna med intensivt bobyggande, tror dom att våren är på väg då vågar jag också tro ! Jag inväntar stararna, det är mitt startskott ❤ ! Sädesärlan är också välkommen, de som alltid får heta "ärlan, bärlan, färlan" mamman pappan o barnen, de namngavs så av min storebror när jag var liten 🙂 Sen skickar jag och min kompis L8 sms till varandra, inbördes tävlan om vårtecken, du vet, första humlan, citronfjärilen osv. Härligt!!

  17. arrami54 skriver:

    …jo, även jag tror på fåglarna, säger de med sina toner att nu är det vår…så är det så! Men i år tycks jag få gå och inhandla ytterligare en säck fågelfrön…det är ruggigt kallt om nätterna.
    Har inte ”bärlan” kommit den 15:e april flyr jag landet, nu vill jag ha lite värme!

Kommentarsfältet är stängt.