Jo, även vi svenskar har fördomar och rasism i vår själ…

 

…och vi vårdar fördomarna och vår rasism väl, likt hur vi pysslar om ett litet kärt husdjur.

DN har följt en romsk kvinna en dag under det att hon tiggt och förnedrats för att överleva, läs gärna artiklarna. Tidningen följer upp reportagen med en bra ledare, ”Farlig jakt på syndabockar”, det enda i ledarartikeln jag finner lite naivt, är förhoppningen om att Rumänien skall motverka rasismen mot Romerna…jo, visst får man drömma, men förhoppningen är inte realistisk.

Rumänien är fattigt, mycket korrupt och rasismen är utbredd. Jag besökte landet några gånger efter diktatorn Ceaușescus fall, jag körde hjälpsändningar dit i den svenska kyrkans regi. Mötet med fattigdomen, gatubarnen och den utbredda rasismen blev lite av en chock, men med tiden har jag insett att den svenska rasismen och fördomsfullheten mot Romer är exakt lika utbredd och omhuldad här i Sverige.

Innan vi ställer krav på det fattiga Rumänien bör vi kanske göra upp med vår egen falskhet, våra egna fördomar och vår inneboende rasism…?

Sverige är inte mindre rasistiskt, och troligtvis (under ytan) inte mindre korrupt än Rumänien…vi är rikare, men lika obenägna att hjälpa Europas mest utsatta och hatade folkgrupp, Romerna.

När man läser om det ökande tiggeriet kommer en utpräglad fördom ofta fram, att det handlar om organiserad och kriminell människohandel. Det förekommer i enstaka fall, men passar oss bra som en ursäkt för att inte hjälpa och istället bespotta företeelsen och de som tvingas tigga.

Romer är ett folk som organiserar sig i familjegrupper, de har gjort så i århundraden eftersom de saknar en egen nation, svårare än så är det inte.

ETC har en bra artikel i sak: ”De östeuropeiska tiggarna, främst romer från Rumänien och Balkan, blir allt fler på Stockholms gator. Vi ser dem knäböja på Drottninggatan mitt i smällkalla vintern och ibland försvinner de in i bilar.

Får de verkligen behålla pengarna de får, eller utnyttjas de av någon? Misstanken om att tiggeriet har kopplingar till människohandel har fått Moderaterna att föreslå ett förbud mot organiserat tiggeri.

– Vi tycker att vi ska fundera på om man på något sätt kan kriminalisera de som utnyttjar människor och organiserar det hela, sa justitieminister Beatrice Ask till Rapport i december.

Men Stockholmspolisens granskning av tiggeriet pekar inte mot att så är fallet. Åtminstone inte i någon större skala.

– Vi har bedrivit spaning och har en pågående utredning, men det finns inget som tyder på att det rör sig om människohandel eller organiserad brottslighet, säger Jan Henriksson, gruppchef för utredningsgruppen i City till ETC Stockholm.

– Det finns några enstaka fall där förståndshandikappade tvingats tigga, men det var flera år sedan. Tiggeriet är organiserat, men i formen av familjeföretag.

Jan Henriksson får medhåll från Marius Gaspar, själv tidigare migrant från Rumänien, som arbetar med EU-migranter på Frälsningarmén och Stadsmissionen.

– Vi jobbar med dem varje dag och skulle känna till om det är kriminell verksamhet inblandad.

– De är organiserade men pengarna går inte till någon chef. De delar upp staden mellan sig så att folk inte tigger på samma ställe.

Enligt Marius Gaspar tjänar de som tigger runt 300 kronor per dag medan de som spelar dragspel kan tjäna ytterligare någon hundralapp.

– Många försörjer släktingar i hemlandet. Jag vet en man som försörjer 15 personer i Rumänien.”

Beatrice Ask  vet inte vad hon talar om (som vanligt) och jag undrar , vad vet du om romer?

