Det kom en kommentar…

 

…och därför vill jag gärna visa bilden som ”berörde”

Bryr mig inte om ”dojjan” Såg hästen bakom din katt. Jag smälte….eller heter det smallt? Fantastisk!!!! Konst är konsten att beröra sinnena, i alla fall för mig. Jag blev helt tagen av hästen.”

Hästen berörde mig med, hon var en skön individ, en ”hippie”-variant ur rasen Arabhäst, den kanske vackraste av alla hästraser. Det är inte enklare att teckna/måla bra djurporträtt och i detta fall ville jag ha varenda hårstrå på rätt plats…

hästhuvud

Jag gjorde många porträtt på denna häst, här är ett par till:

Rioja i profil4

 

 

 

 

 

 

 

 

(Detta porträtt, nederst, är tecknat med en svart kulspetspenna, övriga två är olje-målningar).

 

 

 

 

 

 

 

 

Det här inlägget postades i Min konst!. Bokmärk permalänken.

18 kommentarer till Det kom en kommentar…

  1. Anemone Nemorosa skriver:

    Så otroligt vackra. Kan nästan tro att du har ett förstoringsglas när du målar.Man ser ju vartenda hårstrå!!

  2. arrami54 skriver:

    …jag jobbar nästan alltid med de minsta penslarna, storlek 0 och 00…tidsödande och tålamodsprövande men ger tid för meditation och reflektion. 😉
    I dag jobbar jag med specialslipade glasögon eftersom jag ser illa på nära håll, men med ”förstoringsglasen” ser jag och kan skapa ytterst små detaljer…men en gång per timme, minst…går jag tio steg baklänges för att kunna se helheten…och ganska ofta får jag göra om, ändra eller höja kontrasten.
    …och i detta fall ville jag fånga pälsen och lyckades rätt bra!

  3. Anemone Nemorosa skriver:

    Rätt bra!!! Man kan ju känna pälsen genom datorskärmen, till och med doften av häst. Det är mer än bra. Det är utsökt!!!

  4. arrami54 skriver:

    …okej, det tycker jag också men vågar inte skryta här! 🙂

  5. Anemone Nemorosa skriver:

    Det är inget fel att vara stolt över sitt arbete. Så klart du kan säga att du är bra på det du gör! Du är ju det!

  6. arrami54 skriver:

    …jo, helt korrekt, men jantelagen är stark här i Ljungby och jag har inte marknadsfört min konst reellt de senaste femton åren, så jag är nog lite ”dammig” på området. 😉

  7. Anemone Nemorosa skriver:

    Skit i Jante. Han är omodern och osympatisk. Han kan dra så långt pepparn växer. Det är bara ett ytterligare bevis på den svenska avundsamheten, vilken jag numera högaktningsfullt skiter i. Vill folk vara missundsamma kan man inte hindra dem, utan man få sätta sig över det men på ett altruistiskt sätt. Man får det man ger, du vet. 😉

  8. arrami54 skriver:

    …jo, i grunden skiter jag i ”jante”, en del av sanningen är nog oxå att det är skönast att skapa under offentlig tystnad, jag målar i dag mest för att jag njuter av livet med en pensel i handen och lite färg. Jag har lärt mig att det är lugnast att leende undvika konstens ”grindväktare” och bara göra det jag vill…
    …du vet, när gubbar blir äldre blir de rejält tjuriga och vill mest gå sin egen väg och helst bara njuta, ”lukta på blommorna”…tjafset för att nå framgång (odödlighet) får andra stå för i konstens korrupta och egotrippade värld.

    …och tro mig, jag njuter när jag skapar och förhoppningsvis lyser denna ”kärlek” igenom i mina bitar.

  9. Anemone Nemorosa skriver:

    Din kärlek till din konst kan man inte missa, då är man blind, och jag kan garantera dig att det inte bara är ”gubbar” som blir tjuriga och vill gå sin egen väg. Jag är nog ”a pain in the arse” på många. Jag går min egen väg, utan att för den skull trampa på någon annan. Jag bryr mig inte om vad folk tycker om mig längre. Jag vet mitt eget värde inför mig själv, och så länge jag kan se mig i spegeln utan att skämmas (eller skrämmas) så är det ok för mig. Då är jag nöjd.

