Patientens personnummer har blivit ett kundnummer…

 

..och varje enskilt symptom och sjukdom en ”vara/produkt” som skall ”repareras” så ekonomiskt effektivt som möjligt…men att kunden är en biologisk helhet som kräver lite tid, tycks sjukvården helt ha glömt bort. Affärsplanens bokföring, inte läkekonsten styr helt vården numera!

När jag läser Maciej Zarembas artiklar om hur systemskiftet (affärsidén) påverkat vården, vår situation som patient (förlåt kund skall det vara) och varför läkarna helt tycks sakna helhetssyn på oss som kunder och varför de aldrig riktigt hinner lyssna, förstår jag tydligt varför. (De har inte bråkat med tanten, utan styrs av okunniga byråkrater!) Går det överhuvudtaget att nå en god vård om man inte ser kunden som en biologisk helhet? Min personliga uppfattning/erfarenhet är att man är duktiga på varje enskilt symtom/sjukdom men missar helt i att det ena påverkar det andra.

Allt blir solklart tack vare Zarembas goda journalistiska gärning och jag ler lite oroat över det han skriver och följande rader:

”År 2007 varnade överläkare Gunnar Akner för att den håller på att göra flera av de medicinska registren värdelösa. Det som hamnar i dem nu för tiden är inte de mest relevanta uppgifterna, utan de diagnoser och åtgärder som doktorerna får betalt för. Bokföringen, inte läkekonsten, styr inflödet till vetenskapliga databaser.

Kanske behövs en skruvad liknelse för att klargöra vad det innebär. Det är som om den främsta källan till en biografi över Olof Palme bestod av hans sparade kvitton.

Gunnar Akner visste inte hur rätt han hade. Redan fem år senare kan inte forskare tolka tabellerna över svenskars sjuklighet utan tillgång till prislistorna. Vad kan förklara epidemin av depressioner som år 2011 drabbade två vårdmottagningar i Ljungby men skonade den i Lagan, två mil därifrån, samt alla andra i omnejden? Det kan förstås inte uteslutas att det var något särskilt med stämningen i Ljungby just det året. Men kanske var det bara några läkare som var snabbare än kollegerna med upptäckten att enligt den nyaste prislistan kunde bidiagnosen ”depression” högst avsevärt höja ersättningen för såväl ryggskott som astma.”

Plötsligt förstår jag varför Ljungby känts lite trist och deppig på senare tid, halva staden har antagligen bidiagnosen ”grå och deprimerad” efter ett ”verkstadsbesök” på Sländan eller Kungshögen!

Vad hjälper det den sjuka kunden att gå till en sjuk vård med sin ”produkt”, till exempel en sjuk tarm, en skadad lunga …när det han möter är ett lika sjukt ”huvud”?

 
Nu utforskar Ivarsson Westerberg sjukvårdens styrprocesser. Rädda mig, säger jag, säg till mig att jag missat någonting, för jag kan inte tro det jag hör och läser. Nu har jag plöjt psykiatrins prislistor och kvalitetskriterier. Är det verkligen så att en mottagning där patienter går och dränker sig efter tionde besöket uppvisar högre ”produktivitet” än där patienter återfår livslusten efter fem besök?

Ja”, svarar Anders Ivarsson Westerberg, ”det är precis så det fungerar.”

 

…nåja, det är väl som de säger de flesta landstingspolitiker: ” – Sverige är bäst!”där de går med sin affärsplan bredvid huvudet de bär under armen. Och vi kunder får nöjt trampa på, vi har ju det vi har, förtjänar och får!

100_5106

Läs Zarembas artikelserie om den svenska sjukvården!

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik. och har märkts med etiketterna , , . Bokmärk permalänken.

5 kommentarer till Patientens personnummer har blivit ett kundnummer…

  1. Jag skriver:

    Tack för att du påminner mig om artiklarna som jag hade tänkt läsa. Det är så mycket jag känner igen i det jag läser. De bekräftar det jag trott, att prislistorna styr vården, vilka patienter man vill ha på en vårdcentral (definitivt inte en som behöver sjukintyg till fk eller, hemska tanke, möten som tar en timme!), vilka prover man tar och vilka remisser man skriver.

    Jag har fått spränga mig in på vårdcentralen, storgråtande efter hemskt besök hos skrikande psykiater därför att det var depressionen som var den primära diagnosen enligt vc, av sjukhuset blivit hänvisad till vårdcentralen och av vårdcentralen till akuten, blivit nekad remisser som jag behöver för att få hjälp och prover som skulle klargöra vad som händer i min kropp och det är därför jag häromdagen bröt ihop för att jag har en daglig svår huvudvärk som debuterade i somras, helt ny, som gör att jag snart inte tycker att livet är värt någonting och en axelskada som tydligen inte är lönsam för någon att behandla. Nu förstår jag också varför läkaren skriver kortare recept och inte på ett år som tidigare.

    Jag befarade detta när vårdcentralen privatiserades. Min läkare gav sig iväg. Hon kunde ringa till mig om provsvar eller dyl och när hon då hörde att jag inte mådde bra, så bad hon mig komma upp så att hon fick hjälpa mig. Samma dag. Hon kunde ringa till experter medan jag satt där och fråga till råds. Hon skrev de remisser som behövdes och tog prover som var relevanta, inte de som kostade minst. Och så tog Aleris över. Min läkare nu är en lyssnande kvinna men hon har sina händer bundna och mår säkert dåligt över det.

