Vi ser upplösningen, fallet ner i det mentala slukhålet.

 

Civilisationer går alltid under, förr eller senare och nu ser vi den västerländska ”civilisationens” dödsryckningar. Ekonomin är baserad på skuld och Europa har hamnat i ett svart hål av skuld vi inte kan ta oss ur, vi ser samhällen/nationer som i princip är i konkurs. Klimatförändringarna får tydligare och tydligare effekter, även väder-klimatet över Europa blir kallare.

Det jag upplever som värst är den mentala konkurs vi ser breda ut sig, tydligast i form av rasism och främlingsfientlighet. Birger Schlaug beskriver det med att vi befinner oss på ett sluttande plan :

Statsministern talar om etniska svenskar. Migrationsministern om blonda och blåögda. Poliser kräver legitimation utifrån hudfärg, hårfärg och ögonfärg. Busschaufför hänvisar de som inte ser ut som ”svenskar” till en särskild buss på väg till Ålandsfärja. Ambulanspersonal vägrade ta med en pojke som hoppat från andra våningen med motivet att han var flykting. Sverigedemokraterna landar som tredje största parti i opinionsmätningar.” 

Rasisterna inom Sverigedemokraterna/Avpixlat börja ropa om att det är rasism att kritisera rasisterna för att vara rasister. De har sjunkit så djupt i det mentala slukhålet att de tappat insikten om att rasism är att bedöma individer efter vilka de är och inte efter vad de gör. ”Blåögd och blond” är man, att välja exkluderande rasistisk åtskillnad/apartheid gör man!

Man är inte våldtäktsman, man väljer att begå handlingen, man gör brottet eftersom själen är så missfärgad/unken att man anser sig ha rätten att med våld eller tvång konfiskera en annans kropp för att tillfredsställa egots behov av fysisk tillfredsställelse. Exakt som rasisten väljer handlingen att exkludera andra för att de är ”mörkhyade och mörkhåriga” från t.ex. MENA-länderna, de gör ett aktivt val att via åtskillnad/apartheid göra sig bättre/finare, men frågan är om de ens själva går på sin infantila bluff…

Birger Schlaug tar också upp att journalisten Mats Knutsson i Agendas partiledardebatt i oktober förra året ställde frågan ”Hur mycket invandring tål Sverige?”. Birger fortsätter: ”En smått ofattbar fråga att ställa i en partiledardebatt för bara ett par år sedan eftersom den utgick från att invandring utgör en belastning och därmed varje invandrare kan bedömas som en börda. Kanske innebar just den frågan, i just det sammanhanget, mer för lutningen på det sluttande planet än SD någonsin gjort.”

Birger Schlaug har rätt, vi befinner oss på ett sluttande plan…Sverige fördummas alltmer, rasar ner i ett mentalt slukhål och jag blir inte förvånad när jag läser att ambulanspersonal yttrar sig rasistiskt: ”Låt honom hoppa, det är ju ändå bara en flykting”.

 

Jag blir inte förvånad när politiker uttalar sig lika rasistiskt, jag blir beklämd, besviken och förbannad över utvecklingen jag ser i Sverige och jag undrar, vad fan slutar det här i…fritt fall mot total fördumning?

 

Hur mycket rasism tål Sverige?

4002

 

 

Annonser
Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Min syn på SD!, Natur och miljö. och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

32 kommentarer till Vi ser upplösningen, fallet ner i det mentala slukhålet.

  1. hage1 skriver:

    Jag tror Birger har fel, hade vi ställt den här frågan tidigare,. kanske vi kunde ha undgått det här ”sluttande planet”

    Fina ord eller tankar gör inte att man kan befria sig från sitt ansvar för sambandet mellan orsak och verkan.

  2. arrami54 skriver:

    …du menar att etik, en god demokratisk värdegrund är värdelöst. Det är fascism (socialdarwinismens princip om den ”starkes” rätt), rasism och principen om ”var och en för sig själv” som gäller?

