…om Avpixlats töntiga krönikörer.

 

Har roat mig med att läsa några av Avpixlats ”krönikörer” då och då, i denna smet av ointelligenta, okunniga och okänsliga skribenter tonar vissa ord fram återkommande, nämligen Sverigefientlig/Sverigeförakt. De som är kritiska mot SD:s främlingsfientlighet, kulturrasism och rasism är Sveriges fiender, landsförrädare och det framkommer ofta en ton av längtan efter ett inbördeskrig bland kommentarsskrivarna, tonen och hatet som sprids är vidrigt. Avpixlats så kallade ”krönikörer” är inte oskyldiga i sammanhanget, snarare ytterst delaktiga då de vet vad de sprider för gift och gift sprids!

Det är inte Avpixlats kritiker som är Sveriges fiender, sanningen är den motsatta, större fiender till Sverige och det vår nation står för är svårt att finna utanför Avpixlat och SD:s småkorkade härskara. Denna hatiska ointelligenta pöbel, ledd av Avpixlats krönikörer och anonyma ”ledare” är verkligen den sunda svenska demokratins värsta fiender. De vill skriva om vår grundlag, slå sönder Sveriges internationella anseende och bygga en nationalistisk och exkluderande mur runt nationen, ett blågult reservat.

Det handlar om människor som vill vinna personlig och ekonomisk framgång via en rasistisk och nationalistisk nisch, människor som inte bryr sig om andra människor, speciellt inte de från fel kultur och med fel hudfärg. De för fram sin retorik via medvetna lögner och urdumma konspirations-sagor, som den om Eurabia.

Att läsa t.ex. herr Stefan Torssell är direkt skrämmande och en flummigare nationalistisk ton än den han framför är svårt att hitta utanför det som kan kallas dålig mental lyteskomik. Herr Torssell är urtypen för den falska politikern som söker en privatekonomisk framgångsnisch, han åsyftar säkert en post som ger klirr i kassan och saknar helt kunskap om hur Sverige i nutid och dåtid formats via en mångkulturell och ständigt pågående mix av influenser.

Är det någonting jag som svensk är stolt över så är det vår öppna, solidariska demokrati som blivit en bra tillflykt för många av tyranner plågade själar och det finns ingenting jag som människa skäms mer över än den typen av exkluderande små rasister som yttrar sig på Avpixlats intoleranta, lögnaktiga och puerila sajt. Det kan generellt vara svårt att stå stolt som människa, men det är garanterat en omöjlighet att stå stolt bredvid herr Torssell och övriga krönikörer på Avpixlat! Personligen har jag svårt att finna större ynkedom än den dem bär, de som ”talar” för folket via hatsajten Avpixlat.

 

Det är en skam för nationen att rasistsajten Avpixlat överhuvudtaget finns.

…och Sverige, det är MITT land…också!

sveriges-flagga

 

 

Det här inlägget postades i Min syn på SD!. Bokmärk permalänken.

17 kommentarer till …om Avpixlats töntiga krönikörer.

  1. Ping: Det här med kunskap, är det viktigt? | Varghjärta

  2. Mattias Åslund skriver:

    Du får tycka vad du vill, det är det som är det fina i en öppen demokrati. Men att kalla skribenter som Mats Dagerlind och Stefan Torsell för ointelligenta säger mer om din debattteknik än om skribenten i fråga.

    Mvh och ha en trevlig dag,

    Dr Mattias Åslund

  3. arrami54 skriver:

    …och jag bär min åsikt stolt, det är ointelligent och töntigt att kalla meningsmotståndare Sverigefientliga landsförrädare och i en öppen demokrati uttrycker vi våra åsikter fritt, du din och jag min. 😉 Min eventuellt bristande debatteknik är myggpiss i havet jämfört med den exkluderande mur av hat Avpixlat reser mot våra invandrare och flyktingar.

    Ha en bra dag ”doktorn”, jag antar du ger ”landsförädare” lika bra vård om ni nu vårdar och jag måste fråga, vad anser ni herr doktorn om konspirationsteorin kring Eurabia, att den är intelligent?

