Brusa högre lilla å…

 

Väck mig till ditt porlande,

 när fåglarna fyller i med sina spröda toner…

Väck mig när solen börjar smeka med värme och ljus.

när Sädesärlan kommit klädd i sin frack…

Väck mig stilla och viska, …nu är våren här!

 

800px-IMG_2687_filtered

 

Jag är fan så trött på vintern nu!

…och på tal om ljus…

Du känner till Per Ekström och hans underbara målningar? Om inte, lär känna hans penseldrag…och njut!

4468721_fullsize

5989713_fullsize

Per_Ekström_-_Öländskt_landskap_i_soldis

vacce-sepia1b mellan

 

Det här inlägget postades i Uncategorized och har märkts med etiketterna , . Bokmärk permalänken.

10 kommentarer till Brusa högre lilla å…

  1. anita skriver:

    Han målade ljuset med sina penslar! Tack för fin start på dagen. Även om snön ännu ligger tung i Roslagen så droppar det från plåttaket idag. . . det bådar gott!

  2. arrami54 skriver:

    Även i Smålands skogar är det lite tö i dag och några av fåglarnas sång har en liten ton av vår…hoppfullt! 😉
    Jag gillar Per Ekström, en av Sveriges finaste målare.

    Ha en go dag! 😉

  3. Tant Otto skriver:

    Snart brusar ån högre …nu kan den inte för den är täckt av is!
    Längtar oxå till våren nu …även om jag tycker om att snön är här just nu då det är sportlov så barnen kan ha kul ute i pulkabackarna.

  4. arrami54 skriver:

    …jo, jag har en pulkabacke mittemot stugan, att höra barnens förtjusta skratt är också rogivande…men för mig vinner vårfåglarnas små serenader och att återigen få se livet bryta fram genom fjolårets halvt förmultnade löv. Bara tanken på att få pyssla i trädgården ger mig ro och jag tänker på en gammal visdom: Vill du bli lycklig för stunden, ta dig en sup. Vill du bli lycklig något år eller två, gift dig. Vill du bli lycklig för resten av livet, skaffa dig en liten trädgård!
    😉

  5. Tant Otto skriver:

    Inget går upp mot vårvindar friska… 🙂

    Lycka …sann lycka är nog inte att vara två…även om man så önskade vara…sann lycka varar längre än en förälskelse…så jag förknippar heller inte lycka med kärlek även om det är lycka man känner just då i begynnelsen.

    Lycka är att ha ro i kroppen att känna harmoni …att vara ett med något …det är lycka…att vara ett med naturen att se det vackra i det lilla…det är sann lycka…

  6. arrami54 skriver:

    Kan bara hålla med, ”att vara ett med naturen att se det vackra i det lilla…det är sann lycka”!

  7. Britta skriver:

    Jag kan bara hålla med. Vår – nu! Underbara målningar, men jag hade aldrig förut hört talas om konstnären. Hans lutande handstil, vet du om han var vänterhänt och har det någon betydelse när man målar; hur resultatet blir? Jag har alltid önskat att jag skulle ha varit bra på att teckna, men det är ju tur att det finns andra som kan och som man får njuta resultaten av!

  8. arrami54 skriver:

    …ja, vi kräver Vår NU! 😉
    Vår underbara ljusmålare är tyvärr inte så känd. Jag visste inte att han var vänsterhänt och nej, det påverkar inte skapandet, det enda som är vanligt är att de målar från höger till vänster. Är själv född vänsterhänt, men eftersom vänsterhänta av många ansågs handikappade och obegåvade under 1950/60 -talet så blev jag ”omprogrammerad” under mina tidiga skolår (minns dessa år med avsmak!).

    Må bättre än gott! 😉

  9. Britta skriver:

    Jag vet inte heller om han var vänsterhänt, men när jag såg hans signatur på Wikipedia och den lutande handstilen, såg det ut som om han kanske var vänsterhänt. Det var ganska obegåvat att tro att begåvning satt i vilken hand man skriver med. Ibland funderar jag på vad skolan gjorde med oss stackars barn som gick där på den tiden. Nej, jag minns heller inte mina första skolår med någon större glädje. Även om jag var högerhänt:-)

  10. arrami54 skriver:

    Den enda fördelen med de tidiga skolårens omprogrammering var att jag kunde använda båda händerna, en förmåga som avtagit genom åren och idag är jag nog mest högerhänt.

Kommentarsfältet är stängt.