    Tror bloggen fick besök av en rasistisk och brunskjortad homo homoni lupus nu!

  3. anita skriver:

    Det sorgliga är att det sluttar på många plan just nu, inte bara i Sverige. C G Jungs framtidsutsikter beträffande mänskligheten ser inte så ljusa ut.

    http://pyttiminpanna.wordpress.com/2013/03/21/jungs-dream-of-disaster/

  4. Gaston skriver:

    Krig är fred, Fred är krig…..

    Någonstans måste vi börja inse att det inte var integrerbara pensionsrädare och kärnfysiker våra pengahungriga politiker tvingar på oss.

  5. arrami54 skriver:

    …ytterligare ett exempel på hur långt fördumningspandemin nått. Du tycks mig inte vara någon kärnfysiker själv och tycks mena att invandringen orsakat finanskris, klimatkris och fördumningspandemin…skrattretande nivå du ligger på och samtidigt enormt tragisk.
    Invandrare är ofta bättre utbildade än svenskar:
    http://www.aftonbladet.se/kultur/article14917884.ab

    http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=5124116

    Tjejer (även invandrade tjejer) når också ofta bättre studieresultat än killar:
    http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tjejers-betyg-allt-battre-an-killars_7653184.svd

    …och invandrare skapar jobb, deltar precis som vi ”svennar” i samhället och den positiva utvecklingen:
    http://www.sydsvenskan.se/opinion/invandring-ger-tillvaxt/

    Angående dina fördomar, läs här + länkarna: http://www.regeringen.se/sb/d/2279/a/181576

  6. arrami54 skriver:

    ”Anita” …jo, det finn ytterst små anledningar att känna optimism inför framtiden, jag tycker rejält synd om framtidens barn…vi har gett dem en vidrig gåva.

  7. Hans Jed skriver:

    Den som lägger ribban på ordet korkad är nog du Arrami54.
    Du använder blaskor såsom AB,Sydsvenskan osv som vetenskapliga belägg.
    Snacka om ett fördummande element.
    Fattade du ingenting utav MR Black´s kupp?
    Invandringen skapar inte alls jobb. Försörjningsgraden per person har ökat från +resultat under -70 talet till en minus post idag på nära 2% av BNP,man går alltså back.
    Denna väntas dessutom stiga pga av det stigande antalet utan utbildning.
    På -70 talet var invandringen till stor del från Europa som hade/har en likvärdig eller t.o.m bättre standard än Svensk skola.
    Vill vidare säga att enligt rapport från migrationsverket så är det endast 34% av dom invandrare idag som kommer till Sverige som har likvärdig eller högre utbildning än genomsnitts Svensken.Dvs att hela 66% har sämre utbildning.Stor del utav denna summa har ingen som helst utbildning utan måste gå från grunden.
    Ändå förväntas dessa få jobb utav arbetsgivare?
    Varför tror du arbetsgivare säger att vi saknar arbetskraft?
    Stor del av den invandring som idag får stanna behöver gå minst 20 år i skola innan dom är attraktiva för arbetsmarknaden.
    Vad gäller studieresultat män/Kvinnor är det en sak du faktiskt har fått rätt(grattis!)
    Men vad det har med faktiskt fakta om invandring missar jag nog,det är inte så att invadrande kvinnor pressar upp dom resultaten utan är mer en fråga om metodik i utbildning vad gäller kvinnor och män.
    Hädanefter om du ska ha minsta trovärdighet…använd för bövelen inte AB som mall för att styrka dina uttalanden.
    Finns massa bra rapporter på Regeringskansliet,SCB,Migrationsinfo.se,Ekonomifakta osv.