  4. Aila Valkeejärvi skriver:

    Stefan Torsell, som inte längre är den mysiga tomten och gamla sjömannen som ville alla väl och enbart strävade efter yttrandefrihet, skrev den 6 januari 2013 på Avpixlat att ICA-kurirens läsare knappast är hjärnkirurger eller kvantfysiker. Till skillnad mot SD:s medlemmar. Eftersom ICA-kuriren mest handlar om broderier, syltande och saftande. Men är inte det genuint svenskt att brodera, sylta och safta? Därför känns det lite motsägelsefullt att Stefan Torsell hånar de broderande, syltande/saftande svenskarna som nu, enligt sina egna kommentarer vill säga upp sina prenumerationer av ICA-kuriren. Trots att det fanns så fina recept i tidningen. Efter att Avpixlats läsare har sagt upp sin TV-licens två gånger nu, först när en kolsvart Lucia uppträdde i SVT och sedan när Disney tog bort pickaninnyn på Kalle Ankas Jul så blev måttet rågat, Nu, när till och med ICA-kuriren låtit Mazetti skriva en krönika som inte faller SD på läppen så är måttet överrågat. Offentligt ursäkt är vad vi kräver, dundrar de på AP. Annars handlar vi på LIDL. Jag har läst Mazettis krönika på ICA-kuriren och jag förstår inte vad hon skulle be om ursäkt för.

    Dagerlind skrev om den ”kolsvarta Lucian” på Avpixlat men tvingades sedan modifiera sin krönika lite. Dagerlind är enligt egen uppgift inte rasist, bara kulturkonservativ och han kan inte acceptera en svart Lucia lika lite som han kan acceptera en film där en en svart jazzmusiker spelas av en vit snubbe. Eller en en film där den finska krigsherren Mannerheim spelas av en kenyan. Annars skriver Dagerlind helst om ”oikofobin” ,ett ord som han antagligen lärt sig av en annan kulturkonservativ. Kulturmarxist är också ett ord som passar i hans mun, men hittills har han inte skrivit någonting om ”anti-vit” som annars är av de vanligaste orden på Avpixlat.

    Hera är lite kontroversiell krönikör. Hon låtsas vara jättepositiv och mångkulturell vilket retar upp de flesta av ”Sverigevännerna” på på Avpixlat. Hon målar upp förorten där hon bor som varande en krigsskådeplats där hon själv är extremt förföljd. På grund av sina åsikter eller av någon annan anledning. Samtidigt kan hon inte flytta därifrån därför att bostäder i ”bättre områden” i Malmö kostar för mycket. Och det är bara i Malmö hon kan bo, för att slippa kriget??? Hon är, egentligen, inte ett dugg förföljd av någon i sin förort, vilket man också kan läsa i hennes senaste krönika på Avpixlat där hon beskriver hur hon besökte lekplatsen i området och genast fick förutfattade meningar om en en svensk kvinna som var på samma lekplats med sitt barn och som var gift med en MUSLIM. Hera är ett invandraralibi för SD och Avpixlat, en kvinna som tagit på sig offerkoftan och som skyller sina egna misslyckanden på samhället. Hennes hudfärg irriterar en del läsare på Avpixlat, hon är knappast en Luciakandidat för de kulturkonservativa. Och jag hoppas att hon inte läst kommentarerna på Avpixlat där ”mulatter” beskrevs som genetiskt skadade individer.

    Indiern Mishra som också är ett invandraralibi har skrivit en en krönika där han fördömde de muslimska våldtäktsmännen som våldtar hinduiska kvinnor i Indien. I förbifarten borde han fördömt alla våldtäktsmän i Indien. I synnerhet då de nu kommit fram att en indisk, hinduisk, kvinna mest riskerar att bli våldtagen/gruppvåldtagen av män som tillhör samma etnicitet och till och med av män som tillhör samma kast. Men Mishra skriver inget mer, han är mest verksam i Dispatch International som just nu ligger nere. Men snart kommer igen. Hurra!!

