Kräv fri invandring av varg!

 

Naturskyddsföreningen är med all rätt kritiska mot att regeringen fattar beslut om vargjakt, samtidigt som staten öser miljoner på att bevara vargtikar som ska minska inavel i vargstammen. För de renhållande Samerna finns helt klart inget annat än att hon och övriga vargar, skall bort. Kan inte denna invandrade finsk-ryska vargtik räddas, är slutsatsen att det blir svårt att ha varg i Sverige.

Min fråga blir, är det rimligt att vi tar en sådan hänsyn till en liten varghatande folkgrupp att vargen i princip förbjuds på ca 50% av Sveriges yta? Nej, det är det givetvis inte och kravet på Samerna skall vara att varg skall få vandra in fritt från Finland/Ryssland. Ett rimligt krav för det så kallade ”miljöpartiet” Centerpartiet att driva hårt, med tanke på deras vurm för fri invandring?


Skyddsjakten på den finsk-ryska tiken (Junselevargen) och hennes värmländske hane inleddes fredagen 11 januari. Rovdjursföreningen överklagade beslutet och begärde samtidigt inhibition, ett stopp av jakten så länge den juridiska processen pågick. Den 17 januari tog Förvaltningsrätten beslut om omedelbar inhibition och att jaktbeslutet skulle prövas. Tyvärr hann hanen skjutas. Det skede bara en stund efter att jaktbeslutet togs 11 januari. Tiken som varit med om tre sövningar med helikopter visste att hålla sig undan. Sedan tiken blev ensam har hon börjat ta ren i större omfattning än då hanen levde. Junseleområdet har en stor älgstam vilket var den huvudsakliga bytet för paret. Ensam är det lättare att ta ren.

susi_3

Att flytta vargar har visat sig vara svårt, kostsamt och oftast återvänder de till sitt ursprungsrevir. Men flyttningarna fortsätter: I går, tisdag 19:e februari, sövdes det invandrade vargparet i Övertorneå strax efter lunch. Efter provtagningar mätningar och halsband lastades de in i en bil för att på så sätt fraktas 130 mil söderut mot varglänen i Mellansverige.Var de släpptes hålls hemligt en tid för att de inte skall störas i onödan och ge onödig hjälp till dem som inte är så noga med lagen.
Båda vargarna är nu försedda med sändare, efter veterinärbesiktning och avmaskning.


Ingen av de sju flyttar av varg som skett i Skandinavien sedan 1984 har slutat som planerats. Alla vargar har gått tillbaka till eller sitt ursprungsrevir/fångstområdet. Tre av dem har skjutits på vägen tillbaka, eller tjuvjagats med skoter. Att det kanske lyckas denna gång beror på att tiken löper och att paret denna gång har annat att tänka på, men de har redan ett välkänt revir i Övertorneå och erfarenheten säger oss att de vill tillbaka dit.

Senast man släppte ett vargpar var förra vintern då den finsk-ryska tiken och en hane från Fulufjället kördes ner från Idre till Tivedenskogarna. Detta flyttförsök blev rena katastrofen, vargparet kom i från varandra när E18 viltstängsel skulle korsas vid Villingsberg öster om Karlskoga. Det slutade med att hanen gick hem själv mot Idre och blev dödad av tjuvjägare på skoter. Den vargen sprang för sitt liv över myrarna öster om Sälen under en mycket lång sträcka.
Tiken gick åt nordost och hamnade till slut tillbaka i renbetet, nu längre norrut i Junsele där hon nu ensam jagas runt med skoter i väntan på att myndigheterna får till en skyddsjakt.

(Tillägg: Idag kom beslutet, den finsk-ryska tiken är för tillfället fredad och skyddsjakten är stoppad. Förhoppningsvis faller hon inte för en tjuvjägares kula.)

 

Dagens svenska vargpolitik kan bara benämnas vara svårt förvirrad och SNF med flera har rätt i sin kritik:

Men samtidigt som staten lägger miljonbelopp på att skydda vargen kan den mycket väl hamna i kikarsiktet på en jägare. Snart ska en domstol fatta beslut om det återigen kan bli aktuellt med skyddsjakt på Junselevargen.

Ett eventuellt beslut om att tillåta skyddsjakt på den genetiskt värdefulla Junselevargen vore orimligt, tycker Naturskyddsföreningen. Slutnotan för att motverka inavel i vargstammen skulle också bli högre.

Det viktiga är att staten genomför politiken på ett kostnadseffektivt sätt. Det är mer kostnadseffektivt att låta vargen leva och få ut sina valpar, säger Jan Terstad, avdelningschef för Skog och naturvård på Naturskyddsföreningen.

