Misstogs för varg, sköts av en fårbonde.

 

En ovanligt (?) korkad fårbonde med vapen …igen! Hade ”Hutch” verkligen varit en varg hade händelsen tyst försvunnit i Skjut-Tig-Gräv-dimman, rättsstaten Sveriges verkliga rovdjurspolitik.

”– Vi har haft problem med rovdjur här. Björn, lo och varg som lemlästat våra djur. Jag beklagar djupt det som hänt. Mer vill jag inte säga.” säger den nedstämda skytten som enligt egen utsaga är i chock. Chocken ligger nog mest i att han tycker sin egen kunskapsnivå är pinsamt låg, han skäms och att denna ”skadegörelse” lär kosta honom en rejäl summa (?). Men helt säkert är det inte att han fälls och han lär säkert få behålla sina vapen…så nästa gång denna fårbonde jagar så fälls ett rovdjur, en Varg eller ett Lo…eller en Björn? Eller en motionär?

Hur var det, anföll hunden Hutch fåren? Sköt ”bonden” vargen i förebyggande syfte…är det lagligt, eller praktiserade han en centerpartistisk civil olydnad? (vi övriga kallar det tjuvjakt!)

Den nedstämda fårbonden lär ses som ett offer av övriga nedstämda fårbönder som ser rovdjuren som ett hot mot sin (oftast) hobbydjurhållning, som ger EU-bidrag…och stängsla rätt, nej dylikt orkar inga svenska fårbönder!

Nu sköt han, ”den nedstämde”, hunden Hutch för att han anföll fåren…eller för att han var ”lik” en Varg?

Men Hutch var INTE lik en varg och denna ”nedstämda” fårbonde borde inte få behålla sina vapen…om nu Sverige ens vill likna en rättsstat!(?)

 

Sverige behöver fler vargar, men fan vet om vi behöver fler ”nedstämda” fårbönder, de sistnämnda framstår än mer som hysteriskt vargrädda, okunniga, lata och …(”ursäkta mig”)…rent korkade!

 

lo101234rtybk089

vargen_jag.jpg.rZd.137378

 

 

Det här inlägget postades i Vargdebatten:. Bokmärk permalänken.

25 kommentarer till Misstogs för varg, sköts av en fårbonde.

  1. mariadesuede skriver:

    Skjut en fàrbonde och säg att han liknade en varg sà gàr du nog fri… Jag är nästan klar med min bok om vargen, en slags kriminalroman… Det blir nog en fortsättning, om björn kanske… Hoppas julen har varit bra! Kram

  2. arrami54 skriver:

    Jag går inte fri om jag skjuter en fårbonde, nej, de är av en ”helig” sort…men jag hade nog gått fri om jag likt en älgjägare i trakten skjutit en äldre motionär på skidor. Skytten som dödade motionären gick fri, liksom landskapets alla tjuvjägare…men om jag skjuter en fårbonde, då skjuter länets övriga bönder och polis mig! 😉

    Låter spännande med din ”kriminalroman” och ja, jag har haft en skön Jul tillsammans med barnen och nära vänner!

    God fortsättning!
    Kram.

  3. mariadesuede skriver:

    Svaret är enkelt, dessa fàrbönder bryr sig inte ett dyft om sina fàr, de ska ju ändà slaktas slutligen, det är ju en ren ekonomisk fràga. Här handlar det om björn, inte varg. Använd hundarna som är anpassade till att försvara fàr, de är effektiva…

    Min har varit att hjälpa till pà ett härbärge… ☺

  4. arrami54 skriver:

    Exakt, fårbönderna bryr sig inte om sina får, det är endast pengar det handlar om…och ett ”nöje”, det att döda rovdjur!

    Imponerad av att du jobbade på ett härbärge över Jul! Du har min respekt!

  5. susiburk skriver:

    Jag tror absolut han visste vad han gjorde! Dom kände ju till Hutch!!! Typisk bondgubbe som inte tål ”unga stockholmstjejer som har sin snälla hund lös” eller tjejer som har hästar dom är det också skottpengar på! Han tog tillfället i akt! Passade på när tillfälle gavs, säkert den svenska avundsjukan! Här där jag bor går det jublande snacket bland skjutgalna jägare: Kommentarer jag hört nu: Topper sånt här ska dä va mer av! Han skulle skjute käringa oxå HäHä
    Jag skulle lätt kunna köra över en jägare! Erkännes villigt. Eftersom jag varit med om liknande händelse.

  6. Rainer Harnesk skriver:

    Om hunden hade blivit tagen av varg så skulle väl hundägaren ha fått skylla sig själv va? Då skulle man inte ha gråtit så mycket över denna hund bland vargextremisterna.

  7. Göran Norgren skriver:

    Om den varir kopplad så hade det aldrig hänt eller hur.