  5. arrami54 skriver:

    Tack för en så skön kommentar, jag applåderar dig! Tack!

  6. Aila Valkeejärvi skriver:

    Läs också Torsells obegripliga, men av många bejublade krönika den 1 januari 2013. Att Åsa Linderborg är dum enligt Torsell är inget anmärkningsvärt men läs de sista meningarna i krönikan. ” År 1808 kom en ny ätt till tron i Sverige, under parollen: Låt oss vinna Finland åter inom Sveriges gränser”. Jag förstår att Sverige, enligt Torsell, är det finaste och det mest framgångsrika kungadömet i världshistorien men vilken tur det var att Finland slapp Sverige 1808.

  7. arrami54 skriver:

    …jo, Torssell drömmer om en ny svensk storhetstid, vi bör nog lägga Norge, Finland, Danmark och halva Europa under oss, sen stänger vi gränserna! 😉

    Det som drabbade Åsa Linderborg är herr Torssell delvis ansvarig för, han har hjälpt till att sprida hatet mot de påstått ”Sverigefientliga”.

  8. Aila Valkeejärvi skriver:

    Ibland känns det som ett bättre alternativ att inte läsa Torssell, Dagerlind, Avpixlat. Även om jag inte håller med så kan ondskan på Avpixlat förmörka min själ,och stjäla värdefull tid från mitt enda liv här på jorden…

  9. arrami54 skriver:

    …jo, kan hålla med dig i din tanke, men principen om att lära känna sin världs fiender är aldrig fel…och att stå upp emot dem!

  10. Can-C Eye Drops skriver:

    USA och Sovjetunionen använde båda propaganda i stor utsträckning under Kalla kriget . Båda använde film, television och radio för att påverka sina egna medborgare, sin motståndares medborgare och medborgare i andra stater. United States Information Agency drev Radio Free Europe och Radio Liberty , delvis understödda av CIA , och spred grå propaganda via nyheter och underhållning till Östeuropa och Sovjetunionen. Sovjets officiella statliga radiostation Radio Moskva sände vit propaganda, medan Radio Fred och Frihet sände grå propaganda. Båda sidor använde svart propaganda under speciella kristider. Brittiska UD skapade 1948 IRD (Information Research Department) som tog över efter krigstidens institutioner såsom Informationsministeriet, och spred propaganda via både tryck och BBC .

  11. arrami54 skriver:

    …och? Jag förstår ärligt talat inte vart du vill komma, vad har detta grundläggande faktum kring att mänskligheten alltid använt reklam/propaganda för att sprida sina idéer egentligen med inlägget att göra? Det är väl en grundläggande respekt för människor att sprida sina idéer på fakta och kunskap, inte på lögnaktiga rasistiska tongångar som t.ex. rasistsajten Avpixlat gör?
    Jag har fått många kommentarer som vill skydda Avpixlats lögner men detta var väl en av de dummaste? Du argumenterar ganska exakt som tönten som slår sin fru med hänvisning till att grannen också slår sin…
    …Avpixlat har rätt att bedriva lögnaktig propaganda för det har andra gjort tidigare! Kom igen, bättre kan du!
    😉

  12. arrami54 skriver:

    Jag hittade en kommentar från ”Nyfiken” i bloggens spamfilter, antar den hamnat där på grund av alla länkar den innehöll? Oavsett så finner jag den intressant eftersom den är ett tämligen vanligt exempel på hur SD:s anonyma riddare försöker skydda hatsajten Avpixlat. Skribenten inleder bra:
    ”Jag läste artikeln av Åsa Linderborg i Aftonbladet du länkade till och förföljelsen hon utsatts för är sjuk. Även om man inte håller med henne så ska man banne mig inte hålla på och hota och trakassera sina meningsmotståndare. Varför kan folk inte hålla debatten på en civiliserad nivå utan nedlåter sig till demonisering, div. (mer eller mindre förtäckta) hot, sexuella trakasserier etc.? Om man blivit arg så kanske man borde vänta en dag eller två med att skicka iväg sitt inlägg? Under tiden kunde man lämpligtvis fila lite på formuleringarna.”
    Jag håller med helt och hållet, ingen skall utsättas för trakasserier, hot, hot om våld, eller våld på grund av sina åsikter. Det som drabbade Åsa Linderborg är avskyvärt och skall givetvis aldrig accepteras, lika lite skall det accepteras om det drabbar Sverigedemokrater.