  10. arrami54 skriver:

    …jo, jag vet, jag känner en hel del kvinnor och ser exakt samma tendenser hos många där. Det intelligenta könet blir ofta lika tjuriga som vi! 😉

  11. Anemone Nemorosa skriver:

    Intelligent och intelligent……man är bara intelligent på olika sätt. Jag ser människor, inte kön och jag vill inte framhålla kvinnor som mer intelligenta även fast jag förstår vad du menar. En del kvinnor kan ju ta dig på orden. 🙂

  12. arrami54 skriver:

    …nja, de får gärna ta mig på orden. Grovt och generellt är nog kvinnor intelligentare, ser du globalt på könen så står männen överlägset för det destruktiva våldet och ”armbågar” sig ofta fram till positioner de inte förtjänar. Män föds med genetiska förutsättningar för ca 30 % mer muskelmassa än kvinnor, men kvinnor har generellt 30% mer hjärnkapasitet vad det gäller förnuft och känsla…
    …jag kan utveckla detta längre men bevisen finner du överallt. Studerar du mordfrekvensen i USA så ser du ett tydligt exempel på det jag skriver och 80% av alla grova brott i Sverige begås av män!

    …och vilka vårdar, våra sjuka, våra gamla, våra djur…jo främst kvinnor!

  13. Anemone Nemorosa skriver:

    Jo visst är det så, men det tror jag bara är de förutsättningar som människan fötts med för att kunna överleva som art. Man kan inte ha lika förutsättningar för allt. Då behöver det inte finnas två kön, utan man kunde vara hemafroditer. Ingen genetisk variation skulle behövas, alla skulle vara lika. Fy vad hemskt det låter va??? Det är ju variationen som är tilltalande. Sedan kan man ju diskutera i evinnerliga tider om varför män är mer våldsbenägna och kvinnor är mer vårdande.
    Det är inbyggt i den genetiska strukturen men vem som har klurat ut den, det vet inte jag, men det finns nog en mening varför man är som man är, tror du inte det?

  14. arrami54 skriver:

    …jo, det är en kvarleva från tiden för ca tio tusen år sedan, evolutionen går långsamt och djuret människan lever i mycket enligt reptilhjärnans styrande principer och givetvis gillar jag könsskillnaderna (vad vore livet utan kvinnor!) och de individuella skillnaderna via våra multipla intelligenser varierar. Enligt en hel del hjärnforskare har vår hjärna inte utvecklats nämnvärt de senaste 40 000 åren, så det jag skrev inledningsvis i kommentaren kanske skall vara en långt högre siffra?
    Männen är fortfarande jägare/krigare och kvinnan samlaren och den som skyddar avkomman.

  15. Anemone Nemorosa skriver:

    Ja du, detta kan man diskutera så man blir gråhårig. rent generellt så är det trevligt att vända och vrida på saker och ting, och se saker från olika håll men vissa saker är som de är. Dessa kan man bara försöka förstå, men knappast förändra i någon större omfattning. Det man däremot kan göra är att höja medvetenheten och förståelsen för konsekvenserna av dessa skillnader så att man börjar reflektera över hur, vad och varför man agerar och beter sig som man gör. Dessutom är det väldigt intressant och man får en massa kunskap på kuppen

  16. arrami54 skriver:

    Vi skall vara tacksamma över alla våra skillnader i intelligens, även mellan könen och att frekvensen i våra multipla intelligenser varierar, men vi borde försöka samarbeta mer och konkurrera mindre…vi har ju en del mörka moln som hopar sig över mänskligheten som bekant.
    Nu har jag snart nått ”flow” i arbetet med målningen ”allt pekar på Gud” och tar några timmars bloggpaus.

    Önskar dig en skön dag!
    😉

  17. Anemone Nemorosa skriver:

    Tack det samma. Ta hand om dig!!!

  18. arrami54 skriver:

    …det skall jag och hunden kräver utgång, så jag får ta hand om henne oxå! 😉

    Ha en go dag!

Kommentarsfältet är stängt.