”Hur vi dödar en människa är ett politiskt val”

 

Rubriken har jag hämtat ur en vårdpolitisk betraktelse publicerad i DN, bra läsning och jag återvände och läste igen, när jag läste detta: ”SKL vill stoppa regelverk som ska säkra äldres behov”.

”Fyra låsta demensavdelningar och två nattpersonal. Två av avdelningarna står alltid obemannade och personalen springer mellan dem för att kunna upprätthålla säkerheten. Ett rörelsealarm tjuter men personalen riskerar att inte hinna se efter vad som har hänt.

Detta är ett vittnesmål från ett äldreboende i södra Sverige sommaren 2012. Bilden som ges är inte unik. Socialstyrelsens tillsyn visar många exempel på att lagstiftningen som reglerar äldreomsorgen inte har varit tydlig nog. Därför beslutade myndigheten i somras om nya föreskrifter som förtydligar kraven:

Det ska finnas personal dygnet runt som kan ge nödvändig hjälp utan dröjsmål. Socialnämnderna måste fatta tydliga beslut om vilken omsorg varje person ska få på boendet.

Utifrån det ska den som driver äldreboendet ta fram en plan för hur insatserna ska genomföras och se till att bemanningen anpassas efter det.

Men detta säger nu kommunernas egen medlemsorganisation nej till. Sveriges kommuner och landsting (SKL) vill förhindra att reglerna införs 2014. I ett meddelande, ett så kallat cirkulär, som SKL nu har publicerat menar man att Socialstyrelsen inte skulle ha befogenhet att utfärda föreskrifterna. Det är ett felaktigt påstående.

Socialstyrelsen har enligt lag rätt att utfärda bindande bestämmelser om det behövs för att skydda personers liv, säkerhet och hälsa. Det är till och med vår skyldighet att använda de verktyg vi har. I det här fallet handlar det om att säkra att svårt sjuka äldre får den omsorg de har rätt till. Reglerna om bemanning i demensomsorgen har dessutom tagits fram på uppdrag av regeringen, efter ett beslut i riksdagen.”

Jag är inte förvånad över SKL:s agerande, de vill givetvis att människor skall dö så billigt som möjligt, för dem billigt och med ett minimum av bemanning, ordet värdigt betyder överhuvudtaget ingenting för SKL. Medmänsklighet och värdighet betyder ingenting för dagens politiker och tjänstemän, speciellt tydligt är bilden om man studerar de svenska högerpartierna, samlade under Alliansens fana. Där räknas bara pengar och folket kategoriseras under termerna ”närande” och ”tärande”. De slår nedåt på gammal och ung, på de svagare och tycks njuta av att skapa vår tids slavar? Som värst i den ekonomiska moralismen och valet kring hur kommunerna/staten ”dödar en människa” tonar Kristdemokraterna fram, hur är det kristet att acceptera den situation många gamla upplever i landstingens och kommunernas behandling av medmänniskor i det sista väntrummet…?

Min dotter jobbar inom åldringsvården och jag ser hur den medvetna underbemanningen och situationen för de gamla tär på henne, hon är äntligen på väg bort från det jobbet som stressad och mentalt plågad/uttröttad undersköterska…och det glädjer mig, men det är med en ton av fruktan man inväntar ålderdomen i Sverige. Hon har lovat köra mig utomlands, till en ”självmordsklinik” när dagen kommer och jag vill ”hoppa av”, det ger en enorm tröst att veta att hon ställer upp på det. Att dö påskyndat och i förnedring på ett svenskt ålderdomshem känns inte som ett okej val.

Inser att många gillar min ”självförsvars-idé”, speciellt inom de socialmoderata, moderata center och folkpartierna, de delar ju samma kristna och demokratiska värdegrund, besparingar och skattesänkningar framförallt, tack! De ser ökande klyftor som en fördel…

Hör mumlet denna fredag, de greppar sin kö och drar bollen i hållet, fan vilken god idé. Tänk om vi genetiskt kunde ställa in alla tärande gamlingar så de dog den första januari samma år som de fyllde 69!

 

547654_460520613984992_1316428317_n

 

 

Det här inlägget postades i Allmänt om politik.. Bokmärk permalänken.

15 kommentarer till ”Hur vi dödar en människa är ett politiskt val”

  1. Anemone Nemorosa skriver:

    När min häst inte finns mer så sticker jag från det här landet. Man kan inte bli gammal här, och det lär inte bli bättre. Det finns ställen som är mycket mindre ”utvecklade” där jag kan bo och där man inte blir kastad på soptippen bara för man är gammal. Dit tänker jag åka, men jag får nog plugga ryska först. Så knäpp är jag. 🙂

  2. arrami54 skriver:

    …knäpp vet jag inte och det är alltid kul med nya upplevelser, så jag förstår din tankegång, förstår den mycket väl. Men ryska tar tid att lära sig! 😉

  3. Anemone Nemorosa skriver:

    Hahaha, du dömer inte ut mig som knäpp, men ibland undrar jag faktiskt över mig själv. Till hösten ska jag åka till Chernobyl och se Pripyat, ödestaden som övergavs vid katastrofen.

