Arriva, ett typiskt ”modernt” svenskt företag?

 

Sedan Arriva i början av januari tog över kollektivtrafiken i nordöstra Stockholm har det varit mycket problem med försenade bussar och ibland uteblivna bussar.

Nu har Österåkers kommun tagit saken i egna händer och startar en egen busslinje på morgnarna för att skoleleverna garanterat ska komma i tid till de nationella proven.” / DN

Arriva vann med ett anbud som ligger mer än 500 miljoner kronor under närmaste konkurrent – per år. Det blir mer än fyra miljarder under avtalets åtta år.

Beställaren Storstockholms Lokaltrafik, SL, kräver att Arriva ska leverera – men frågan är om SL bara har fått vad de har betalat för: busskaos, ilskna resenärer och pressade busschaufförer som protesterar mot usla arbetsvillkor”. / ARBETET

En busschaufför med 31 års yrkeserfarenhet har på kort tid fått två varningar, och riskerar att bli uppsagd. Arbetsgivaren hävdar att hon har för korta ben.

Flera bussförare i Råsta trafikområde norr om Stockholm har varnats sedan entreprenören Arriva tog över trafiken i höstas och Kommunal inleder förhandlingar med bolaget nästa vecka.

Ellsiv Arnqvist som hittills rattat bussar utan en enda reprimand har dels varnats för att hon glömde scarfen till uniformen, dels för att hennes ben inte är långa nog för en av bussmodellerna” / di.se

Jag är en av dem som drabbats av att lågprisföretaget Arriva tagit över kollektivtrafiken (buss o Roslagsbana) i norrort. Detta har Arriva kunnat göra pga att man lagt sig ungefär 30 procent under övriga konkurrenter i anbudsförfarandet. Förklaringen till att Arriva kan lägga sig så lågt är att man struntat i att ta hänsyn till anständiga arbetsförhållanden för personalen samt i rimliga nivåer på drift och underhåll. ”/ LO-bloggen

Idag begärde bussarbetsgivaren Arriva att fackförbundet kommunal ska avsätta sitt huvudskyddsombud på garaget i Råsta i Sundbyberg.” / Nyheter P4 Radiao Stockholm

Bussföretaget Arriva anklagas nu av fackförbundet Kommunal för att systematiskt straffa anställda och fackligt aktiva.

Nu går Kommunal ett steg längre och kallar genom sin enhetschef för arbetsrätt och kollektivavtal, Johan Ingelskog, Arrivas sätt att agera mot sina anställda för “management by fear”.  Arriva gör detta systematiskt och våra medlemmar är rädda när vi talar med dem …” / DN

Arriva är inne på våra medlemmars rätt att utse vilka fackliga förtroendevalda som ska företräda dem på arbetsplatsen, säger Johan Ingelskog, enhetschef på fackförbundet Kommunal.

– Vi har aldrig tidigare i historien varit med om ett företag eller en arbetsgivarorganisation som agerat på detta sätt, fortsätter Johan Ingelskog

– Det visar på vilken fackföreningsfientlig syn som företaget har. Vi ser att det finns en systematik och ett mönster i deras agerande. Det stärker vår bild av att Arriva vill skrämma våra förtroendevalda och medlemmar till tystnad. Det är management by fear på högsta nivå, säger Johan Ingelskog.” / Kommunal

Vad Arriva vill åstadkomma är uppenbart. ”Genom ett starkt fokus på lönsamhet” vill de pressa tillbaka allt det som arbetarrörelsen har skapat sedan slutet av 1800-talet. De vill slakta heliga värden som byggts upp genom blod, svett och tårar i hundra år. Detta måste vi alla slå tillbaka. Vi måste våga protestera och vi måste våga riskera något för våra rättigheter, så som våra kämpar en gång hade modet att till och med vända sig mot militärens gevär i Ådalen 1931!

Läs mer här!

Arriva skiter i det mesta i lönsamhetens namn, miljö liksom arbetsmiljö är struntsaker enligt dem!

225288_344480932329863_120756919_n

 

 

Annonser
Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

2 kommentarer till Arriva, ett typiskt ”modernt” svenskt företag?

  1. skvitt skriver:

    Skvitt tackar så mycket för spridningen av budskapet och hoppas på en kraftfull aktion i morgon.

  2. arrami54 skriver:

    …hoppas kan man, men svenskarna är inte direkt kända för att reagera kraftfullt…man inväntar utredningen! 😉

Kommentarsfältet är stängt.