  8. Karelare skriver:

    Se till att ha hunden kopplad så hade detta ej hänt. Tragiskt för alla inblandade

  9. arrami54 skriver:

    Nu är det en viss skillnad i att låta sin hund springa lös i ett vargrevir och få den skjuten av en okunnig fårbonde/jägare som inte kan skilja på varg och hund (det finns de som skjuter motionärer, bärplockare och andra jägare) …och medvetet släppa sin hund lös i ett vargrevir, vilket många jägare gör och de gör så fullt medvetna om riskerna. De bryr sig inte så mycket om sina jakthundar, jägarna, bortsett från kostnadsbiten och tiden jakt-träningen av hunden tar.
    Det intressanta med händelsen är varghatarnas retorik, som ditt ord ”vargextremister” om dem som vill ha en livskraftig vargstam och generellt livskraftiga rovdjursstammar. Det är också intressant att hunden sköts utan att vara någon fara för fåren…det ligger inte långt bort att anta att denna ”fårägare” skjuter vilt på alla rovdjur och den typen av ”jägare” skall överhuvudtaget inte ha vapen.
    Jag förstår att du tillhör sorten som vill se ett minimalt antal vargar, eller helst inga alls. Antar du jagar och vill ha bytesdjuren för dig själv, är du fårägare orkar du väl inte säkra dina får via bra stängsel m.m. och är du bara en av dem som ”gnäller”…så blir min bild av dig densamma som min bild av ovan nämnda ”nedstämda fårägare”, en ogin, dum och okunnig typ som varken borde få äga mark, tamdjur eller vapen!

    Jag gråter inte över hunden, jag har bara empati nog att inse ägarens sorg och inser att allt handlar om en dum, okunnig fårägares iver att döda varg och allt vargliknande…och du, jag skulle ej heller gråta över dig om du blev tagen för att vara en varg av en halvblind, skjutglad bonde/jägare !!!!!

    https://varghjarta.wordpress.com/2011/11/16/loshunds-jagare-sveriges-storsta-djurplagare/

  10. arrami54 skriver:

    Nu är det en viss skillnad i att låta sin hund springa lös i ett vargrevir och få den skjuten av en okunnig fårbonde/jägare som inte kan skilja på varg och hund (det finns de som skjuter motionärer, bärplockare och andra jägare) …och medvetet släppa sin hund lös i ett vargrevir, vilket många jägare gör och de gör så fullt medvetna om riskerna. De bryr sig inte så mycket om sina jakthundar, jägarna, bortsett från kostnadsbiten och tiden jakt-träningen av hunden tar.

    …i detta fall ligger INTE ansvaret hos hundägaren, utan hos en skjutglad ”fårägare” utan kunskap och förstånd!

    https://varghjarta.wordpress.com/2011/11/16/loshunds-jagare-sveriges-storsta-djurplagare/

  11. arrami54 skriver:

    Nu är det en viss skillnad i att låta sin hund springa lös i ett vargrevir och få den skjuten av en okunnig fårbonde/jägare som inte kan skilja på varg och hund (det finns de som skjuter motionärer, bärplockare och andra jägare) …och medvetet släppa sin hund lös i ett vargrevir, vilket många jägare gör och de gör så fullt medvetna om riskerna. De bryr sig inte så mycket om sina jakthundar, jägarna, bortsett från kostnadsbiten och tiden jakt-träningen av hunden tar.
    …i detta fall ligger INTE ansvaret hos hundägaren, utan hos en skjutglad ”fårägare” utan kunskap och förstånd!

    https://varghjarta.wordpress.com/2011/11/16/loshunds-jagare-sveriges-storsta-djurplagare/

  12. Roger Engstrand skriver:

    Arrami54: Det är inte du som avgör var ansvaret ligger. Svensk lag gäller och i sista hand är det en domstol som avgör vad som är rätt och vem som bär hela eller delar av ansvaret. Av dina kommentarer att döma, så har du nog lite svårt att skilja på vad som är sakfråga och vad som är känsla.

  13. arrami54 skriver:

    Sakfrågan är om vi skall tillåta att beväpnade män som inte ser skillnad på en tamhund och en varg skall få bära vapen, skall de?
    Sakfrågan är om markägare, fårbönder och s.k. jägare skall få fortsatt förtroende att bära vapen när tjuvjakten, den medvetna och kriminella STG-principen upphöjs till en politisk form av civilkurage?
    Enligt BRÅ lever i i ett helt laglöst land när det gäller tjuvjakt på rovdjur: http://op.se/lanet/ostersund/1.5232137-fa-falls-for-jaktbrott-vi-lever-i-ett-laglost-land-

    Jag är högst medveten om de rättsprinciper som bör gälla, men när det kommer till illegal jakt (grunden i denna händelse) då tycks det svenska rättssamhället totalt har havererat, en orsak är att rättssamhällets tjänstemän, poliser, åklagare och jurister ofta själva är markägare och/eller jägare.
    …och du är ytterligare en i raden som försvarar detta rättsliga haveri, ty det gynnar dig?

