Gott Nytt År!

 

Tack för i år!

vargen_jag. nyår

…man har många önskningar om en positiv samhällsutveckling under kommande år, ett är att vi äntligen kan enas om att förbjuda den skit som skrämmer, skadar och förstör nyårshelgen för många…inte minst då alla djur.

Det är hög tid att förbjuda all försäljning av smällare och nyårsraketer till privatpersoner, vill vi ordna fyrverkerier så skall det ske ordnat och via kommunen (om det nu överhuvudtaget måste förekomma).

DN skriver: ”Ungdomar som skjuter raketer mot varandra eller mot andra människor. Förstörda rutor och skrämda flanörer. ”Nyårsfirandet” i Stockholm har redan gått över styr på flera håll.” och vi lär få se rubriker om skadade barn/ungdomar även detta nyår.

 

Jag hade en hund för många år sedan som en eftermiddag runt påskhelgen fick några smällare kastade mot sig när vi var ute på en promenad. Zita, som hunden hette, blev skräckslagen och mådde från den dagen alltid väldigt illa när hon hörde ljudet från smällare och raketer. zita miniHon fick ges lugnande eller transporteras bort under de helger när fyrverkerier är vanliga, som vid nyår. Hon lyckades smita ur halsbandet vid detta tillfälle och återfanns vid sin hundkoja dagen efter. De två unga ”män”, runt 16-17 år som kastade smällarna var väldigt kaxiga och menade att jag ändå inte kunde göra dem något, när jag skällde ut dem …men det kunde jag! Brottet jag begick (?) är preskriberat för länge sedan och jag är väl inte helt stolt över vad jag gjorde, men det fick effekt. ”Fan” flög i mig och jag fick tag i en av dessa unga män, han som kastat smällarna och hade fler i fickan…jag lyfte upp honom och kastade honom i ån bredvid promenadstigen. Det var grunt så det enda som hände var att han och smällarna blev dyngblöta. Det var en inte lika kaxig ung man som kröp upp ur vattnet och jag tror inte han kastat några smällare mot djur därefter…

 

PS: Zita är död sedan mer än tio år och lider inte längre av sin nyårsskräck och hunden jag har som bästa vän i dag jagar snarare raketerna än är rädd för dem. …men, jo, om någon skulle försöka skada eller skrämma min hund, finns det en uppenbar risk att jag på nytt skulle begå ett brott, detta oavsett om det finns en å i närheten eller inte! DS.

 

 

Det här inlägget postades i Natur och miljö.. Bokmärk permalänken.

24 kommentarer till Gott Nytt År!

  1. Matte skriver:

    Ja, smällare och småraketer borde totalförbjudas! Och andra fyrverkerier bör endast säljas inom en snäv tidsbegränsning. Från dagen före till kl. 15 på nyårsafton. Övrig tid måste man ansöka om tillstånd att köpa fyrverkerier. Inga handlare i problemförorter ska få sälja fyrverkerier. Här där jag bor började dom sälja redan en vecka innan jul. Och dom säljer ut veckan efter nyår. Så det är ett smällande i tre-fyra veckor…. Sen säljer dom även skiten till påsk och valborg. Har sett ungar i 12-13-årsåldern gå in och handla utan föräldrar. Polisanmälan ledde ingenstans givetvis.

  2. arrami54 skriver:

    Polisen varken vill eller kan följa upp hur smällare och raketer används, att handlarna skiter i åldersgränserna, liksom många föräldrar är väl känt…så återstående alternativ tycks mig vara ett totalförbud.

    Önskar dig ett Gott Nytt År!

  3. H.A. skriver:

    Har fastnat lite här i din blogg. Det är en hel del intressanta ämnen.
    För övrigt så gillar jag dina målningar! Är du möjligen vegetarian/vegan (med tanke på intresset för djurens rätt…)?

    Hälsningar/H.A.

  4. arrami54 skriver:

    …tyvärr är jag lite lik vargen och äter kött. Jag undviker griskött dock och har mer och mer börjat tugga på grönsaker, så jag blir mer och mer vegeterian. Av hälsoskäl tror jag det är vist att låta det gröna dominera på matbordet, men även av respekt för djuren.
    Är lite ambivalent inför att bli vegeterian, jag är överetygad om att människan fungerar bäst som allätare, men tror inte vi behöver så mycket kött.

    Kul att du gillade en del av målningarna och fann lite intressant läsning.

    Önskar dig ett Gott Nytt År!

  5. H.A. skriver:

    Aha, jag ser. Är det av hälsoskäl du undviker griskött?
    Du är inte övertygad om att en kost baserad på mat från växtriket är hälsosammare? Det lilla köttet kan till en början ersättas med mejeriprodukter. Om vi ponerar att problemet med hälsoaspekten inte fanns, (d.v.s. att du har blivit övertygad om att människan fungerar minst lika bra eller t.o.m bättre utan animalier) skulle du tänka dig offra det då, just för djurens skull?
    Antar att det är ganska meningslöst att gå in på sånt då du redan har din tro och åsikt om saken 😛 Men ändå intressant att se hur andra tänker kring saker och ting.