    ”Nyfiken” fortsätter: ”Det vore dock önskvärt att Linderborg angav mer exakta källhänvisningar till de hottexter som framförts så att vi som är intresserade av källmaterial kan läsa var, i vilket sammanhang och av vem de skrivits. Om större delen av dem varit från en och samma källa/sajt/individ är det ett klassisk guilty-by-association-trick att bunta ihop andra källor man ogillar med den värsta av dem.”
    …nja, jag vet inte om hon ens kan, eller bör publicera avsändarinformation enligt ”Nyfikens” önskemål och är det fråga om hot, ett brott, så bör polis utföra efterforskningarna oavsett hur intresserad ”Nyfiken” och andra är av källkritisk forskning. Leder hoten till åtal bör däremot allt kunna granskas enligt principen om rättssäkerhet. Det ”Nyfiken” gör, via, mycket ytligt sett, en falskt intelligent argumentation, är att börja misstänkliggöra offret, i detta fall journalisten Åsa Linderborg…och den bilden blir tydlig om vi läser vidare: ”Dessutom så såg jag inget i artikeln som specifikt kopplade samman innehållet i de osmakliga snusk-sms:n hon fick med just alternativa medier. Det kan kanske vara fråga om en helt ”vanlig” stalker som inte hade något direkt politiskt motiv? I anslutning till detta så kan du även fundera över följande hypotetiska scenario: Du har en blogg där du skriver ett inlägg/krönika om en artikel som skribent X skrivit som du tycker är ogenomtänkt/usel på ett eller annat sätt. Efter ett tag så beslutar sig ett gäng individer av någon anledning att gå in och kommentera det på din blogg och en del gör det med överdrivna, hatiska, våldsbejakande, ociviliserade inlägg el. dyl. om ex. skribent X. Tycker du det då vore rättvist av en annan part att hänga ut dig och din blogg som en i gänget av hatsajter?”
    ”Nyfiken” försöker hävda att det inte är Avpixlats skribenter, krönikörer, läsare och kommentarsskrivare som attackerar Åsa när hon granskar den rasistiska hatsajten Avpixlat, nej det är enligt honom ”vanliga” stalkers som sätter igång, gänget kring Avpixlat är oskyldiga små änglar som är de verkliga ”offren” i ”Nyfikens” värld!
    När jag skriver kritiskt om SD och Avpixlat och får följande kommentar: :”Å du din vidriga äckliga nedbajsade batikhäxa, hoppas du blir rånbögmördad av ett gäng smutsiga kulturberikare tills ditt anus spricker och du blir en vattenkanna!” så finns det enligt ”Nyfikens” logik ingen koppling till det jag skrivit, nej det är någon tant (stalker) som är sur för att jag inte städade tvättstugan ordentligt! Jag har fått många, många, liknande kommentarer och många långt värre, en del är rena hot och några få har till och med hotat mina barn…och jo, källan ligger nästan alltid nära Avpixlat.

    Avpixlat ÄR en rasistisk hatsajt som medvetet sprider lögner och missaktning mot våra invandrade vänner och de som flytt hit för att söka skydd…och det är givetvis så, enligt normalbegåvad kunskap, helhetssyn och logik, att det är hatgänget runt Avpixlat som reagerar på det Åsa skriver.