    Min väninna, som höll på att dö p.g.a. att man bara tog de billigaste proverna, hon blev räddad till livet på akuten, berättar att hennes läkare sagt att han inte fick vara kvar för att han var för grundlig.

    Jag känner igen medicinpsykosen, den drabbades min mor av, men på sitt äldreboende där hon vansköttes svårt. Jag fick ställa diagnosen när hon till till slut kom till akuten. Tidigare hade jag också räddat livet på henne genom att tala om för läkarna att hon hade drabbats av Steven Johnsons syndrom, en livshotande allergisk reaktion och inte herpes vilket var diagnosen hon fick på akuten av stressade läkare.

    Jag känner stor vanmakt och stor sorg över hur korrumperat allt har blivit.

  2. arrami54 skriver:

    Vi är nog många som delar dina erfarenheter tyvärr och vårdsystemet har inte bara korrumperats av ett sjukt ekonomiskt tänkande, det har blivit omänskligt!

  3. Ping: Brödraskapet. | Varghjärta

  4. Kicki skriver:

    Jag kan lätt räkna tiderna jag har fått för samtal. De är inte många, och det som förbryllat mig mest är nog det att jag har fått göra mer än att samtala. Jag skulle gå på en linje i en gymnastiksal, de skulle se hur min minnesfunktion fungerade genom att lägga fram saker, och därefter plocka bort några… jaja, det är så sjukt så jag fattar inte vad det hade med samtal att göra, som jag dessutom inte fått när jag behövt. Jag har haft flera olika yrkeskategorier som jag har samtalat med de ggr jag varit där. Försäkringskassan har jag bara fått tala med i telefon, arbetsförmedlingen har vid några tillfällen mött mig där och sagt att jag ska få börja jobba, men det har bara drivit ut på tiden. Det har inte hänt någonting. Jag blev lovad att börja jobba med trädgårdsskötsel tidigt i våras, de skulle undersöka detta, men sedan hände ingenting. När jag väl fick en tid till läkaren och samtalskontakten så pratade de om det här med växthuset, om jag skulle börja där, men då svarade jag: Nu är det väl ändå för sent! Växtsäsongen är ju redan över!!? (för då var det ju redan sommar)

    Sist jag var där och fick prata med Samtalskontakten, som för övrigt kallar sig Kurator, så sa hon att hon skulle ansöka för mig genom ngn fond så att jag kunde få en kärra efter cykeln (ville komma bort ett tag o campa) Har inte hört någonting. Däremot så ser jag dessa kärror överallt numer. Jag bryr mig inte. Har förstått att det är något konstigt med hela systemet. Läkaren säger jag är frisk, ändå får jag förlängd sjukskrivning???! Hur tänker försäkringskassan? Jag vet att jag är frisk, men någon har bestämt att jag är sjuk i huvudet. Jag får nämligen intyg om att jag har vanföreställningar mm.mm. Jag sitter fast i ett system där jag inte förstår hur en försäkringskassa kan besluta över vad jag har för diagnos. En försäkringskassa jag ej heller har träffat??!!!

    Sist jag fick ett samtal från arbetsförmedlingens ombud Johanna, så sa hon att jag ska träffa henne och försäkringskassan i slutet av september.

    Försäkringskassan har jag aldrig träffat personligen,
    och arbetsförmedlaren heter inte Johanna längre utan Billiana…?!

    Jag frågade Johanna i telefonen.
    – Va, Billiana? Vad heter hon i efternamn frågade jag…
    – Det minns jag inte svarade Johanna.

    Jag vet inte heller vem hon är, många kan heta Billiana, men för mig var namnet bekant sen lång tid tillbaka. Mitt ex gamla tjej hette så, en kvinna jag för övrigt stött på i mitt arbete för många år sedan som då arbetade som chaufför) Nåja… det finns som sagt ganska många med det namnet, men tanken bara slog mig.

    Men nog är det mycket märkligt som hänt den senaste tiden…

    Har för övrigt fått en samtalstid till min kurator den 27:e. (Lappen hade jag framför mig på bordet senast idag) Men efter jag varit ute har den försvunnit…?! hittar den inte…

    (Jag vet att jag hade den framme idag!!!!) Men jag vet också att det är mycket som försvunnit här..är väl lite yr???) Kan någon svara på om jag är yr i vanliga fall… Jag är bara yr här hemma… verkar det som…

    Nåja, jag har talat med min kurator, (som för övrigt hade ett liknande namn som min fd. (2:an) flickvän hade. Det är henne jag pratat med om min bror, min familj mm. Om de mest personliga saker…

    Var har det brustit i den långa kedjan…. TRO?! Fick också veta att jag inte finns med i några sociala papper…. trots att jag fick hem dem (från landsarkiv) som jag begärt när jag bodde i Sthm…

    Det finns mängder av ”märkligheter” jag inte kan bena ut själv…det är därför jag ville haft en psykolog att bolla frågor med.. men jag har fått flera olika personer. Har inte själv förstått allt knepigt. Men som sagt…jag ÄR för frisk enl. dem och för sjuk enl. F-Kassan.

    Tack försäkringskassans läkare, (som jag för övrigt aldrig träffat) Tack för fortsatt sjukskrivning… så jag kunnat bo kvar i min lägenhet. Har nämligen ingen annan stans att ta vägen…

    För övrigt tycker jag att hela vårdsystemet är helt SJUKT!!! Frågan återstår…ska jag gå till min KURATOR den 27:e som det stod på lappen, (den lilla hopvikta gula)

  5. Ping: …angående att Alliansen vill se sjuka döda. | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.