    Jag avger min åsikt i sakfrågan (läs övriga inlägg i vargdebatten här) och jag gör så med den rätt grundlagen ger mig, även när jag kritiserar det för dig så heliga (?) rättsväsendet och nej, ingen kan hävda att svenskt rättsväsende är perfekt, det är långt, långt därifrån!
    Jag måste fråga, det finns en dylik fårägare med samma namn som ditt som är drivande på varghatar-sidan, är du han? 😉

  14. Anemone Nemorosa skriver:

    Denna ”jägare” borde inte få äga ett vapen, än mindre använda det om han inte är helt på det klara med vad det är han siktar på. Han verkar inte se klart alternativt ha ett nervöst triggerfinger. Det verkar emellertid vara ett problem bland jägare, det där med dålig syn. För ett par år sedan så sköt man en travhäst, iförd vitt flugtäcke, i tron att det var ett vildsvin inte långt härifrån.

    Tyvärr så finns det människor som inte ska ha vapen. Kontrollen är bristfällig när det gäller den mentala statusen. Jag vet en man som hotat sin fru med älgstudsaren, skjutit sig i handen med flit, suttit i fängelse för mordbränder, som fick ha kvar sina vapen trots sin mentala instabilitet, I mitt tycke helt horribelt. Han satt i fängelse i 2,5 år och fick ha vapen hemma trots sina vapenhot sin fru (min väninna). Polisen måste bli mycket mer restriktiv med att utfärda tillstånd. Jag vill inte möta en skjutgalen bonde i skogen, trots att jag inte har något emot bönder. Lite rim och reson, vett och sans borde man väl kunna kräva innan man tar ett liv. Framför allt måste man väl veta vad det är man siktar på. Jag hoppas han får ett straff för detta så jägare överlag inser att man inte behöver skjuta på allt som rör sig, i tron att det är vargen som kommer. Använd ögonen för fan!!!

  15. arrami54 skriver:

    Han visste vad han gjorde när han sköt hunden, det är även jag övertygad om!

  16. arrami54 skriver:

    Dålig syn, brister i kunskapsnivån och alltför stor klåda i avtryckarfingret är nog en vanlig åkomma bland jägare.
    Din historia om hot har jag också upplevt, liksom att ”buset” fått behålla sina vapen!
    …så jag delar din åsikt!

    God fortsättning!
    😉

  17. tomas skriver:

    ha hunden i koppel för fan om den inte kan hålla sig från fårhagar

  18. arrami54 skriver:

    Befann sig hunden i fårhagen när den sköts?

  19. Krister skriver:

    Dina åsikter och politiska hållning är mer skrämmande än vargen!

  20. arrami54 skriver:

    …ojdå, skrämmer jag dig? 😆
    Med tanke på din retoriska nivå har du väl två alternativ:
    A: Hoppa upp i knät på mor och bli tröstad!
    B: Beväpna dig och gör som ”fårbonden”, skjut och skyll på att du blev rädd: ” – Det såg ut som en varg!”
    (Men det var grannens dvärgvädurskaninunge!)

    Gott slut…Gott Nytt År!
    😉

  21. Krister skriver:

    ”Krister” Dina ”slöa” kommentarer kan du väl rista in på ”Rävåsens” utedass, eller i din Bibel och undvika titta in här…du blir bara skrämd lille man. 😆
    Mvh
    ”Varghjärta”

  22. susiburk skriver:

    Är lagen den att bara jakthundar får vara lösa på vintern? Måste andra hundar vara kopplade? Där jag bor släpps jakthundarna helt lösa för att rasta av sig dom komme r hem på kvällen oftast om dom inte försvunnit eler blivit påkörda. Hade bonden verkligen sina får ute när det var så mycket snö? Är det verkligen rätt sätt att ha djur? Dom jag känner har stora fårhus på vintern eftersom tackorna är dräktiga………

  23. susiburk skriver:

    enligt bonden gick hunden förbi utanför huset den var inte intresserad av fåren…… kanske den hälsade på bondens jakthund som var i hundgården?…………..

  24. arrami54 skriver:

    Vad det gäller lösa hundar i naturen så kan du läsa vad som gäller här: http://www.naturvardsverket.se/Start/Friluftsliv/Allemansratten/Vad-galler/Hundar-i-naturen/
    Observera att länsstyrelserna kan ändra kraven lokalt och att hundägarna alltid har ett stort ansvar.

    Jag vet inte hur fårägaren skött sina får, det intressanta är att hunden inte attackerade fåren eller utgorde någon fara för dem…fårbonden trodde sig se en varg och skjöt. Hade det varit en varg hade vi aldrig fått veta om att detta hänt, allt enligt S.T.G-principen (som många tjuvjägare hyllar!).

    God fortsättning på 2013!

  25. arrami54 skriver:

    …jo, han sköt hunden helt tanklöst och på impuls i tron att det var en varg…jag antar på god grund att han alltid gjort likadant när han sett ett rovdjur.

Kommentarsfältet är stängt.