  8. arrami54 skriver:

    Trist att man behöver upplysa om att Sveriges Radio, Aftonbladet, Sydsvenskan med flera medier skriver om och refererar till de vetenskapliga studier vi har som bedömningsgrund, studierna är gjorda av t.ex. Stockholms Universitet, Linneuniversitetet, SCB, Skolverket m,fl och jag antar att du inte ens läst länkarnas källhänvisningar:
    ”Sjuttio procent av de utrikesfödda som varit i Sverige i fem till tio år är överutbildade för de arbeten de har. Utrikesfödda män får ofta kvinnolöner på den svenska arbetsmarknaden och muslimer blir mindre religiösa när de lever i Sverige. Det är några resultat av en stor unik undersökning bland utrikesfödda som Stockholms universitets Linnécenter för integrationsstudier har utfört.” ( http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=3993&artikel=5124116 ).

    Det är dessutom ganska primitivt att se migrationen enbart ur ett kortsiktigt ekonomiskt perspektiv. (du gör ett retoriskt urval som passar ditt syfte). Det finns ingenting som styrker annat än att invandringen varit positiv för Sverige över tid och på alla områden. Du missar också den etiska betydelsen och demokratiska betydelsen för framtiden att vi ger plats/hjälp till dem som flyr från tyranni, t.ex. från Syrien. (Vi har för tillfället en hög invandring från Syrien och du bör veta varför?). Det handlar om respekt för de mänskliga rättigheterna, flyktingkonventionen med mera.
    Det är människor med en mycket begränsad och helt ekonomiskt styrd värdegrund som resonerar som du. Det är dessutom vi själva som gynnat/orsakat den girighet inom den spekulativa finanssektorn som satt i princip hela världen i en gigantisk skuldfälla…girighet, osund egoism och ”var och en för sig själv”-principen har målat de skitiga toner av rasism vi nu ser spridas. De ”korkade” söker nämligen alltid lätta lösningar och sparkar leende nedåt på samhällets svagare grupper.
    Den utveckling vi ser inom skolan har lite med pedagogik/metodik att göra, det handlar främst om att tjejerna mognar fortare, tar mer ansvar för sina studier, men också om stora besparingar inom skolan, bristande engagemang från skolledare o.s.v. Undervisning är alltid en framtidsinvestering och bör ges alla. I dag ser vi en ökande utbildningssegregation skapad av politiska beslut, där social hierarki och ekonomiska besparingar orsakat en skol-utbildningskris.
    Invandrare skapar arbetstillfällen via mängder av småföretag, vi är helt beroende av dem inom vårdsektorn, åldringsvård med mera. Invandrare är inte en tärande grupp, det är i hög grad en för vårt land väldigt givande grupp.

    De som lägger ribban för ordet ”korkad” är individer likt dig. Ni är så totalt korrumperade av er falska världsbild att ni fallit långt ner i dumhetens och okunnighetens mentala slukhål, dessutom saknar ni varje spår av den etik som är demokratins värdegrund.

  9. mariadesuede skriver:

    Tja, jag är varken blond eller blàögd… Men vad är det som är sà Svenskt med blont hàr och blàa ögon? ”Vikingarna” var knappast blonda… I Italien finns det massor av blondiner…

    Men visst finns det begränsningar till allt, jag kan inte jämföra med Sverige, men här i Frankrike sà finns det mànga olagliga invandrare, men det finns ju ekonomiska hinder, men jag hoppas att Manuel Valls, le ministre de l’intérieur (inrikesministern) har bra källor för att beslut kan tas pà verkliga grunder… Men den franska ekonomin är inte den bästa, sà invandringen màste nog minska ett tag, det finns inte tillräckligt med arbeten att erbjuda alla fn… Men allt gàr ju i vàgor… Det är bara att bita ihop och försöka skapa nya arbeten… Men jag tror inte att höja skatterna in absurdum är en bra lösning, eller att sänka in absurdum med för den delen… Au juste milieu ! – I miljön… Skatter behövs för att samhället ska fungera, men de ska vara rättvisa och tjäna till samhällsnyttan, inte för att hamna i politikernas fickor…

    Men även om den moderna civilisationen gàr under sà är det bara att hoppas att mänskligheten har lärt sig nàgot av sina misstag, vilket jag tvivlar pà… Jag ser mer en kris som en slags pànyttfödelse… Det gäller att se vad man gjorde för fel och gà vidare…