    ”Nyfiken” försöker leka intelligent agitator och hänvisar till ”guilt-by-association-trick”, men är i själva verket en utpräglad ”tricky-dick” själv!
    Jag ifrågasätter också ”Nyfikens” läskunnighet när han skriver följande: ”Ditt inlägg föranleder mig även att fråga dig vad exakt/vilka inlägg som du hakar mest upp dig på hos t.ex. Avpixlats krönikörer? Exemplifiera och länka gärna. Eller är det inlägg i kommentarsfälten du reagerar på?”
    Det framgår vad jag reagerat på i inlägget och nej, jag länkar helst inte till ”skiten”.
    ”Nyfiken” fortsätter: ”Angående hypotesen att alternativa sajter, såsom Avpixlat, är orsaken till den ociviliserade förföljelse av meningsmotståndare, som t.ex. Åsa Linderborg utsatts för, så är det lätt att konstatera att förföljelse av oliktänkare och pöbelmentalitet förekommit även tidigare i historien, innan internet och dessa sajter kom till. Men i en gränslös, uppkopplad värld så är det måhända enklare även för ilskna/hatfulla individer att snabbt och spontant ge utlopp för sin ilska.”
    Att det även tidigare, historiskt, förekommit förföljelse är ingen orsak till att ursäkta nya. Det är inte okej att slå sin fru för att grannen gjorde så förra året! Att internet gett oss en baksida bör också vara helt uppenbart, det är ju det mitt inlägg också handlar om.

    ”Nyfiken” fortsätter: ”Dessutom är det inte bara Linderborg som utsätts för hatattacker. Även SD-sympatisörer utsätts för diverse attacker [ http://www.dagen.se/nyheter/issa-fick-18-knivhugg-for-att-han-ar-med-i-sd-/ ], [ http://www.nt.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=7072689 ]. Det räcker tydligen t.o.m. att vara en misstänkt SD-sympatisör för att få smaka på kniven [ http://www.svd.se/nyheter/stockholm/man-knivskuren-pa-sodermalm_5368379.svd ]. Som tur är så håller dock SÄPO lite koll på de våldsbejakande extremisterna.”
    Det är givetvis inte okej med våld mot Sverigedemokrater, hur dumma man än kan tycka dem vara och jag hänvisar till inledningen av kommentaren, ovan. Men det är också känt att det förekommit falskt våld mot SD, de har skadat sig själva och lätt påtända satt eld på ytterdörrar, i syfte att framstå som offer! 😉
    Att Säpo håller koll på våldsbejakande extremister ser jag som självklart, det är ju deras jobb! (Men jag förstår ”Nyfikens” behov av att uttrycka det självklara som en retoriskt ”intelligent” utfyllnad av hans/hennes kommentar).

    ”Nyfiken” fortsätter: ”Det skulle inte förvåna mig om det även kom ett och annat hatiskt inlägg till krönikörerna på Avpixlat, men om detta vet jag inget. Med tanke på förekomsten av våldsbejakande tokstollar på båda sidor så tycker jag det är vettigt att tillåta anonyma kommentarer/debattinlägg så länge innehållet är någorlunda väl underbyggt, är relevant och håller en hyfsat civiliserad ton. Även ledaren i DN (”SD slåss mot väderkvarnar”) som jag klickade på för att hitta din blogg var f.ö. anonymt signerad: ”ledarredaktionen”.”
    Det skulle inte förvåna mig heller om Avpixlats skribenter får hatiska kommentarer, det man ger det får man ofta i retur. Därmed inte sagt att det är okej att sprida skit, oavsett åsiktssida! Vad det gäller ”anonymitet” har jag inget emot det, bara tonen är okej!