    God jul och natt/morgon!

  6. arrami54 skriver:

    …jag undviker griskött delvis för att annat kött smakar bättre, men mest för att griskött är den sämsta formen av köttproduktion. Det grisar äter kan väl oftast vi äta och det är rent resursslöseri att föda upp grisar för köttet. Jag kan tänka mig att dra ner kraftigt även på annat kött, däremot äter jag gärna fisk (helst insjöfisk). Jag har fött upp djur, allt från fåglar, kaniner, får, kalvar o.sv. för köttets skull, jag har slacktat själv och t.o.m. jagat…men slutat eftersom jag for illa mentalt av att döda.
    Jag kan nog tänka mig att sluta äta kött, det verkar som om jag går mer och mer i den riktningen…

    Detsamma! 😉

  7. anita skriver:

    Jag tror inte det var ”fan” själv som flög i dig när du slängde den där ynglingen i ån, jag tror du fick hjälp av betydligt godare krafter. 🙂 Underbar historia, tack!

    I kväll, nyårsafton, tar vi den sedvanliga bilturen på ödsliga landvägar. Min sambo och jag och våra två hundar åker i väg i halvtolv-tiden och är hemma igen vid halv ett. Allt för att skona hundarna från fyrverkeriutbrottet inne i stan. Vi får en fördröjning på vår skål för det nya året – men jag har haft en skotträdd hund en gång, och gör allt jag kan för att undvika att få det igen.

  8. arrami54 skriver:

    …det jag gjorde var i juridisk mening inte korrekt, jag ”kränkte” ynglingen, men moraliskt har jag små betänkligheter och ingen tar skada av ett bad! 😉
    Det kan vara värt en fördröjning för att skona en eller två vänner! Med respekt önskar jag er ett GOTT NYTT ÅR!

  9. mariadesuede skriver:

    Jag har ju haft hund och katt, det var kattan som var rädd… Jag hàller med dig, organiserat fyrverkeri kan väl vara okey… Men själv sà intresserar det mig inte nämnvärt…

    Jag fotograferade ett av mina favoritkaféer idag… Le Montmartre… Ett inlägg finns pà Finns mitt Sverige kvar… Ska försöka skriva lite pà svenska…

    Gott nytt àr!

  10. Britta skriver:

    Tur att jag inte kastar smällare:-) Gott Nytt År! Lår oss hoppas att det blir ett riktigt gott nytt år. Kram!

  11. Anemone Nemorosa skriver:

    Gott Nytt År Thomas
    Här får du en fantastisk gitarrist

  12. Anemone Nemorosa skriver:

    Det blev något fel. Det var denna låt jag ville att du skulle få

  13. Anemone Nemorosa skriver:

    å så blev det fel igen. jaja det får väl duga ändå. Ta bara bort en. Sköt om dig!!

  14. arrami54 skriver:

    Bonne Année! …eller snarare god fortsättning! 😉 Klockan är 05:38 och jag är precis hemkommen från nyårsfesten…egentligen inte i skick att besvara kommentarer…så jag svarar senare! Kram. 😉

  15. arrami54 skriver:

    Det får vi hoppas och jag hoppas ditt 2013 blir bättre än bra! Kram!

  16. arrami54 skriver:

    …vilken gitarrist? Det blev ett väldigt tyst solo! 🙂
    Kram.

  17. arrami54 skriver:

    Här var det lika tyst! Kram.

  18. arrami54 skriver:

    Tar inte bort någon…jag spelade en lugn blues på munspelet själv (du skulle hört det solot!) och tackar dig för tanken! God fortsättning! Kram. 😉

  19. mariadesuede skriver:

    Jag somnade vid midnatt, huvudvärk… Vaknade precis. God fortsättning på det nya året.

  20. arrami54 skriver:

    …jag tänkte precis gå och lägga mig jag, du vet…man år skylla sig själv och jo, jag lär få huvudvärk under dagen! 🙂
    God fortsättning önskar jag dig (min vill jag inte tänka på!). 😉

  21. Anemone Nemorosa skriver:

    Hej igen Thomas. Ibland fungerar inte tekniken till min fördel. Om du känner för det så gå in på tuben och lyssna på Steve Vai ”Tender surrender” Jag kan bara säga att jag skulle vilja vara hans gitarr där.
    Sköt om dig!!

  22. arrami54 skriver:

    …låter bra! 😉
    God fortsättning!

  23. arrami54 skriver:

    Detsamma till dig! 😉 Ha ett riktigt gott 2013, må bättre än bra (det är en order!).
    🙂

Kommentarsfältet är stängt.