    Kram

  10. Britta skriver:

    Jag blev verkligen förvånad när jag läste artikeln i Aftonbladet om busschauffören som sorterade människor i hudfärg. Faktiskt trodde jag inte att just den sorteringen skulle göras i Sverige. Folkhemssverige. Eller som det var en gång. Det har varit många händelser runt om i världen de senaste åren som har fyllt mig med sorg. Det har fått mig att inse mina egna fördomar och jag har dem – fördomar mot män. Om jag skriver Indien, Norge, Mariannelund, så är väl det nog. Men, jag har också vänner som är män, fina människor, som kanske utvecklats sedan stenåldern – de släpar inte längre kvinnor genom gruset med en hand och en stor klubba i den andra, man har förfinats, lyssnar på klassisk musik och tittar på månen och är lite romantiska. Ändå är vi så präglade, från grunden, om hur vi borde och ska vara.

    Om man någon gång i sitt liv blivit sorterad eller bortvald – kan man förstå att sortera människor efter hudfärg inte är ok och att den busschaufför som gjorde det säkert var den som var bäst i fotboll i skolan och bestämde vilka som han/hon/hen ville ha i sitt lag.

  11. arrami54 skriver:

    …jag föddes som blond ”lintott”, sen blev jag mörkhårig, men blå ögon har jag fortfarande.
    Att det finns blondiner lite överallt vet jag, men personligen har jag alltid föredragit brunetter! 😉

    Ekonomi styrs alltid av politiska val, det handlar i grunden om balans mellan personlig frihet och vilket mått av generell välfärd man vill ha. Sedan kan man alltid debattera vilken skatteskala som är klokast och vilken form av beskattning man vill ha. Personligen ser jag gärna en tydlig konsumtionsskatt…tror det blir enklare att styra mot grön hållbarhet med en sådan.
    Vi måste nog seriöst även fundera på en arbetstidsförkortning för att dela på jobben, sen bör övertidsuttagen begränsas. Vi måste ta beslut om stora generella skuldavskrivningar, reglera finansmarknaden hårt och förstatliga någon storbank (om inte alla) i varje land för att skapa ett sunt bankväsende så att inte en ny skuldfälla byggs upp.

    Kriserna leder förhoppningsvis till en positiv förändring men de närmsta åren i Europa blir ”tuffa”…grupper lär ställas mot grupper och konflikterna lär öka.

    Kram.

  12. arrami54 skriver:

    Jag blev tyvärr inte förvånad, den rasism vi haft i Sverige har ”blommat ut” nu och blir alltmer tydlig i vardagen. Det är vanligt att invandrare sorteras bort enligt ”apartheid”-principer, det räcker till exempel ofta med fel namn trots goda meriter för att jobbet skall gå till en ”Johansson” istället. Jag möter extremt ofta vardagsrasismen i min lilla stad…

    Vet inte om det är fördomar du har mot män…det ÄR ett faktum att män begår flertalet av alla vidriga våldsbrott, våldtäkter, hatbrott…
    Majoriteten av alla män är fina och det är några få procent som står för de avskyvärda våldsbrotten. Vi har sämre ryckte än vi förtjänar generellt! 😉
    Vi är människor, bara vanliga människor, oavsett kön, ursprung, kultur, hudfärg, ögonfärg, fräknar eller inte…och vi bär samma drömmar om tillitsfull vänskap/kärlek, om att våra barn skall få det bra o.s.v.
    Vi är så lika i grunden, världen över…men vi väljer att fokusera på olikheterna, vi väljer rädslan och främlingsfientligheten, bevakar våra ”revir” och pengar …låser oss i våra små egoistiska bubblor, skapar konflikter och vägrar samarbeta i ordets bästa bemärkelse.

    Tyvärr har den mänskliga hjärnan inte utvecklats sedan stenåldern, enligt en del forskare jag läst har den inte utvecklats speciellt de senaste 40 000 åren…och detta märks ibland!