  4. arrami54 skriver:

    …nej varför skulle jag? Däremot är Pripyat inte ett resmål enligt mig, men jag är väl rädd att bli knäpp och radioaktiv! 😉

  5. Anemone Nemorosa skriver:

    Ingen fara med strålningen. Man får Geigermätare med sig och det är tidsbegränsade besök. Strålningsmängden är densamma som en flygresa till Thailand. Jag har kollat upp allt och rädd är det minsta jag är, har druckit radioaktivt jod flera gånger för att mäta gammastrålning i sköldkörteln. Det är huvudsakligen gammastrålning i Chernobyl och den försvinner på 24 timmar, eller snabbare om man ställer sig i duschen. Det är ett företag som håller i alla tillstånd och man blir inte insläppt utan guide. Det är se men inte röra, så för min egen del så är jag inte ett dugg rädd. Det enda jag tvekar över är hur de behandlar en tjej som åker själv, men det lär jag väl bli varse.
    Wish me luck!

  6. arrami54 skriver:

    Nej, jag vet att de doser du får vid ett tillfälligt besök är ofarliga, men plocka inte upp någon ”souvenir”! 😉
    http://www.analys.se/lankar/Stralning/medicin/bakgrund94-3.html

    Du blir bra bemött, det finns ingen grund för oro därvidlag heller…men nog finns det trevligare resmål, ett ökenområde i Australien t.ex. 😉

  7. Anemone Nemorosa skriver:

    Jag tål inte värme så bra. Har fått värmeslag här hemma i Sverige. Även om jag skulle vilja åka till Australien så är det inte öknen jag vill se utan regnskogen och alla djur plus korallreven. Har dock en förkärlek för arkitektur och allt som är gammalt så jag har en plan för nästkommande år.

  8. arrami54 skriver:

    Jo, men även regnskogen kan vara extremt varm, tro mig, det är jobbigt att vandra där (speciellt när det går brant uppför) med myller av bitande insekter i fyrtio graders hetta och en luftfuktighet på nästan 100 procent… så jag vandrar lika gärna i torr tropisk regnskog eller stenöken…och spännande djur finns det där också! 😉

    Gillar man äldre arkitektur så finns det mycket att välja bland.

  9. Anemone Nemorosa skriver:

    Ja det har ju förstås rätt i. Har kanske tur men jag är inte omtyckt av insekter som suger blod. Brukar även ta dagen lite som den kommer så det blir ved det blir. Har rätt så vida ramar att hålla mig inom, och är väldigt självgående inom det mesta. Jag klarar mig fint. Har av någon konstig anledning en förkärlek till Östeuropa, så jag ska ta mig ett par resor i den riktningen.

  10. arrami54 skriver:

    …mig gillar insekterna, har tydligen mumsigt blod! 😉
    Får jag tipsa om denna stad:
    http://www.pragblues.se/www.pragblues.se/Prag_Blues.html

  11. Anemone Nemorosa skriver:

    Tack Thomas. Prag har jag redan på min lista, likaså Warzsava och Budapest. Wien och Kiev finns också med. Jag vill även åka till Janow Podlaski, ett av världens största och bästa arabstuterier. Det andra arabstuteriet jag gärna vill se är Terskstuteriet i Ryssland, men dit är det inte säkert att åka längre. Det skulle även vara trevligt att se de vilda arabflockarna vid Mineralnye Vody. Dit går det flyg (Aeroflot) men om jag vågar åka med dem är en annan sak. Det är ju lite si och så med den ryska flygsäkerheten har man ju hört och läst. Jag har en del att beta av.

  12. arrami54 skriver:

    Att du vill se Rysslands arabhästar förstår jag och flyga med Aeroflot är inte värre än RyanAir!)
    Prag är en fin stad, kanske Europas vackraste, Budapest och Wien är också fina, Kiev har jag ingen erfarenhet av…favoriten i Europa är för mig alltid Paris, mest för all konst!

  13. Anemone Nemorosa skriver:

    Hu, Ryan Air är inget jag vill åka med. Där får man väl nästan flaxa med vingarna för att planet ska lyfta. Flyga med ståplats är inte direkt säkert. Har inte varit i Paris men får kanske ta en sväng dit också. Jag talar inte franska men jag brukar fråga (på franska) om de talar engelska och då brukar det inte vara något större problem. Det mesta brukar fixa sig konstigt nog.

  14. arrami54 skriver:

    Nej, Ryan Air litar jag inte på, säkerheten är väl okej, men allt kostar extra och styrs av en otrevlig princip, nämligen den att passagerarna är dumma i huvudet och bortskämda…bäst i Europa är Air France! 😉
    …jo, man måste uppleva Paris, sen kan man glömma allt annat!

  15. Ping: ”SD och De andra”. | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.