Så förbannat bra!

 

Läste ett debattinlägg på DN-kultur nyss, ett brev med rubriken”Bästa Beatrice Ask” och där författaren Jonas Hassen Khemiri ber henne byta skinn med honom. Jonas klär av den svenska rasismen in på bara skinnet, han gör det med perfektion, med en humoristiskt ton som gör känslan av hans klockrena insikt än mer obehaglig…visst är även vi ”svennar” rasister och REVA är ytterligare ett bevis i raden!

Och vår gemensamma kropp växte, Beatrice Ask. Vi slutade hänga på fritidsgården, vi ersatte luvtröjan med en svart rock, kepsen med en halsduk. Vi slutade spela basket och började plugga ekonomi på Handelshögskolan i Stockholm. En dag stod vi utanför Centralstationen i Stockholm och skrev en anteckning i ett kollegieblock (för även om vi pluggade ekonomi så hade vi en hemlig dröm om att bli författare). Plötsligt kom det fram någon på vår högra sida, en bred man med öronsnäcka: ”Hur är läget?” Han bad om legitimation och sen tryckte han upp våra armar i ett polisgrepp och transporterade oss mot piketbussen där vi tydligen skulle sitta i väntan på att han skulle få klartecken på att vi verkligen var de vi sa att vi var.

Tydligen matchade vi ett signalement. Tydligen såg vi ut som någon annan. I tjugo minuter satt vi där i polisbilen. Ensamma. Fast ändå inte ensamma. För hundratals människor passerade. Och de tittade in på oss med en blick som viskade: ”Där. En till. Ännu en som beter sig helt i enlighet med våra fördomar.”

Och jag önskar att du hade varit med mig i polispiketen, Beatrice Ask. Men du var inte det. Jag satt där ensam. Och jag mötte alla förbipasserande blickar och försökte signalera att jag inte var skyldig, att jag bara hade stått på en plats och sett ut på ett visst sätt. Men det är svårt att argumentera för sin oskuld i baksätet av en polisbuss.

Och det är omöjligt att vara en del av gemenskapen när Makten ständigt förutsätter att en är en Annan.”

Hoppas att även du läste hans debattinlägg Beatrice Ask, du och hela den svenska regeringen och alla andra…ty även i den svenska nationens solidariska skönhet döljer sig ett väldigt fult tryne!

rose

Läser att fru Ask svarat på brevet, men inser att hennes svar bara är en acceptans för det fula tryne främlingsfientligheten är, inser samtidigt på grund av andra politiska bedömningar från Moderaterna att man beslutat sig för att ”gosa” med de främlingsfientliga strömmingarna…och jag är INTE förvånad!

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik. och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

4 kommentarer till Så förbannat bra!

  1. angrybird skriver:

    Ask använder härskartekniker, så här minskar hon Khemiri
    ”Hon tycker att det är ett tänkvärt och viktigt brev. Hon hoppades att möta honom i SVT:s morgonsoffa och svara honom direkt, säger Per Claréus, pressekreterare för Beatrice Ask
    Alla människor har sitt eget perspektiv och han beskriver det på ett väldigt bra sätt, säger hon ”

  2. arrami54 skriver:

    Vad väntade du dig av fru Ask?
    Jag hade hoppats att hon skulle avge ett skriftligt svar på DN, det hade varit intressant att läsa!
    😉

  3. Britta skriver:

    Jag hade inte läst artikeln förut, men nu har jag gjort det. Ibland går ord rätt in. Så bra skrivet och beskrivet. Det blir nog en klassisk text.

    Annars hoppas jag att allt är bra med dig…

  4. arrami54 skriver:

    Visst är de bra, för mig blir det inte en klassiker, texten är redan det! Han gömde sig inte bakom skynket, han berättade och det grep tag i en…texten är en liten ”vindvändare” och de är sällsynta!

    Det är hyfsat med mig, men jag är väldigt vintertrött… 😉 …våren tvekade, vände och lät kylan gripa tag igen, nu blir det inte vår på ytterligare en eller två veckor, trist tycker jag,
    Kram.

Kommentarsfältet är stängt.