    ”Nyfikens” avslutning roar mig: ”Slutligen så tycker jag faktiskt att alternativa informationskällor, såsom Avpixlat och Flashback, kompletterar gammelmedia utmärkt. Yttrandefrihet, medial mångfald och öppen debatt behövs för att belysa händelser/företeelser från flera synvinklar. Det vore hemskt om vi var tvungna hålla tillgodo med bara en ensidig beskrivning av verkligheten. Att ta del av information från ett flertal informationskällor övar dessutom upp den egna förmågan till källkritik och vidgar förhoppningsvis vyerna.”
    Avpixlat och Flashback likställer jag inte med seriös media och något komplement ser jag överhuvudtaget inte att nämnda sajter bidrar med, men visst, ”Nyfiken” får ha sin åsikt! Att ordet ”mångfald” har tonen av viktigt finner jag intressant, är det inte mångfald Avpixlat avskyr?
    Vad det gäller källkritik föreslår jag att ”Nyfiken” läser detta: https://varghjarta.wordpress.com/2011/05/28/en-paminnelse-om-kallkritik/

    Avslutningsvis ”Nyfiken” akta dig för att ha för många länkar i dina kommentarer, de hamnar tydligen i spamfiltret då!

    Ha det gott!
    😉

  13. Nyfiken skriver:

    Jag tycker du borde både kolla och justera ditt spamfilter. Länkar kan ibland tillföra en del till diskussionen. Ha det bra.

  14. arrami54 skriver:

    …helt klart kan länkar tillföra saker, se på min blogg, jag länkar enormt mycket. Tyvärr fungerar wordpress spamfilter som det gör och jag får mer arbete med att godkänna fler länkantal…men tar du en länk i taget bör du undkomma filtret. Tyvärr raderar jag spam utan att alltid läsa alla kommentarer. Jag kan bara be om ursäkt om någon kommentar från dig försvunnit bland spammen, men du vet, godtar jag spam kan bloggen stängas…och det vill jag inte! 😉

    Ha det gott!