 

Varför är det billigare?

Det konstgjorda sättet med flyttning av vargar och sätta ut djurparksvalpar kostar stora pengar. Det är bättre att ta till vara de vargar som vandrar in naturligt och inte skjuta dem det första man gör.”

 

vargar2_992

 

Vi skall givetvis ha fri invandring av vargar till Sverige!

Det här inlägget postades i Vargdebatten:. Bokmärk permalänken.

12 kommentarer till Kräv fri invandring av varg!

  1. Iréne skriver:

    När jag sitter och läser så känner jag sån sorg, sorg över att vi är så inskränkta och så ogenerösa med vårt stora och vackra land. Sorg över att vi människor inte inser faran med oss själva, att styra över allt levande och alltid på våra premisser. Hur är det möjligt att ett ”naturfolk” inte vågar leva med och av naturen? Hur är det ens möjligt att de kallar sig naturfolk?
    Ser du hur vacker hon är ”Junselevargen”?
    Det hugger i hjärtat när jag förstår att hon aldrig kommer att få leva ifred, hon kommer ständigt vara påpassad och jagad, antingen dör hon av stress eller så blir hon skjuten av någon stackars misslyckad människa som av någon outgrundlig anledning anser sig ha all rätt att släcka liv.
    Jag känner sån sorg…..

  2. arrami54 skriver:

    …delar din bild, din sorg…men hos mig är den tonad med ett rejält mått vrede också. Människan tycks vara en destruktiv art som vägrar ta hänsyn till övriga livsformer på vår planet.

  3. Stolt Vargvän skriver:

    Jag delar din sorg Irene jag med , problemet är att det finns människor som vänder ryggen åt naturen och så länge det inte finns människor som prioriterar naturen och ger den en chans att leva med så kommer naturen att vara såhär , ska naturen ges en chans att leva så måste det vara människor med naturen som prioritet 1 , som prioriterar en vild natur framför ett egen kärt folkslag som har den förbannade fräckheten att namnge sig som naturfolk , vilket naturligtvis är ett stort skämt , sameläran nämde kanske aldrig att naturen är större än ett renbetes område och består av fler djur än renar , men det hade troligtvis varit föga värt för människor som bara ser sig själva och det som gynnar dom , och som tror med sin röda toffs att dom har äganderätten på den vilda naturen . Nej ska rovdjuren få en ärlig chans att leva det liv dom förtjänar så måste dom ges chansen och så länge man hellre prioriterar klövdjurens framfart och ett egenkärt folkslag ja då kommer man inte ge rovdjuren denna chans , och inte den övriga naturen heller för den delen och det är bara så tragiskt för oss som värnar om den och arbetar för den , Finsk ryskan hade kunnat vara starten för den genetiska förstärkningen som våran varg population så väl behöver , och som NV ännu inte kommit igång med , men det hade också kunnat renat Verket från sitt smek namn givet av arrami Renverket , vilket jag väldigt mycket tyckte var helt suveränt för övrigt 🙂
    Men den stigen valde inte Verket man går istället Samerna stig , och vänder ryggen åt Varg tiken med grunderna att hon gjort så mycket skada , eller kan göra skada , den skada som jag har bekräftad är 10 renar , av vad jag förstått 1000 renar , som vi vet att Samerna blir ersatta för , och för mig är det ynkliga påståenden för att ge sig på en så viktig varg , framförallt att man nämner som påstående och argument sånt som inte tiken gjort än , vilket är riktigt ynkligt , för man måste gå efter vilken skada hon gjort inte skada som hon inte gjort , det är för dåligt påstående Verket , och inte är det konstigt att närmare 10 000 protestmail har skickats åt Verkets vägnar heller när man mer prioriterar vissas rätt men inte den övriga naturens , man tycker att dessa brev eller mail borde räcka som markering för att Verket och den Varg & Rovdjurspolitik som bedrivs är hjärtlös och ett hån , men kanske är det Centerpartister som beslutar på Verket eftersom man mer verkar arbeta mot livskraftiga rovdjurstammar och för en försvagad natur , Verket som ska värna om naturens bästa gör det inte utan vänder ryggen åt den och det vargen , och det är den bittra verkligheten för dom som värnar om detta fantastiska djur , och så kommer det förbli så länge inte naturen ges samma rätt som människan att leva , och för det gråter hela mitt hjärta .

  4. arrami54 skriver:

    Du har så rätt, men jag anar att vinden vänt nu…till och med förvaltningsrätten inser att vargen bör skyddas enligt Bernkonventionen och EU:s habitatsregler!