  13. Britta skriver:

    Du har rätt i att vi är lika i grunden, men livet gör något med oss som är svårt att värja sig emot. Människors rätt till utbildning måste ändå vara nyckeln till ett bättre liv – tänk att vara analfabet, inte kunna läsa och vara tvungen att förlita sig på vad andra säger är rätt.

  14. arrami54 skriver:

    …jo, livet gör att vi möter en omgivande miljö, kulturell miljö med mera som färgar oss. Därtill färgas vi av möten med andra människor, vi skavs ibland negativt mot varandra, ibland blir mötena positiva…o.s.v….
    Du har helt rätt i att utbildning är nyckeln till både frihet, korrekta val men också till än mer kunskap, förståelse, empati ..o.s.v….
    Analfabetism är ett fängelse, ett skadligt beroende av andra och skall utrotas…alla skall ha rätten och ges rätten att kunna läsa.

  15. hage1 skriver:

    Det var ett tyket svar. Menar du på allvar att om t ex regeringen sänker skatter så mycket att välfärden krackelerar att de inte har ett ansvar för den verkan som .beslutet gör.

  16. Svante Svensson skriver:

    Att vara analfabet måste som ni säger vara ett jätteproblem i dagens samhälle, men att kunna läsa, och skriva hjälper föga då allt som skrivs i pressen, och sägs i TV idag är vinklat till makthavarnas fördel.
    Svante

  17. arrami54 skriver:

    Sant till delar, men läskunnighet är också beroende av källkritisk förmåga om den skall ge dig frihet i meningen att förstå sammanhangen.

  18. arrami54 skriver:

    …”tyket”? Jo, men rätt ord är kanske fränt med en sarkastisk ton…och du hade fått exakt samma svar öga mot öga om vi suttit och tagit oss en kopp. Givetvis har regeringen ett ansvar för den politik de för och skattesänkningspolitiken genomfördes för fort, felaktigt och fick negativa konsekvenser på många områden som berör välfärden. Nu reagerar tyvärr många genom att vända sig till Sverigedemokraterna och menar på att samhällsproblemen handlar om invandring, vårt flyktingmottagande…allt i en form av missriktad okunnig protest mot den negativa utvecklingen. Men invandringen har inte orsakat att välfärden krackelerat och spruckit sönder, det ansvaret ligger helt på inhemska ekonomisk-politiska beslut. Totalt och över tid är invandringen ett enormt plus för Sverige, oavsett om vi studerar ekonomi, kultur eller generell samhällsutveckling, de bär samma kostnader och problem med sig som den svenska befolkningsgruppen så det går alltid att hitta problem.
    Jag kan inte i ett kort kommentarssvar ge dig hela bilden, men det ligger ca 600 inlägg här och på bloggen ”Runor”. Ett par hundra handlar om politik, dess konsekvenser, orsak och verkan.

    https://varghjarta.wordpress.com/2011/05/28/en-paminnelse-om-kallkritik/

    https://varghjarta.wordpress.com/2011/08/09/europas-forenta-stater-nej-tack/

    https://varghjarta.wordpress.com/2012/06/17/den-som-sar-misar-skordar-hat/

    https://varghjarta.wordpress.com/2012/04/30/vi-hjalper-inte-flest-flyktingar-det-gor-de-fattigaste/

    https://varghjarta.wordpress.com/2011/07/01/sa-dog-demokratin/

    Läs, läs mig, läs andra men läs källkritiskt, med kunskap och verkliga insikter om orsak och verkan. Lär dig vad politik är hos djuret människan, följ pengarna, lär dig se vilka de verkliga ”rovdjuren” är och sluta gnäll på de svagaste, de som flyttar hit för att de mött kärleken här, hittat ett jobb eller en fristad från tyranni, förtryck och krig!

    Vill du inte möta min raka ”tykenhet”, gå inte hit, vill du inte ha min ärliga bild, gå inte in här!
    Vill du få medhåll, att någon slickar rasismen, främlingsfientlighet, okunnighet och falska myter i röven, gå till hatsajten Avpixlat!