  15. Nyfiken skriver:

    Jag postar mitt svarsinlägg igen och hoppas att det inte åter fastnar i spamfiltret:
    Hej och tack för svaret och den intressanta länken. Vi är tydligen överrens om att hot och våld är förkastligt vilken sida som än utövar det. Det är bra för jag visste inte var du stod i den frågan.
    Angående källhänvisningarna jag efterfrågade så förstår jag att en opinionsbildande artikel/krönika i Aftonbladet snarare kan liknas vid ett lättläst skönlitterärt verk snarare än en källrefererande rapport till sin uppbyggnad och det kanske inte intresserar den genomsnittlige aftonbladetläsaren att gå djupare med faktagranskning och läsa i vilket sammanhang och vem som kommit med div. uttalanden. Jag har dock försökt hitta exemplen på de osmakliga kommentarer som hon tog upp i sin artikel och det visade att jag inte var ensam om att försöka hitta dem. Någon verkar ha hunnit före, läs detta: [ https://www.flashback.org/sp41059386 ]. Det förefaller således som om det är texter i kommentarsfälten(!) på nationell.nu som lyfts fram i Åsa Linderborgs artikel som du länkade till. Du tyckte f.ö. att jag, då jag ville se källorna, gjorde mig skyldig till falskt intelligent argumentation och började misstänkliggöra offret, Åsa Linderborg när jag påtalade risken för att man i artikeln kunde bunta ihop andra källor/sajter man ogillar med den värsta av dem via guilt-by-association. Visst, det är din rätt att tro det och tycka så men det är faktiskt i mitt tycke befogat att efterfråga källor och länkar ibland. Jag tycker fortfarande det är tråkigt att du inte specificerade och länkade till de exakt de inlägg/formuleringar som du mest hakat upp dig på hos t.ex. Avpixlats krönikörer så att jag kunde läsa hela krönikan själv och möjligtvis se saker och ting ur din synvinkel. Du behöver f.ö. inte vara orolig för min läskunnighet för jag har klarat mig rätt bra i livet hittills så ett par kontroversiella krönikor som du hakat upp dig på ska jag nog klara av att läsa.
    Angående de osmakliga sex-SMS:n Linderborg tog upp i artikeln du länkade till så såg jag faktiskt inget belägg på att det var någon från hatsajterna som låg bakom dessa. Jag radar jag upp dem här så att du får en överblick över dem: ”Ärligt gumman, när var det sist du pullade dig själv i fittan?”, ”Jag hoppas att du är rakad där nere eftersom jag gärna vill komma och knulla dig hårt både i din stora röv och din skrynkliga fitta.”, ”Jag antar att det är ett tag sedan du sist fick en kuk i dig med tanke på din ålder. Säg gärna till så kommer jag och knullar dig ordentligt.”, ”Hur mår din slappa fitta? Är du rakad eller har du buske där nere just nu? Kyss på fittan” & ”Jag är hård som fan nu och vill pumpa sönder dig där bak riktigt ordentligt. Är du med?”. Som du ser så anspelar inte något av de nu redovisade SMS:n ens på något annat än sex. Inget i SMS:n antyder ens en koppling till hennes journalistyrke och granskningen av sajterna. Det utesluter dock inte att det faktiskt är någon ”hatgänget runt Avpixlat som reagerar på det Åsa skriver” men det kan lika gärna vara en helt ”vanlig” sexfixerad stalker. Det finns som sagt tokar överallt och det finns säkerligen såna i Aftonbladets ordinarie läsekrets, på Avpixlat, likväl som på andra ställen på internet. Det som förvånar mig en smula är att de fått tag i hennes mobilnummer.
    Märk väl att jag inte ens ifrågasätter Åsa Linderborg får ta emot en hel del verbal dynga, och att en hel del otrevligheter uppkommit just kommit p.g.a. Aftonbladets kampanj mot hatsajter/oliktänkande, men jag ser hellre att de skribenter/kommentatorer som stått för de osmakliga övertrampen även får ta konsekvenserna av det istället för att man begränsar yttrandefriheten kollektivt. Att sakligt kritisera/framföra en text/ståndpunkt är helt annat än att nedlåta sig till personangrepp, hot och trakasserier. Jag ber och få påminna om att de som skriver mer eller mindre civiliserat i ett kommentarsfält inte nödvändigtvis är samma personer som skriver själva artiklarna (även om det i vissa fall kan kännas som så). Även jag har sett mycket strunt i kommentarsfälten på diverse sajter (även Avpixlat) och även en och annan mindre genomtänkt artikel men det får ju de som skrivit inläggen stå för. Jag har för det mesta ingen aning om vem det är som skriver inläggen på div. forum. Informationen om deras ålder, kön, utbilning/bildningsnivå, partitillhörighet, religionstillhörighet, sexuella preferenser, psykiska status, missbruksproblem, etnicitet, skonummer etc. är oftast oklar. Det som återstår att värdera är vad de faktiskt skriver och vad de grundar sin argumentation på. Jag, precis som du, försöker värdera sådana inlägg efter bästa förmåga och då underlättar det om de för en faktabaserad, rationell dialog och tillhandahåller källhänvisningar/intressanta länkar.
    Det är dessutom en viss skillnad på de aktuella sajterna som Aftonbladet granskar (Nationell.nu, Nationell idag, Patriot.nu, Avpixlat, Nordfront, Fria tider och Realisten) men jag skulle tro att folk besöker och kommenterar på flera av dem. Personligen hade jag inte ens hört talas om alla. Att smutskasta en hel sajt/blogg bara för att en del i kommentarsfälten(!) på den, eller i värsta fall på en helt annan blogg, inte framför sina åsikter civiliserat tycker jag är fel. Personerna och åsikterna försvinner ju dessutom inte bara för att man stänger ner hela deras kommunikationsplattform utan de blir troligen snarast förbannade på att man försöker tysta ner dem och kan starta en ny, mer insynsskyddad/svåråtkomlig sajt. Om personer i den aktuella miljön bara umgås/kommunicerar med likasinnade försvinner i värsta fall även insynen och ifrågasättandet från omvärlden, vilket i sin tur potentiellt kan leda till ytterligare polariseringar i samhället. Det är förstås bara en teori – liksom teorin om att om man bara stänger ner ”den rasistiska hatsajten” så de inte längre kan kommunicera med likasinnade och föra fram sitt budskap så kommer rörelsen självdö, varefter alla kan leva lyckliga i en gränslös, fredlig och harmonisk värld där solen alltid skiner.
    Om du får ilskna/hatiska inlägg av typen :”Å du din vidriga äckliga nedbajsade batikhäxa, hoppas du blir rånbögmördad av ett gäng smutsiga kulturberikare tills ditt anus spricker och du blir en vattenkanna!” så är det givetvis helt förkastligt och jag hoppas verkligen(!) att du inte får alltför mycket sådan respons. Det blir närmast sandlådenivå på ”argumentationen” om man baserar dialogen på emotionella utbrott och invektiv. Om du återkommande fått liknande respons efter inlägg som behandlar ett samma ämne så förstår jag givetvis att du skaffar dig erfarenhet/fördomar om vissa grupper. Frågan är dock om den grupp som hör av sig till dig efter ett inlägg är representativ för hela gruppen/läsarskaran eller om det bara är de som har lägst impulskontroll och/eller som blir mest emotionellt berörda som hör av sig? Typen och mängden av feedback kan givetvis också påverkas av det ursprungliga inlägget. Om man där framställer motparten som obildad, ifrågasätter läsförståelsen och/eller den intellektuella kapaciteten och toppar med lite mustigt språk och emotionella utbrott så är det risk för att motparten blir provocerad och gör det samma.