  5. Stolt Vargvän skriver:

    Läste det på Rovdjursföreningens hemsida , och mitt hjärta hoppar av glädje , och detta bevisar bara det jag hävdar om Verket att deras grunder för att ge sig på den så vackra tiken är ynkliga , dom har snackat om skador , men jag kan säga att den största skadan har dom själva sått för då dom gav sig på hennes hane , och förhindrade nya gener dom själva har försvårat ett redan segt arbete , som dom hade kunnat kommit igång med om inte passionen för renarna varit så stor , nu hoppas jag bara att tiken får vara ifred hitta en partner och påbörja den viktiga förstärkningen , vilket i sig blir en tuff del för henne tack vare Sameverkets okloka beslut , tack vara naturvärnar föreningarna och deras hjärta för en hel vild natur som regeringen vänder ryggen åt så ger man naturen denna tik och vargen chansen att få en värdig framtid som dom är värdig .

  6. arrami54 skriver:

    …även samerna band ris till egen rygg, efter det att hennes partner dödades tar hon långt fler renar.
    Stort plus till Rovdjursföreningen, SNF, WWF och övriga som stred för vargtiken och övriga vargar, er seger är välförtjänt och välgrundad!

  7. mariadesuede skriver:

    Du ser vad okunskap leder till, synden straffar sig själv! Jag tycker inte synd om Samerna, men jag undrar hur mànga av Samerna som är emot den s.k. skyddsjakten?

    Jag hade en debatt med en dam som bara tog upp de ekonomiska intressena, att varg river fàr för nöjes skull etc… Jag sa fràn början att jag ser det hela en helhet och vargen utgör en del av den i biodiversiteten, men hon sa att jag hade en romantiserad syn och att jag sitter trygg i Paris, men vad hon inte vet är att jag tillbringar den mesta tiden av min arbetstid pà landet och att jag pratar med folk. Jag kan förstà deras ”ekonomiska” argument, men du har skrivit om det som kan hjälpa dem och samtidigt hjälpa vargstammen, men det pàstàr hon att det inte fungerar.

    Jag skrev; Tack för info som jag redan kände till… Och dra med dina fördomar till ett visst ställe…

    Jag tog visserligen biet som ett exempel för att visa hur varje djur är viktigt för att ett ekosystem ska fungera i längden, Sen trodde hon att jag var en ren storstadsbo, men icke, jag avskyr att bo i en storstad, vilket är betydligt farligare än att bo pà landsbygden med björn, järv; lo, varg och andra rovdjur. Sà de som sitter mest i trygghet är de som bor pà landsbygden, Det farligaste djuret av dem alla är människan, som dödar för nàgra hundra Euros, eller därför att de inte gillar de i de andra kvarteren… Stadsdjungeln är farligare!

    Jag har en arbetskamrat som kommer fràn Centralafrika, han har ju passerat en flock lejon efter en jakt, de ignorerade honom totalt, men Elefanter var han alltid noga med att hàlla avstànd till.

    Man ska inte stirra sig blind pà rovdjuren, i Europa sà kan ju en hjort eller älg skada en människa därför att personen ifràga är för nära, vilket är en naturlig reaktion, de allra flesta björnattacker handlar ju om att skydda björnungarna fràn en eventuell fara, vilket de allra flesta djur gör, t.o.m. en krokodil/alligator gör det, de kan vara sà ömma, men de är effektiva rovdjur, men det finns fler facetter att upptäcka hos de ”fruktansvärda rovdjuren” världen över…

    Men ursäkta jag har ju studerat biologi, sà hon ska inte komma med att jag saknar kunskap! (Vilket hon kom med, hon försökte med alla medel repetera samma gamla argument som jag känner till pà sà mànga olika spràk, vilket hon fick veta…)

    Kram

  8. arrami54 skriver:

    …känner igen det där och okunnigheten hävdar alltid kunskap, både roande och tragiskt.
    Kram.

  9. Iréne skriver:

    En liten strimma hopp, tack för det!
    Säger som Stolt Vargvän-låt tiken få vara ifred och ge oss hopp om människan!

    ” På tal om det där med inavel, enligt forskare var människosläktet en gång nästan utrotat och var så få kvar att vi alla härstammar från en enda kvinna.
    Så bra att det inte fanns en miljöminister då.”
    sa morfarjohan.se , som skrivit så bra om Vargen.

  10. arrami54 skriver:

    …jo, det finns hopp och nog klara naturen att ordna upp inaveln bara nytt blod får vandra in.

  11. Ping: Samernas krav på frihet från rovdjur | Jinges Bilderblogg.se

  12. Ping: Ursäkta mig Naturvårdsverkets ledning… | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.