Det är skillnad på ”folk och fä”!

 

Läser om får dödade och skadade av tamhundar i Östersundsposten, en tämligen vanlig händelse:

När Axel Olsson gick in i fårstallet på lördagsmorgonen möttes han av en hemsk syn. Två hundar hade tagit sig in och rivit en tacka och tre lamm till döds. 14 tackor och två lamm var svårt skadade och avlivades efter veterinärbesiktning.”

Hade det varit två vargar som attackerat fårbesättningen hade nog inte orden varit så förlåtande:

”– Vi måste få ha hundar och jag har inget agg mot hundägaren, det är olyckan och oturen som varit framme. Jag har fåren på bete och det har ju hänt att de har varit på rymmen också.”

Studerar man den svenska rovdjurspolitiken och jämför med debatten kring vår invandring, vårt flyktingmottagande, så ser man tydliga paralleller, i den ena frågan är polariseringen och rasismen tydlig, i den andra är bilden densamma i form av ”artism”, hatet är exakt detsamma. Avpixlat och Jägareförbundets tidning ”Jakt&Jägare” kan ta varandra i handen, de befolkas av samma typ av ”kärringslem” (av båda könen, men främst handjur).

I den ena formen tar sig civil olydnad formen av mobbning/hatbrott, i den andra genom tjuvjakt på rovdjur enligt S.T.G-principen…och i grunden är det samma puerila egoism och hatbundna okunnighet.

Någon frågade mig om jag skulle vågat besöka till exempel denna tillställning, främst arrangerad av varghatarna inom LRF och Jägereförbundet…jo, jag skulle gärna varit närvarande, men givetvis skulle jag riskerat rejält med ”stryk” om jag talat för vargen.

Så utvecklad är den svenska demokratin och under den tunna falska hinnan av civilisation döljer det sig många ytterst otrevliga rovdjur av den mänskliga varianten ”homo homoni lupus”…och folk är rädda för Varg, Lodjur, Björn med flera djur?

Det är inte konstigt att man ibland längtar långt bort ifrån sin art och i mörka stunder ber moder Gaia om en kraftigt reducerande pandemi…

 

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Min syn på SD!, Natur och miljö., Vargdebatten: och har märkts med etiketterna , , , , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Det är skillnad på ”folk och fä”!

  1. Svante Svensson skriver:

    Jag har läst ditt inlägg i din blogg, och uppskattar att du skriver, som du gör. Min gissning är att den hovsamma tonen beror på att hundägaren är en högre stående person i Klövsjö, än Fårhållaren politiskt. Så fungerar många Norrländska orter. Kanske även i resten av landet på landsbygden där man är rädd för allt som rör sig. Hade ett besök en kväll av en bybo här i Kårböle, och när han skulle gå hem, sa han att det är ju mörkt ute, så jag sa jag ska ändå gå ut med hunden så jag följer dig, och så blev det. När jag lämnade honom vid infarten till hans hus, frågade han mig, hur tar du dig hem nu i mörkret. Jag svarade att det inte är svårare att gå hem än att följa dig hem.
    Svante

  2. arrami54 skriver:

    …jo, det är nog så att inom vår art är det skillnad på folk och ”fä”, kan mycket väl tänka mig att hundägarens sociala ”nivå” sätter tonen…känner igen beteendet från gatukorsningarna i Småland. By som by och den svenska hierarkiska tonen är sig lik, inte bara på norrländska orter. Även i lilla Ljungby är det skillnad på ”fint” folk och övrigt folk…demokratin är uppenbart outvecklad.

  3. Svante Svensson skriver:

    Vad hade stått i tidningen om fårbonden hade hittat två Vargar i stallet istället?
    Svante

  4. arrami54 skriver:

    …det hade varit stora svarta krigsrubriker och folk hade låst in sina barn på vinden, ringt försvaret (jägarförbundet) och ylat om århundradets hotbild.
    Det hade blivit ett ”djävla liv!”
    😉

  5. Svante Svensson skriver:


    Så det kan bli i en ”Demokrati”
    Svante

  6. arrami54 skriver:

    …jo, vi skulle behövt Tage Danielsson i dag!

  7. Iréne skriver:

    Jag ”lånade” ditt inlägg från Östersundsposten, för det är som du säger, hur hade det låtit om det var två ”canis lupus” som rivit fåren och inte två ”canis lupus familaris”?!
    Såg att vargtiken som det flyttade till ”stockholm” har börjat vandra ”hemåt” igen. Vad hade dom väntat sig? Spel för galleriet och hennes dödsdom är därmed klar. Jag säger som min dotter skrev när hon skrev på fb om vargen ” Jag blir så arg så jag vet inte vad jag ska säga-dom kan dra åt helvete” 🙂

  8. Marcus andersson skriver:

    Sjung med alla nu då
    ”Får man ta hunden med sig in i fårahagen, han är trogen och har aldrig rivit ett får….”

  9. arrami54 skriver:

    …jo det är skillnad på folk och fä, en degenererad varg (hund) är värd mer än den vilda och överlägsna varianten (varg).

    Tror inte junseletiken blir så gammal, håller med dig och din dotter …”Dom kan dra åt helvete!” (Dom = ja du vet!)

Kommentarsfältet är stängt.