  19. Svante Svensson skriver:

    Det är inte så lätt att vara källkritisk idag, eller också är det lätt beroende på vad man känner själv. Du kan med olika källor bevisa vad som helst numera, om du bara surfar runt på internet. Det finns inget samhällsoberoende media som har möjlighet att skriva om misshälligheter som förekommer. Inte ens bloggare kan skriva vad de vill, utan att bli avstängda, tänker på UnderMattan. Sanning är det farligaste en makthavare vet. Avslutar med ett Citat från boken Kommentarerna utgiven av Bra Böcker. Olov Palme hade hållit ett tal till en arbetarkommun, och arbetarkommunens ordförande frågade vad Palme ville ha för talet. Palme hade svarat att ni kan väl ge mig det ni tyckte det var värt. Svaret från ordföranden blev, men något ska han väl ha.
    Svante

  20. arrami54 skriver:

    …kan nog vara sant, men källkritik kräver bara lite vaket arbete, analys och att vi ständigt påminner oss om hur viktig den är.
    https://varghjarta.wordpress.com/2011/05/28/en-paminnelse-om-kallkritik/

  21. Svante Svensson skriver:

    Om man tänker så här, som jag gör för jag har ingen direkt stor teoretisk kunskap från min skoltid. Jag blev alltså knegare inom LO kollektivet. De som styr vårt samhälle är för det mesta akademiskt utbildade, redan där är jag i underläge, för jag behärskar inte deras språk. Jag klarar inte av att debattera ens med mina företrädare inom LO, dessa herrar, och kvinnor har aldrig haft ett arbete, som fått dem att förstå arbetarens problem. Men de lever i högönsklig välmåga på arbetarens medlemsavgifter, och förstår inte varför medlemmarna lämnar facket. Jag anser att jag är arbetsgivare åt alla offentligt anställda inom Riksdag, Kommun, och Landsting, och jag har inte ens möjlighet att ta arbetsgivaransvar.
    Svante

  22. arrami54 skriver:

    LO och fackföreningarna sviker om de inte lyssnar och samtalar med medlemmarna så att de förstår…och svikit har de! Det finns mängder med goda pedagogiska förklaringar till orsak och verkan…det gäller bara att hitta dem och föra ut dem. Varför gör inte dagens fackföreningar detta, de är fast i sitt system och har blivit lika goda och medvetet okunniga narcissister som dem de skall förhandla med…på medlemmarnas bekostnad.

  23. Svante Svensson skriver:

    Jag har under eftermiddagen haft ett samtal via telefon med en nära vän, som kommer från Finland, och vi kom under samtalet fram till att jag, och han är rasister. Jag förde fram en händelse, som är vanlig i Stockholm. När man står i en kö, händer det ofta att någon kommer, och säger kan jag få gå före dig, och jag säger alltid att har du frågat de som står bakom mig. Vi kom överens om att om jag säger så till en Svensk blåögd person, är det lika rasistiskt, som om jag säger samma sak till en invandrare.
    Svante

  24. arrami54 skriver:

    …förstår nog inte hur ni fick den frågan att bli rasistisk? 😉
    Att behandla alla lika är väl okej….

  25. Svante Svensson skriver:

    Inte jag heller, men om kritik inte kan lämnas till en invandrare, utan att det kallas rasism, måste det ju innebära att det är rasistiskt att kritisera en blåögd, och ljushårig också. Det var så vi resonerade, fel eller inte, så tror i alla fall jag att ordet rasism används fel i väldigt många situationer.
    Svante

  26. arrami54 skriver:

    …ordet ”kränkt” används nog till överdrift, liksom ordet ”rasist” med flera ord. Det är inte alltid människor har definitionerna klart för sig, liksom kunskap om vad ordet betyder…men språket är levande och aldrig helt tydligt, ord är lätta att missförstå…ibland med vilje!

