Vargjakten avslutad!

 

Vargjakten för i år är slut. Högsta förvaltningsdomstolen har valt att inte pröva kammarrättens dom om att jakten på 16 vargar i landet skulle stoppas, rapporterar SVT:s Värmlandsnytt.” läser jag i SvD.

Det dödades några vargar, allt för att tillfredsställa jägarna/fårägarna…och någon genetisk förstärkning lär vi inte få se så länge centerpartiet bestämmer och styr. Vill ni se en genetisk förstärkning i Sveriges riksdag, en miljö-/klimat- och rovdjurspolitik värd namnet, så måste dessa C-individer röstas bort 2014!

Bilden på de dödade vargarna nedan gör mig mest förbannad, men också sorgsen…så förbannat onödigt!

vargar2_992

Det är glädjande att denna så kallade ”genetiska jakt” nu stoppats…men glädjen dämpas lite av insikten om att tjuvjakten (Skjut, Gräv och Tig!) lär fortgå därute på våra rovdjur som varg, järv, lo, björn, kungsörn med flera… några som lär fortsätta ”panga på” är våra ren-odlat heligt förbannade urbefolkning, samerna som bedriver en modern naturvård…säger de snyftande och bidragstörstande inför det stora hotet från vargen, med Centerpartiets, jägarnas och LRF:s starka stöd.

Ursäkta mig, men vadå ”naturfolk”?

 

vargen_jag.jpg.rZd.137378lo9

Rovdjuret” homo sapiens,…känner man tillit till det djuret, ja då är man både korkad och naiv!

 

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö., Vargdebatten: och har märkts med etiketterna . Bokmärk permalänken.

6 kommentarer till Vargjakten avslutad!

  1. Hans Ring skriver:

    Hej!

    Jag mste bara frga: Hur har du lyckats fnga ”livet” i ditt lodjursportrtt? Det skulle gra sig bra i ”Vra Rovdjur”, kan vi f anvnda bilden?

    Hlsningar / Hans Ring

    12 feb 2013 kl. 17:45 skrev Varghjrta:

    > >

  2. arrami54 skriver:

    …visst får ni det! Ljuset fångar du via färgkontraster ljust/mörkt och kallt/varmt. Ni får använda bilden fritt. 😉
    Nu är det en dåligt upplöst bild och vill du så kan jag ta fram en bättre en i bättre upplösning, eller en ny…ett arbete jag gärna gör som en gåva för att visa min uppskattning av ert arbete inom Rovdjursföreningen.

  3. Stolt Vargvän skriver:

    Varjaktens avslutande är en stor seger för dom som jag och övriga naturvärnare , denna jakt var ett dumt beslut från början , jakten var bara ett bevis för NVs misslyckande när det gäller den genetiska förstärkningen , för när man inte kom igång med den , kände man sig pressad från regeringen samt pressen gällande genetiken och då drog man igång en dåligt planerad jakt där man inte visste var det skulle sluta, och då blev resultatet arga miljö organisationer och naturvänner som anmälde denna ogenomtänkta förföljelse vilket vi nu ser resultatet av , Herr Glörsen från jägareförbundet var naturligtvis så besviken och pratade om orättvisa , brist på respekt , och vargar som ska ha stressat hästar , min syn på detta är att Glörsen bara som jag nämde tidigare är besviken , på att man inte får rubba balansen lite mer i en redan påfrestad natur för att gynna sig själva , gällande respekten tycker jag inte Glörsen ska prata så mycket om respekt , för tycker Glörsen själv att det är att respektera då man ger sig på en icke livskraftig vargpopulation med en icke löst livs situation med en dåligt grundad jakt , svaret är naturligtvis nej , det är inte att respektera vargen och dens situation som den är nu , då man förföljer den , det är enbart att respektera sig själva , naturen ska inte påfrestas då den inte klarar av det , och våran varg population är inte redo för någon jakt , det den däremot är väldigt redo för är genetisk förstärkning och den genetiska förstärkningen ska ske genom naturlig invandring hos en varg population som defenitivt inte ska vara mindre än 300 vargar , och känner nu vissa djurägare oro över det så är det ju ett problem som faktiskt går att lösa, om man är villig att lyfta på fingret , för orkar man gnälla är jag övertygad om att man orkar skydda djur som betyder så väldigt mycket för dom som dessa påstår . Glörsen påpekade orättvisa , men då undrar jag Glörsen är det rättvist att skjuta vargar som inte gjort något eller att lämna varg valpar åt sitt öde när man ger sig på föräldra djuren eller att skjuta djur som är dräktiga, för mig är det svaret ganska självklart , hur det är för dig vore välidgt intressant att ta del av , och beträffande dessa hästar så har jag svårt att tro att en varg på runt 55 kg ska kunna stressa en vuxen häst på över 500 kg , däremot Glörsen har jag hört om häst som skrämt iväg vargen , så Glörsen istället för att komma med massa struntprat kan du inte bara erkänna att du är besviken över att ni inte gavs möjligheten denna gång heller att påfresta naturen ännu mer då kanske du inte skulle framstå som så ynklig. Läste arrami i din artikel om oron gällande tjuvjakten , och jag delar den med dig , men när det bedrevs licensjakt på varg så minskade det inte tjuvjakten , och hos den hatiska gruppen är det inte av någon större vikt tror jag att minska tjuvjakten genom mer förföljelse , inte heller spridning av information eftersom den hatiska gruppen inte lär ta åt sig den , nej jag är mer öppen för skogs väktare alltså dom som vandrar i skogen och som får stoppa tjuvjakt om dom stöter på dessa förstörare av naturen , samt tyngre straff för tjuvjakt och att man som människa tar avstånd från detta meningslösa förstörande och inte skyddar sånna här människor även fast jag brukar namnge dom med betydligt grövre ord , detta tror jag kan var en del i att minska detta problem , men vi måste visa att vi bryr oss och inte bara vända ryggen åt det som är bäst för våran vilda natur att stoppa dom som bara ska försöra den för att dom inte är beredda att respektera något mer än sig själva och deras hjärtlöshet .

  4. arrami54 skriver:

    Kan hålla med dig i allt du skriver. 😉
    Jag skulle vilja se statligt anställda jägare i alla län, jägare som sköter eftersök på trafikskadat vilt, samarbetar med länsstyrelsens besiktningsmän och som har rätt att ingripa vid tjuvjakt. Lite som våra fisketillsyningsmän. Det gäller att minska jägarförbundens/jägarnas och markägarnas möjlighet att bedriva olaglig jakt. En jägare som tjuvjagat skall för all framtid fråntas vapenlicensen, få kraftiga böter och ett kännbart fängelsestraff och likaså skall en markägare på vars ägor tjuvjakt förekommit fråntas jakträtt och allt inflytande över jakten på sina marker. Bolag skall behandlas likartat och kraftiga böter skall utgå.
    …och jag har grund för det jag vill införa:
    http://op.se/lanet/ostersund/1.5232137-fa-falls-for-jaktbrott-vi-lever-i-ett-laglost-land-

  5. Stolt Vargvän skriver:

    😉

  6. Ping: Lodjur är allt bra kattlika… | Jinges Bilderblogg.se

Kommentarsfältet är stängt.