Du minns kanske namnet Natalka Kudrikova? Njaa…skulle inte tro det, men det som drabbade henne, en rasistiskt betingad hat-attack har hänt även här, i historisk tid, i nutid och kommer garanterat att hända igen. Den framväxande svenska rasismen, styrkt av Avpixlats puerila gruppering och Sverigedemokraternas framväxt garanterar detta!

Natalka har stora bruna ögon och ler ofta, trots att hon bara är tre år gammal har hon tillbringat nästan halva sitt liv på sjukhus. En kvart före midnatt den 20 april 2009 kastade någon in en brandbomb i familjens hem i den tjeckiska staden Vitkov. Attacken genomfördes på minnesdagen av nazistledaren Adolf Hitlers 120-års dag. Fyra unga nazister greps och anhölls misstänkta för försök till mord. Männen förnekar brott men erkänner att de har deltagit i anti-romska demonstrationer arrangerade av högerextremister.

Natalka överlevde hat-attacken, men priset var högt. 80 procent av flickans hud brändes upp, hon förlorade tre fingrar och låg i respirator i flera månader innan hon vaknade upp. Natalka blir aldrig helt återställd, hon har redan genomgått fjorton plastikoperationer…

natalka

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik., Min syn på SD! och har märkts med etiketterna , , , . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Jo, även vi svenskar har fördomar och rasism i vår själ…

  1. mariadesuede skriver:

    En sak som har kommit fram här i Paris, ficktjuvarna som oftast är flickor, och pojkarna väntar pà dem i métro, de är barn och utnyttjas av vissa vuxna. Men det är lätt att skilja pà ficktjuvarna och de som verkligen har behov, det syns pà deras manér. De gàr först med en falsk lista och sen kräver de pengar, om man inte ger dem pengar sà distraherar de dig för att stjäla. Fast det är ändà en minoritet av alla Romer, de allra flesta tigger i métro… Jag undviker dessa, men ger till de ärliga. Ett knep de oärliga använder är en ring som de placerar framför dig som om du hade tappat den, de har försökt ett antal gànger med mig. Sista gàngen sa jag helt enkelt: ”Vill du ha en sandwich sà kan jag köpa en àt dig, du behöver inte försöka lura mig, jag förstàr hur det är att leva pà gatan.” Olyckligtvis sà var det söndag, men jag fràgade om det fanns ett ”boulangerie” som var öppet runt kyrkan Madeleine… Jag hade inga mindre pengar, men jag hade kunnat köpa en sandwich àt honom… Rättare sagt jag hade bara mitt bankkort..

    Örnkram.

  2. arrami54 skriver:

    Jo, jag har mött dylika ”bondfångare” i Paris själv, men samtidigt…fattiga och utstötta människor gör desperata saker, som att försöka luras, stjäla med mera. Hade jag varit i en fattig roms situation hade jag säkert gjort detsamma…

    Kram.

  3. Calin Grig skriver:

    Sverige är inte mindre rasistiskt, och troligtvis (under ytan) inte mindre korrupt än Rumänien…vi är rikare, men lika obenägna att hjälpa Europas mest utsatta och hatade folkgrupp
    vad ni vill saga att Rumänien är ett rasist land
    PARDON

  4. arrami54 skriver:

    Ja, exakt, rasismen mot Romer är extremt utbredd i Rumänien. Jag såg många tydliga fall/händelser när jag besökte landet efter Ceaușescus fall. (Jag körde hjälpsändningar dit och reste i princip igenom hela landet vid två tillfällen och besökte mängder med människor, institutioner och platser/städer).

  5. Calin Grig skriver:

    Jag kommer från Rumänien och jag har varit här i Sverige diskriminerat systematisk
    Propaganda nazistpolitisk från Sverige bara dölja sanningen och hjärntvätta människor ………
    Men ändå blev en affär !!! Rasismen I Sverige
    http://www.do.se/sv/Om-DO/Vad-DO-gor/

  6. arrami54 skriver:

    …men läs vad jag skriver, Sverige är INTE mindre rasistiskt än Rumänien.

Kommentarsfältet är stängt.