  27. hage1 skriver:

    Hej A Här kommer en länk, jag delar Anders åsikter, om hur jag ser/försöker förstå omvärlden och varför jag kanske anser att dina åsikter är medskyldigt med det sluttande planet och vi och dom. tänkandet.
    Tänk på hur du automatiskt gjorde mig till”Dom” i ditt första svar.
    http://musiksignaler.wordpress.com/2013/03/16/jonas-hassen-khemiris-text/#comments

  28. arrami54 skriver:

    …trams, hävdar man att: ”Grundproblemet är väl att all jordens befolkning inte kan bosätta sig i lilla landet Sverige” är man lite lätt på sne, vem fan tror ens att all jordens befolkning vill bosätta sig här?
    Det finns toner av hysteriska överdrifter hos dem som alltid börjar med ”-Jag är inte rasist, men…”
    …jag missbedömde dig INTE! Du tillhör uppenbart den naiva skara som omdömeslöst flörtar med SD, Avpixlat och rasismen.

    Mvh ”T” som i Thomas

    Ha en go Påsk!

  29. hage1 skriver:

    Ja, det är väl så att människor, i likhet med dig som ”vet” vad som är rätt verkar ha lätt för att dela upp människor i ”vi och dom”
    Här en artikel som förhoppningsvis kan erbjuda en stunds eftertanke. http://www.dn.se/kultur-noje/debatt-essa/jonas-min-van

  30. arrami54 skriver:

    Tycker nog Jasenko Selimovic argumenterar naivt och överdrivet ”positivt” i sitt svar till Jonas Hassen Khemiri, det blir lite sett ur Jasenkos privata bubbla och med tonen av att ” Det har gått bra för mig, alltså finns det ingen rasism i Sverige.

    Håller nog med Åsa Linderborg: http://www.aftonbladet.se/kultur/article16496916.ab

    Människan som djur har en tendens att gruppera, ”reviren” är baserade på åldersstrukturer, kulturella strukturer, nationella och så vidare…det vi behöver är att argumentera på en allmän etisk nivå, vad är rätt och fel?
    Rasism är aldrig rätt!
    Diskriminering på grund av kön är aldrig rätt!
    …o.s.v….
    Jag ser två huvudgrupper, dem som även bryr sig om andra och dem som inte gör det. Det handlar mest om balans. Vilket område du än tittar på så handlar det i grunden om balans, etiskt, då främst mellan egoism och altruism, men även biologisk balans…och så vidare.

    Även om du läser hela min blogg, alla insändare, debattartiklar m.m. så skulle du fortfarande veta väldigt lite om mig, så lägg samtalet på nivån sakfrågan, så kommer du en bit längre och jag kanske till och med finner dig värdig ”mitt öra” och min respekt!
    Det jag läst fram tills nu imponerar inte!

  31. hage1 skriver:

    Bra då är vi överens. Alla frågor bör kunna diskuteras för att finna balans och ditt reflexmässiga påhopp var/är påverkat av det slukhål som nivån tyvärr hamnat på. Det behöver inte finnas ett samband mellan att gott/etiskt beslut genererar endast goda resultat. Bra ex är friskolereformen eller nya arbetskraftsreformen.

  32. arrami54 skriver:

    …nja, uppfattar nog ditt svepande retoriska försvar för rasism/främlingsfientlighet som en dumhet framvuxen ur en mental obalans. Du tycks inte inse skillnaden mellan migrationspolitik enligt gällande regelverk och rasism? Inlägget handlar främst om den framväxande rasismen i Sverige…och du försvarar den!?
    En etik som kräver perfektion i beslutens orsak och verkan, som den du framför?… tycks mig mest vara ”falskt flagg” för nationalism, egoism och helt baserad på ekonomi.

    Det finns ingenting positivt i t.ex. den nationalistiska rasism/främlingsfientlighet Sverigedemokraterna/Avpixlat med flera framför…hävdar man det, ligger man så djupt ner i det mentala slukhålet att man har ytterst lite etik…
    Det du kallar ”påhopp” är en sund balanserad reaktion på doft av unken rasism.

Kommentarsfältet är stängt.