  16. arrami54 skriver:

    …oj, det var ett långt svarsinlägg! 😉 Det fastnade inte i filtret, bra och här följer mitt svar:
    inledningsvis, jag fann inte svaret så intressant att jag mer än ögnade igenom det och mycket av din retorik besvarar jag inte ens.
    Återigen tycks du vilja negligera och misstänkliggöra Åsa Linderborgs upplevelse och kunskap om vilka som trakasserat henne som en följd av artikelserien om hatsajterna, det är möjligt att några kommer från nationell.nu och visst har en opinionsbildande artikelserie inte samma bevisvärde som en rättsäkert genomförd rättegång och givetvis har vi inte de skyldigas erkännande kring kränkningarna eller bevis som styrker sajt-tillhörighet, din retorik är återigen av typen som ursäktar och lägger dimridåer i syfte att misskreditera Åsa och skydda hatsajten Avpixlat. Den logiskt tänkande ser kopplingen till vilka sajter Åsa granskar och varför trakasserierna kommer i samband med detta…och det är ingenting nytt i att de som kritiserar hatsajterna drabbas.
    Du kör samma taktik visavi de kränkande kommentarer och hot jag erhållit när jag kritiserat SD och Avpixlat här, liksom efter artiklar jag skrivit i annan media. Tonen är att jag får skylla mig själv när jag hävdar att hatets och rasismens, främlingsfientlighetens ”riddare” och sympatisörer är av en tämligen ointelligent sort som ”går på” billiga populistiska hatrepriser.
    Ärligt talat finner jag ditt svar vara ointressant i den meningen att du ingenting utöver ditt misstänkliggörande av Åsa (och mig)… ingenting tillför debatten.
    …sen har jag en tydlig bild av vilka som samlas kring hatsajterna, och bilden har snarare förstärkts av dina inlägg.
    Att stå upp för den solidariska och demokratiska empati och medmänsklighet som är Sveriges ”ansikte”, som bl.a. innebär att vi står upp för flyktingkonventionen, de mänskliga rättigheterna o.s.v. är INTE detsamma som att vi är Sverigefientliga, drivs av Sverigeförakt eller är ”förrädare” enligt Torssells (och Avpixlats) töntiga och ointelligenta retorik…det är tvärtom! 😉

    Hänvisar åter till mitt första svar ovan och till alla övriga inlägg jag skrivit om SD och Avpixlat.

    Må gott!

  17. Ping: …läste herr Torssell på Avpixlat igen! | Varghjärta

Kommentarsfältet är stängt.